30 فروردین, 1403 | April, 18, 2024
اخبار منتخب سردبیر

هاوینگ بیت کوین و تاثیر آن بر بازار بیت کوین

در این پست به بررسی هاوینگ (halving) بیت کوین و تاثیر آن بر بازار می‌پردازیم.

از زمانی که بیت کوین در سال 2009 راه اندازی شد، چرخه انتشار آن مشخص بود. چرخه انتشار بیت کوین کاملاً متفاوت از سهام است. در سهام شرکت‌ها ممکن است تقسیم سهام، تقسیم معکوس، اعلام بازخرید یا انتشار سهام جدید، که همگی بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارند وجود داشته باشد.

همچنین بیت کوین با ارزهای فیات بسیار متفاوت است. بانک‌های ذخیره در سیستم ارزهای فیات می‌توانند در هر زمان تصمیم بگیرند چه زمانی و چه مقدار چاپ کنند، که در نهایت بر نرخ تورم و ارزش پول تأثیر مثبت یا منفی می‌گذارد. در واقع، طی دو سال گذشته، فدرال رزرو ایالات متحده عرضه پول این کشور را به میزان شگفت انگیزی 40 درصد افزایش داده است. این امر منجر به نرخ تورم سالانه در ایالات متحده به 7.9 درصد در فوریه 2022 شد که بالاترین میزان از ژانویه سال 1982 است.

افزایش نرخ تورم سالانه در ایالات متحده

در مقابل، بیت کوین توسط ریاضیات و کد کنترل می‌شود، منبع باز است و هر کسی می‌تواند در هر زمانی که بخواهد هر اتفاقی که روی بلاکچین می‌افتد را ببیند. استیو وزنیاک، بنیانگذار اپل، هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت که بیت کوین تنها ارز دیجیتالی است که «ریاضیات طلای خالص» است.

هاوینگ در بیت کوین

هنگامی که ساتوشی بیت کوین را ایجاد کرد، به جای اینکه همه 21 میلیون بیت کوین را به یکباره در بازار تخلیه کند و عرضه متمرکز را به خطر بیندازد (چون تنها هولدرهای بیت کوین سایفرپانک‌هایی بودند که در آن زمان با فناوری و مفهوم رمزنگاری آشنا بودند)، صدور را بر اساس تعداد بیت کوین استخراج شده در نظر گرفت. در سال 2009، 50 بیت کوین (BTC) پاداش استخراج یک بلوک بود که تقریباً هر 10 دقیقه انجام می‌شود (زمان بین بلاک‌ها ممکن است بیشتر یا کمتر باشد، بسته به اینکه شبکه چقدر شلوغ است، اما در دراز مدت به طور متوسط تا حدود 10 دقیقه ​​خواهد بود).

پس از هر 210000 بلوک، که تقریباً چهار سال طول می‌کشد، پاداش استخراج یک بلوک به نصف کاهش می‌یابد، از این رو این عمل هاوینگ یا نصف شدن نامیده‌ می‌شود. در سال 2012، مقدار بیت کوین به ازای هر بلوک به ماینرها نصف شد و به 25 بیت کوین رسید. سپس به 12.5 بیت کوین در سال 2016 و به 6.25 بیت کوین در سال 2020، جایی که در حال حاضر است، رسید. هاوینگ بعدی در سال 2024 اتفاق می‌افتد. بیت کوین هر چهار سال یکبار کاهش می یابد لذا هاوینگ تا سال 2140 که هیچ موردی برای استخراج باقی نماند انجام می‌شود و بیت کوین را به یک دارایی واقعا کمیاب تبدیل می‌کند.

هاوینگ چگونه بر بازار بیت کوین تأثیر گذاشته است؟

هاوینگ هر چهار سال یکبار تکرار می‌شود. از نظر تاریخی، قبل از اینکه بیت‌کوین بعد از هاوینگ بعدی به میزان قابل توجهی افزایش یابد بازار بیت‌کوین هم بازارهای صعودی و هم بازارهای نزولی را تجربه می‌کند. هر چهار سال یک بار را می‌توان یک چرخه برای بیت کوین در نظر گرفت.

اگرچه می‌توان در کوتاه‌مدت به سود رسید، اما با افزایش شدید قیمت بیت‌کوین که در دوره‌های زمانی کوتاه اتفاق می‌افتد، ورود در زمان نامناسب نیز به معنای کاهش ۵۰٪ تا -۹۰٪ سرمایه است.

طبق نمودارهای زیر، متوجه می‌شوید که هر چرخه بالاترین سطح را ایجاد می‌کند. از نظر تاریخی، سرمایه‌گذارانی که حتی در زمان بالاترین قیمت خرید کرده‌اند، اما متعاقباً حداقل چهار سال دارای خود را حفظ کرده‌اند در موقعیت سود مثبت خواهند بود. این از مزایای بالقوه هولدر طولانی مدت بودن است و اینکه چرا میانگین هزینه دلاری می‌تواند یک استراتژی ورود موثر برای انباشت بیت کوین باشد.

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

عملکرد گذشته بازده آینده را پیش‌بینی نمی‌کند

عملکرد گذشته بدیهی است که بازده آینده را پیش‌بینی نمی‌کند. فقط به این دلیل که قیمت بیت‌کوین در چرخه‌های تاکنون واکنش مشابهی داشته است، به این معنا نیست که چرخه‌های آینده یکسان خواهند بود. در چرخه فعلی، به‌ویژه با افزایش پذیرش و سرازیر شدن پول سازمانی بیشتر به بیت کوین صحبت‌هایی در میان کارشناسان در مورد طولانی‌شدن چرخه ها وجود دارد.

آنچه برای سرمایه‌گذار بلندمدت اطمینان خاطر ایجاد می‌کند این است که انتشار بیت کوین در حال کاهش است. با فرض اینکه پذیرش (تقاضا) با نرخی بالاتر از نرخ افزایش تعداد بیت کوین (عرضه) افزایش می‌یابد، باید روی قیمت بیت کوین فشار رو به بالا وجود داشته باشد (با فرض ثابت نگه داشتن سایر عوامل)، که معمولاً منجر به نگهداری بیشتر بیت کوین می‌شود. دارایی نسبت به فروش، که منجر به عرضه حتی کمتر در بازار می‌شود، که منجر به افزایش فشار قیمت‌گذاری می‌شود. البته، قیمت بیت کوین بسیار نوسان دارد و ممکن است در هر دوره زمانی بازدهی مثبتی نداشته باشد.

آیا می‌توان هاوینگ آینده را در حال حاضر قیمت گذاری کرد؟

این احتمال وجود دارد که بتوان هاوکینگی که در آینده رخ خواهد داد را پیش‌بینی کرد. از سوی دیگر، بسیاری از سرمایه‌گذاران وجود دارند که به آینده بیت کوین امیدوارند لذا تمایلی به فروش ندارند. دارایی‌های آن‌ها به عنوان «عرضه غیر نقدی» در نظر گرفته‌می‌شود، زیرا سکه‌ها طی سال‌ها حرکت نکرده‌اند (همانطور که در تحلیل‌های درون زنجیره‌ای مشهود است). هولدرها نگه می‌دارند، عرضه کاهش می‌یابد، پذیرش افزایش می‌یابد و فشار رو به بالا بر قیمت‌ها وارد می‌کند، که منجر به نگه‌داری بیشتری می‌شود. این عوامل یک حلقه بازخورد مثبت ایجاد می‌کند.

منبع: livewiremarket

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *