30 اردیبهشت, 1403 | May, 19, 2024
اخبار منتخب سردبیر

میکر دائو دیفای اتریوم پل استارک نت را در اولین قدم به سوی چند زنجیره‌ای شدن اضافه می‌کند

پلتفرم پیشگام وام‌دهی ارزهای دیجیتال و استیبل‌کوین  میکر دائو (MakerDAO) با اتصال به یک شبکه همپوشانی ارزان‌تر و سریع‌تر در قالب استارک نت (StarkNet) که یک زنجیره جانبی دانش صفر (ZK) ساخته شده توسط StarkWare است، هزینه و ازدحام محیط بومی اتریوم خود را حل می‌کند.

هزینه‌های گران قیمت گس اتریوم، فعالیت و کاربران بیشتری را به سمت طیف گسترده‌تری از بلاک چین سوق داده‌است. میکر دائو در کنار رشد خود در اتریوم، قصد دارد محصولات خود را افزایش دهد و به تدریج با ایجاد پل ارتباطی با پروتکل‌های دیگر، به سمت آینده‌ای چند زنجیره‌ای حرکت کند.

بازسازی Maker در سیستم ZK-rollup های StarkNet (روشی برای برداشتن بار رویه‌های تسویه تراکنش‌های پرهزینه از زنجیره اصلی اتریوم با استفاده از شواهد رمزنگاری) در چهار مرحله انجام می‌شود که در مرحله اول با یک پل ساده بین بلاک چین اصلی و لایه 2 استارک نت (L2) شروع می‌شود ، که در 28 آوریل پخش خواهد شد.

مرحله دوم برداشت سریع است که به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از طراحی Wormhole میکر از L2 به L1 برداشت کنند. Louis Baudoin، مهندس پروژه MakerDAO/StarkNet گفت: چنین تراکنش‌هایی «در چند دقیقه و حتی کوتاه‌تر در آینده» انجام خواهند شد.

مرحله سوم «تلپورتاسیون» نامیده‌می‌شود و به این معنی است که می‌توانید بین لایه 2 پل بزنید. مثلاً می‌خواهید 1000 دای (Dai) را از StarkNet به Arbitrum منتقل کنید.

مرحله چهارم شامل بازسازی دای چند جانبه (MCD) در استارک نت خواهد بود.

Baudoin در مصاحبه‌ای با CoinDesk گفت: «با طراحی Wormhole، ما از این واقعیت استفاده می‌کنیم که اوراکل‌های آزمایش‌شده در میدان داریم و می‌توانیم دای را به عنوان DAO ضرب کنیم. این به شما امکان می‌دهد دای را از یک لایه به لایه دیگر در عرض چند دقیقه انتقال دهید، چیزی که معمولاً بسیار بیشتر طول می‌کشد.»

سازنده چند زنجیره‌ای

مهندس پروژه، Baudoin افزود:

«از نظر زمان‌بندی، مرحله سوم ادغام تا پایان جولای تکمیل می‌شود. در حالی که مرحله چهارم و نهایی تا پایان امسال یا حداکثر سه ماهه اول سال 2023 انجام می شود.»

پروتکل‌های پل‌زدن بلاک چین سهم عادلانه خود را از چالش‌های امنیتی در دنیای در حال حرکت سریع امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) داشته‌اند.

بادوین گفت: «ما از اشتباهات Wormhole سولانا و از هک Poly درس گرفته‌ایم. بدیهی است که آزمایش‌های زیادی انجام شده‌است. منطقی است که محدودیت پل را به آرامی افزایش دهیم تا مقدار پول در معرض خطر قابل مدیریت باشد. همچنین مکانیزم‌های اضطراری داخلی برای کاهش هک وجود داشته باشد.»

منبع: coindesk

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *