20 اردیبهشت, 1403 | May, 9, 2024
اخبار دسته بندی نشده منتخب سردبیر

همزمان شدن جنگ با بالاترین حجم واقعی بیت کوین در سه ماه گذشته

حجم واقعی روزانه بیت کوین (BTC) در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین به سطوحی رسید که برای سه ماه مشاهده نشده بود.

بر اساس آخرین گزارش هفتگی شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچین Arcane Research، حجم معاملات روزانه BTC در 24 فوریه (5 اسفند، اولین روز تهاجم) به بالای 10 میلیارد دلار رسید و بالاترین حجم روزانه ثبت شده از 4 دسامبر را به خود اختصاص داد.

جمع‌آوری سرمایه ارزهای دیجیتال در اوکراین، همراه با افزایش تقاضا در رابطه با ممنوعیت غرب علیه روسیه سخت‌ترین کنترل‌های سرمایه در دهه‌های اخیر بوده است.

فشار فروش شدید از سوی سرمایه‌گذارانی که به دنبال حذف ریسک از جدول بودند نیز ممکن است به افزایش حجم روزانه BTC  و کاهش 10 درصدی قیمت بیت کوین در 24 فوریه کمک کرده باشد.

اصطلاح «حجم معاملات واقعی» به داده‌هایی اشاره می‌کند که از صرافی‌هایی که معتبر هستند و فاقد فعالیت‌های تجاری شستشو هستند، به‌دست می‌آید. در این گزارش Arcane Research ارقام خود را از 10 صرافی‌ Bitwise  همراه با LMAX و FTX استخراج کرد. Coinbase، Kraken، Poloniex و Binance از جمله صرافی‌های مد نظر Bitwise هستند.

Coingecko، که داده‌ها را از بیش از 500 صرافی جمع‌آوری می‌کنند، حجم معاملات BTC در 24 فوریه را در حدود 25 میلیارد دلار گزارش کرد. داده‌های Messari (که شامل تعدادی مبادلات اضافی است) نمودار مشابه با Arcane ترسیم کرد. بر اساس Messari در پنج شنبه گذشته حجم واقعی بیت کوین به حدود 11.6 میلیارد دلار افزایش یافت.

بر اساس داده‌های Messari، از 24 فوریه، حجم واقعی BTC روزانه تا 1 مارس به حدود 7.5 میلیارد دلار کاهش یافت.

Arcane Research همچنین تاکید کرد که قیمت BTC در 28 فوریه با جهش 14.5 درصدی قیمت در عرض 24 ساعت، بیشترین افزایش درصد روزانه خود را در بیش از یک سال گذشته داشته است. شرکت Arcane این افزایش را تا حدی به پذیرش کریپتوهای روسیه و اوکراین (اگرچه حجم واقعی از نظر جهانی نسبتاً کم است) همراه با افزایش حدس و گمان در مورد موارد استفاده از کریپتو در بحبوحه تهاجم فعلی روسیه نسبت داد:

«سرمایه گذاران حدس می‌زنند که ارزهای دیجیتال در زمان تشدید عدم اطمینان ژئوپلیتیک، درگیری و کنترل سرمایه به پول غیرسیاسی و غیرقابل اعتماد تبدیل خواهد شد. این حدس و گمان ممکن است در افزایش 15 درصدی قیمت بیت کوین در هفت روز گذشته نقش داشته باشد.»

کریپتو در اوکراین و روسیه

خدمات مالی و بازارها در روسیه و اوکراین به شدت مختل شده است. این موضوع تأثیرات زیادی بر استفاده از ارزهای دیجیتال دارد.

این گزارش به داده‌های ماه گذشته اشاره می‌کند که نشان می‌دهد افزایش قابل توجهی در خرید ارزهای دیجیتال از شهروندان اوکراینی وجود دارد.

در 24 فوریه، در بازه زمانی که حمله کامل روسیه آغاز شد، خرید روزانه استیبل کوین تتر (USDT)  در بایننس از طریق گریونا اوکراین (UAH) از حدود 2.5 میلیون دلار به حدود 8.5 میلیون دلار تا 25 فوریه افزایش یافت. در حالی که  نمودار BTC/UAH مسیر مشابهی را نشان داد و از حدود 1 میلیون دلار به 3.0 میلیون دلار در آن بازه زمانی افزایش یافت.

پدیده مشابهی در روسیه نیز رخ داد. خرید USDT مبتنی بر روبل از حدود 15 میلیون دلار در 21 فوریه به 34.94 میلیون دلار در 28 فوریه افزایش یافت. خرید روزانه بیت کوین نیز در 25 فوریه از زیر 5 میلیون دلار به 15 میلیون دلار رسید.

منبع

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *