6 اردیبهشت, 1403 | April, 25, 2024
اخبار فاندامنتال مقالات منتخب سردبیر

آیا می دانید iExec RLC چیست ؟؟ هر آنچه باید از رایانش ابری بدانید را اینجا بخوانید !

امروزه، بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها مایل‌اند بدون دردسرهای نگه‌داری زیرساخت‌های گران‌قیمت، از قدرت پردازش رایانش ابری استفاده کنند. به‌عنوان مثال، شرکت‌هایی مانند نتفلیکس، اپل، اِتسی (Etsy) و زیراکس (Xerox) برخی یا همه اپلیکیشن‌ها و داده‌های خود را از‌طریق رایانش ابری شرکت‌های بزرگی همچون آمازون، گوگل، آی‌بی‌ام یا مایکروسافت مدیریت می‌کنند.

با‌این‌حال، رایانش ابری متمرکز همیشه با خطرهایی همچون خطای اپلیکیشن‌ها و ازکارافتادن سرورها و هک‌شدن سروکار دارد. پروتکل آی‌اگزک آرال‌سی همین خدمات را به‌طور غیرمتمرکز و با حذف واسطه‌ها ارائه می‌دهد.

آی‌اگزک آرال‌سی پلتفرم رایانش ابری غیرمتمرکزی است که به‌جای داشتن سرورهای متمرکز، محاسبات خود را بین نودهای مختلف در سرتاسر شبکه‌ای جهانی توزیع می‌کند. این پلتفرم تلاش می‌کند دسترسی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مبتنی‌بر بلاک چین را به منابع محاسباتی مقیاس‌پذیر و ایمن و توزیع‌شده مهیا کند.

آی‌اگزک آرال‌سی خدماتی مشابه ده‌هاهزار سرور غول‌های فناوری همچون آمازون یا گوگل را ارائه می‌دهد، با این تفاوت که این بار داده‌ها به‌جای اینکه در دست واسطه‌ها و قدرت‌های متمرکز باشند، در سرتاسر شبکه‌ای غیرمتمرکز به‌‌طور ایمن توزیع و نگه‌داری می‌شوند.

در این مطلب، با پروتکل رایانش ابری آی‌اگزک آرال‌سی و نحوه سازوکار آن بیشتر آشنا می‌شویم و اهداف اصلی و راه‌حل‌های این پلتفرم را مرور می‌کنیم. همچنین، نگاهی به ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن می‌اندازیم و واسطه پرداخت اصلی این پروتکل، یعنی توکن بومی RLC را بررسی می‌کنیم. در‌نهایت نیز، به شرکا و رقبای تجاری مهم آی‌اگزک اشاره می‌کنیم.

پروتکل رایانش ابری آی‌اگزک آرال‌سی (iExec RLC) چیست؟

آی‌اگزک آراِل‌سی (iExec RLC) پروتکل غیرمتمرکز رایانش ابری است که به‌صورت برون‌زنجیره‌ای برای پردازش اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود. این پلتفرم به اپلیکیشن‌های بلاک چینی کمک می‌کند تا به منابع محاسباتی موردنیاز خود دسترسی آسان و مقیاس‌پذیر و ایمن داشته باشند. در‌مقابل، کاربرانی که منابع محاسباتی خود را به‌اشتراک می‌گذارند، می‌توانند از این طریق درآمد کسب کنند.

درحالی‌که سایر پروتکل‌های ارزهای دیجیتال مبتنی‌بر اَبَرمحاسبات یا ذخیره‌سازی داده‌ها هستند، آی‌اگزک آرال‌سی از فضای ابری برای قدرت پردازش خود استفاده می‌‌کند. همان‌طور‌که پروتکل‌های فایل‌کوین (Filecoin) و سیا (Sia) قابلیت‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز ارائه می‌دهند، پروتکل آی‌اگزک آرال‌سی بر مزایای رایانش ابری تمرکز دارد. در‌واقع، به‌ همان ترتیبی که کاربران فایل‌کوین و سیا با اجاره فضای ذخیره‌سازی درآمد کسب می‌کنند، کاربران آی‌اگزک آرال‌سی نیز از قدرت محاسباتی بلااستفاده خود در شبکه‌ای غیرمتمرکز سود به‌دست می‌آورند.

پروتکل آی‌اگزک روی بلاک چین اتریوم ایجاد می‌شود و به کاربران و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کمک می‌کند به قدرت رایانش ابری دسترسی داشته باشند. این پلتفرم از اپلیکیشن‌های بزرگی در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی و امور مالی و اَبَرداده نیازمند به قدرت محاسباتی فراوان پشتیبانی می‌کند. شبکه این پروتکل از ارائه‌دهندگان منابع محاسباتی تشکیل شده است که با عنوان «کارگران آی‌اگزک آرال‌سی» (iExec RLC Workers) شناخته می‌شوند. کارگران آی‌اگزک آرال‌سی شامل کاربران عادی و ارائه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و ارائه‌دهندگان داده می‌شوند.

برای اینکه شما نیز به مجموعه کارگران آی‌اگزک بپیوندید، باید دستگاه محاسباتی خود را به شبکه آی‌اگزک متصل کنید. بدین‌ترتیب، از‌طریق دستگاه متصل خود می‌توانید توکن‌های آرال‌سی را کسب کنید. با استفاده از این منابع، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز نیز می‌توانند از الگوریتم‌ها و اپلیکیشن‌های پیاده‌سازی‌شده خود درآمد کسب کنند. نکته مهم دیگر اینکه ارائه‌دهندگان مجموعه‌داده‌های بسیار مفید نیز می‌توانند داده‌ها را از‌طریق پلتفرم آی‌اگزک آرال‌سی در‌دسترس سایر کاربران قرار دهند.

آی‌اگزک آرال‌سی محصول فکری دو دانشمند رایانش ابری توزیع‌شده بود که تلاش می‌کردند از پلتفرم‌های بزرگ رایانش توزیع‌شده برای ارائه خدمات ابری در شبکه‌ای با تقاضای فراوان استفاده کنند. بخش زیادی از قدرت پردازش توزیع‌شده را نیز داوطلبان شبکه تأمین می‌کنند؛ اما جای خالی سیستم پاداش‌دهی مناسب و وسیله‌ای برای اطمینان از انجام صحیح محاسبات داوطلبان حس می‌شد.

ظهور و کارایی فناوری بلاک چین کار توسعه‌دهندگان این پروژه را آسان کرده است. اکنون، قراردادهای هوشمند مسئول نهایی‌کردن سفارش‌ها و پرداخت‌های این شبکه هستند و بلاک چین نیز به بستری ایمن و مناسب برای ارائه خدمات صادقانه و جلوگیری از ورود بازیگران مخرب به شبکه تبدیل شده است. سازوکارهای بلاک چینی به ارائه‌دهندگان منابع پاداش می‌دهند و احتمال خراب‌کاری را به‌حداقل می‌رسانند. در‌حال‌حاضر، آی‌اگزک آرال‌سی برمبنای «اثبات مشارکت» (Proof-of-Contribution) کار می‌کند و پرداخت‌های این شبکه با توکن بومی و حاکمیتی RLC انجام می‌شوند.

پروتکل رایانش ابری iExec RLC چگونه کار میکند؟

پروتکل آی‌اگزک به‌منظور پشتیبانی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند و سایر پلتفرم‌های بلاک چینی، محاسبات سنگین و فشرده را به‌صورت برون‌زنجیره‌ای انجام می‌دهد تا عملکردهای درون‌زنجیره‌ای بلاک‌چین به‌خوبی اجرا شوند.

برای انجام این کار، آی‌اگزک از نرم‌افزار دسکتاپ متن‌باز برای محاسبات گرید (Grid) به‌ نام XtremWeb-HEP بهره می‌برد. محاسبات گرید که با عنوان «محاسبات داوطلبانه» نیز شناخته می‌شود، منابع محاسباتی استفاده‌نشده را جمع‌آوری و به‌هم متصل می‌کند تا اَبَرکامپیوتری مجازی بسازد و قدرت محاسباتی گسترده‌ای در‌اختیار اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها قرار دهد. وایت‌پیپر آی‌اگزک در توصیف نرم‌افزار XtremWeb-HEP می‌نویسد:

این نرم‌افزار تمام ویژگی‌های موردنیاز برای امکان‌پذیرساختن چنین فرایندی را در مقیاس جهانی پیاده‌سازی می‌کند. این ویژگی‌ها شامل ایجاد زیرساخت عمومی یا خصوصی ترکیبی و چندکاربری و چنداپلیکیشنی با تحمل خطا و پیاده‌سازی تصاویر مجازی، مدیریت داده، امنیت، پاسخ‌گویی و… می‌شوند.

با استفاده از نرم‌افزار XtremWeb-HEP و در چهارچوب آی‌اگزک، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌توانند از هر منبع محاسباتی برای اجرای برنامه‌های خود استفاده کنند. به‌عبارت‌دیگر، توسعه‌دهندگان و کاربران اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌توانند قدرت محاسباتی را از منبعی به کوچکی CPU کامپیوتر شخصی به مرکز داده‌ای به‌ بزرگی یک انبار انتقال دهند. در این حالت، فرایندها انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر و مبتنی‌بر بازار آزاد خواهند بود و به کاربران امکان می‌دهند تا مقدار مناسبی از قدرت محاسباتی را برای کار مدنظر پیدا کنند.

آی‌اگزک این تطبیق سرویس را با استفاده از قراردادهای هوشمند خود انجام می‌دهد. به‌عنوان مثال، الگوریتم «مچ‌میکینگ» (Matchmaking) این شبکه درخواست برای منابع را دریافت می‌کند و این درخواست‌ها را با ارائه‌دهنده‌ای مناسب مطابقت می‌دهد. این قرارداد هوشمند با ارزیابی میزان توانایی منابع محاسباتی برای اجرای قراردادهای هوشمند، انجام محاسبات و وظایف را توزیع می‌کند.

برای اطمینان از اینکه کاربران منابع موردنیاز خود را دریافت می‌کنند، آی‌اگزک از مدل اثبات مشارکت استفاده می‌کند. این الگوریتم اجماع اطمینان می‌دهد که هر ارائه‌دهنده می‌تواند قدرت محاسباتی موردنیاز کاربر را تأمین و در ازای آن، توکن بومی RLC به‌عنوان پاداش دریافت کند.

تاریخچه و تیم توسعه‌ی آی‌اگزک آرال‌سی

آی‌اگزک آرال‌سی به‌‌گونه‌ای که امروزه بر بستر بلاک چین فعالیت می‌کند، به‌واسطه تیمی از توسعه‌دهندگان و دانشمندان و محققان در سال ۲۰۱۶ ایجاد شد. عرضه اولیه کوین (ICO) این پروتکل در ۱۹آوریل۲۰۱۷ (۳۰فروردین۱۳۹۶) صورت گرفت که توانست در کمتر از سه ساعت، سرمایه‌ای ۱۲.۵میلیون‌دلاری نصیب این پروژه کند.

تیم اصلی آی‌اگزک متشکل از شش دانشمند برجسته است که چهار نفر از آنان از اوایل دهه ۲۰۰۰ در‌زمینه رایانش ابری مشغول فعالیت بوده‌اند. این چهار نفر ژیل فدک (Gilles Fedak)، هوایوو هی (Haiwu He)، اولگ لودیجنسکی (Oleg Lodygensky) و میرچا موکا (Mircea Moca) هستند که درزمینه توسعه برنامه‌های مربوط به رایانش گرید در مؤسسات معتبر تحقیقات حوزه کامپیوتر و نرم‌افزار، افراد باتجربه‌ای محسوب می‌شوند.

این تیم که پیش از ظهور اتریوم و فراگیری استفاده از بلاک چین در صنایع مختلف به‌دنبال راه‌حلی برای بهبود پروژه رایانش ابری خود بودند، پس از آشنایی با اتریوم، پروژه خود را به‌صورت توزیع‌شده روی این بلاک چین سوار کردند و از آن زمان در حال رشد و گسترش آی‌اگزک هستند. علاوه‌بر‌این، تیم آی‌اگزک گیت‌هاب فعالی دارد که آن را به‌طور مداوم با نتایج کار خود، از‌جمله کیت توسعه نرم‌افزار آی‌اگزک که در نوامبر۲۰۱۷ عرضه شد، به‌روزرسانی می‌کند.


اکثر اهداف نسخه اول آی‌اگزک به‌ نام «نسخه اساسی» (Essential Edition) عملی شده است. در مرحله بعدی، با نسخه دوم با عنوان «شبکه بازار» (Market Network) سروکار داریم که به‌دنبال گسترش فروشگاه اپلیکیشن غیرمتمرکز و راه‌اندازی بازار شبکه است. پس از راه‌اندازی این نسخه، آی‌اگزک خود نیز قرار است غیرمتمرکزتر شود. گفتنی است در‌حال‌حاضر، تیم توسعه‌دهنده تمام مراکز داده یا رایانش را تحت کنترل دارد. بد نیست بدانید این تیم به‌دنبال عرضه نسخه‌های سوم تا پنجم و به‌روزرسانی‌های بیشتر است؛ اما بخش زیادی از این پیشرفت‌ها در آینده‌ای دور اتفاق خواهند افتاد.

رایانش ابری؛ مشکلات و راهکارها

پیش از توضیح بیشتر نحوه عملکرد پروتکل آی‌اگزک آرال‌سی، اجازه بدهید به مبحث رایانش ابری دقیق‌تر نگاه کنیم. رایانش ابری، رایانش ازطریق اینترنت است؛ به‌صورتی‌که بتوانید فایل‌های موردنیازتان را ذخیره کنید و به اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشید و محاسبات لازم را پردازش کنید. این مسئله به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های فنی را به روشی ارزان و مطمئن و مقیاس‌پذیر انجام دهید.

ارزش بازار صنعت عظیم رایانش ابری متمرکز فقط در سال ۲۰۲۰ افزون‌بر ۳۷۵میلیارد دلار بود. شرکت‌هایی مانند اپل یا نتفلیکس یا زیراکس برای مدیریت اپلیکیشن‌های خود به ارائه‌دهندگان ابری مانند گوگل یا آمازون یا مایکروسافت وابسته هستند؛ زیرا این ارائه‌دهندگان ابری هزاران سرور با قدرت پردازش بسیار زیاد دارند که محاسبات متمرکز بر داده را امکان‌پذیر می‌کنند و هزینه سخت‌افزار و فضا و ملزومات محاسباتی کسب‌وکارها را کاهش می‌دهند.

سرورهای فضاهای ابری متمرکز در مکان‌هایی ثابت قرار دارند؛ با‌این‌حال، رایانش ابری غیرمتمرکز به‌طور متفاوتی انجام می‌شود. رایانش ابری غیرمتمرکز به سرورها و منابع موجود در فضای ابری اجازه می‌دهد تا به‌‌گونه‌ای توزیع‌شده در شبکه فعالیت کنند. بدین‌ترتیب، در فضای رایانش ابری غیرمتمرکز عملکردی مشابه فضای ابری آمازون و گوگل، اما به‌صورت توزیع‌شده دریافت می‌کنیم؛ درحالی‌که ارائه‌دهندگان فضای ابری نیز فرایندها را کنترل نمی‌کنند.

رایانش ابری غیرمتمرکز از بلاک چین اتریوم برای میزبانی اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کند. محاسبات در این فضا ازطریق نودهای مجزا در سرتاسر شبکه بلاک چین انجام می‌شوند. بااین‌همه، مشکلی در‌این‌بین وجود دارد. رایانش ابری غیرمتمرکز مبتنی‌بر ماشین مجازی اتریوم است؛ اما این سیستم نمی‌تواند محاسبات بسیار سنگین داده را به‌صورت مؤثر انجام دهد. در این حالت، قراردادهای هوشمند در ماشین مجازی اتریوم نمی‌توانند به‌درستی از‌پسِ انجام محاسبات عظیم داده بربیایند و با مشکلاتی همچون ترافیک شبکه یا هزینه هنگفت پردازش روبه‌رو می‌شوند.

مشکل رایانش ابری غیرمتمرکز

اتریوم در حال ایجاد تغییری گسترده و جهانی در صنعت مالی است. این شبکه استفاده از قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز و بدون نیاز به مجوز را امکان‌پذیر می‌کند. قراردادهای هوشمند اتریوم تراکنش‌هایی شفاف و بدون نیاز به اعتماد را برای «اینترنت ارزش‌ها» (IoV) فراهم می‌کنند. «اینترنت ارزش‌ها» مفهومی است که به انتقال فوری و همتابه‌همتای دارایی در شبکه اشاره می‌کند.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز از اتریوم برای رفع نیازهای بلاک چین استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که شرایط و داده‌های مربوط به این قراردادها را به‌صورت درون‌زنجیره‌ای ذخیره می‌کنند. ماشین مجازی اتریوم نیز اجرای قراردادهای هوشمند را برعهده می‌گیرد. این ماشین مجازی ماشین تورینگ کاملی است که منطقی تجاری را در زمانی محدود اجرا می‌کند. باوجوداین‌، ماشین مجازی اتریوم نیز با مشکل محاسبات سنگین رو‌به‌روست.

در‌حال‌حاضر با‌توجه‌به تقاضای معمول برای محصولات اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، این مسئله مشکل چندان خاصی تلقی نمی‌شود. با‌این‌حال، با پذیرش بیشتر و افزایش تقاضای محاسباتی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، ماشین مجازی اتریوم هم با موانع بیشتری درزمینه محاسبات ابری روبه‌رو خواهد شد. بدین‌ترتیب، بار ترافیک شبکه و هزینه‌های تراکنش‌ نیز چندبرابر می‌شود.

راه‌حل آی‌اگزک آرال‌سی

راه‌حلی که آی‌اگزک آرال‌سی ارائه می‌کند، به‌صورت برون‌زنجیره‌ای کار می‌کند. در این فرایند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز محاسبات دقیقی را خارج از بلاک چین انجام می‌دهند و نتایج آن‌ها را به‌منظور اعتبارسنجی به زنجیره بازمی‌گردانند. بدین‌ترتیب، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌توانند از خدمات ابری آی‌اگزک برای اجرای ایمن و مؤثر و مقرون‌به‌صرفه عملیات استفاده کند.

یکی از نمونه‌های موفق و معتبری که راه‌حل آی‌اگزک را به‌کار می‌گیرد، اپلیکیشن غیرمتمرکز فلیکسو (Flixxo) است. فلیکسو عملکردی شبیه به یوتیوب، اما این بار در فضای رمزنگاری دارد. این استارتاپ بلاک چینی سرویس توزیع ویدئو همتابه‌همتا ارائه می‌دهد. تعداد ویدئوهای موجود در زنجیره قدرت پردازش بسیار زیادی را می‌طلبند. تیم آی‌اگزک آرال‌سی قدرت محاسباتی موردنیاز برای پردازش این فایل‌ها را دراختیار فلیکسو قرار می‌دهد.

کاربرد دیگر پروتکل «ریکوئِست» (Request) است که خدمات حسابرسی خودکار سوابق مالی به کاربران ارائه می‌کند. فرایند حسابرسی این پروتکل پیچیده و سنگین است و به قدرت پردازش بسیاری احتیاج دارد. شایان ذکر است که پروتکل آی‌اگزک ملزومات محاسباتی ریکوئست را فراهم می‌کند.

ویژگیهای آی‌اگزک آرال‌سی

آی‌اگزک آرال‌سی برمبنای سه عنصر اساسی کار می‌کند:

فروشگاه اپلیکیشن غیرمتمرکز

رایانش ابری غیرمتمرکز با iExec RLC

فروشگاه اپلیکیشن غیرمتمرکز آی‌اگزک آرال‌سی که فروشگاهی شبیه به پلی‌استور یا اپ‌استور است، در ۲۰دسامبر۲۰۱۷ (۲۹آذر۱۳۹۶) راه‌اندازی شد. کاربران می‌توانند در فروشگاه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به اپلیکیشن‌های مختلف دسترسی داشته باشند و هزینه آن‌ها را از‌طریق توکن‌های RLC پرداخت کنند. علاوه‌بر‌این، فروشگاه اپلیکیشن غیرمتمرکز آی‌اگزک به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اجازه می‌دهد تا در‌صورت تمایل، اپلیکیشن‌های خود را برای کسب درآمد عرضه کنند. فروشگاه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، تنها پلتفرمی است که از‌طریق اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزِ آی‌اگزک آرال‌سی کاربران این پروتکل را به‌هم مرتبط می‌کند.

فروشگاه داده

فروشگاه داده رابطی است که به کاربران کمک می‌کند به داده‌ها دسترسی و با آن‌ها تعامل داشته باشند. این فروشگاه همان نقش فروشگاه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را این بار برای داده‌ها ایفا می‌کند. فروشگاه داده آرال‌سی در‌واقع پلتفرمی برای به‌کارگیری ابَرداده‌هاست. این داده‌ها سوابق پزشکی، آمار، سوابق مالی، سهام و… را شامل می‌شوند. افراد و اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها می‌توانند به این داده‌ها دسترسی داشته باشند و هزینه آن را پرداخت کنند. فروشگاه داده می۲۰۱۹ به‌عنوان بخشی از به‌روزرسانی نسخه سوم آی‌اگزک وارد صحنه شد. گفتنی است توکن RLC نیز واسطه پرداخت تراکنش‌های این پلتفرم است.

فروشگاه فضای ابری

فروشگاه فضای ابری آی‌اگزک دسترسی کاربران را به انجام تراکنش‌ با منابع رایانش ابری هموار می‌کند. این فروشگاه مشکل هزینه و مقیاس‌پذیری زیرساخت ابری را حل می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد با اجاره منابع محاسباتی خود، توکن RLC به‌دست آورند. توسعه‌دهندگان و کاربران دیگر نیز می‌توانند منابع محاسباتی موردنیاز برای اجرای نرم‌افزارهای خود را در این فروشگاه جست‌وجو و با پرداخت توکن بومی پلتفرم، از آن‌ها استفاده کنند.

این مسئله به کاربران اجازه می‌دهد تا بین طیف گسترده‌ای از منابع محاسباتی، میزان اعتماد مطلوب خود را برای استفاده از امکانات فضای ابری اعلام و خدمات دلخواه خود را دریافت کنند. منابع این فروشگاه شامل CPU یا GPU یا حتی TEE می‌شوند. واژه TEE مخفف عبارت Trusted Execution Environment به‌معنای «محیط اجرای مطمئن» است و به منطقه امنی درون پردازنده اصلی اشاره می‌کند که از سیستم‌عامل اصلی دستگاه جداست و محرمانگی داده‌ها را در سطح رضایت‌بخشی حفظ می‌کند. گفتنی است هرچه اعتماد موردنیاز کاربر برای منابع محاسباتی بیشتر شود، قیمت خدمات نیز افزایش می‌یابد.

بازار ابری آی‌اگزک قرارداد هوشمندی نیز ارائه می‌دهد که اعتمادپذیری ارائه‌دهندگان منابع محاسباتی را ارزیابی می‌کند. این قرارداد هوشمند با عنوان «رِپیوتِیشن» (Reputation) به‌معنای شهرت و سابقه شناخته می‌شود. طبق این قرارداد، هرچه ارائه‌دهنده منبع مطمئن‌تر ارزیابی شود، خدماتی که ارائه می‌دهد گران‌قیمت‌تر خواهد بود. با‌این‌همه، اگر کاربر نیازمند به منابع محاسباتی به‌دنبال صرف هزینه کمتر باشد، باید به ارائه‌دهندگانی بسنده کند که کمتر مطمئن هستند.

توکن RLC

رایانش ابری غیرمتمرکز با iExec RLC

مشابه با سایر پروتکل‌های ارز دیجیتال که اغلب توکن‌های بومی کاربردی یا حاکمیتی ویژه خود را دارند، آی‌اگزک آرال‌سی نیز از توکن بومی RLC بهره می‌برد که مبتنی‌بر استاندارد ERC۲۰ و روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده است. این توکن به کاربران کمک می‌کند تا به قدرت محاسباتی نودهای پلتفرم دسترسی داشته باشند. بد نیست بدانید اصطلاح RLC مخفف عبارت «Run-on-Lots-of-Computers» به‌معنای «اجراشده روی تعداد زیادی کامپیوتر» است.

مهم‌ترین کاربرد توکن RLC در این پلتفرم، پرداخت هزینه تراکنش‌هاست. عرضه اولیه کوین پروتکل در ۱۷آوریل۲۰۱۷ (۲۸فروردین۱۳۹۶) اتفاق افتاد که در این رویداد، بیش از ۶۰میلیون توکن RLC هرکدام به قیمت ۰.۲۵۲۱ دلار فروخته شد. طی فروش عمومی این توکن، تیم آرال‌سی توانست ۱۷۳,۸۸۶ اتر و ۲,۷۶۱ بیت کوین جمع‌آوری کند. در آن زمان، این میزان معادل با ۱۲میلیون یورو ارزیابی می‌شد.

مقدار کل توکن‌های RLC ثابت است و دیگر هیچ توکن جدیدی ایجاد نخواهد شد؛ بنابراین، با خرید و استفاده افراد بیشتر از توکن RLC، قیمت این توکن نیز افزایش می‌یابد. بد نیست اشاره کنیم در زمان نگارش این مطلب (اواسط مرداد۱۴۰۱)، هر توکن RLC نزدیک به ۱ دلار معامله می‌شود که درمقایسه‌با اوج ۱۶دلاری خود در ۱۰می۲۰۲۱ (۲۰اردیبهشت۱۴۰۰)، افتی ۹۴درصدی را تجربه می‌کند.

از تعداد کل توکن‌های RLC، درحدود ۶۹درصد به عرضه اولیه کوین، ۱۷.۲درصد به مشاوران و تیم توسعه، ۶.۹درصد برای صندوق پیشامدهای غیرمترقبه و اضطراری و ۶.۹درصد نیز برای توسعه و پاداش شبکه در نظر گرفته شده است. در‌حال‌حاضر، حدود ۸۱میلیون توکن RLC در‌گردش است. این توکن را می‌توان در هر کیف پولی که از استاندارد ERC20 پشتیبانی کند، از‌جمله متامسک (MetaMask) و تراست‌ والت (TrustWallet) یا مای‌ اتر والت (MyEtherWallet) ذخیره کرد.

شرکا و رقبای آی‌اگزک آرال‌سی

همان‌طورکه می‌توان حدس زد، هرچه تعداد و کیفیت مشارکت‌های پروتکل ارائه‌دهنده فضای ابری بیشتر باشد، احتمالاً مشتریان بیشتری خواهد داشت و در‌نتیجه، اعتبار و ارزش آن پروتکل نیز افزایش می‌یابد. آی‌اگزک آرال‌سی با چند شرکت مهم و باسابقه همکاری می‌کند. به‌منظور آشنایی بیشتر با اهداف و دستاوردهای این پروتکل، نگاهی به تعدادی از این شرکا می‌اندازیم:

  • آی‌بی‌ام (IBM): آی‌اگزک آرال‌سی به آی‌بی‌ام در پیاده‌سازی و اجرای فناوری امنیتی SGX کمک می‌کند. این فناوری با هدف افزایش ایمنی و حریم خصوصی داده‌ها ایجاد شده و هدف از همکاری آرال‌سی با آی‌بی‌ام، ایجاد پلتفرمی ایمن و مطمئن برای توسعه اپلیکیشن‌هاست.
  • فضای ابری علی‌بابا (Alibaba Cloud): علی‌بابا طی کنفرانس فناوری اطلاعات RSA در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹، با شرکت فناوری اینتل (Intel) و آی‌اگزک آرال‌سی همکاری خود را آغاز کرد. هدف از این کنفرانس، بحث و گفت‌وگو درباره شیوه‌های تأمین امنیت در‌برابر تهدیدهای سایبری بود. همکاری این سه شرکت به علی‌بابا اجازه داد از رایانش رمزنگاری‌شده استفاده کند که با فناوری SGX اینتل ارائه و به‌واسطه سرویس‌ TEE پروتکل آی‌اگزک پشتیبانی می‌شود.
  • فضای ابری گوگل (Google Cloud): در ۱۴ژوئن۲۰۲۰ (۲۵خرداد۱۳۹۹)، گوگل از انتشار نسخه بتای «برنامه محاسبات محرمانه» (Confidential Computing Program) خود خبر داد و اعلام کرد که این پروژه ازطریق چندین همکاری مختلف از‌جمله مشارکت با پروتکل آی‌اگزک به مرحله اجرا درآمده است. آی‌اگزک با ارائه سرویس امنیت داده TEE، به گوگل کمک کرد تا فضای ابری مبتنی‌بر بلاک چین با امنیت چشمگیری ایجاد کند.
  • انویدیا (Nvidia): شرکت نرم‌افزاری انویدیا با آی‌اگزک آرال‌سی وارد همکاری شده است تا بتواند از رایانش ابری غیرمتمرکز و پیشرفته مبتنی‌بر GPU این پروتکل برای پیشبرد پروژه اینسپشن (Inception) خود بهره ببرد. اینسپشن برنامه شتاب‌دهنده آنلاینی است که به رشد و توسعه شرکت‌های استارتاپی کمک می‌کند.
  • اینتل (Intel): اینتل نیز با آی‌اگزک آرال‌سی و دانشگاه «شانگهای‌تِک» مشارکت می‌کند تا راه‌حل‌های بلاک چینی نوینی برای افراد و دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IoT) و سایر کامپیوترها عرضه کند. این همکاری که فناوری‌های ۵G و بلاک چین و اینترنت اشیاء را به‌هم پیوند می‌دهد، قرار است به کسب‌وکارهایی خدمات ارائه دهد که به‌دنبال استفاده از فرصت‌های فضای رمزنگاری و بلاک چین و رایانش غیرمتمرکز هستند.
  • ای‌دی‌اف (EDF): ای‌دی‌اف، شرکت بزرگ فرانسوی تأمین نیروی برق، همکاری خود را از سال ۲۰۱۹ به‌منظور بهینه‌سازی زیرساخت رایانش ابری با پروتکل آی‌اگزک آرال‌سی آغاز کرد. به‌عنوان مثال، این شرکت نرم‌افزار شبیه‌ساز GPUSPH خود را روی آی‌اگزک راه‌اندازی کرده است تا به‌جای محیط رایانش سنتی، محیطی غیرمتمرکز و بلاک چینی را برای پردازش داده‌های خود به‌کار بگیرد.
  • فضای ابری جنسیس (Genesis Cloud): پلتفرم فضای ابری جنسیس هم چندی پیش همکاری خود را با آی‌اگزک آرال‌سی آغاز کرد تا GPUهایی ارزان با عملکرد بهینه دراختیار کاربران خود قرار دهد. دستگاه‌های این فضای ابری خدماتی را همچون تحلیل پیچیده ابَرداده‌ها براساس علم محاسبات شناختی و پردازش تصویر و یادگیری ماشینی امکان‌پذیر می‌کنند.

علاوه‌بر‌این، آی‌اگزک آرال‌سی با چندین رقیب قدرتمند در بازار فضای ابری غیرمتمرکز نیز روبه‌روست که هریک ویژگی متمایزی دارند. اگرچه ساختار و عملکرد این پروتکل‌ها متفاوت هستند، آشنایی با تعدادی از آن‌ها به‌منظور ارزیابی موقعیت کنونی آی‌اگزک خالی از لطف نیست.

  • اس‌او‌ان‌ام (SONM): اس‌او‌ان‌ام پروتکل بلاک چینی و غیرمتمرکز رایانش ابری است. این پروتکل از محاسبات فاگ (Fog) و اِج (Edge) استفاده می‌کند که هر دو موضوعات پیچیده‌ای هستند و شامل حوزه بسیار بزرگ‌تر و مبهم‌تری می‌شوند. اگرچه آی‌اگزک آرال‌سی نیز به‌دنبال ادغام با این فناوری‌هاست، این مسئله با چالش قدرت زیرساخت و به‌کارگیری سیستمی یکپارچه روبه‌روست.
  • گولم (Golem): گولم پلتفرم رایانش ابری توزیع‌شده و متن‌بازی است که پردازش دیجیتالی بسیار سریعی دراختیار کاربران قرار می‌دهد. این پلتفرم بر پردازش تصاویر دیجیتالی و انیمیشن‌ها متمرکز است و تلاش می‌کند فضای مطلوبی برای انیمیشن‌سازان و هنرمندان و طراحان تصاویر سه‌بُعدی ایجاد کند.
  • سیاکوین (Siacoin): پلتفرم ذخیره‌سازی ابری غیرمتمرکز سیاکوین بر‌مبنای فناوری بلاک چین شکل گرفته است. این پروتکل از فضای ذخیره‌سازی سخت‌افزاری رایگان در سرتاسر جهان برای ارائه سرویس‌های توزیع‌شده ذخیره‌سازی داده استفاده می‌کند.

جمعبندی

در این مطلب، پروتکل رایانش ابری آی‌اگزک آرال‌سی و چهارچوب عملکرد آن را معرفی کردیم و نگاهی به تاریخچه این تیم و دغدغه مدیران آن انداختیم. همچنین، توضیح دادیم که رایانش ابری در‌حال‌حاضر با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند و دستاورد آی‌اگزک آرال‌سی برای رفع این موانع چیست. سپس، سه فروشگاه اصلی آی‌اگزک را بررسی کردیم که به‌‌طور مجزا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و داده و فضای ابری ارائه می‌کنند. درپایان نیز، به توکن بومی RLC که واسطه پرداخت‌های پلتفرم است، اشاره‌ کردیم و و تعدادی از شرکا و رقبای این پروتکل ابری غیرمتمرکز را برشمردیم.

اگر آی‌اگزک طبق برنامه‌ پیش‌بینی‌شده خود پیش برود، می‌تواند همگام با پیوستن ارائه‌دهندگان و منابع محاسباتی بیشتر به شبکه مقیاس‌پذیرتر شود. این امر به‌نوبه خود می‌تواند مسیر راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری و پشتیبانی پایدار از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پذیرش بلاک چین را هموارتر کند. علاوه‌بر‌این، پروژه آی‌اگزک می‌تواند بیشتر از مدل‌های رایانش ابری فعلی دوستدار محیط‌زیست باشد؛ زیرا فقط درصورت نیاز و به‌روشی کم‌مصرف از منابع استفاده می‌کند.

اگرچه بازار ارزهای دیجیتال به پروتکلی مانند آی‌اگزک آرال‌سی نیاز دارد، این پلتفرم هنوز با مشکلاتی درزمینه بازاریابی در سطح بین‌المللی دست‌به‌گریبان است. با‌این‌همه، اعضای تیم و جامعه آی‌اگزک امیدوارند ادغام‌های اخیر این شبکه با ارائه‌دهندگان قدرتمند و کارآمد فضای ابری به‌همراه همکاری‌های جدید با شرکت‌های معتبر در این حوزه بتواند جایگاه مستحکم‌تری برای این پروتکل رایانش ابری بلاک چینی ایجاد کند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *