31 فروردین, 1403 | April, 19, 2024
اخبار مقالات منتخب سردبیر

آموزش استخراج دوج کوین ! از استخراج سگسکه چه می دانید ؟

اگر از علاقه‌مندان به مبحث ارزهای دیجیتال باشید، احتمالاً می‌دانید که پروژه دوج کوین با نوعی شوخی و طعنه آغاز شد. این ارز دیجیتال فقط یک میم (Meme) اینترنتی با تصویری از سگ نژاد شیبا اینو بود؛ بنابراین، هرگز کسی فکرش را نمی‌کرد که چنین پروژه‌ای بتواند تا این‌جا دوام بیاورد و صحبت از استخراج دوج کوین جدی شود.

 

استخراج دوج کوین در سال‌های اولیه حضور آن در دنیای ارزهای دیجیتال، از دیدگاه برخی از کاربران کاری بی‌ارزش و مسخره می‌نمود. استقبال اندک از استخراج این ارز دیجیتال حتی نگرانی‌هایی جدی در میان جامعه توسعه‌دهندگانش به‌وجود آورده بود؛ اما با صعود قیمت این ارز در سال ۲۰۲۱، بسیاری به استخراج آن روی آوردند.

در‌حال‌حاضر، دوج کوین با ارزش بازار حدود ۲۰‌میلیارد‌دلاری، در میان ۱۰ ارز دیجیتال برتر جهان قرار گرفته است و استخراج آن طرفداران زیادی دارد. ازاین‌رو، در این مقاله درباره چگونگی استخراج دوج کوین و روش‌های مختلف آن و تجهیزات موردنیاز برای انجام این کار و صرفه اقتصادی و سودآوری آن صحبت می‌کنیم. در انتهای مطلب نیز، به برخی از سؤالات متداول در این زمینه جواب خواهیم داد. اگر شما هم به‌دنبال استخراج این میم کوین محبوب هستید، برای آشنایی با مفهوم استخراج و ملزومات آن، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

استخراج دوج کوین

واژه استخراج در مفهوم سنتی آن خارج‌کردن سنگ و مواد از معادن با استفاده از ماشین‌آلات و کارگران صنعتی است؛ اما در حوزه ارزهای دیجیتال، از این چیزها خبری نیست . به‌طورکلی، استخراج ارز دیجیتال به شبکه‌های بلاک چینی مربوط می‌شود که از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کنند.

در این بلاک چین‌ها، افراد یا سازمان‌هایی به‌عنوان ماینر یا فول‌نود قدرت محاسباتی خود را دراختیار شبکه می‌گذارند و کار تأیید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید حاوی تراکنش‌های تأییدشده را انجام می‌دهند. این افراد یا نهادها در ازای این کار پاداشی در قالب ارز بومی همان شبکه دریافت می‌کنند. به این فرایند استخراج یا ماینینگ گفته می‌شود. استخراج ارزهای دیجیتال به تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خاصی نیاز دارد.

دوج کوین یکی از ارزهای دیجیتالی به‌شمار می‌آید که فعالیت در آن مبتنی‌بر استخراج است. مزیت بزرگ استخراج دوج کوین دربرابر برخی از ارزهای همتای خود ازجمله بیت کوین، این است که با وجود رشد قیمت دوج کوین و استقبال فراوان کاربران از آن، بازار استخراج آن چندان رقابتی نیست و در‌مقایسه‌با بقیه ارزهای دیجیتال سختی شبکه کمتری نیز دارد. همچنین، ایجاد بلاک‌ها سریع‌تر و پاداش دریافتی بابت تولید هر بلاک از‌نظر عددی از بیت کوین بیشتر است. شبکه دوج کوین در ازای تولید هر بلاک ۱۰٬۰۰۰ دوج (DOGE) پاداش می‌دهد؛ درحالی‌که پاداش ماینرهای بیت کوین ۶٫۲۵ واحد (BTC) است. توجه کنید که این برتری فقط در رقم پاداش است؛ وگرنه ازلحاظ ارزشی این اعداد با یکدیگر مقایسه‌شدنی نیستند.

شبکه بلاک چین دوج کوین درست مانند بیت کوین و لایت کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، برای افزودن بلاک‌های جدید به دفتر‌کل غیرمتمرکز و دستیابی به اجماع بین مشارکت‌کنندگان در شبکه، از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. برای روشن‌شدن موضوع، بد نیست مختصری درباره مکانیسم اثبات کار و قبل‌از‌آن درباره الگوریتم هشینگ توضیح دهیم.

الگوریتم هشینگ تابعی ریاضی است که ورودی‌هایی با مقادیر متغیر را دریافت و به خروجی رمزگذاری‌شده با طول ثابت موسوم به هش (hash) تبدیل می‌کند. هش هر بلاک شامل اطلاعات بلاک جدید و هش بلاک قبلی و یک عدد تصادفی موسوم به نانس (nonce) است. برای اینکه میانگین زمان ایجاد بلاک ثابت بماند، باید عاملی کنترل‌کننده وجود داشته باشد. این عامل همان سختی شبکه است که پروتکل شبکه آن را تعیین می‌کند. برای مثال در بلاک چین بیت کوین، هرگاه زمان ایجاد بلاک بیشتر از ۱۰ دقیقه طول بکشد، سختی شبکه کاهش می‌یابد و اگر کمتر از ۱۰ دقیقه طول بکشد، سختی افزایش می‌یابد.

در شبکه‌های مبتنی‌بر اثبات کار، ماینرها با استفاده از تجهیزات محاسباتی‌شان برای حل معادلات رمزنگاری پیچیده باید با یکدیگر رقابت کنند تا حق افزودن بلاک جدید حاوی تراکنش‌ها به شبکه را به‌دست آورند. در این رقابت، هر ماینر تلاش می‌کند پاسخ معادله پیچیده رمزنگاری یا هش بلاک را با روش آزمون‌و‌خطا پیدا کند. اگر مقدار هش تولیدشده کمتر یا مساوی سختی هدف باشد، بلاک با موفقیت به بلاک چین اضافه می‌شود؛ وگرنه ماینر باید عدد تصادفی را تغییر دهد تا هش جدید تولید شود (سایر پارامترهای هش ثابت هستند).

این کار ممکن است حتی میلیون‌ها بار تکرار شود تا زمانی‌که مقدار درست هش به‌دست آید. هر ماینری که سریع‌تر از دیگران موفق شود هش درست را بیابد و درنتیجه معادله را حل کند، حق افزودن بلاک جدیدِ حاوی تراکنش‌ها به دفتر‌کل بلاک چین را به‌دست می‌آورد و در ازای آن، کوین‌های تازه‌استخراج‌شده را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کند.

مقایسه استخراج دوج کوین و لایت کوین و بیت کوین

بیت کوین و دوج کوین و لایت کوین هر سه از اثبات کار استفاده می‌کنند؛ اما تفاوت‌هایی در استخراج آن‌ها وجود دارد. بیت کوین با الگوریتم هشینگ SHA-۲۵۶ کار می‌کند؛ در‌حالی‌که دوج کوین و لایت کوین از الگوریتم هشینگ دیگری به نام اسکریپت (Scrypt) استفاده می‌کنند که پیچیدگی کمتری از SHA-256 دارد. به‌همین‌دلیل، استخراج لایت کوین و دوج کوین بسیار سریع‌تر از بیت کوین انجام می‌شود و انرژی کمتری نیز از آن مصرف می‌کند. در شبکه دوج کوین، تقریباً هر دقیقه یک بلاک جدید اضافه می‌شود؛ درحالی‌که در شبکه بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یک‌ بار بلاک‌های جدید اضافه می‌شوند.

تفاوت دیگر این ارزهای دیجیتال آن است که عرضه کل بیت کوین و لایت کوین سقف ازپیش‌تعیین‌شده (به‌ترتیب ۲۱میلیون و ۸۴میلیون واحد) دارد که به‌تدریج از‌طریق فرایند استخراج به عرضه در‌گردش اضافه می‌شوند. این در حالی است که دوج کوین برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال، سقف عرضه ندارد و عرضه در‌گردش آن با استخراج کوین‌های جدید به‌‌طورنامحدود در طول زمان افزایش می‌یابد.

نکته مهم دیگر اینکه دوج کوین به‌صورت ادغام‌شده با دیگر ارزهای دیجیتال مبتنی‌بر هشینگ اسکریپت استخراج می‌شود. دوج کوین براساس لاکی کوین (Luckycoin) طراحی شده که خودش فورکی از لایت کوین است. ازاین‌رو، دوج کوین و لایت کوین هر دو از الگوریتم هشینگ اسکریپت استفاده می‌کنند.

دلیل این ادغام آن است که کاهش قیمت دوج کوین در سال ۲۰۱۴ باعث شد که بسیاری از ماینرها از شبکه دوج کوین خارج شوند و این مسئله باعث نگرانی توسعه‌دهندگان دوج کوین شده بود. برای جلوگیری از کاهش بیش‌ازحد سختی شبکه دوج کوین، یکی از توسعه‌دهندگان پیشنهاد داد که استخراج آن با دیگر ارزهای دیجیتال مبتنی‌بر هشینگ اسکریپت ادغام شود. بدین‌ترتیب، این امکان فراهم می‌شد که استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال اسکریپت هم‌زمان دوج کوین هم استخراج کنند؛ چون گواه‌های اثبات کار حاصل از مشارکت در این شبکه‌ها برای دوج کوین هم پذیرفتنی بود.

جامعه دوج کوین این پیشنهاد را قبول کرد و در سال ۲۰۱۵، در پروتکل این بلاک چین اِعمال شد. بنابراین، اکنون دوج کوین را می‌توان در کنار ارزهای دیجیتال دیگری که مبتنی بر اسکریپت هستند استخراج کرد. اگرچه امکان استخراج مستقل دوج کوین از لحاظ فنی ممکن است، اما وقتی می‌توان دو ارز دیجیتال را هم‌زمان و با صرف همان انرژی استخراج کرد، هیچ عقل سلیمی سراغ استخراج تکی دوج کوین نمی‌رود.

در‌حال‌حاضر، محبوب‌ترین ارز دیجیتال برای استخراج هم‌زمان با دوج کوین همان لایت کوین است. دستگاه‌هایی که لایت کوین را استخراج می‌کنند، با اِعمال تنظیماتی می‌توانند هم‌زمان استخراج دوج را هم انجام دهند. گفتنی است استخراج هم‌زمان این دو ارز دیجیتال بر بازده عملیاتی دستگاه‌های استخراج تأثیر نمی‌گذارد.

انواع روش‌های استخراج دوج کوین

روش‌های مختلفی برای استخراج این میم کوین محبوب وجود دارد که هریک مزایا و معایبی دارند. سه رویکرد اصلی عبارت‌اند از:

  • استخراج انفرادی (Solo Mining)
  • استخراج با استخر (Mining Pool)
  • استخراج ابری (Cloud Mining)

استخراج انفرادی

در سال‌های اولیه راه‌اندازی پروژه دوج کوین، استخراج این ارز دیجیتال بسیار راحت‌تر بود؛ زیرا شبکه آن کوچک بود و افراد کمی در آن مشارکت می‌کردند. به‌مرور‌زمان و با رشد شبکه و افزایش محبوبیت دوج کوین، فرایند استخراج آن دشوارتر شد. بنابراین، در‌حال‌حاضر استخراج انفرادی فقط برای کسانی مناسب است که بخواهند به‌منظور سرگرمی یا فقط یادگیری فرایند آن دوج کوین استخراج کنند. این افراد می‌توانند به‌طورمستقل با استفاده از کارت گرافیک کامپیوترشان و نرم‌افزاری مانند ایزی ماینر (EasyMiner) این کار را انجام دهند.

البته فراموش نکنید که استخراج انفرادی دوج کوین سودآور نیست و فقط زمانی می‌توانید این کار را انجام دهید که با قیمت سرسام‌آور تجهیزاتی مانند کارت‌‌های گرافیک‌ پیشرفته و هزینه هنگفت قبض برق مشکلی نداشته باشید.

استخراج با استخر

همان‌طور‌که گفتیم، استخراج انفرادی دوج کوین دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست؛ بنابراین، اگر می‌خواهید با استخراج این ارز دیجیتال به سود برسید، بهترین راه پیوستن به استخر استخراج است. استخر استخراج فضایی است که در آن ماینرهای فردی به‌منظور افزایش قدرت محاسباتی و سخت‌افزاری، کامپیوترها و دستگاه‌های استخراجشان را با یکدیگر به‌اشتراک می‌گذارند تا درمجموع قدرت محاسباتی فراوانی تولید کنند. درنتیجه، توان هشینگ جمعی استخر بیشتر از توان هشینگ هر ماینر تکی خواهد بود و بالطبع بخت انتخاب‌شدن به‌عنوان تولیدکننده بلاک بعدی افزایش می‌یابد.

بعد از پایان فرایند، پاداش‌ها بین اعضای استخر توزیع می‌شود و هرکس سهمی از پاداش را متناسب با میزان توان محاسباتی که به‌اشتراک گذاشته است، دریافت می‌کند. در‌حال‌حاضر، این روش از دو روش دیگر سودآورتر است. با‌این‌حال، قبل از اینکه به استخر استخراج ملحق شوید، حتماً تحقیق کنید برای امتیاز مشارکت چند درصد کارمزد از شما دریافت می‌کنند و پرداخت‌ها برای اعضا چگونه محاسبه می‌شوند.

محبوب‌ترین استخرهای استخراج دوج کوین در سال ۲۰۲۲ عبارت‌اند از:

  • آیکا پول (Aikapool)
  • لایت کوین پول (Litecoinpool)
  • وان کوین پول (1Coinpool)
  • مالتی پول (Multipool)
  • پروهشینگ (Prohashing)

استخراج ابری

استخراج ابری یکی دیگر از روش‌های به‌دست‌آوردن دوج کوین است که در آن خودتان شخصاً استخراج نمی‌کنید؛ بلکه با انعقاد قراردادی، در ازای پرداخت کارمزد ماهانه یا سالانه توان محاسباتی موردنیازتان را از دیتاسنتری اجاره می‌کنید. بعد از انجام استخراج، آن دیتاسنتر به همان میزان توان محاسباتی که اجاره کرده بودید، سهمتان را از پاداش پرداخت می‌کند.

مزیت استخراج ابری این است که در آن به خرید تجهیزات تخصصی نیازی نخواهید داشت و کافی است کیف پول دوج کوین داشته باشید. بااین‌حال، این روش معایبی هم دارد که نباید آن‌ها را نادیده بگیرید. برای مثال، این قراردادها وابسته به زمان هستند؛ یعنی اگر قیمت دوج در مقطعی آن‌قدر افت کند که درآمد حاصل از استخراج آن کمتر از اجاره پرداختی به ارائه‌دهنده خدمات ابری باشد، ضرر خواهید کرد. همچنین، اکثر وب‌سایت‌های استخراج ابری کلاه‌برداری هستند و با وعده سودهای کلان، افراد را به‌دام می‌اندازند. اگر از این روش استفاده می‌کنید، مراقب باشید و حتماً درباره آن کاملاً تحقیق کنید؛ وگرنه ممکن است کل سرمایه‌تان را از دست بدهید.

تجهیزات موردنیاز برای استخراج دوج کوین

استخراج ابری به تجهیزات نیاز ندارد و فقط کیف پول دوج کوین باید داشته باشید.

تجهیزات موردنیاز برای استخراج دوج کوین عبارت‌اند از:

  1. دستگاه استخراج مخصوص یا ای‌سیک (ASIC)
  2. کیف پول دوج کوین
  3. اینترنت ثابت (ADSL یا TD-LTE)
  4. برق و کابل‌ و تجهیزات برقی مناسب
  5. تجهیزات تهویه (فن)

۱. دستگاه استخراج یا ای‌سیک

آموزش استخراج دوج کوین؛ هر آنچه باید بدانید

برای استخراج کارآمد دوج کوین، باید یک دستگاه ای‌سیک (ASIC) بخرید. شما می‌توانید از CPU و GPU کامپیوتر شخصی هم استفاده کنید؛ اما این کار نه‌تنها صرفه اقتصادی ندارد؛ بلکه فقط ازنظر تئوری و روی کاغذ امکان‌پذیر است. دلیل این موضوع آن است که استفاده از CPU و GPU فقط باعث استهلاک آن‌ها می‌شود و سودآور هم نیست؛ چراکه قدرت هش اندک آن‌ها در رقابت با دستگاه‌های قدرتمندی که رقبا برای استخراج استفاده می‌کنند، بختی برای برنده‌شدن ندارد. بنابراین، بهترین روش، تهیه یک دستگاه استخراج یا ای‌سیک مخصوص دوج کوین است.

ای‌سیک کوتاه‌شده عبارت «مدارهای مجتمع با کاربرد خاص» است و درواقع، دستگاهی محاسباتی است که به‌‌طورخاص برای تولید هش ساخته شده است. ای‌سیک‌ها بسیار قدرتمندتر و گران‌تر از GPU هستند و انرژی بیشتری هم مصرف می‌کنند؛ اما درعوض سوددهی بیشتری دارند.

دیگر نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که برای استخراج دوج کوین باید دستگاه ای‌سیک مبتنی‌بر اسکریپت (Scrypt) تهیه کنید. همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، دوج کوین و لایت کوین از الگوریتم هشینگ اسکریپت استفاده می‌کنند؛ پس ماینر شما باید از نوع اسکریپت باشد. این ای‌سیک‌ها هم‌زمان لایت کوین و دوج کوین استخراج می‌کنند.

در‌حال‌حاضر، بهترین دستگاه‌های استخراج لایت کوین و دوج کوین ازاین‌قرارند:

  • انت ماینر مدل Antminer L۳+++ محصول شرکت بیت‌مین
  • انت ماینر L۳+ محصول شرکت بیت‌مین
  • A۶ LTCMaster محصول شرکت اینوسیلیکون
  • L۲۱ ساخت شرکت BW

پس از تهیه سخت‌افزار موردنیاز، باید نرم‌افزار آن را دانلود کنید. در این‌جا، برخی از نرم‌افزارهای موجود در بازار را فهرست کرده‌ایم:

  • اگر از CPU استفاده می‌کنید: CPU miner
  • اگر از GPU استفاده می‌کنید: ایزی ماینر (EasyMiner) برای مبتدیان و کودا ماینر (CudaMiner) برای کارت‌های گرافیک انویدیا و سی‌جی ماینر (Cgminer) برای همه انواع کارت‌های گرافیک
  • اگر از ای‌سیک استفاده می‌کنید: بیشتر ای‌سیک‌ها از مالتی ماینر (MultiMiner) استفاده می‌کنند؛ اما می‌توان از سی‌جی ماینر و ایزی ماینر هم استفاده کرد.

۲. کیف پول دوج کوین

برای نگه‌داری دوج کوین‌های استخراج‌شده، باید کیف پول دوج کوین داشته باشید. کیف پول دوج کوین حاوی یک آدرس کلید عمومی برای دریافت دوج‌ها و یک کلید خصوصی برای دسترسی به آن‌هاست. فراموش نکنید که هرگز نباید کلید خصوصی‌تان را با کسی به‌اشتراک بگذارید و خودتان هم نباید آن را گم کنید؛ زیرا بدون کلید خصوصی مالک هیچ‌یک از دارایی‌های دیجیتالتان نخواهید بود.

کیف پول‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند:

کیف پول آنلاین

اگر دوج کوین را برای سرگرمی استخراج می‌کنید، از کیف پول آنلاین دوج کوین مانند کیف پول کوین بیس یا بایننس می‌توانید استفاده کنید. استفاده از این کیف پول‌ها بسیار آسان است؛ ولی به‌اندازه سایر گزینه‌ها امن نیستند.

کیف پول نرم‌افزاری

اگر می‌خواهید از کیف پول‌های نرم‌افزاری استفاده کنید، باید آن‌ها را دانلود و روی کامپیوتر شخصی یا تلفن هوشمندتان نصب کنید. این کیف پول‌ها آفلاین هستند و از امنیت بیشتری از کیف پول‌های آنلاین برخوردارند. از کیف پول‌های نرم‌افزاری دوج کوین می‌توان به کیف پول اصلی دوج کوین و تراست والت (Trust Wallet) اشاره کرد که هر دو امنیت درخورتوجهی دارند. آدرس دانلود آن‌ها را در جدول زیر قرار داده‌ایم. کافی است روی اسم هریک از آن‌ها کلیک کنید.

کیف پول سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری امن‌ترین گزینه‌ها برای ذخیره ارزهای دیجیتال هستند. این کیف پول‌ها دستگاه‌هایی فیزیکی شبیه USB هستند که دارایی‌های دیجیتالتان را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند. از کیف پول‌های سخت افزاری محبوب ارز دیجیتال که از دوج کوین پشتیبانی می‌کنند، می‌توان به لجر نانو اس (Ledger Nano s) و ترزور مدل تی (Trezor Model T) اشاره کرد. توجه کنید که کیف پول‌های سخت‌افزاری را فقط از فروشگاه‌های معتبر باید بخرید.

نام والت نام انگلیسی نوع والت ویژگی‌ها
زن‌گو ZenGo نرم‌افزاری غیرامانی رایگان
بایننس Binance نرم‌افزاری رایگان
کریپتو دات کام Crypto.com نرم‌افزاری رایگان
تراست والت TrustWallet نرم‌افزاری غیرامانی رایگان
لجر Ledger سخت‌افزاری پولی
ترزور Trezor سخت‌افزاری پولی

۳. اینترنت ثابت

برای استخراج دوج کوین به اینترنت باکیفیت نیاز دارید. حجم و سرعت اینترنت اهمیت چندانی ندارد؛ بلکه پایداری و قطع‌نشدن مداوم آن مهم است. سرویس‌های ADSL یا TD-LTE برای این کار مناسب‌اند.

۴. برق و کابل‌ و تجهیزات برقی مناسب

یکی از معیارهای مهم‌ برای استخراج دوج کوین و به‌طورکلی هر ارز دیجیتال استخراج‌شدنی دیگری برق است. دستگاه‌های ماینر انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کنند؛ بنابراین، از یک سو باید تجهیزات مناسب و ایمن برای این کار فراهم و از سوی دیگر، مراحل قانونی این کار را طی کنید. طبق قوانین کشورمان، استفاده از برق خانگی و یارانه‌ای برای استخراج ممنوع است و جریمه و مجازات قانونی در پی دارد.

۵. تجهیزات تهویه و کاهش‌دهنده صدا

دستگاه‌های استخراج از یک سو گرمای بسیار زیادی تولید می‌کنند که باعث داغ‌شدن آن‌ها و افزایش بیش‌ازحد دمای محیط می‌شود و از سوی دیگر، سروصدای زیادی دارند که آسایش همسایگان را سلب می‌کند. استفاده از فن‌های قوی و تجهیزات خنک‌کننده مناسب نه‌تنها سبب افزایش طول عمر و کارایی دستگاه‌های ماینر می‌شود؛ بلکه صدا و گرمای محیط را هم تا حد زیادی کاهش می‌دهد. هنگامی‌که دمای محیط پایین باشد، فن‌های داخلی ماینرها با سرعت کمتری کار می‌کنند و درنتیجه، صدای کمتری تولید خواهند کرد. استفاده از باکس‌های ماینینگ و فوم‌های عایق صدا روی در و پنجره‌های محیط هم می‌تواند روش مناسبی برای کاهش سروصدا باشد.

اتصال به استخر استخراج و شروع کار

همان‌طور‌که گفتیم، در شرایط کنونی که صنعت استخراج به‌شدت رشد کرده است، استخراج انفرادی سودآور نیست و استخراج ابری نیز ریسک زیادی به‌همراه دارد. به‌همین‌دلیل، در‌حال‌حاضر بهترین روش برای استخراج دوج کوین، پیوستن به استخر استخراج است. روش کار به این صورت است:

  • ابتدا دستگاه ای‌سیک و کیف پول دوج کوین را تهیه کنید.
  • استخر مدنظر را انتخاب و درباره معتبربودن آن و کارمزد مشارکت و نحوه پرداخت پاداش به اعضا تحقیق کنید.
  • در وب‌سایت آن استخر ثبت‌نام کنید.
  • آدرس کیف پول دوج کوین‌ خود را به استخر استخراج بدهید.
  • تنظیمات مربوط به دستگاه‌های استخراجتان را از استخر دریافت و با آن تنظیمات، دستگاه‌هایتان را فعال کنید.

سؤالات احتمالی

۱. آیا استخراج دوج کوین به‌صرفه است؟

سه روش برای استخراج این ارز دیجیتال وجود دارد که از بین آن‌ها، استخراج انفرادی فقط روی کاغذ ممکن است و ازنظر عملی به‌هیچ‌عنوان به‌صرفه نیست. استخراج ابری هم به‌دلیل ریسک‌هایی که دارد، حتی اگر به‌صرفه باشد، انتخاب مناسبی نیست؛ زیرا اکثر وب‌سایت‌های استخراج ابری دوج کوین کلاه‌برداری هستند. علاوه‌براین، این روش زمان‌محور است و اگر قیمت دوج کوین به‌شدت افت کند، می‌تواند بر درآمد شما هم تأثیر بگذارد. با این اوصاف، در‌حال‌حاضر به‌صرفه‌ترین روش استخراج دوج کوین پیوستن به استخرهای استخراج این ارز دیجیتال است.

۲. آیا می‌‌توان با لپ‌تاپ دوج کوین استخراج کرد؟

ازنظر تئوری، پاسخ این پرسش مثبت است؛ اما از‌نظر عملی، تقریباً غیرممکن است. این کار فقط با دستگاه‌های ای‌سیک آن‌هم در مقیاس صنعتی یا با پیوستن به استخرهای استخراج امکان‌پذیر است.

۳. آیا با استخراج لایت کوین، دوج کوین هم دریافت می‌کنیم؟

بله، لایت کوین و دوج کوین هر دو از یک الگوریتم هشینگ استفاده می‌کنند. اگر به استخر استخراج لایت کوینی بپیوندید که امکان استخراج هم‌زمان دوج کوین را هم دارد، با استخراج لایت کوین، می‌توانید دوج کوین هم استخراج کنید.

جمع بندی

استخراج دوج کوین نیز درست مانند بیت کوین به‌دلیل نوپا‌بودن صنعت ارزهای دیجیتال می‌تواند سود چشمگیری نصیبتان کند؛ با‌این‌حال، نباید از ریسک‌های این کار غافل شوید. استخراج دوج کوین زمانی می‌تواند سودآور باشد که تحقیقات کافی درباره روش‌های این کار انجام داده و همه شرایط و تجهیزات موردنیاز ازجمله دستگاه ای‌سیک را فراهم کرده باشید.

درصورتی‌که می‌خواهید از روش استخراج ابری یا کلود ماینینگ استفاده کنید و با اجاره هش‌ریت به دوج کوین برسید، به تجهیزات خاصی نیازی ندارید؛ اما این کار ریسک‌های زیادی دارد و علاوه‌بر‌اینکه باید خطر کلاه‌برداری را به جان بخرید، به این موضوع هم فکر کنید که بسته به قیمت دوج کوین و شرایط بازار، احتمال ضرر هم وجود دارد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *