14 اردیبهشت, 1403 | May, 2, 2024
مقالات منتخب سردبیر

چشم‌‌ها به آسیا خیره شده‌اند

بدون اینکه ممنوعیت غیرمنتظره چین کاهش یابد، فضای دیجیتال آسیا از سنگاپور گرفته تا تایلند و اندونزی به رشد خود همچنان ادامه می‌دهد.

ویژگی اساسی کریپتو به‌عنوان یک طبقه دارایی این است که فراتر از حوزه‌های قضایی است. با این حال، یکی از قطب‌های کلیدی پذیرش و نوآوری صنعت کریپتو آسیا است. از روزهای پرمخاطره پرمیوم Kimchi کره و آربیتراژ بیت‌کوین (BTC) ، این منطقه در تعریف مسیرهای توسعه کریپتو و تثبیت آینده آن نقش داشته است.

بر اساس گزارش Chainanalysis، در نیمه اول سال 2021، آسیا مقصد 28 درصد از حجم کل تراکنش‌های جهانی، معادل 1.16 تریلیون دلار ارز دیجیتال بود. آسیای مرکزی و جنوبی به تنهایی شاهد رشد 706 درصدی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال نسبت به سال گذشته بودند که آن‌ها را به سومین منطقه در حال رشد جهان تبدیل کرده است.

سال گذشته، تیترهای آسیایی تحت سلطه تحولات چین بود. با این حال، بقیه کشورها نیز پر از همهمه پیرامون وضوح نظارتی و مشروعیت بخشبدن بر تجارت ارز دیجیتال بودند. سرعت نوآوری مالی غیرمتمرکز (DeFi) در آسیای جنوب شرقی با افزایش جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در پروژه ها تقویت شد. از آنجایی که سرمایه‌گذاران در فرصت‌های بازدهی DeFi راحت‌تر و مطمئن‌تر می‌شوند، پذیرش سازمانی برای ادامه مسیر رشد خود در سال 2022 آماده است.

ارزش ارز دیجیتال دریافتی توسط آسیای مرکزی و جنوبی

فصل جدید، بدون چین

با توجه به سیاست طولانی مدت چین در کنترل سرمایه، موضع این کشور در مورد ارزهای دیجیتال غیرمنتظره نیست. در حالی که سرعت اجرای اخیر قوانین بسیاری را در کریپتو غافلگیر کرده است، اما بازیکنان این صنعت به سرعت خود را تطبیق داده‌اند. ماینرها در قزاقستان و ایالات متحده مستقر شدند و صرافی‌ها و بازرگانان در سنگاپور و هنگ کنگ مستقر شدند.
توسعه و نوآوری کریپتو به عنوان یک دارایی غیرمتمرکز به هیچ حوزه قضایی محدود نمی شود. سرمایه‌های سرمایه‌گذاری و استعدادها به هرجایی که محیطی تقویت‌کننده وجود دارد، جریان می‌یابد. بنابراین کشورهایی با چارچوب نظارتی استقبال‌کننده که نوآوری را تشویق می‌کند، همراه با سیاست‌های مهاجرتی مترقی، ذینفعان بزرگی خواهند بود.

سنگاپور که در حال حاضر یک مرکز خدمات مالی و مدیریت ثروت جهانی است، پیشتاز در صنعت کریپتو است. رمزارز از سال 2019 تحت قوانین جدید در این کشور تنظیم شده است.

با وجود همه خوش‌بینی‌های اولیه در مورد دوستی سنگاپور نسبت به رمزارزها اما دولت هنوز در مورد چارچوب نظارتی مترقی پیشرو است. دولت قصد دارد محیطی طرفدار کسب و کار با نرخ مالیات شرکتی پایین، زیرساخت قوی و ثبات سیاسی فراهم کند.

ارزش کل ارزهای دیجیتال دریافتی توسط آسیای مرکزی و جنوبی و اقیانوسیه بر اساس نوع خدمات

دیگر ستاره های در حال رشد ارزهای دیجیتال آسیا
تایلند

بعد از سنگاپور، تایلند با مشارکت فعال استارت‌آپ‌های کریپتو و موسسات مالی سنتی به طور یکسان پرهیاهو بوده است. چهارمین بانک بزرگ تایلند، Kasikornbank، آزمایش DeFi را شروع کرد و اخیراً بازار توکن غیرقابل تعویض خود (NFT) را معرفی کرد. قدیمی‌ترین وام‌دهنده این کشور Siam Commercial Bank نیز وارد این بازی شد و اکثریت سهام را در بزرگترین صرافی دارایی دیجیتال تایلند Bitkub به دست آورد. در همین حال، اداره گردشگری دولتی تایلند در حال بررسی توکن‌های کاربردی است. توکن های کاربردی بخشی از یک اکوسیستم پرداخت هستند که نیاز به تراکنش‌های مبتنی بر پول نقد را نفی می‌کند.

با توجه به افزایش علاقه به دارایی های دیجیتال در چند سال آینده، بانک مرکزی کشور برنامه‌ریزی کرده است تا قوانین جامع‌تری را در مورد این طبقه دارایی در اوایل سال 2022 معرفی کند. بازیکنانی که به دنبال ورود به این بازار هستند، بهتر است نظارت دقیقی بر این بازار و مقاله مشاوره‌ای بانک تایلند (BOT) که در سال جاری منتشر می‌شود داشته باشند. BOT به دنبال اجماع در مورد محدودیت‌های خاص در مورد فعالیت‌های تجاری کریپتو است. مشابه موضع دولت سنگاپور، هدف BOT کاهش ریسک‌های سیستمی بدون خفه کردن توسعه و نوآوری است.

اندونزی

اندونزی که بیش از 66 درصد از جمعیت آن بدون حساب بانکی هستند، یک بازار آسیایی مناسب برای موارد استفاده جدید از رمزارزها است. حجم معاملات کریپتو ده برابر در این کشور افزایش یافت و از حدود 4.5 میلیارد دلار به حدود 50 میلیارد دلار در اکتبر 2021 رسید. اکنون تعداد معامله‌گران کریپتو بیشتر از سرمایه‌گذاران سهام در بورس اندونزی است. سرمایه‌گذاران خرد با سهولت یه تجارت ارزهای دیجیتال در این کشور جذب می‌شوند. تجارت ارزهای دیجیتال جایی است که تنها چیزی که فرد نیاز دارد یک گوشی هوشمند با دسترسی به اینترنت و تقریباً 75 دلار است.

سیگنال‌های مقامات اندونزی متفاوت بوده و پرداخت‌های کریپتو را ممنوع کرده است، اما تجارت را قانونی کرد و برنامه‌هایی هم برای یک صرافی ملی ارز دیجیتال دارند. بانک مرکزی اندونزی همچنین در حال بررسی یک روپیه دیجیتال ملی برای مبارزه با ارزهای دیجیتال است، به این امید که کاربران ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را امن‌تر و قانونی‌تر بیابند. به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد آسیای جنوب شرقی، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که کنگلومراهای محلی اندونزی از طریق مشارکت با متصدیان جهانی در توسعه کریپتو مشارکت کنند.

حرکت در سال 2022: افزایش بودجه باعث نوآوری می شود

با محبوبیت فزاینده کریپتو نه‌تنها معامله‌گران خرده‌فروشی بلکه سرمایه‌گذاران نهادی مانند صندوق‌های تامینی و دفاتر خانوادگی را هم جذب این صنعت شده‌اند. طبق گزارش Chainlalysis در سال 2021، آسیا نیز از این قاعده مستثنی نیست و سرمایه گذاران آن در مقیاس بزرگ بخش قابل توجهی از تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را در سال گذشته به خود اختصاص دادند.

سهم حجم تراکنش بر اساس اندازه انتقال

با درک پتانسیل بازدهی بالای کریپتو، مدیران دارایی سنتی در حال بررسی نحوه سرمایه‌گذاری در این کلاس دارایی هستند. با بازیگرانی مانند Fidelity Investments که سرمایه‌گذاری زیادی روی یک اپراتور رمزارز مستقر در هنگ کنگ می‌کنند افراد بیشتری جذب کریپتو می‌شوند.

افزایش علاقه سازمانی پلتفرم‌های مدیریت دارایی دیجیتال بیشتری را به نوآوری و ارائه محصولات پیچیده‌تر سوق داده است که طیف وسیع‌تری از کاربران با ریسک‌پذیری‌های متنوع را تامین می‌کند. مارس گذشته، یک صندوق بیت‌کوین مستقر در مالزی راه‌اندازی شد، که ادعا می کند اولین صندوق در جنوب شرقی آسیا است که محصولات کریپتو سازمانی بیمه شده را ارائه می‌دهد.

پول‌های قدیمی در حال سرازیر شدن به پول‌های جدید

در سال‌های آینده شرکت های بزرگ «پول قدیمی» خود را حول دارایی‌های دیجیتال قرار می‌دهند لذا می‌توانیم انتظار سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را در پروژه‌های ارزهای دیجیتال آسیایی داشته باشیم. آسیا همچنین دارای پتانسیل نوآوری عظیمی برای پاسخگویی به نیازهای برآورده نشده 290 میلیون نفری است حساب بانکی ندارند. آسیا جایی است که DeFi می‌تواند به افرادی که حمایت بانکی ضعیفی دارند اما گوشی‌های هوشمند دسترسی دارند خدمت کند.

افزایش بودجه در کنار پذیرش کریپتو منجر به خلق نوآوری و ارزش بیشتر در این حوزه جدید از اقتصاد در سراسر آسیا خواهد شد.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *