26 اردیبهشت, 1403 | May, 15, 2024
اخبار مقالات منتخب سردبیر

تأثیر بحران اوکراین بر بیت‌کوین و بازار ارزهای دیجیتال

بحرانی در حال شکل‌گیری است. روسیه در امتداد مرز خود با اوکراین عملیات نظامی انجام می‎دهد. در حالیکه ایالات متحده حدود 8500 سرباز خود را در صورت وقوع جنگ در شرق اروپا در حالت آماده‌باش قرار داده است.

تنش بین روسیه و اوکراین بر سر پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است. در حالیکه مذاکرات بین نمایندگان دو کشور در حال انجام است، وضعیت به طور قطعی نامشخص است. با توجه به اینکه جهان در دهه‌های اخیر به هم‌پیوسته شده است، تاثیر این موضوع برای بازارهای مالی از جمله ارزهای دیجیتال نیز نامشخص است.

طبق نظر طیف وسیعی از تحلیلگران که با Cryptonews.com صحبت کردند، تأثیر بحران اوکراین-روسیه و بدتر شدن احتمالی آن بر بازار دارایی‌های کریپتو ممکن است آنقدرها هم چشمگیر نباشد. این عمدتا به این دلیل است که سایر عوامل کلان اقتصادی، در حال حاضر بازار را تحت فشار قرار داده‌اند.

تأثیر ناچیز بحران اوکراین بر کریپتو تا کنون

این بحران بر بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال تأثیر گذاشت. با این حال، اکثر ناظران می‌گویند که رکودی که در چند هفته گذشته شاهد آن بوده‌ایم عمدتاً نتیجه چیزهایی غیر از تنش‌های روسیه و اوکراین است.

مارک النوویتز، رئیس شرکت فین‌تک Horizon مستقر در Zug می‌گوید:

«در حالی که بحران اوکراین مطمئناً بر بازارهای سهام تأثیر می‌گذارد، توجه به تلاقی عوامل متعددی که در حال حاضر بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد مهم است. این موارد شامل شیوع مداوم COVID-19، شوک‌های منفی نیروی کار و زنجیره تامین، نگرانی‌های مربوط به تورم، سیگنال‌هایی از سوی فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های بهره و نابرابری اقتصادی است.در حالیکه بحران اوکراین ممکن است باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شود، دلایل اصلی رکود فعلی احتمالاً در روندهای بسیار عمیق تر و سیستماتیک‌تر وجود دارد.»

تأثیر این بحران «در بهترین حالت جزئی» است

مارک چندلر، مدیر عامل بنوکبرن گلوبال فارکس می گوید:

«خارج از اوراق قرضه روسیه و اوکراین (و روبل روسیه)، تأثیر بحران بین آن‌ها «در بهترین حالت جزئی» است. من فکر می‌کنم دو دلیل وجود دارد: اولاً مسائل بدیهی بزرگ‌تری برای بیشتر سرمایه‌گذاران وجود دارد، مانند جلسه فدرال رزرو و محدودیت‌های سلطه‌جویانه‌ای که بسیاری آن را پیش‌بینی می‌کنند. به علاوه بر اساس اکثر برآوردها، بازار بیش از حد ارزش‌گذاری‌شده بود. دوم، آنچه در [فوریه] و مارس 2014 رخ داد را به خاطر بیاوری. زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، کریمه را گرفت.

در سال 2014، الحاق کریمه به روسیه و تهاجم به اوکراین در واقع تأثیر منفی بر بازارهای سهام در سرتاسر جهان داشت و بازارهای اروپایی و  به‌ویژه  روسیه بیشترین تأثیر را داشتند. با این حال، این اثر بخصوص در ایالات متحده، جایی که S&P 500 سال را با بالاترین سطح خود به پایان رساند نسبتا کوتاه‌مدت بود.

بازار کریپتو باید در حال حاضر نگران چیزهای دیگری باشد

در واقع، اکثر تحلیلگران می گویند که بازار کریپتو باید در حال حاضر نگران چیزهای دیگری باشد. مایک مک گلون، تحلیلگر اطلاعات بلومبرگ، گفت:

بازارهای سهام و کریپتوها در درجه اول به این دلیل رو به نزول هستند که بسیار بالا رفته‌بودند، به‌ویژه بازار سهام ایالات متحده. 13٪،شاخص قیمت تولید‌کننده ایالات متحده که بالاترین حد در 40 سال گذشته است نشان می ‌دهد فدرال رزرو به محدودیت‌های سختگیرانه خود رسیده است. مک گلون خاطرنشان کرد:

فدرال رزرو موظف به مبارزه با تورم است. «کریپتوها هم یکی از سوداگرانه‌ترین و متورم‌ترین دارایی‌های موجود هستند»، به این معنی که در صورت افزایش شدید نرخ‌های بهره،کریپتوها متضرر خواهند شد. از سوی دیگر، او استدلال کرد که بیت‌کوین «کم‌ریسک‌ترین رمزارز» است و در نهایت می‌تواند جایگزین طلا به عنوان دارایی ریسک‌پذیر شود.

مک گلون همچنین می پذیرد که بحران اوکراین تا حدی بر کریپتو تأثیرگذار بود. ماه‌هاست که بازار کریپتو به شدت با سهام کوچکتر ایالات متحده مرتبط است. در طول رکود ژانویه، بیت‌کوین تقریباً با سهام با سرمایه کوچک آمریکایی حرکت می‌کرد. بحران اوکراین بر ارزیابی بیشتر دارایی‌هایی که در رده «پرخطر» در نظر گرفته‌می‌شوند، سنگینی می‌کند، که شامل بسیاری از سهام و تقریباً همه ارزهای دیجیتال می‌شود.

اگر جنگ شود چه؟

در حالیکه اکثر تحلیلگران معتقدند که بحران اوکراین تا به حال تأثیر قابل توجهی بر رمزارزها نداشته است، اما همچنین فکر می‌کنند که درگیری مسلحانه مستقیم بین روسیه و اوکراین (و شاید متحدان آنها) قطعاً تأثیر خود را می‌گذارد.

در صورت وقوع درگیری مسلحانه، بازارهای کریپتو مطمئناً ممکن است شاهد کاهش قابل توجهی باشند. اگرچه به نظر من، این احتمالاً به طور غیرمستقیم از طریق تأثیر درگیری بر بازارهای نفت و مواد غذایی ایجاد می‌شود.

مارک النوویتز گفت: درگیری مسلحانه احتمالاً باعث کمبود مواد غذایی از طریق اختلال در زنجیره تأمین خواهد شد. او همچنین پیشنهاد می‌کند که تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه احتمالاً بر قطع یک خط لوله بزرگ نفتی به اروپا تأثیر خواهد داشت و به طور بالقوه باعث افزایش قیمت گاز و نفت می‌شود. از آنجایی که طی دو سال گذشته ارزهای دیجیتال با بازارهای سنتی ارتباط بیشتری پیدا کرده است، اگر قیمت این کالاها کاهش یابد، احتمالاً قیمت کریپتو نیز در کوتاه‌مدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

ناظران دیگر همچنین می گویند که اگرچه این تاثیر به طور بالقوه قابل‌توجه است، اما بیشتر تأثیرات در حوزه آنها نسبتاً کوتاه‌مدت خواهد بود.

تاریخ به ما می‌گوید که بازارهای سهام در ابتدا به درگیری‌های مسلحانه کشورهای غربی واکنش بدی نشان می‌دهند. لذا می‌توانیم انتظار داشته باشیم که کریپتوها بازار سهام را به سمت پایین دنبال کنند. اما خبر خوب این است که تأثیر منفی بر بازارها کوتاه‌مدت است. این برداشتی نسبتاً خوش‌بینانه است، با این حال برخی تحلیلگران تصور نمی‌کنند که خطر زیادی وجود داشته باشد که بحران کنونی اوکراین و روسیه به یک جنگ تبدیل شود.

مایک مک گلون گفت:

من فکر می کنم درگیری مسلحانه تمام عیار بعید است. با این حال نفت خام و غلات با توجه به خطراتی که در پی تهدید حمله یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت خام جهان یعنی روسیه به یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات جهان یعنی اوکراین وجود دارد، قیمت‌گذاری می‌شوند.

دارندگان BTC نباید بترسند

لو کرنر، مدیر عامل Blockchain Coinvestors بر این باور است که خطر درگیری مسلحانه یک احتمال است، اما حداقل دارندگان BTC نباید از این موضوع بترسند. در زمان جنگ، طلا عملکرد بسیار خوبی دارد. بنابراین اگر بحران به یک درگیری مسلحانه تبدیل شود، بیت‌کوین باید جدا از سهام معامله شود.

بیت کوین مدت هاست که توسط بسیاری از تحلیلگران در بخش کریپتو به عنوان “طلای دیجیتال” در نظر گرفته‌می‌شود. اما برخی از مفسران همچنان اصرار دارند که اشتراکات بیشتری با سهام و سایر دارایی های پرخطر دارد. به این معنی که سرمایه‌گذاران نباید آنقدر مطمئن باشند که اگر روسیه و اوکراین باهم درگیر شوند آسیبی نخواهند دید.

ارک چندلر گفت:

من فکر می‌کنم که  اخیراً کریپتو نشان داده است به‌ جای پوشش تورمی، یک دارایی خطرپذیر است. شاید طبقه دارایی آن چندان طولانی نبوده است که بتوان روابط درازمدت آن را دید.

بهبودی برای بیت کوین و کریپتو

با فرض اینکه بحران اوکراین و روسیه به درگیری منجر شود، مفسران همچنان می‌گویند که توانایی بازار کریپتو برای بهبود بیشتر به عوامل اقتصاد کلان بستگی دارد تا به نوعی حل و فصل سیاسی یا آتش‌بس.

عامل اصلی فشار بر بازارها، نرخ بهره بالاتر در ایالات متحده و در سراسر جهان غرب است. گلن گودمن گفت:

«اکثر جنگ‌های کشورهای غربی تأثیر اقتصادی بسیار کمتری نسبت به افزایش نرخ‌های بهره دارند. به عبارت دیگر، تا زمانی که برخی از تهدیدات کلان اقتصادی مانند تورم و افزایش نرخ بهره برطرف نشوند، انتظار رشد در بازار کریپتو وجود ندارد. حداقل برای بیت‌کوین، آینده میان مدت و بلندمدت است که روشن به نظر می‌رسد. من فکر می کنم بیت‌کوین یک سیر نزولی محدودی کمتر از 30000 دلار دارد و این احتمالاً پایه‌ای برای آستانه بزرگ بعدی که در حدود 100000 دلار است ایجاد می‌کند. بیت‌کوین بخش بسیار کوچکی از پرتفوی‌های جهانی است. اکثر مدیران متوجه شدند که در مقایسه با اکثر موقعیت‌های سهام، که ممکن است کمی دچار تورم شده باشند، به ویژه با اوراق قرضه که بازده کمی دارند، خطرات بیشتری برای فناوری/دارایی انقلابی وجود دارد.»

منبع

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *