28 اردیبهشت, 1403 | May, 17, 2024
مقالات منتخب سردبیر

آیا برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین زود است یا دیر؟

غول بانکی ولز فارگو (Wells Fargo) که مقر آن در ایالات متحده است، سه نکته برای سرمایه‌گذاران جدید دارایی‌های دیجیتال ارائه می‌کند. گزارشی که اخیراً توسط موسسه سرمایه‌گذاری بانک منتشر شد، به این سؤال پاسخ می‌دهد که بسیاری از خود می‌پرسند: آیا برای سوار شدن به قطار کریپتو خیلی زود است یا خیلی دیر؟ نویسندگان این گزارش به سرمایه‌گذاران جدید ارزهای دیجیتال توصیه می‌کنند که صبور، محتاط و مراقب باشند.

صبور باشید

این تحلیل می گوید که نیازی به عجله در سرمایه‌گذاری های کریپتو نیست، زیرا همیشه بیشترین فرصت‌ها در پیش‌روی سرمایه‌گذاران وجود دارد.

فارگو در ارزیابی خود از استدلال «برای سرمایه‌گذاری خیلی دیر است»، به این واقعیت اشاره می‌کند که قیمت بیت‌کوین از زمان اولین تراکنش ثبت‌شده آن در سال 2010 با نرخ سالانه 216 درصد ترکیب شده است. در مقابل، در مدت مشابه، کل بازدهی شاخص S&P 500 به 16 درصد در سال تبدیل شده است.

این موسسه گفت: ما استدلال «برای سرمایه گذاری خیلی دیر است» را درک می کنیم، اما آن را قبول نداریم. ما معتقدیم که تمرکز بیش از حد بر عملکرد گذشته، به‌ویژه در مورد ارزهای دیجیتال، می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جدید گمراه کننده باشد. اعداد عملکرد، انحراف داشته‌اند زیرا اکثر ارزهای دیجیتال تقریباً از صفر تکامل یافته‌اند.

محتاط باشید

نویسندگان می‌گویند که دارایی‌های کریپتو را در مراحل ایتدایی سرمایه‌گذاری می‌بینند. از آنجا که گزینه‌های سرمایه‌گذاری در این بخش نوپا و در حال تکامل هستند بر نیاز به آموزش سرمایه‌گذار تأکید می‌کنند.

نویسندگان در ادامه به مقایسه سه راه اصلی برای شروع سرمایه‌گذاری در کریپتو پرداختند:

  1. خرید کریپتو از صرافی
  2. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک که صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) هستند که توسط خود رمزارزها و نمایندگی‌های آن‌ها پشتیبانی می‌شوند
  3. کارگزاری خصوصی

تحلیلگران به این نتیجه رسیدند که آنها مشتاقانه منتظر عملکرد تنظیم‌کننده‌ها هستند تا گزینه 2 را تایید کنند.اما جای تعجب نیست، تا آن روز، خود ارائه‌دهنده خدمات مالی هم گزینه 3 را توصیه می‌کند.

«ما در حال حاضر کارگزاری‌های خصوصی با مدیریت حرفه‌ای را توصیه می کنیم، زیرا فضای سرمایه‌گذاری کریپتو هنوز در حال بلوغ است.»

مراقب باشید

تحلیلگران این بانک استدلال می‌کنند که کاربران کریپتو در سطح جهانی و با سرعت نسبتاً بالایی در حال رشد هستند و به نظر می‌رسد که دارایی‌های کریپتو در حال نزدیک شدن به مرحله پذیرش فراتر از حد معمول است. این روند پیشرفت کریپتو شبیه به مرحله‌ای است که کسب‌وکارهای آنلاین در اواسط تا اواخر دهه 1990 تجربه کردند.

نویسندگان بیت‌کوین را وارد مسیر مشابهی می‌دانند که به بازار صعودی دات کام (dot-com) منتهی شد و حباب بعدی در دهه 1990 ترکید.

«به نظر می رسد نرخ پذیرش رمزارز مسیر سایر فناوری های پیشرفته قبلی مانند اینترنت را دنبال می‌کند. اگر این روند ادامه پیدا کند، کریپتو به زودی می‌تواند از مرحله پذیرش اولیه خارج شود و وارد نقطه عطف پذیرش بیش از حد شود.

به دلیل بالا، نویسندگان به سرمایه‌گذاران رمزارز هشدار می‌دهند که مراقب باشند و درس‌های دهه 1990 را به خاطر بسپارند، زیرا «انتخاب برنده‌های فناوری طولانی‌مدت قدم‌زدن در پارک نیست».

سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه اغلب مملو از چرخه‌های رونق و رکود شدید است، همانطور که بسیاری از شرکت‌های دات کام و سرمایه‌گذاران از 20 سال پیش می‌توانند این روند را تأیید کنند. امروزه بیش از 16000 رمزارز وجود دارد، و اگر تاریخ راهنما باشد، بسیاری از آنها شکست خواهند خورد (یا حداقل در ترازبندی شکست خواهند خورد).

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *