14 اردیبهشت, 1403 | May, 3, 2024
اخبار فاندامنتال منتخب سردبیر

انتخاب بانک مرکزی به عنوان تنظیم‌گر حوزه رمزارزها توسط نمایندگان مجلس

نمایندگان مجلس تنظیم‌گری در حوزه پول و رمزارزهای دارای مجوز و نظارت بر مبادله آن‌ها را بر عهده بانک مرکزی گذاشتند.

به نقل از راه پرداخت، چهارمین جلسه بررسی گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ برگزار شد و نمایندگان وظایف و اختیارات بانک مرکزی را تعیین کردند.

بر اساس ماده ۴ «تنظیم‌گری در حوزه پول و رمزارزهای دارای مجوز و نظارت بر مبادله انواع رمزارزهای مجاز»، «تنظیم‌گری فناوری‌های نوین مالی (فین‌تک‌هایِ) فعال در حوزه نقل و انتقال پول و ابزارهای پرداخت» و «انتشار انواع اسکناس، مسکوک و پول رقومی (دیجیتالی) بانک مرکزی (CBDC)» از وظایف بانک مرکزی برشمرده شده است.

تبصره یک بخش اختیارات نیز «تصمیم‌گیری در خصوص جواز یا عدم جواز نگهداری و مبادله انواع رمزارز» را بر عهده هیات عالی بانک مرکزی گذاشته است. این هیات از رییس کل بانک مرکزی به عنوان رییس هیات، وزیر اقتصاد، رییس سازمان برنامه و بودجه، دو اقتصاددان متخصص در زمینه سیاست‌گذاری پولی و ارزی و دو متخصص در حوزه بانکداری (یک نفر در زمینه حقوق بانکی و یک نفر در زمینه امور مالی) تشکیل شده است.

در مورد حوزه تنظیم‌گری در حوزه رمزارزها، مرکز پژوهش‌ها در گزارش کارشناسی خود معتقد است:

با توجه به دخیل بودن سایر دستگاه‌ها نظیر وزارت نیرو در تنظیم‌گری در حوزه استخراج رمزارزهای دارای مجوز احتمال تداخل صلاحیت و لوث مسئولیت در این امر، حکم این جزء محل تامل حقوقی است و مغایر با نظام اداری صحیح به نظر می‌رسد و محدود کردن این تنظیم‌گری به مبادله و نگهداری مدنظر است.

  • وظیفه قانون گذاری و تنظیم گری رمزارزها در ایران بر عهده کیست؟

در ۶ شهریور ۱۴۰۱ نمایندگان مجلس وظیفه تنظیم‌گری در حوزه پول و رمزارزهای دارای مجوز و نظارت بر مبادله انواع رمزارزهای مجاز را بر عهده بانک مرکزی گذاشتند.

 منبع

پیوستراه پرداخت

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *