1 اردیبهشت, 1403 | April, 20, 2024
اخبار فاندامنتال منتخب سردبیر

ایلان ماسک: افزایش نرخ بهره اقتصاد آمریکا را وارد دوره رکود می‌کند

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در رابطه با اقدامات فدرال رزرو و افزایش شدید نرخ بهره هشدار داد و خاطرنشان کرد این اقدامات در نهایت به رکود در آمریکا منجر خواهد شد.

به نقل از بیت کوین نیوز، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و شرکت اسپیس ایکس روز جمعه در توییتی نسبت به سیاست‌های کنونی فدرال رزرو هشدار داد:

 

افزایش شدید نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا خطر رکود اقتصادی را به همراه دارد.

توییت ایلان ماسک
منبع: توییتر

در حالی که توییت ایلان ماسک مورد حمایت بسیاری از افراد قرار گرفت، برخی از افراد مشهور نیز مدعی شدند ثروتمندترین فرد جهان در رابطه با اقتصاد آمریکا دیدگاه اشتباهی دارد.

سون هنریش (Sven Henrich)، بنیانگذار شرکت Northmantrader معتقد است خطر اصلی عواقب نامطلوب اقدامات فدرال رزرو است. به گفته هنریش، بانک مرکزی در وهله اول در واکنش به تورم بسیار کند عمل کرده و اکنون برای توقف تورم، پای خود را روی ترمز می‌کوبد. این استراتژیست معتقد است فدرال رزرو بیش از حد به داده‌های پیشین متکی است و این مسئله خطراتی زیادی را به همراه دارد.

پیتر شیف (Peter Schiff)، یکی از مخالفین بیت کوین در واکنش به توییت ایلان ماسک گفت:

این اقدامات خطر ابرتورم (Hyperinflation) را به همراه دارد. هزینه‌های مربوط به بدهی‌ها، رکود شدید، کسری شدید بودجه فدرال و سقوط قیمت دارایی‌ها به بحران مالی بدتری نسبت به سال ۲۰۰۸ منجر خواهد شد.

سیاست‌مداران نیز به صحبت‌های ایلان ماسک واکنش نشان دادند. نانسی میس، نماینده کنگره در حمایت از پیش‌بینی ماسک اظهار داشت:

در صورتی که جو بایدن و نانسی پلوسی تریلیون‌ها دلاری که وجود خارجی ندارند را خرج نکرده بودند، ما ناچار به بحث در این مورد نبودیم.

جروم پاول، رییس فدرال رزرو اخیرا در سخنرانی خود در جکسون هول، بر موضع تهاجمی بانک مرکزی برای مقابله با تورم تاکید کرد. وی خاطرنشان کرد ممکن است اقدامات فدرال رزرو برای مبارزه با تورم برای اقتصاد «درد» به همراه داشته باشد.

بسیاری از مردم آمریکا از جمله سناتور الیزابت وارن نگران افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو هستند. این سناتور آمریکایی اعلام کرد نسبت به اقدامات بانک مرکزی و فدرال رزرو شدیدا نگران است و مدعی شد این اقدامات باعث ورود اقتصاد آمریکا به دوره رکود می‌شود.

اظهار نظر ایلان ماسک به دنبال انتشار تحلیل کتی وود (Cathie Wood)، مدیرعامل شرکت آرک اینوست (ARK Invest) و از سرمایه‌گذاران سرشناس بیت کوین، در رابطه با ورود به رکود اقتصادی صورت گرفت. وود در این رابطه اظهار داشت:

فدرال رزرو بر اساس شاخص‌های واپس‌نگر (Lagging Indicators) مانند اشتغال و تورم، در مورد سیاست‌های پولی تصمیم‌گیری می‌کند. در حالی‌که شاخص‌های پیشرو (Leading Indicators) مانند قیمت طلا و مس خطر ورود به رکود اقتصادی را نشان می‌دهند. حتی قیمت نفت بیش از ۳۵٪ از اوج خود فاصله گرفته و بخش اعظم رشد امسال خود را از بین برده است.

وود در تحلیل خود افزود:

یکی از بهترین معیارها برای سنجش تورم، قیمت طلاست که بیش از دو سال پیش در آگوست (مرداد) سال ۲۰۲۰ به اوج ۲۰۷۵ دلاری رسید و از آن زمان حدود ۱۵٪ کاهش یافته است. قیمت چوب بیش از ۶۰٪، قیمت مس ۳۰٪، سنگ آهن ۶۰٪، DRAM حدود ۴۶٪ و نفت خام ۳۵٪ کاهش یافته‌اند.

او ادامه داد:

ظاهرا خرده‌فروش‌ها در حال فروش کالاهای خود با تخفیف هستند تا بتوانند برای تعطیلات، قفسه‌های خود را خالی کنند. احتمالا تا پایان سال، شاهد رکود در شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) و شاخص هزینه مصرف شخصی (PCE) خواهیم بود. در حقیقت، تورم در حال تبدیل شدن به رکود اقتصادی است.

ایلان ماسک در ماه آگوست (مرداد) خاطرنشان کرد «تورم به اوج خود رسیده است و به سرعت کاهش خواهد یافت». وی پیش‌بینی کرد احتمالا اقتصاد آمریکا با رکودی ۱۸ ماهه مواجه خواهد شد.

 منبع

news.bitcoin

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *