14 اردیبهشت, 1403 | May, 3, 2024
اخبار منتخب سردبیر

آیا آخرین رالی WAVES ناپایدار است؟

WAVES، توکن بومی در بلاکچین WAVES، در هفت روز گذشته 84 درصد افزایش یافت. این اقزایش در حالی رخ داد که اکثر ارزهای دیجیتال در حال تثبیت دستاوردهای اخیر خود بودند.

در حالی که گمانه‌زنی‌های اولیه حاکی از آن بود که این توکن، که در روز پنج‌شنبه به بالاترین حد خود رسید، ممکن است از راه‌اندازی آزمایشگاه‌های Waves در ایالات متحده سود برده‌باشد، گفتمان در توییتر نشان می‌دهد که حقیقت ممکن است بسیار تیره‌تر از این باشد.

کاربران این پروژه را به‌عنوان یک طرح پونزی (یک سرمایه گذاری فریبکارانه) نامیده‌اند. آن‌ها بیان کرده‌اند که با قرض‌گرفتن استیبل کوین USDC برای خرید توکن خود و افزایش مصنوعی قیمت WAVES به دستاوردهای اخیر خود دست یافته‌است.

موردی برای ناپایداری WAVES

تحلیلگر توییتر 0xHamz@ ادعا کرد که این پروژه در حال سوزاندن WAVES برای ضرب استیبل کوین بومی بلاکچین، نوترینو USD (USDN) است. سپس USDN را بر روی Vires که یک پلتفرم وام‌دهی DeFi بومی بلاکچین است واریز کرد و USDC را از پلتفرم وام گرفت.

این USDC برای خرید توکن‌های WAVES بیشتر از طریق Binance استفاده شد که یک بار دیگر به Vires منتقل شدند. شواهدی از این در داده‌های زنجیره‌ موجود بود.

oxHamz توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که USDN با نرخ بی‌سابقه‌ای در ماه گذشته ضرب شده‌ است و از 475 میلیون دلار تقریباً دو برابر‌ شده و به 875 میلیون دلار رسیده‌ است. نرخ استقراض USDC در این پلتفرم نیز در آن بازه زمانی به میزان قابل توجهی افزایش یافته‌است.

گفته‌می‌شود WAVES با ارائه نرخ‌های برتر بازار که در حال حاضر حدود 30 درصد است، سپرده‌های USDC را در پلتفرم خود تشویق می‌کند. اما با واریز USDC بیشتر به Vires، این کاهش می‌یابد، زیرا پرداخت نرخ‌های بهره برای مقدار زیادی از سپرده‌گذاران ناپایدار می‌شود.

رشد قیمت WAVES با مقدار USDN قابل استخراج محدود می شود. زمانی که USDN به حد خود برسد، توکن کاهش می‌یابد و باعث می‌شود USDN در نهایت پیوند 1:1 خود را در برابر دلار از دست بدهد.

قربانیان اصلی در این سناریو، سپرده گذاران USDC در Vires خواهند بود، با توجه به اینکه نقدینگی باقی نمی‌ماند تا به آنها اجازه برداشت پول خود را بدهد. oxHamz همچنین خاطرنشان کرد که پامپ‌های قیمت اخیر WAVES در دوره‌های بسیار خاصی اتفاق افتاده‌اند، که بیشتر نشان می‌دهد که احتمالاً مصنوعی بوده‌اند.

بنیانگذار WAVES این اتهامات را رد می‌کند

بنیانگذار پروژه، ساشا ایوانوف این اتهامات را رد کرد و اظهار داشت که رشد اخیر WAVES تا حد زیادی طبیعی بوده است. او مدل‌های مشابه وام‌دهی استیبل‌کوین را به دنبال دیگر پلتفرم‌های DeFi ذکر کرد.

مقایسه‌هایی نیز بین پروتکل و Terra انجام شد، با توجه به اینکه هر دو بر روی مکانیسم‌های مشابهی کار می‌کنند، یعنی LUNA را می‌توان برای استخراج TerraUSD سوزاند. اما Terra به طور فعال نرخ‌های وام خود را کاهش داده‌است تا از پایداری اطمینان حاصل کند. همانطور که رای‌گیری اخیر در پروتکل Anchor، پلتفرم DeFi Terra این حرکت Terra را نشان می‌دهد.

Terra همچنین دارای ذخایر عظیم بیت کوین و استیبل کوین برای پشتیبانی از استیبل کوین خود است، چیزی که WAVES، یک پلتفرم نسبتا کوچک، نمی تواند آن را تایید کند.

منبع: coingape

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *