29 اردیبهشت, 1403 | May, 18, 2024
اخبار منتخب سردبیر

صرافی‌های متمرکز پیشرو سهم بیشتری از بازار را در سال 2022 پوشش می‌دهند

صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال در سال جاری به بالاترین حد خود از نظر سهم بازار رسیده‌اند، زیرا حجم معاملات ارزهای دیجیتال روی پلتفرم‌های چند شرکت مورد اعتماد ادغام می‌شود.

داده‌های شرکت تحلیلی CryptoCompare که در روز دوشنبه، 11 آوریل منتشر شد نشان داد:

«صرافی‌های کریپتو «سطح بالا»، سهم بازار خود را از 89 درصد در آگوست 2021 به 96 درصد در فوریه 2022 افزایش داده‌اند».

این شرکت بیش از 150 صرافی متمرکز فعال را تجزیه و تحلیل کرد و آنها را بر اساس امنیت، تعداد دارایی‌های موجود، انطباق با مقررات، چک‌های KYC و موارد دیگر رتبه‌بندی کرد و آن‌ها را از از بالاترین امتیاز AA تا پایین ترین درجه F، با درجه برتر B یا بالاتر رتبه‌بندی کرد.

در مجموع 78 صرافی نمره “سطح برتر” را دریافت کردند. تنها چهار صرافی Coinbase، Gemini، Bitstamp و Binance بالاترین درجه بندی AA را دریافت کردند.

این گزارش نشان داد که صرافی‌های سطح بالا در فوریه 2022 در مجموع 1.5 تریلیون دلار در مقایسه با 62 میلیارد دلار در صرافی‌های سطح پایین معامله شدند. این معیاری است که CryptoCompare ادعا می‌کند:

«هم معامله‌گران خرده‌فروشی و هم حرفه‌ای در حال حرکت به سمت مبادلات با ریسک پایین‌تر هستند».

ادغام صرافی‌ها هم از طریق بسته‌شدن بورس و هم از طریق خرید از سایر صرافی‌های بزرگتر اتفاق افتاده است. صرافی‌های برتر ارزهای دیجیتال که به توسعه خارج از کشور چشم دوخته‌اند، گاهی اوقات صرافی‌های دارای مجوز و کوچک‌تر را که در کشور مورد علاقه فعالیت می‌کنند، می‌گیرند. همانطور که این موضوع در مورد خرید صرافی Liquid Group ژاپن توسط FTX در 2 فوریه 2022 اتفاق افتاد.

از ژوئن 2019، 54 صرافی به دلیل عدم رقابت در بازار بسته شده‌اند که باعث تجمیع بیشتر کاربران در صرافی‌های با رتبه برتر شده‌است. علاوه بر این، سرکوب ارزهای دیجیتال توسط چین باعث بسته‌شدن 6 صرافی مستقر در چین شد و تحلیلگران اضافه کردند:

«همانطور که دیدیم، حجم دارایی‌ها شروع به متمرکز شدن در میان صرافی های سطح بالا کرده است. این روندی است که در آینده نیز ادامه خواهد داشت. همانطور که صنعت به بلوغ می‌رسد، ما پيش‌بينی می‌کنیم که انحصاری از صرافی‌ها وجود داشته باشد که بر حجم معاملات تسلط دارند زیرا کشش آنها سرعت می‌گیرد و بازیگران کوچکتر عقب می‌مانند».

این گزارش چالش‌هایی را نشان می‌دهد که پیش روی صنعت صرافی‌های ارزهای دیجیتال قرار دارد و فشار سیاسی وارد بر صرافی‌ها برای اعمال تحریم‌های روسیه را به‌عنوان حوزه‌ای که می‌تواند شاهد اقدامات بیشتری باشد، نشان می‌دهد.

تحلیلگران نوشتند: «در حالی که بسیاری از صرافی‌ها در برابر این فشار مقاومت کرده‌اند، این عامل سیاسی خطر مهمی برای آینده صرافی‌ها است.»

اقدام کاربران کریپتو که خود نگهبانی دارایی‌ها را ترجیح دهند نیز موضوعی بود که در گزارش به آن اشاره شد. این گزارش گفت: «شعار “نه کلیدهای شما، نه سکه‌های شما” در بحبوحه فشارهای سیاسی وارد‌شده توسط صرافی‌ها قوی‌تر می‌شود. این جنبشی است که می‌تواند برای مدل تجاری صرافی‌ها مشکل سازی کند».

منبع: cointelegraph

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *