28 اردیبهشت, 1403 | May, 17, 2024
اخبار منتخب سردبیر

بیت‌کوین ممکن است به دلیل مشکلات ماینرها بیشتر کاهش یابد

رالی دیدنی ارز دیجیتال در سال 2021 هزاران شرکت‌کننده را به استخراج یا تولید سکه جدید کشاند. در نتیجه، هش‌ریت یا قدرت محاسباتی ترکیبی مورد استفاده ماینرهای بیت‌کوین در سطح جهان، در طول شش ماه گذشته تقریباً چهار برابر شد و به بیش از 200 میلیون تراهش در ثانیه رسید.

اما این چه ربطی به قیمت بیت‌کوین دارد؟

افزایش هش‌ریت، استخراج سکه، پوشش هزینه‌های سخت‌افزار، برق و کارکنان را برای ماینرها سخت‌تر می‌کند. بنابراین احتمال دارد بسیاری از آنها به‌جای نگهداشتن ارز دیجیتالی که اخیراً استخراج کردند، آن‌ را بفروشند. این کار یک نیروی نزولی را در بازار اعمال می‌کند.

هزینه‌های جاری عامل اصلی تصمیم ماینرها برای نگهداری یا فروش سکه‌های تازه استخراج شده است. جاستین دآنتان، مدیر فروش سازمانی در شرکت خدمات مالی کریپتو Amber Group گفت: «ماینرها اولین و طبیعی‌ترین فروشنده‌ها در فضای کریپتو هستند لذا قطعاً بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارند.»

شرکت تحقیقاتی رمزارز Arcane Research مستقر در اسلو گفت که ارزش کل سکه‌هایی که در کیف پول ماینرها نگهداری می‌شود از 114 میلیارد دلار در ابتدای نوامبر به حدود 75 میلیارد دلار کاهش یافت. این بخاطر آن است که سودآوری آنها به دلیل افزایش نرخ هش و همچنین کاهش قیمت‌ها تحت فشار قرار گرفته‌است.

به گفته شرکت‌های تحلیلی صنعت کریپتو، ماینرها بیشتر سکه‌ها را به صرافی‌ها منتقل می‌کنند تا اینکه بخواهند آن‌ها را به ذخایر اضافه کنند که این نشانه فروش یا قصد فروش است.

جریان‌هایی مانند تنش‌ها در مرز اوکراین و تشدید سیاست‌های فدرال رزرو هم بر فشارهایی که بیت‌کوین با آن‎‌ها مواجه هست می‌افزایند. این عوامل باعث شده که بیت‌کوین در بازارهای جهانی در معرض فروش قرار گیرد.

رمزارز جهان در حدود 37,400 دلار معامله می‌شود که 40 درصد کمتر از بالاترین قیمت 62,000 دلاری خود در 10 نوامبر است.

استخراج بیت‌کوین چه هزینه ای دارد

استخراج بیت‌کوین، به زبان ساده، فرآیندی است که در آن شبکه ای از رایانه‌ها، بلوکی از تراکنش‌ها را بررسی و تأیید می‌کنند. سپس بلوک ایجاد‌شده به بلاکچین اضافه می شوند. ماینرها برای تکمیل یک بلوک پاداش دریافت می‌کنند.

با این حال، استخراج بیت‌کوین یک تجارت گران است. این کار نه تنها به «دکل‌های» پیچیده و سریع با هزینه بیش از 10000 دلار، بلکه به مقدار زیادی نیرو نیز نیاز دارد.

داده‌های blockchain.com نشان می‌دهد که میانگین هفت روزه کل هزینه استخراج به ازای هر تراکنشی که تایید شد از رکورد ۲۳۵.۵۷ دلاری در ماه می سال گذشته به ۱۷۶.۸ دلار کاهش یافت.

با پیوستن ماینرهای بیشتری به شبکه، هر کدام به صورت جداگانه بیت‌کوین کمتری کسب می‌کنند. جو برنت، تحلیلگر شرکت زیرساخت و ماینینگ Blockware Solutions گفت: «این به این دلیل است که دشواری شبکه به منظور کاهش سرعت انتشار بیت‌کوین جدید افزایش می یابد.»

کاهش سود ماینینگ به بازار گسترده‌تر نیز ضربه می‌زند زیرا برخی از سرمایه‌گذاران نهادی، که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند مستقیماً روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند اما در عوض، سهام ماینرهای فهرست‌شده یا ETF‌هایی را می‌خرند که ماینرها را به عنوان روشی جایگزین برای دسترسی به صنعت جوان ردیابی کنند.

سهام ماینرهای کریپتو در فهرست ایالات متحده، Marathon Digital Holdings و Riot Blockchain از اوایل نوامبر به ترتیب 66 درصد و 52 درصد سقوط کرده‌اند.

در همین حال، ETF استخراج بیت کوین Valkyrie از زمان راه‌اندازی صندوق در اوایل فوریه تقریباً با 5 درصد تخفیف نسبت به ارزش خالص دارایی خود معامله می‌شود و RIGZ ETF از ابتدای سال، 23 درصد ضرر کرده‌است.

آخرین بیت‌کوین

برخی فشارها روی ماینرها از ساختار ذاتی بیت‌کوین ناشی می‌شود. بلاکچین غیرمتمرکز به صورت ناشناس با محدودیت نهایی 21 میلیون سکه ایجاد شد که نزدیک به 19 میلیون آن تاکنون استخراج شده‌اند. حدود 10 دقیقه طول می‌کشد تا یک بلاک استخراج شود. پاداش ماینرها هم که در حال حاضر 6.25 بیت‌کوین در هر بلوک است تقریباً هر چهار سال یکبار به نصف کاهش می‌یابد.

d’Anethan از گروه Amber گفت:

مابنر می‌تواند یک نفر یا یک میلیون نفر باشد، این چیزی را تغییر نمی‌دهد. تنها یک بلاک و تعداد مشخصی بیت‌کوین صادر می‌شود.

نکته پایانی اینکه واقعا وقتی آخرین بیت‌کوین استخراج شود چه اتفاقی خواهد؟ بهرحال انتظار نمی‌رود که این اتفاق تا اواسط قرن آینده، یعنی سال 2140 بیافتد.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *