25 اردیبهشت, 1403 | May, 14, 2024
مقالات منتخب سردبیر

بیت کوین چگونه از مردم اوکراین در زمان جنگ حمایت می‌کند

ریل‌های مالی قدیمی در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین شکسته‌شد‌ه‌اند. اما بیت کوین دارد ثابت می‌کند که یک راه نجات حیاتی برای مردم اوکراین است.
این مقاله نقش بیت کوین را در اقتصاد اوکراین در زمان جنگ توصیف می کند. اگرچه تجاوز بی سابقه روسیه تهدیدهای جدی برای زندگی مردم و امنیت ملی ایجاد کرده است، بیت کوین یک راه حل قابل اعتماد ارائه می دهد. علیرغم اینکه سیستم بانکی به درستی کار نمی‌کند، اوکراینی‌ها همچنان می‌توانند از ارتش خود و یکدیگر پشتیبانی کنند. از آنجایی که بیت کوین در اوکراین قانونی است، هم مقامات دولتی و هم شهروندان می‌توانند روی آن حساب کنند.

مردم از سراسر جهان فعالانه در مبارزه اوکراین برای آزادی مشارکت دارند. رویدادهای اخیر همچنین نشان می‌دهد که چگونه تهاجم نظامی روسیه می‌تواند تهدید بزرگ زیست‌محیطی باشد. در حالیکه بیت‌کوین دارد در به حداقل‌رساندن خطرات زیست‌محیطی کمک می‌کند.

کشوری که به یک خط حیات نیاز دارد

اوکراین با تهاجم بی‌سابقه‌ای از سوی روسیه در درگیری که توسط بی‌بی‌سی به‌عنوان «بزرگ‌ترین جنگ در اروپا از سال 1945» توصیف‌شده است، مواجه است.

روسیه در تلاش برای دنبال کردن سیاست‌های امپریالیستی خود، اکنون عمداً معاهدات اساسی بین‌المللی و استانداردهای حقوقی مانند کنوانسیون ژنو را که درگیری‌های نظامی و رفتارهای بشردوستانه را تنظیم می‌کند، نقض می‌کند.

سرویس نظامی اوکراین گزارش می‌دهد که بیش از 2000 غیرنظامی در هفته اول تهاجم روسیه کشته شدند. نیروهای نظامی روسیه به ساختمان‌های مسکونی، بیمارستان‌ها، مهدکودک‌ها و سایر زیرساخت‌های غیرنظامی حمله کرده و آن‌ها را تخریب می‌کنند. اما آن‌ها ادعا می‌کنند فقط تمرکز فرضی بر پایگاه‌های نظامی دارند. به اصطلاح “دالان سبز” که باید امکان تخلیه غیرنظامیان را فراهم کند و مناطق آسیب‌دیده را با غذا، آب و آذوقه تامین کند، به اندازه کافی کار نکرده‌است و باعث فاجعه انسانی در شهرهایی مانند ماریوپل و ولنوواخا شده‌است.

حقوق اولیه میلیون ها اوکراینی از جمله حق زندگی هر روز در معرض تهدید قرار دارد. با این حال، نهادهای سنتی تا حد زیادی در ارائه حمایت‌های مورد نیاز از گروه های آسیب‌پذیر ناکارآمد هستند. جامعه بین‌المللی و ناتو درخواست اوکراین برای «بستن آسمان» و ممانعت روسیه از استفاده از نیروی هوایی و توپخانه‌اش برای حمله به شهرهای اوکراین و جمعیت غیرنظامی آن را تأیید نکرده‌اند. به گزارش رویترز، 74 درصد از آمریکایی‌ها از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین حمایت می‌کنند و اکثر اوکراینی‌ها امیدوارند که این حمایت منجر به تغییر در سیاست‌های ناتو شود.

پیامدهای مالی جنگ و بیت کوین به عنوان یک راه حل

علاوه بر مسائل بشردوستانه که در بالا ذکر شد، ثابت شده‌است که سیستم مالی اوکراین برای مقابله با چنین فشارهایی آماده‌نیست.

در حالیکه دولت اوکراین هنوز قادر به انجام تعهدات خود در مورد پرداخت بدهی ملی است، مشکلات متعددی در سطح خرد وجود دارد. سیستم بانکی به‌ویژه در مناطقی که بیشترین آسیب را دیده‌اند، به درستی کار نمی‌کند. پرداخت‌های الکترونیکی برای میلیون‌ها نفر از دسترس خارج شده است. کمبود پول نقد و مشکلات دستگاه‌های خودپرداز، دریافت یا ارسال وجوه را برای شهروندان عادی دشوار می‌کند. برداشت گسترده سپرده‌ها توسط مردم در سراسر کشور، همان‌طور که موری روتبارد و دیگر اقتصاددانان مکتب اتریشی توضیح داده‌اند، بی‌ثباتی ذاتی بانکداری ذخیره کسری را آشکار کرد.

در چنین شرایطی، اوکراینی‌ها با تعدادی مسائل جدی مانند نیاز به حمایت از ارتش اوکراین و همچنین آسیب‌پذیرترین گروه‌ها و انجام حداقل برخی از معاملات اساسی مواجه هستند. از آنجایی که به نظر می‌رسد ابزارهای سنتی برای رفع این نیازها به‌طور مؤثر و فوری یا در دسترس یا غیر قابل انعطاف هستند، بیت کوین به عنوان جایگزین اصلی ظاهر می‌شود که به معنای واقعی کلمه می‌تواند جان انسان‌ها را در زمان جنگ نجات دهد.

به‌ویژه، اوکراینی‌هایی که از بیت‌کوین استفاده می‌کنند، می‌توانند تراکنش‌های مورد نیاز را به صورت ایمن و مستقل از هرگونه کنترل متمرکز انجام دهند. بیت کوین همچنین تهدیدات تخریب فیزیکی اموال را برطرف می‌کند، زیرا خطرات آتش‌سوزی و حملات توپخانه در بسیاری از شهرها حیاتی است. مزیت مهم دیگر توانایی حفظ ناشناس بودن یا نام مستعار است که ممکن است برای افرادی که در مناطق اشغال‌شده فعلی زندگی می‌کنند بسیار مهم باشد. به این ترتیب آنها می‌توانند با خیال راحت از ارتش اوکراین یا دیگر افراد نیازمند حمایت کنند.

امروزه تعداد فزاینده‌ای از اوکراینی‌ها برای انجام پرداخت‌ها و تراکنش‌های خود به بیت کوین متکی هستند. وضعیت قانونی بیت کوین در اوکراین برای متحد کردن تلاش‌های مقامات دولتی، کارآفرینان و سایر گروه‌های اجتماعی-اقتصادی مهم است.

ارز دیجیتال بهترین گزینه موجود در حال حاضر است

اکثر سازمان‌های غیردولتی بزرگ، اگر نه همه، بیت کوین را به عنوان یک گزینه مشارکت می‌پذیرند. به عنوان مثال، تاراس چموت، رئیس سازمان پشتیبانی اوکراینی “Come Back Alive”، ارز دیجیتال را بهترین گزینه موجود در حال حاضر می‌داند. وی گفت که به دلیل مشکلات سیستم بانکی در کیف، فقط می‌توان از پول نقد و ارز دیجیتال برای خرید لوازم مورد نیاز استفاده کرد. با این حال، کریپتو قطعا راحت‌تر و قابل اعتمادتر از پول نقد هستند، زیرا امکان پذیرش مشارکت بدون محدودیت جغرافیایی را فراهم می کنند. ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین به آژانس های مختلف غیردولتی و فعالان محلی اجازه می‌دهد تا وظایف مکمل را انجام دهند. بنابراین با این روش آن‌ها می‌توانند از آرمان های آزادی در اوکراین محافظت می‌کنند.

وضعیت فعلی در اوکراین همچنین رد دیگری از استدلال مغرضانه رایج در مورد تأثیر منفی فرضی بیت کوین بر محیط طبیعی را ارائه می‌دهد. یک تهدید واقعی زیست محیطی توسط نیروهای نظامی روسیه در 4 مارس ایجاد شد. زمانی که آنها از تسلیحات سنگین برای تصرف بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا، نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia استفاده کردند. وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که فاجعه زیست محیطی بالقوه می تواند 10 برابر شدیدتر از فاجعه چرنوبیل باشد. چنین «عملیات نظامی ویژه‌ای» ثابت می‌کند که بیشتر تهدیدات برای بشریت و تمدن جهانی به دلیل ماهیت خود متمرکز هستند. در مقابل، هماهنگی داوطلبانه و مستقل بسیاری از مردم در سراسر جهان ممکن است چنین تهدیدهایی را برطرف کند.

از آنجا که اوکراینی‌ها می‌توانند در زمان جنگ از بیت‌کوین استفاده کنند لذا با موفقیت پروژه‌های بشردوستانه مختلف و ابتکارات حفاظت از محیط زیست را اجرا کرده‌اند. این تصادفی نیست که مقامات روسیه در تلاش برای جلوگیری از هرگونه جنبش غیرمتمرکز در کشور خود کنترل دقیق همه تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را در نظر گرفته‌اند یا به‌طور کلی بیت‌کوین را ممنوع کرده‌اند.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *