2 خرداد, 1403 | May, 22, 2024
اخبار مقالات منتخب سردبیر

دارایی‌های ذخیره چیست؛ آیا بیت کوین می‌تواند یکی از آن‌ها شود؟

دارایی‌های ذخیره می‌تواند ارز یا هر دارایی دیگری مانند طلا یا نقره باشد که برای پرداخت‌های بین‌المللی، سرمایه‌گذاری‌ها و سایر جنبه‌های اقتصاد جهانی مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر، یکی از رایج‌ترین ارزهای ذخیره، دلار آمریکا است. طبق گزارش صندوق بین المللی پول (IMF)، تقریباً 59 درصد از کل ذخایر بانک‌های خارجی در حال حاضر به دلار آمریکا نگهداری می‌شود.

با این حال، هفته گذشته، Credit Suisse، بانک سرمایه‌گذاری جهانی سوئیس گزارشی را منتشر کرد که در آن یک تغییر قریب الوقوع و ریشه‌ای در سیستم پولی جهان پیش‌بینی کرد. در این بیانیه آمده‌است که با توجه به تورم فزاینده در غرب و تنش‌های ژئوپلیتیکی در شرق (جنگ اوکراین و روسیه)، یک «نظم پولی جدید» ممکن است ظاهر شود که احتمال نمی‌رود بیت کوین در آن یک ذینفع باشد.

یکی از مشارکت‌کنندگان اصلی این گزارش، زولتان پوزسار، مقام سابق فدرال رزرو و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده بود که اکنون استراتژیست نرخ کوتاه‌مدت برای Credit Suisse (CS) است. پوزسار معتقد است اگر در پایان بحران بیت کوین هنوز وجود داشته باشد به نفع آن خواهد بود و به احتمال زیاد بیت کوین تبدیل به ذخیره جهانی بعدی خواهد شد.

دارایی‌های ذخیره تحت تأثیر نوسانات بازار قرار نمی‌گیرند

دارایی‌های ذخیره کالاها، ارزها یا سایر سرمایه‌هایی هستند که توسط موسسات و کشورها به عنوان پوششی در برابر نوسانات بازار جهانی ناشی از عوامل خارجی نگهداری می‌شوند. آنها به عنوان یک ذخیره نقدی در ترازنامه بسیاری از واحدها نقش اساسی دارند. دارایی‌های ذخیره باید یک ذخیره مستقل ارزش باشند که تحت تأثیر نوسانات بازار قرار نگیرند.

فلزات گران‌بها

فلزات گران‌بها

در قرن 19 و قبل از آن، فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره به عنوان کالاهای جهانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. مردم می‌توانستند از فلزات گرانبها برای ذخیره کارآمد ارزش برای کار خود استفاده کنند. اما به دلیل محدودیت عدم امکان استفاده روزانه از آنها، ارزهای کاغذی به عنوان لایه‌ای از انتزاع مورد استفاده قرار گرفتند که پشتوانه آن بخشی از طلا ذخیره‌شده در مکانی امن بود.

با پایان جنگ جهانی دوم، رهبران 44 کشور گرد هم آمدند تا قرارداد برتون وود (Bretton Wood) را امضا کنند. بر اساس این قرارداد، ارزش دلار آمریکا به طلا و سایر ارزها نیز به نوبه خود با دلار مرتبط می‌شوند. با این حال، این سیستم با گذشت زمان شروع به فروپاشی کرد و در نهایت در سال 1971 رئیس جمهور نیکسون، دلار را از طلا خارج کرد.

از آن زمان، جامعه بین‌المللی از یک مدل ارز ساده فیات استفاده کرده است. در اینجا، ارز تنها با تکیه به خود دولت پشتیبانی می‌شود و ارزش آن توسط نیروهای عرضه و تقاضا در بازار هدایت می‌شود.

مشکل سیستم فعلی:

این سیستم مشکلات خود را دارد. به عنوان مثال، کشورهایی که می‌خواهند ارز فیات خود را به عنوان یک دارایی ذخیره جهانی ارائه دهند، باید کسری تجاری مداوم داشته باشند تا برای تامین تقاضای جهانی کافی باشد.

علاوه بر این، برای برآورده کردن این تقاضا، بانک‌های مرکزی قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان می‌توانند به راحتی پول فیات را از هوا هم چاپ کنند. با گذشت زمان، این امر منجر به تزریق بیش از 10000 میلیارد دلار به سیستم شده‌است. و در مورد ایالات متحده، این می‌تواند یکی از دلایل اصلی بالا بودن تورم باشد.

در حال حاضر، تورم دلار آمریکا به بالاترین حد خود در 40 سال اخیر رسیده‌است. به‌طوریکه شاخص قیمت مصرف‌کننده در ژانویه 7.5 درصد افزایش قیمت را در سال نشان می‎‌دهد. اگر این نرخ تورم را با تحریم‌های روسیه و پیامدهای اقتصادی درگیری آن با اوکراین ترکیب کنیم، همانطور که در یادداشت Credit Suisse پیش‌بینی شده‌است می‌توانیم در مسیر یک «نظم پولی جدید جهانی» باشیم.

بیت کوین به عنوان یک ارز ذخیره چگونه می تواند مشکلاتی را که امروزه با آن مواجه هستیم حل کند؟

امروزه موسسات با تهدیدات زیادی برای ارزش دارایی‌های ذخیره‌شده خود مواجه هستند، از جمله تورم، تضعیف قدرت خرید، رقابت بین المللی و غیره. واحدها به دنبال دارایی‌های ذخیره جایگزین هستند که کمیاب هستند و نمی‌توانند تحت تأثیر نیروهای شخص ثالث قرار گیرند. رمزارزها مانند بیت کوین به دلیل غیرمتمرکز بودن، نویدهای زیادی را نشان می‌دهد.
بیت کوین یک سیستم غیرمتمرکز برای ذخیره داده‌های تراکنش است. ذخیره‌سازی داده‌ها بر روی بلوک‌های موجود در دفتر کل/پایگاه داده عمومی انجام می‌شود. این بدان معنی است که هیچ مرجع متمرکزی وجود ندارد که تغییرات و اقدامات رخ داده در پایگاه داده را کنترل کند.

داده‌های تراکنش در بلاکچین بیت کوین توسط شبکه‌ای از همتایان که همگی یک کپی از پایگاه داده/دفتر کل را در اختیار دارند تأیید می‌شود. این بدان معناست که هرگونه تغییر یا اقدام در دیتابیس باید توسط تمام گره‌های شبکه تأیید شود. این باعث می‌شود ساختار بلاکچین بیت کوین ایمن و تغییرناپذیر باشد. بیت کوین به‌عنوان یک دارایی ذخیره، عنصر کنترل‌کننده اشخاص ثالث را حذف می‌کند و اساساً تأثیر آنها بر خود ارز را از بین می‌برد.

علاوه بر این، زمانی که بیت‌کوین توسط ساتوشی ناکاموتو راه‌اندازی شد، او محدودیت مشخصی از توکن‌های بیت‌کوین را تعبیه کرد که می‌توان آن‌ها را در بلاکچین معرفی کرد. این محدودیت 21 میلیون توکن تعیین شد. عرضه محدود بیت کوین را به یک دارایی کمیاب و یک محافظ عالی در برابر تورم تبدیل می‌کند.

حذف واسطه‌های مرکزی در فرآیند تراکنش نیز باعث سریع شدن سیستم می‌شود. علاوه بر این، بیت کوین با تنها آدرس‌های کیف پول متصل به شخصی که در تراکنش ها شرکت می‌کند، سطح بهتری از ناشناس بودن را نسبت به ارزهای فیات نیز فراهم می‌کند.
پوزسار در یادداشت خود نوشت که «پول» پس از جنگ اوکراین دیگر هرگز مثل سابق نخواهد بود و بیت کوین ممکن است یک ذینفع باشد. تا چه حد این درست است، فقط زمان مشخص خواهد کرد.

منبع: cnbctv18

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *