23 اردیبهشت, 1403 | May, 12, 2024
اخبار منتخب سردبیر

نگرانی راجع به فرار روسیه از تحریم‌های اقتصادی با استفاده از ارز دیجیتال کاملاً بی‌اساس است

جیک چروینسکی (Jake Chervinsky) از انجمن بلاکچین معتقد است که سیاستمداران نباید نگران باشند که روسیه ممکن است از کریپتو برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی استفاده کند زیرا این عمل در مقیاس مورد نیاز امکان‌پذیر نیست.

کارشناسان در سیاست کریپتو استدلال می‌کنند که نگرانی‌های موجود توسط سیاستمداران بلندپایه درباره فرار روسیه از تحریم‌های اقتصادی با استفاده از ارز دیجیتال «کاملاً بی‌اساس» است. بازار کریپتو به اندازه کافی بزرگ و یا عمیق نیست تا بتواند حجم مورد نیاز روسیه را پشتیبانی کند. همچنین زیرساخت دارایی دیجیتال این کشور حداقل است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده و کریستین لاگارد، رئیس فعلی بانک مرکزی اروپا، از جمله چهره‌های برجسته‌ای هستند که نگران این موضوع هستند که ارزهای دیجیتال می‌توانند ابزاری را برای روسیه فراهم کنند تا تحریم‌های شدید مالی اعمال شده برای تهاجم به اوکراین را دور بزند.

این کشور عمدتاً از سیستم تراکنش‌های فرامرزی سوئیفت محروم است و مشاغل در آمریکا و سایر کشورهای غربی از انجام تجارت یا معامله با بانک‌های روسیه و صندوق ثروت ملی منع شده‌اند.

روسیه نمی‌تواند و نخواهد نتوانست از کریپتو برای فرار از تحریم‌ها استفاده کند

جیک چروینسکی، رییس سیاست‌های کریپتو انجمن بلاکچین در ایالات متحده، یک موضوع طولانی را در توییتر منتشر کرد و توضیح داد که چگونه روسیه نمی‌تواند و نخواهد نتوانست از کریپتو برای فرار از تحریم‌ها استفاده کند.

چروینسکی سه دلیل را بیان کرد که بعید است روسیه از رمزارز برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده استفاده کند. اولین مورد این است که تحریم‌ها محدود به دلار آمریکا نیست و اکنون برای هر تجارت یا شهروند آمریکایی معامله با روسیه غیرقانونی است. این مهم نیست که آن‌ها از دلار، طلا، صدف دریایی یا بیت کوین برای تجارت با روسیه استفاده کنند.

دلیل دوم این است که نیازهای مالی کشوری مانند روسیه بسیار فراتر از توانایی‌های کنونی بازارهای کریپتو است. چروینسکی بازارهای کریپتو را «بیش از حد کوچک، پرهزینه و شفاف برای مفید بودن برای اقتصاد روسیه» خواند. به عبارت دیگر، حتی اگر روسیه به نقدینگی کافی دسترسی داشته باشد، باز هم نمی‌تواند معاملات خود را در چنین بازاری پنهان کند.

در نهایت، این کشور خودش سال‌ها تلاش کرده است تا صنعت کریپتو را تحریم‌ کند، اما نتوانسته زیرساخت‌های کریپتو معنی‌داری بسازد یا حتی مقررات کریپتو را نهایی کند. چروینسکی گفت که به نظر نمی‌رسد ارزهای دیجیتال بخشی از برنامه‌های روسیه برای کاهش اثرات تحریم‌ها باشند.

با این حال، رومن بیدا، رئیس تحقیقات کلاهبرداری در پلتفرم تحقیقاتی بلاکچین Coinfirm، در روز اول مارس به الجزیره گفت که به طور کلی می‌توان از کریپتو برای فرار از تحریم‌ها و پنهان کردن ثروت استفاده کرد. همانطور که کره شمالی، ونزوئلا و ایران این کار را انجام داده‌اند.

اما کارشناسان دیگر به این رسانه گفتند که وضعیت روسیه به دلیل مقیاس تحریم‌ها، نرخ پایین پذیرش کریپتو و عدم عمق بازار کریپتو متفاوت است.

آری ردبورد، رئیس امور حقوقی و دولتی در آزمایشگاه‌های TRM، بازپرس جرایم کریپتو، گفت:

«شفافیت بلاکچین یک عامل بازدارنده طبیعی برای فرار از تحریم در این مورد است.»

روسیه نمی‌تواند از کریپتو برای جایگزینی صدها میلیارد دلاری که ممکن است مسدود یا مسدود شوند، استفاده کند.

کوین تلگراف در 25 فوریه گزارش داد که لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، مشتاق بود تا لایحه بازارهای دارایی‌های کریپتو (MiCA) را در اسرع وقت توسط پارلمان اروپا تصویب کند تا به مقامات اروپایی ابزاری بدهد تا بتوانند دارایی های کریپتو را کنترل کنند. لاگارد به منظور جلوگیری از امکان فرار پوتین از تحریم‌ها با ارزهای دیجیتال، روی تصویب فوری این سیاست‌ها پافشاری می‌کند.

هیلاری کلینتون در مصاحبه ای از جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده خواست تا روسیه را از تجارت کریپتو منع کند. کلینتون گفت:

«وزارت خزانه‌داری و اروپایی‌ها باید با تمام توان به این موضوع بپردازند که چگونه می‌توانند مانع از فرار روسیه توسط بازارهای کریپتو شوند.»

سناتور دموکرات الیزابت وارن نیز در 1 مارس از این فرصت استفاده کرد و اظهار داشت:

تنظیم‌کننده‌های مالی آمریکا باید دارایی‌های دیجیتال را مورد بررسی قرار دهند. زیرا در غیر اینصورت ممکن است به پوتین و دوستانش اجازه دهند از تحریم‌های اقتصادی فرار کنند.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *