28 اردیبهشت, 1403 | May, 16, 2024
اخبار مقالات منتخب سردبیر

آینده استخراج ارز دیجیتال و چالش‌های مصرف برق

رمزارز به‌عنوان «شوالیه با زره درخشانِ» بخش مالی است که میلیون‌ها نفر را با مفاهیم بزرگی مانند ناشناس بودن، سازگاری و امنیت آشنا می‌کند. بیت‌کوین و اتریوم از محبوب‌ترین رمزارزها هستند. برای اینکه ارزهای دیجیتال ساخته شوند و تراکنش‌ها انجام شود، افراد باید آن‌ها را استخراج کنند. متأسفانه، استخراج ارزهای دیجیتال مقادیر زیادی برق مصرف می‌کند. در حالی که بیت‌کوین پرمصرف‌ترین ارز دیجیتال است، لذا بیشترین حجم استخراج را دارد.

اگر با فضای کریپتو آشنایی دارید، احتمالاً می‌دانید که استخراج بیت‌کوین به دلیل تأثیر منفی آن بر محیط زیست، انتقادهای زیادی را به خود جلب کرده است.

به طور خاص، فرآیند استخراج دارایی کریپتو 0.6 درصد از کل مصرف انرژی جهان را به خود اختصاص می‌دهد. بر طبق شاخص مصرف برق کمبریج، بیت‌کوین سالانه برق بیشتری را نسبت به نروژ مصرف می‌کند.

علاوه بر این، انتشار کلی C02 صنعت جهانی بیت‌کوین نیز به 60 میلیون تن افزایش یافته است که برابر با اگزوز حدود 9 میلیون خودرو است. این رقم در مقایسه با 20 میلیون تن در سال 2019 افزایش یافته است. با این حال، افزایش نرخ انتشار C02 را می‌توان به افزایش فعالیت‌های ارزهای دیجیتال در این دوره نسبت داد.

مصرف انرژی و تکامل استخراج ارزهای دیجیتال

دوازده سال پیش، می‌توانستید بیت‌کوین را با یک راه‌اندازی ساده در خانه استخراج کنید. مقدار انرژی مورد نیاز برای استخراج یک بیت‌کوین در بهترین حالت چند ثانیه بود و ارزش بیت کوین عملاً صفر بود.

به سرعت به سال 2022 رسیدیم، و به اتاقی پر از ماشین های بسیار تخصصی نیاز داریم که هر کدام هزینه زیادی دارند (بالای 3000 دلار) و مقدار انرژی مورد نیاز حدود 12500 دلار است.

فرآیند استخراج بیت‌کوین برای خرج کردن یا تجارت، سالانه نزدیک به 91 تراوات ساعت برق مصرف می‌کند، که بیشتر از فنلاند، کشوری با جمعیت حدود 5.5 میلیون نفر است. علاوه بر این، استخراج بیت‌کوین فراتر از مصرف و انتشار مواد مضر است.

از آنجایی که هر گروه یا شرکت استخراج سریع‌ترین و کارآمدترین تجهیزات را می‌خواهد، زباله های الکترونیکی یک مشکل جدید در این حوزه است. اقتصاددانان می‌گویند که بیت‌کوین به تنهایی زباله های الکترونیکی بیشتری نسبت به کشورهای متوسط ایجاد می کند.

مقررات استخراج ارز دیجیتال

چین یکی از کشورهایی است که استخراج ارزهای دیجیتال را به دلیل مصرف بالای انرژی برق در فرآیند استخراج ارز دیجیتال ممنوع کرده است. امروزه استخراج کریپتو دیگر در چین وجود ندارد . به‌دلیل اینکه بسیاری از استخراج بیت کوین در چین انجام می‌شد این اقدام چین متأسفانه صنعت جهانی استخراج بیت‌کوین را تحت تأثیر قرار داده است،.

در طرف دیگر ایران است، کشوری که سال گذشته با قطعی برق دست و پنجه نرم می‌کرد. ایران مراکز استخراج ارزهای دیجیتال را به عنوان بخشی از تلاش برای کاهش فشار بر نیروگاه‌های کشور و جلوگیری از خاموشی تا 6 مارس 2022 ممنوع کرده است. این اقدام به نوبه خود 209 مگاوات برق را برای مصرف در بخش خانگی آزاد خواهد کرد.

اتحادیه اروپا نیز می‌تواند این مسیر را طی کند زیرا تنظیم‌کننده‌های ارشد توصیه می‌کنند که این سازمان باید روش استخراجی به نام «اثبات کار» را برای کاهش مصرف انرژی ممنوع کند.

واضح است که این آخرین مقررات سخت در استخراج ارزهای دیجیتال نخواهد بود و مطمئناً در آینده نزدیک مشکل برق در ماینینگ کریپتو را حل نخواهد کرد.

آیا مصرف انرژی صفر در استخراج کریپتو واقعیت دارد؟

در حال حاضر ماینرها در حال کاوش برای منابع جایگزین انرژی هستند. برخی می‌گویند انرژی خورشیدی آینده استخراج ارزهای دیجیتال است. اما این موضوع می‌تواند مورد مناقشه باشد زیرا برخی از کشورها از نظر آب و هوایی سردتر از کشورهای دیگر هستند. تقریباً 6000 وات پنل خورشیدی برای راه‌اندازی یک دستگاه استخراج بیت‌کوین با چندین پردازنده گرافیکی در طول روز و همچنین شارژ باتری‌ها برای استخراج در شب نیاز است.

برخی از ماینرها در حال آزمایش مهار گاز طبیعی اضافی از سایت‌های حفاری نفت و گاز هستند. با این حال، هنوز هم به سختی می‌توان این مقدار انرژی مورد نیاز را تعیین کرد. علاوه بر این، این می تواند منجر به حفاری بیشتر شود لذا طرح خوبی در مقیاس بزرگ نیست.

صرف نظر از این، تعداد زیادی از کشورهای دارای مزیت هستند. کشوری مانند پاراگوئه 100٪ تامین انرژی آن بر اساس منابع هیدروالکتریک است. این نشان می‌دهد که استخراج ارزهای دیجیتال در پاراگوئه اثر کربن کمتری نسبت به بیت‌کوین استخراج‌شده در کشورهای وابسته به سوخت فسیلی دارد.

ارز دیجیتال در حال حاضر جایگاه خود را در سیستم مالی جهانی مستحکم می‌کند و گسترش بیشتری هم خواهد یافت. با این حال، اگر نه تنها توسط تنظیم‌کننده‌ها، بلکه خودش هم کنترل نشود، استخراج ارز دیجیتال انرژی بسیار بیشتری جذب می‌کند که می‌تواند اهداف آب و هوایی ملی و بین‌المللی را تهدید کند.

تنظیم‌کننده‌ها در حال حاضر به تحریم استخراج ارزهای دیجیتال برای محافظت از بخش برق ادامه خواهند داد. در نهایت، استخراج ارزهای دیجیتال باید به شدت شروع به کاوش و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر کند، زیرا این امر یکی از بهانه‌های تنظیم کننده را کم می‌کند و به آنها امکان می‌دهد رمزارزها مانند بیت‌کوین را به عنوان یک ارز قانونی در نظر بگیرند.

منبع

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *