30 فروردین, 1403 | April, 18, 2024
اخبار اخبار فوری منتخب سردبیر

رئیس سازمان توسعه تجارت: طرح استفاده ارزهای دیجیتال در تجارت خارجی نهایی می‌شود

علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گفته است سازوکار استفاده از ارزهای دیجیتال در حوزه تجارت خارجی در جلسه کارگروه مشترک ارزی بین وزارت صمت و بانک مرکزی، مورد بررسی قرار گرفته و مصوب شده است که این طرح به‌زودی نهایی شود. او گفته قرار است از ارزهای دیجیتال برای انتقال وجه بین صادرکنندگان و واردکنندگان و همچنین واردات کالا استفاده شود.

به نقل از خبرگزاری مهر، پیمان پاک در توییتی نوشت:

در اولین جلسه کارگروه مشترک ارزی بین وزارت صمت و بانک مرکزی، موارد ذیل با هدف تسهیل تجارت خارجی مصوب شد: ۱- تصویب امکان رفع تعهد ارزی کلیه صادرکنندگان (غیر از مواد خام) در قبال واردات کلیه کالاهای مجاز. ۲- امکان واردات اعتباری کالاهای نیمایی به‌صورت ۳ ماهه.۳- نهایی‌سازی سازوکار استفاده از رمزارزها در حوزه تجارت خارجی. ۴- تدوین پیش‌نویس مصوبات کارگروه ماده ۲ با هدف تعیین تکلیف صادرکنندگان بدهکار ارزی باقی مانده از سال ۹۷.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور در رابطه با استفاده از ارزهای دیجیتال در تجارت خارجی گفته است:

مسئله دیگر، زمینه‌سازی برای استفاده از رمزارزها در عرصه تجارت خارجی است که بر این اساس، سامانه‌های مبتنی بر بلاک چین مورد تأیید وزارت صمت و بانک مرکزی قرار گرفته تا در فضای بین‌المللی و در جایی که بتوان از این ابزار برای مدیریت تجارت بین‌المللی و مدیریت تحریم‌ها استفاده کرد، آنها را به کار برد.

او افزود:

در این مورد هم به جمع‌بندی لازم رسیده‌ایم و به‌زودی سازوکارهای مرتبط با آن را در سامانه جامع تجارت پیاده خواهیم کرد؛ به نحوی که امیدواریم تا دو الی سه هفته آینده جمع‌بندی لازم در این موضوع صورت گرفته و ابلاغ شود.

پیمان پاک در ادامه گفت:

در این رویکرد از ابزار رمزارز برای انتقال اعتبار از صادرکننده به واردکنندگان یا استفاده از این ابزار برای واردات کالا استفاده خواهد شد که تمامی ابعاد آن ظرف هفته‌های آتی ابلاغ می‌شود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *