14 اردیبهشت, 1403 | May, 3, 2024
اخبار

استفاده از بلاکچین و رمزارزها در تجارت بین الملل ایران

به گزارش خبرگزاری مهر رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از اتصال سامانه رمزارزها به سامانه‌هایی مانند سامانه جامع تجارت برای استفاده در تجارت بین الملل تا دو هفته آینده خبر داد.

علیرضا پیمان پاک اظهار کرد: آنچه را که با بانک مرکزی به توافق رسیدیم استفاده از سامانه‌های بلاکچین و رمزارزها در فضای تجارت بین الملل است. فعال اقتصادی برای تجارت با طرف مقابل باید سازوکار مالی، بانکی، پولی و بیمه‌ای داشته باشد. در این باره هم ابزارهای مختلفی مانند گشایش اسناد اعتباری، ارتباطات بین بانکی و صندوق ضمانت صادرات وجود دارد. ضمن اینکه اخیرا یکی از ابزارهای انتقال اعتبار در بحث‌های پرداختی به کار گرفته شده که همان سامانه‌های بلاکچین یا رمزارزهاست.

وی همچنین گفت: حتی با استفاده از رمزارزها پرداخت هم می‌تواند صورت گیرد. این یعنی رمزارزها می‌توانند وسیله‌ای برای انتقال اعتبار صادرکننده به واردکننده کالا باشد.

پیمان پاک بیان کرد که در بعضی از بازارهای هدف ما به ویژه در کشورهایی مانند عراق، افغانستان و یا پاکستان ممکن است محدودیت‌هایی برای استفاده از رمزارزها باشد اما در بازارهای اصلی ما مانند روسیه، چین، هند و جنوب شرق آسیا استفاده از رمزارزها رواج دارد. آن‌ها از این رمزارزها استفاده می‌کنند یعنی رمزارزها در بازارهای هدف ما نقش قابل توجهی دارند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اشاره کرد که استفاده از رمزارزها کارمزدی مانند انتقال ارز از طریق صرافی ندارد. وی همچنین گفت:

از آن جا که در بازار رمزارزها کار به صورت اعتباری انجام می‌شود فعالان اقتصادی ما به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین استفاده وسیع از آن‌ها باعث افزایش و جهش صادرات می‌شود.

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *