26 اردیبهشت, 1403 | May, 15, 2024
اخبار منتخب سردبیر

بانک مرکزی آرژانتین تجارت کریپتو را ممنوع کرد

بانک مرکزی آرژانتین تصمیم گرفته‌است که تراکنش های غیرقانونی رمزارز در بانک های سنتی را ممنوع کند. زمانی که به عنوان یک کشور دوستدار رمزنگاری تلقی می‌شد، پس از گزارش صندوق بین المللی پول (IMF) که سیاست گذاران را تحت فشار قرار داد، ورق در آرژانتین چرخید. این اعلامیه تنها چند روز پس از آن منتشر شد که بزرگترین بانک خصوصی آرژانتین، Banco Galicia، تصمیم گرفت معاملات ارزهای دیجیتال را اضافه کند.

بانک مرکزی جمهوری آرژانتین در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد:

«موسسات مالی نمی‌توانند در تجارت دارایی‌های دیجیتال، از جمله دارایی‌های کریپتو و کسانی که درآمدشان با نوسانات ارزش کریپتو تعیین می‌شود، تراکنش‌ها را با مشتریان خود انجام دهند». این نشان‌دهنده یک ممنوعیت واقعی است، زیرا در حال حاضر هیچ دارایی دیجیتال تنظیم‌شده در کشور وجود ندارد.

رگولاتور گفت که اقداماتش برای کاهش خطرات مرتبط با کریپتو، هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای «کل سیستم مالی» طراحی شده‌است. بانک مرکزی آرژانتین بر این باور است که بانک‌ها باید تلاش خود را بر تامین مالی اقتصاد واقعی به جای دارایی‌های دیجیتال متمرکز کنند. این به این معناست که این معاملات شامل نهادهای غیرقانونی مستقر در خارج از آرژانتین است که می‌تواند قوانین فعلی را نقض کند.

در تصمیمات سرمایه‌گذاری خود محتاط باشید

این اقدام به دنبال هشداری در ماه مه 2021 است. در آن هشدار مقامات خطرات دارایی‌های کریپتو را برجسته‌کردند و به سرمایه‌گذاران توصیه کردند در تصمیمات سرمایه‌گذاری خود محتاط باشند. بانک مرکزی گفت که این خطرات شامل «نوسان‌پذیری زیاد، حملات سایبری، پولشویی و تأمین مالی تروریسم» و همچنین نقض عملیات مبادلات ارزی فراملی است.

هفته گذشته Banco Galicia و بانک دیجیتال Brubank SAU فاش کردند که خدمات تجارت دارایی‌های دیجیتال از جمله رمزارزهای اصلی مانند بیت کوین، اتر و استیبل کوین USDC را ارائه می‌دهند. تا پیش از این، آرژانتینی‌ها مجبور بودند از صرافی‌های متمرکز از طریق کیف پول استفاده کنند یا مستقیماً از طریق صرافی های خارج از بورس تجارت کنند.

در سال 2017، آرژانتین کمک مالی 44 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول دریافت کرد که بزرگترین بسته امدادی است. این مؤسسه اخیراً یک قرارداد بازسازی بدهی را تصویب کرد. بر اساس نامه‌ای که در ماه مارس توسط سیاستمداران به کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول ارسال شد، هر دو طرف توافق کردند که آرژانتین «از استفاده از ارزهای دیجیتال با هدف جلوگیری از پولشویی، غیر رسمی و بی واسطه‌گری جلوگیری کنند». هدف از این ممنوعیت «حفاظت بیشتر از ثبات مالی» اعلام شده بود.

این کشور سالهاست که با تورم بالا و کاهش ارزش پول خود، پزو، دست و پنجه نرم می‌کند. بر اساس آخرین داده‌های این کشور، نرخ تورم ماهانه آرژانتین تنها در ماه مارس به 6.7 درصد افزایش یافت و از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت. نرخ تورم سالانه در آن ماه به 55.1 درصد رسید که به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی به بالاترین سطح در دو دهه اخیر رسید.

مردم محلی نیز به نوبه خود سرمایه‌گذاری در رمزارزها را برای محافظت از پس انداز خود در برابر کاهش قدرت خرید آغاز کرده‌اند. کارفرمایان هم اجازه دارند تا 20 درصد از حقوق کارمندان را به صورت ارزهای دیجیتال بپردازند. با این حال، آخرین تصمیم اتخاذ‌شده توسط بانک مرکزی ممکن است روند پذیرش رمزارزهای رایج در کشور را معکوس کند.

منبع: blockworks

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *