6 اردیبهشت, 1403 | April, 24, 2024
مقالات منتخب سردبیر

چرا تحریم چین بهترین اتفاق برای بیت کوین در سال 2021 بود؟

آخرین ممنوعیت فعالیت بیت کوین در چین در سال 2021 تیترهایی منفی ایجاد کرد اما این ممنوعیت بهترین اتفاقی بود که می توانست در سال گذشته رخ دهد.

هنگامی که ممنوعیت بیت کوین چین به اجرا درآمد بسیاری گمان می کردند که این صنعت هرگز بهبود نخواهد یافت. با این حال، به طرز شگفت انگیزی این ممنوعیت هم انعطاف پذیری و هم روحیه کارآفرینی ماینرهایی را برجسته کرد که چرخ های بلاک چین را در چرخش نگه می دارند.

علی‌رغم اینکه بانک خلق چین (PBOC) فعالیت‌های مرتبط با رمزارز را در ماه سپتامبر غیرقانونی کرد، بیت کوین در سال 2021 از یک سال تبلیغاتی برخوردار شد و با پیوستن بازیکنان سازمانی به این ضیافت، رکورد بالاترین قیمت قبلی خود (ATH) را شکست. با همه این اوصاف ممنوعیت چین که بسیار هم خبرساز شده بود جدا از یک نمایش ناقوس مرگ، تاثیر چندانی در کل ماجرا نداشت.

تشریح جنگ چین در مورد کریپتو

هر کسی که توجه کرده باشد می داند که چین هرگز نسبت به بیت کوین دیدگاه مثبتی نداشته است. همانطور که Meltem Demirors، مدیر ارشد استراتژی CoinShares در سپتامبر اشاره کرد، “این بیستمین بار است که چین بیت کوین را ممنوع می کند.”

بنابراین، چرا این سرکوب خاص متفاوت بود؟ در اصل، زیرا اکنون همه کارت ها روی میز بود و تمام اختیارات دولت برای اجرای این ممنوعیت به کار گرفته شدند. در حالیکه در گذشته موسسات مالی چینی از ارائه خدمات مرتبط با رمزنگاری منع می‌شدند  ولی اکنون همه فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال  از جمله تجارت و استخراج هم غیرقانونی شده‌اند.

در چیزی که “مهاجرت بزرگ ماینینگ ” نامیده می شود، ماینرهای مستقر در استان هایی مانند سین کیانگ، مغولستان داخلی، سیچوان و یوننان به سرعت دکل های خود را خاموش کردند و به مراتع جدید یعنی قزاقستان، روسیه و آمریکای شمالی فرار کردند. در این میان، نرخ هش قبل از جهش چشمگیرتا 50 درصد کاهش یافته بود.

مطمئناً دلایل زیادی پشت پرده ممنوعیت بیت کوین چین وجود دارد. نه تنها قانونگذاران از نوسانات دارایی به وحشت افتادند، بلکه همانند دولت های مختلف در سراسر جهان از ناتوانی خود در تأثیرگذاری بر آن آشفته شدند. علاوه بر این، حدود 40 درصد از معادن بیت کوین چین بر اساس برخی برآوردها از ذغال سنگ برای تامین بیت کوین استفاده می­کردند که این تهدیدی برای تضعیف تعهد پکن برای دستیابی به کربن خنثی (Carbon neutrality) تا سال 2060 است.

البته، درک اینکه چرا حزب کمونیست چین به‌طور نامحسوسی مرکز توجه را به سمت ارز دیجیتالی تحت حمایت دولت خود سوق داده است، نیازی به هوش چندانی ندارد. به گفته کارشناسان، بانک خلق چین احتمالاً اولین نهادی است که یک بانک مرکزی ارز دیجیتال تمام عیار را راه اندازی می کند.

با توجه به رویدادهای بعدی، خروج چین از صحنه را می توان کاملا مثبت ارزیابی کرد. به هر حال، آنچه را که از زمان اعلام این ممنوعیت اتفاق افتاده را در نظر بگیرید، بیت کوین به بالاترین قیمت جدید خود یعنی بیش از 68000 دلار رسید. اولین صندوق قابل معامله در مبادلات آتی BTC (ETF ) در ایالات متحده راه اندازی شد و به سرمایه گذاران امکان خرید و فروش دارایی­ ها را در خارج از صرافی ­ها داد. در نهایت ایالات متحده به قطب استخراج غالب جهان تبدیل شد.

نکته قابل تاکید این است که محل استخراج غالب بیت کوین دیگر یک کشور مستبد نیست بلکه یک کشور دموکراتیک است. علاوه بر این، در حالی که سیاستمداران چینی در هر فرصتی از بیت‌کوین سخن می‌گفتند، چندین سیاست‌گذار آمریکایی از طبقه دارایی (Asset Class) استقبال کرده‌اند و برنامه‌هایی را برای پذیرش پرداخت‌های مالیاتی به بیت‌کوین تنظیم کرده‌اند و حتی به کارمندان اجازه می‌دهند حقوق خود را به بیت‌کوین دریافت کنند.

این احتمال نیز وجود دارد که سرمایه گذاران آمریکایی از کاهش نفوذ چین بر چشم انداز معدن اطمینان حاصل کنند. به خصوص از آنجایی که شرکت هایی مانند Lancium سرمایه گذاری زیادی در معادن بیت کوین تگزاس دارند که با انرژی های تجدید پذیر کار می کنند.

جوانه ­های سبز پیشرفت

شاید بتوان گفت که انقلاب سبز در استخراج بیت کوین، رخ داده است و مطمئناً امسال تمرکز بیشتری برای پایداری این دستاورد صورت خواهد گرفت. در ماه می سال گذشته ایلان ماسک و مایکل سایلر تشکیل شورای استخراج بیت کوین را اعلام کردند که یک سرمایه گذاری با تمرکز بر ترویج پذیرش طرح های استخراج سبزتر است.

این شورا با حضور بسیاری از بزرگترین ماینرهای بیت کوین آمریکای شمالی  از جمله Argo Blockchain، Blockcap، Core Scientific، Galaxy Digital، HIVE Blockchain، Marathon Digital Holdings، Riot Blockchain و Hut 8 Mining تشکیل شده است. شورا متعهد به استانداردسازی الزامات گزارش انرژی و محافظت از صنعت در آینده است.

در مکان‌هایی مانند تگزاس نیز باید تلاش­هایی برای کمک به این مأموریت انجام شود. حدود 16 گیگاوات پروژه‌های جدید بادی و خورشیدی برای ساخت و ساز در غرب تگزاس تنها در سال آینده تنظیم شده‌اند.

در پشت پرده این ممنوعیت جای تعجب نیست که بیت‌کوین به شکوفایی خود به‌ویژه در میان سرمایه‌گذاران نهادی ادامه داده است. بر اساس آخرین گزارش ورودی کوین‌شیر، علی‌رغم اینکه کاهش ۱۲ درصدی قیمت‌ها، بیت‌کوین در پایان نوامبر شاهد بیش از ۱۱۴ میلیون دلار جریان نهادی بود. در همین حال، صندوق قابل معامله (ETF) اخیر، یک میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت خود را در دو روز اول ایجاد کرد و این یعنی تبدیل شدن به سریع‌ترین صندوقی که تاکنون به نقطه عطف خود رسیده است.

پس از یک سال پر فراز و نشیب، بیت‌کوینرها اکنون به سال 2022 نگاه می‌کنند و در حال گمانه‌زنی در مورد شرکت سهامی عام بعدی برای اضافه کردن BTC به ترازنامه خود هستند. ممنوعیت بیت کوین چین ممکن است به عنوان یک نقطه عطف مثبت برای  این صنعت در سال های آینده  تلقی شود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *