متاورس اساس عصر اینترنت نسل بعدی Web3 خواهد بود
موفقیت و پذیرش انبوه متاورس (metaverses) به توانایی کاربران برای ساختن خود متکی است. به عبارت دیگر، استفاده از متاورس به عنوان یک فناوری خدماتی است.
مفهوم متاورس از دهه 1980 وجود داشته است، اما تنها در سالهای اخیر صدها پروژه را در صحنه مشاهده کردهایم. آنچه ما در حال حاضر تجربه میکنیم، جهانهای بازیسازیشده با تواناییهای یکپارچهسازی و تعامل محدود است.
در حال حاضر،متاورس هنوز یک بوم خالی برای استفادهکنندگان اولیه برای آزمایش و سرگرمکردن است. با این حال، زمانی که به آینده تعامل در متاورس نگاه میکنیم و شکافهای بین دنیای فیزیکی و دیجیتال را پر میکنیم، باید مرزها را پشت سر بگذاریم و فراتر از آنچه که در حال حاضر به عنوان یک متاورس دیدهمیشود برویم. اجازه دهید نگاهی به رهبرانی داشتهباشیم که شروع به ساخت اینترنت نسل بعدی کردهاند، که نوید قدرتمندبودن برای تجارت، تعامل و سرگرمی را میدهد.
سرمایهگذاری کاربران اساس پیشرفت متاورس است
متاورس برای موفقیت و تبدیلشدن به یک ابزار معمولی مورد استفاده در زندگی روزمره مردم، باید بتواند کاربران خود را قادر به تعامل کند. به عنوان یک مفهوم علمی تخیلی یا در دنیای بازی، متاورسها فوق العاده به نظر میرسند. اما، برای اینکه آنها به عنوان یک ابزار اجتماعی و تجاری پیشرفت کنند، باید اطمینان حاصل کنیم که لایهای از ابزار یا مشوقها وجود دارد که باعث میشود کاربران سرمایهگذاری کنند. فناوری مبتنی بر وب 3 به لطف فناوری بلاک چین، توکنهای غیرقابل تعویض (NFT)، واقعیت توسعهیافته (XR)، قابلیتهای هوش مصنوعی (AI) و بسیاری موارد دیگر، نقش مهمی در کمک به پیشبرد مفهوم و ایده متاورس دارد.
متاورسهایی که دارای قابلیتهای سفارشی هستند، با مشتریان و صنعت مورد نظر خود تعامل ایجاد میکنند. همچنین این متاورسها و راههای جدیدی برای تعامل مجازی ایجاد میکنند، بیشترین ارزش را در ارائه خدمات متاورس به عنوان یک سرویس (MaaS) خواهند داشت. این به کاربران خود امکان میدهد تا شهرهای خود را از A-Z شخصیسازی کنند و پایه و اساس اینترنت نسل بعدی خواهد بود.
بنابراین، MaaS چیست؟ این یک مدل خدماتی است که در آن برندها میتوانند فضاهای خود را به گونهای که میخواهند تعریف کنند. پلتفرم MaaS دیگران را قادر میسازد تا مکانهای دیجیتالی را ایجاد کنند که متناسب با نیازهای منحصربهفرد هر یک از کاربرانش باشد، هر چه شبیه آن باشد. برای موفقیت متاورس به عنوان یک مفهوم عملی، راهحل های MaaS کلیدی خواهد بود. در اینجا دلایل آن را ذکر خواهیم کرد.
هر متاورس نیازهای متفاوتی دارد
هرکسی یک دیدگاه یا دیدگاهی در مورد آنچه که متاورس میتواند باشد یا تبدیل شود، دارد، خواه این دنیای بازیسازیشده باشد یا یک نقطه دسترسی به Web3. کاربران این فرصت را میخواهند که فضا را تعریف کنند و آن را به شکل پلتفرمی درآورند که حتی واضح رین تصورات را منعکس کند. دنیایی که کاربران میتوانند با هنرمندان موسیقی یا بصری مورد علاقه خود ارتباط برقرار کنند، بسیار متفاوت از دنیایی است که برای تعامل با طرفداران ورزش ساختهشدهاست. در حالی که Web3 به عنوان یک رشته مشترک در بسیاری از متاورسها عمل میکند، ایده این است که از تمرکززدایی استفاده شود تا اطمینان حاصل شود که هر یک منحصر به فرد است و اهداف متفاوتی را دنبال میکند.
قابلیت سفارشیسازی
با MaaS، سفارشیسازی بسیار مهم است و در دست سازندگان خواهد بود. یک گنبد متاورس ورزشهای الکترونیکی بیشتر به برندسازی تیم و توکنسازی بازیسازیشده متکی است. در حالی که یک گنبد متاورس سرگرمکننده ممکن است بخواهد یک فضای رویداد برای میزبانی کنسرتهای مجازی ایجاد کند.
هر متاورس بر اساس صنعت و لایه تعاملی که به دنبال فعالسازی با کاربر نهایی است، نیازمندیهای متفاوتی دارد. متاورس مکانی است برای برندها برای گسترش پایگاه های طرفداران خود و ایجاد جوامع به عنوان لایه ای از تعامل. بنابراین، نه تنها عناصر متفاوت خواهند بود، بلکه نام تجاری در سراسر متاورس نیز باید متفاوت به نظر برسد. از آنجایی که برندهای بیشتری تصمیم میگیرند تلاشهای خود را برای مشارکت در جامعه به متاورس گسترش دهند، باید بیشتر قابل تنظیم باشد.
هرکسی مهارت راهاندازی این نوع متاورس را نخواهد داشت. درست مثل اینکه همه نمیتوانند کدنویسی را برای راهاندازی یک وب سایت یاد بگیرند، اما پس از آن پلتفرمهایی مانند وردپرس و Shopify به وجود آمدند. این پلتفرمها فرصت یک پایگاه اصلی ساختهشده توسط متخصصان فناوری و متخصصان در این زمینه را فراهم میکنند و در عین حال امکان سفارشیسازی توسط کاربر نهایی بر اساس برند و استراتژی را فراهم میکنند. این مزیت MaaS است.
ساختن با در نظر گرفتن قابلیت همکاری
محیط مجازی مکانی برای تعامل، ایجاد روابط و ایجاد جوامعی است که در آن افراد میتوانند در زمان واقعی با سایر کاربران تعامل داشته باشند. برای برداشتن این یک گام فراتر، کاربران نباید در یک متاورس یا جامعه قفل شوند، بلکه باید بتوانند با آواتار خود تعامل داشتهباشند و بین متاورسهای دیگر ارتباط برقرار کنند. تصور کنید هر بار که مجبور به بازدید از یک وب سایت هستید، با توجه به به جایی که آن سایت ساختهشده یا میزبانیشده است مجبور به تغییر مرورگر باشید. این احتمال وجود دارد که این کار را نکنید.
قابلیت همکاری تضمین میکند که هر متاورس ساختهشده به یک جزیره مجازی تبدیل نمیشود. مردم در سراسر متاورسهای متعدد قادر به تبادل تجربیات و دارایی خواهند بود. به این ترتیب، هر عنصر باید حول قابلیت همکاری طراحی شود، زیرا هر راه حل مبتنی بر Web3 باید در هر متاورس کار کند، چه یک توکن باشد یا یک آواتار، یک NFT یا سایر داراییهای دیجیتال.
ساختن با در نظر گرفتن قابلیت همکاری، مردم را به هم متصل میکند، مرزهای باز دارد و متاورس را برای همه قابل دسترستر میکند. راهحلهای بدون مرز در صنایع دیگر مطرح شدهاند، اما همین مفهوم باید در حوزههای دیجیتال نیز اعمال شود. به عنوان مثال، آواتارها در یک متاورس ورزشهای الکترونیکی باید بتوانند به متاورس برند مد مورد علاقه خود سفر کنند تا خرید کنند.
متاورس کاربران را قادر میسازد تا از دنیای فیزیکی استفاده کنند
متاورس نباید به عنوان جایگزینی برای دنیای فیزیکی عمل کند، بلکه باید لایهای از تعامل باشد که تجربیات دنیای واقعی را افزایش دهد. MaaS به کاربران این امکان را می دهد تا لایههای تعامل را در دنیای فیزیکی خود نیز ادغام کنند. به عنوان مثال، اگر شخصی یک NFT را در خانه فیزیکی خود به نمایش بگذارد، یک بازدیدکننده میتواند یک کد QR را اسکن کند و به متاورس آن شخص ختم شود، جایی که بازدیدکننده میتواند از طریق گالری NFT میزبان به جستجو ادامه دهد، این عملکرد میتواند از طریق XR فعال شود.
بدون MaaS به عنوان یک گزینه، متاورس همچنان یک دنیای بازیسازیشده است که فقط به صورت دیجیتالی بهعنوان فضاهای منفرد جداشده وجود دارد. MaaS شکاف بین دنیای فیزیکی و دیجیتال را از طریق تجربیات همه جانبه و یک لایه تعامل همیشه پر خواهد کرد.
با ادامه راهاندازی متاورسها، شکلدادن به ظاهر آنها به بیش از متخصصان بلاک چین بستگی دارد. MaaS کاتالیزوری برای خلاقیت و همچنین گام ضروری بعدی برای رشد اقتصاد خالق خواهد بود.
وقتی اینترنت در دهه 1980 راهاندازی شد، بدون کسانی که شروع به ساخت آن کردند، هرگز به آنچه امروز است تبدیل نمیشد. پذیرندگان اولیه پایه و اساس چگونگی توسعه متاورس و تبدیل آن را خواهند گذاشت. پذیرش انبوه متاورس تنها زمانی اتفاق میافتد که MaaS به کاربرانی غیر از بومیهای کریپتو این امکان را بدهد که شروع به ایجاد متاورسهای خود کنند و راه را برای نسل بعدی اکوسیستم دیجیتال هموار کند.
منبع: cointelegraph