2 خرداد, 1403 | May, 21, 2024
اخبار منتخب سردبیر

سقوط بیت کوین به زیر 40 هزار دلار در آستانه تورم داغ ایالات متحده

بیت کوین (BTC) آخرین رشد خود را در روز پنجشنبه متوقف کرد و با افت 5 درصدی به 39600 دلار رسید زیرا معامله‌گران موضع محتاطانه‌ای را قبل از داده‌های تورم ایالات متحده اتخاذ کردند که انتظار می‌رود جهش گسترده در قیمت‌های مصرف کننده تا ماه فوریه را نشان دهد. اکثر آلتکوین‌های برتر سقوط کردند.

به گزارش رویترز، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات متحده در ماه گذشته 7.9 درصد افزایش داشته باشد که سریع‌ترین نرخ آن در نزدیک به چهل سال گذشته است. روند افزایش تورم در ماه‌های اخیر برای بیت کوین منفی بوده است و تمایل رفتاری آن مانند دارایی ریسک محور است. برای مثال، BTC در واکنش به نرخ تورم ژانویه که نشان می‌داد قیمت‌ها 7.5 درصد شتاب گرفته‌بود، تقریباً 5 درصد کاهش یافت.

و با توجه به اینکه BTC به‌عنوان یک زنگ خطر برای بازار کریپتو عمل می کند، اکثر آلتکوین‌های اصلی نیز کاهش یافتند. امروز  10 آلتکوین برتر از جمله اتریوم، XRP و کاردانو بین 1.5 تا 5 درصد کاهش داشتند. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال نسبت به دیروز 80 میلیارد دلار کاهش یافت.

علی‌رغم اینکه داده‌های اخیر نشان می‌دهد بیت‌کوین تا حدودی از بازار سهام فاصله گرفته است، افت آن امروز نشان می‌دهد که از جدا شدن با بازرا سهام فاصله زیادی دارد. این ارز همچنین در سال جاری به شدت از قیمت طلا عقب افتاده‌است و باعث شد که بسیاری از دوام بیت کوین به‌عنوان یک محافظ تورم تردید کنند.
در حالی که BTC امسال حدود 40 درصد کاهش یافته است، طلا 10 درصد افزایش یافته است. با این حال، دولت ایالات متحده در روز چهارشنبه سیگنال مثبتی به بازار ارزهای دیجیتال با چشم انداز مقررات سازگار با رمزارز ارسال کرد.

تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه برای افزایش تورم

تحریم‌های اخیر علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین احتمالاً تورم را در سال جاری افزایش می‌دهد. اما تحریم‌ها علیه نفت روسیه قیمت انرژی را افزایش داده‌است، در حالی که اختلال در صادرات گندم اوکراین باعث افزایش قیمت مواد غذایی می‌شود که هر دو عامل اصلی تورم هستند.

افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی بر توانایی خرده‌فروشان برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد و از این رو بر چشم‌انداز BTC برای سال تأثیر می‌گذارد. همچنین گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که افزایش هزینه‌ها می‌تواند منجر به رکود در سال جاری شود. این موضوع محیطی بسیار نامطلوب برای دارایی‌های ریسک محور فراهم می‌کند.

تورم باعث افزایش نرخ بهره می شود

تورم یکی از عوامل کلیدی است که فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره در نظر گرفته‌است. بانک مرکزی قرار است هفته آینده در تلاش برای مقابله با افزایش اخیر قیمت ها برای اولین بار در بیش از دو سال گذشته، نرخ بهره را افزایش دهد. اما این حرکت برای بیت کوین نیز منفی خواهد بود، زیرا باعث کاهش حجم نقدینگی در بازار می‌شود.

افزایش نقدینگی یک عامل کلیدی برای رالی ستاره‌ای بیت کوین در سال 2021 بود. نرخ‌های وام بسیار پایین به معامله‌گران اجازه داد تا به دنبال بازدهی بهتر در ارزهای دیجیتال باشند که همین امر عامل افزایش بیت کوین بود. اما افزایش شدید تورم، به ویژه از نیمه دوم سال 2021، به آرامی این افزایش را تضعیف کرد.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *