10 فروردین, 1403 | March, 29, 2024
مقالات منتخب سردبیر

ضرب ارز دیجیتال و استخراج ارز دیجیتال : تفاوت در چیست؟

در میان تازه واردان به صنعت کریپتو و بلاکچین بحثی در مورد چگونگی ایجاد ارزهای دیجیتال وجود دارد، و این بحثی است که شباهت‌های زیادی با نحوه ایجاد ارزهای معمولی دارد. با این وجود، استخراج (mining)ارز دیجیتال با استخراج طلا متفاوت است و ضرب (minting) ارز دیجیتال با ضرب سکه در زندگی واقعی متفاوت است.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارزهای دیجیتال (cryptocurrency mining) فرآیند ثبت و تأیید تراکنش‌ها در یک رکورد دیجیتال عمومی تراکنش‌ها است که به عنوان بلاکچین شناخته می‌شود. برای انجام این کار، ماینرها مسائل پیچیده ریاضی را حل می‌کنند و در ازای آن، این امکان وجود دارد که با ارز دیجیتال پاداش دریافت کنند. در نتیجه استخراج به معنای اثبات کار (Proof-of-Work)، یک بلوک جدید استخراج می‌شود. استخراج بلوک‌های جدید امکان ادامه بلاکچین را فراهم می‌کند.

بنابراین، ماینینگ دو هدف را دنبال می کند:

  1. ایجاد سکه‌های جدید
  2. حفظ گزارشی از تمام تراکنش‌های رمزارز موجود.
آیا ضرب ارز دیجیتال بخشی از استخراج است؟

نکته جالب این است که زمانی ضرب کردن بخشی از استخراج  است که سکه‌های جدید از طریق اثبات کار به وجود می‌آیند. به عنوان مثال، هنگامی که یک بلوک جدید برای اولین بار در شبکه بیت کوین هش می‌شود، باعث ضرب سکه‌های جدید می‌شود.

ضرب ارز دیجیتال چیست؟

ضرب ارزهای دیجیتال (cryptocurrency minting ) فرآیند اعتبارسنجی اطلاعات، ایجاد یک بلوک جدید و ثبت آن اطلاعات در بلاکچین است. بنابراین، اثبات سهام (Proof-of-Stake) فرآیندی است که برای چگونگی ایجاد بلوک‌ها و نحوه افزودن داده‌ها به یک بلوک انجام می‌شود.

تحت مکانیسم اثبات سهام، سکه ها از طریق استخراج ضرب نمی‌شوند، بلکه بیشتر از طریق استیکینگ ضرب می‌شوند. در اثبات سهام ماینر وجود ندارد، اعتبار‌سنجی وجود دارد و به افراد اجازه استخراج بلوک‌های جدید را نمی‌دهد، اما در عوض به افراد اجازه می‌دهد تا بلوک‌های جدید را ضرب یا جعل کنند.

به زبان ساده، استیکینگ به معنی دریافت سود به خاطر نگهداری یک ارز دیجیتال در مکانی مشخص همانند یک کیف پول یا حساب کاربری‌ یک صرافی است. به منظور استیک رمز ارز دو راه پیش پای هولدرها قرار دارد؛ راهکار نخست، نگهداری در کیف پول است. این روش استیکینگ سرد نام دارد. دومین روش، استیک کردن در دل یک صرافی کریپتوکارنسی است.

این تفاوت اصلی بین استخراج ارز دیجیتال و ضرب ارز دیجیتال است که در تفاوت بین اثبات کار و اثبات سهام است.

Minting NFT چیست؟

ضرب NFT فرآیندی برای انتشار یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) در بلاکچین و در دسترس قرار دادن آن برای خرید است.

نتیجه

تفاوت اصلی در نحوه ایجاد ارزهای دیجیتال این است که یکی نیاز به اثبات کار دارد که از طریق استخراج انجام می‌شود و دیگری از طریق اثبات سهام که از طریق استیکینگ انجام می‌شود. سکه‌هایی که ایجاد می‌شوند هدف هستند، اما وسیله‌ای برای رسیدن به هدف همان چیزی است که PoW و PoS را متمایز می‌کند. با این وجود، هر دو فرآیند هدف یکسانی دارند که  ایمن کردن زنجیره بلوکی و توزیع توکن‌های تازه ساخته شده به روشی غیرمتمرکز، فقط از طریق روش‌های مختلف است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *