27 اردیبهشت, 1403 | May, 16, 2024
مقالات

تعریفی از Wrapped Bitcoin و Wrapped Ethereum

Wrapped Bitcoin یک توکن دیجیتالی است که ارزشی برابر با یک بیت‌کوین دارد اما بر اساس ERC-20 است که آن را در اکوسیستم مالی غیرمتمرکز قابل استفاده می‌کند.

در چند سال گذشته، ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی در سراسر جهان به دست آورده‌اند. سرمایه‌گذاران قبلاً از موضع دولت در مورد ارز دیجیتال مبتنی بر بلاکچین بیم داشتند. اما از 1 فوریه 2022، قیمت توکن‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم بیش از 10٪ افزایش یافته است. با این حال مردم مایلند در مورد فناوری و انواع مختلف ارزهای دیجیتال مانند رپد بیت کوین و رپد اتریوم بیشتر بدانند.

بیت کوین و اتریوم ارزهای دیجیتالی هستند که بر روی بلاکچین کار می‌کنند. اکنون، بلاکچین‌های مختلف عملکرد، ویژگی‌ها و پروتکل‌های متفاوتی دارند. به دلیل تفاوت‌های بلاکچین‌ها، رمزارزها قادر به تعامل با یکدیگر نیستند. در حالیکه این امر امنیت یک دارایی دیجیتال مبتنی بر بلاکچین را افزایش می‌دهد، اما مشکلات زیادی را برای توسعه یک صرافی یا سیستم رمزارزهای قابل اجرا ایجاد می‌کند که در آن داده‌های یک رمزارز به رمزارز دیگری منتقل می‌شود.

مشکل توکن های بومی بیت کوین و اتریوم

با این حال، برای وجود امور مالی غیرمتمرکز، تبادل اطلاعات از یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگر بسیار مهم است. برخی از بلاکچین‌های اخیر مانند پولکادات تلاش کرده‌اند تا مشکل قابلیت همکاری را حل کنند، اما صنعت به طور کلی باید بر مشکل ارتباطی بین قدیمی‌ترین و بزرگترین شبکه‌های ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم غلبه کند تا برای صرافی‌های غیرمتمرکز انجام چنین تراکنش‌هایی آسان باشد.

Wrapped Bitcoin (WBTC) چیست؟

به عبارت ساده، یک توکن Wrapped یک ارز دیجیتال مبتنی بر یک بلاکچین جداگانه را نشان می‌دهد و به همان اندازه ارزش دارد، اما می‌تواند در بلاکچین‌های غیر بومی استفاده شود و بعداً برای ارز دیجیتال اصلی استفاده شود. به عنوان مرجع، WBTC یک توکن دیجیتالی است که ارزشی برابر با یک بیت کوین دارد، اما مبتنی بر ERC-20 (بلاکچین اتریوم) است، که آن را قابل استفاده در اکوسیستم مالی غیرمتمرکز می‌کند، که عمدتاً بر اساس فناوری بلاکچین اتریوم است.

  • Wrapped Bitcoin یا WBTC یک دارایی دیجیتال ERC-20 است که توسط بیت کوین (BTC) به روش 1:1 پشتیبانی می شود.
  • دارایی دیجیتال با پروژه‌هایی مانند شبکه Kyber و REN که تاجرانی هستند که توکن‌های WBTC را استخراج می‌کنند و می‌سوزانند. BitGo هم متولی است که BTC و کلیدهای استخراج توکن‌های WBTC را در اختیار دارد.
  • زمانی که کاربری بخواهد بیت کوین را با WBTC مبادله کند، باید بیت کوین خود را برای تاجر ارسال کند. تاجر درخواست استخراج WBTC را آغاز می‌کند و بیت کوین را از کاربر به متولی ارسال می‌کند. سپس متولی WBTC مربوطه را اسخراج می‌کند، که متعاقباً از طریق تاجر به کاربر منتقل می‌شود.
  • زمانی که کاربری بخواهد بیت کوین خود را با WBTC بازخرید کند، تاجر با متولی ارتباط برقرار می‌کند و بیت کوین کاربر را به او پس می‌دهد، در حالی که توکن WBTC سوزانده می‌شود.

wrapped Ethereum (wETH) چیست؟

wrapped Ethereum  یک نسخه قابل معامله از ETH است که با پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز سازگار است. این نوع اتریوم به دلیل عدم پشتیبانی فرم بومی اتریوم از استاندارد ERC-20 ایجاد شد که برای اکوسیستم‌های مالی غیرمتمرکز بسیار کارآمد و سریع است. با استفاده از wETH، سرمایه‌گذاران می‌توانند مستقیماً با سایر آلتکوین‌های مبتنی بر اتریوم معامله کنند و وجوه خود را در صرافی‌های غیرمتمرکز که بر اساس پروتکل‌های ETH کار می‌کنند، سرمایه‌گذاری کنند.

چرا باید از WBTC یا wETH استفاده کرد و روی آن سرمایه‌گذاری کرد؟
  • WBTC نقدینگی بیشتری را برای اکوسیستم اتریوم از جمله صرافی‌های غیرمتمرکز به ارمغان می آورد.
  • رپد بیت کوین، بیت کوین را به فرمت مبتنی بر ERC-20 تبدیل می‌کند که می‌تواند برای ایجاد قراردادهای هوشمند نیز استفاده شود.
  • با WBTC مبتنی بر فناوری بلاکچین ERC-20، صرافی‌ها، کیف پول‌ها و برنامه‌های پرداخت مبتنی بر کریپتو فقط باید یک نود (node) اتریوم را مدیریت کنند. به این ترتیب WBTC مدیریت تراکنش‌ها را در اکوسیستم مالی غیرمتمرکز را آسان‌تر می‌کند.
  • بر طبق کوین‌بیس، بیش از 262.0 هزار WBTC در حال حاضر در گردش است.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *