22 اردیبهشت, 1403 | May, 11, 2024
اخبار منتخب سردبیر

مایک نووگراتز: UST ترا ایده بزرگی که شکست خورد

پس از 10 روز طولانی، مایک نووگراتز سکوت خود را در مورد وضعیت Terra/Luna شکست. با توجه به اینکه او یکی از حامیان اصلی پروتکل بود و حتی خالکوبی لونا انجام داد، علاقه جامعه به نظر نووگراتز موجه است. مدیرعامل گلکسی دیجیتال در بیانیه‌ای گفت: «خالکوبی من یادآوری دائمی خواهد بود که سرمایه‌گذاری مخاطره آمیز مستلزم فروتنی است.»

در مقاله بلومبرگ در مورد ناپدید شدن نووگراتز از توییتر پس از فروپاشی Terra/Luna، این نشریه داستان آخرین حضور عمومی این سرمایه‌گذار را بیان کرد:

«در 9 می، پس از اینکه TerraUSD پیوند خود را با دلار از دست داد، نووگراتز در ویدئوکنفرانس درآمدی گلکسی گفت که او پیش‌بینی می‌کرد که بازار ارزهای دیجیتال «نوسانی و دشوار» باشد و تصدیق کرد که استیبل کوین‌های الگوریتمی برای یک «آزمون واقعاً بزرگ» تنظیم شده‌اند.

متأسفانه برای نووگراتز و هزاران سرمایه‌گذار خرد، استیبل کوین‌های الگوریتمی در آزمون خود شکست خوردند. نووگراتز سعی کرد خود و گلکسی را از هر گونه مسئولیتی در این موقعیت دور کند. او ادعا کرد: «هفته گذشته ما یک به‌روزرسانی عمومی در مورد نقدینگی، سرمایه و عملکرد عملیاتی خود را تا 11 می ارائه کردیم، از جمله تأیید اینکه خزانه‌داری گلکسی از استیبل کوین‌های الگوریتمی استفاده نمی‌کند.

به طور کلی، نووگراتز کل وضعیت را به خاطر محیط ناپایدار اقتصاد کلان که در آن قرار داریم، مقصر می‌داند. او هرگز اشتباهی را از سوی خود یا گلکسی اعتراف نمی‌کند. «مهم است که شرکت‌کنندگان با تجربه کمتر، تنها چیزی را که از دست‌دادن آن برایشان سخت نیست را به خطر بیاندازند. من اغلب گفته‌ام مردم باید 1 تا 5 درصد از دارایی های خود را به این فضا اختصاص دهند.»

مایک نووگراتز دقیقاً چه گفت؟

مدیر عامل گلکسی دیجیتال با توصیف این وضعیت شروع کرد:

«40 میلیارد دلار از ارزش بازار در مدت زمان بسیار کوتاهی از بین رفت. اعتماد به ارزهای دیجیتال و دیفای کاهش یافت. پروتکل Terra منبع باز است و همه به کد دسترسی دارند و می‌توانند بررسی های لازم را انجام دهند. آنچه در مورد Terra/Luna مهم است این است که مکانیسمی که برای پایدار نگه داشتن UST در نظر گرفته شده بود عمومی، شفاف و در بسیاری از انجمن‌ها بحث داغ بود. UST تلاشی برای ایجاد یک سکه پایدار الگوریتمی بود که در دنیای دیجیتال زندگی می‌کرد. این یک ایده بزرگ بود که شکست خورد.»

همه اینها درست است، اما آیا این تبلیغ محصولی را که به بسیاری از مردم آسیب می‌زند توجیه می‌کند؟ بر اساس گزارش نووگراتز ، گلکسی به دلیل پایه‌های محکم در Luna سرمایه‌گذاری کرد. او ادعا می کند:

«ما متوجه شدیم که برنامه Chai که در Terra ساخته شده بود، بیش از 1.8 میلیون کاربر داشت و یکی از 5 برنامه برتر مالی در کره جنوبی بود. Terra، بلاک چین زیربنایی، صدها پروژه بر روی آن ساخته شده بود و فهرستی از سرمایه گذاران در کلاس جهانی داشت.»

پس‌زمینه کلان جهانی برای همه دارایی‌های ریسکی در سال جاری بی‌رحمانه بوده است

در ماه ژانویه، میلیاردر مایک نووگراتز یک خالکوبی جدید با نماد LUNA را به نمایش گذاشت. پنج ماه بعد، کریپتوکارنسی 100 درصد سقوط کرد و به 0 دلار رسید. اما وی همه چیز را به گردن محیط اقتصاد کلان می اندازد:

«برای شروع باید بگویم پس‌زمینه کلان جهانی برای همه دارایی‌های ریسکی در سال جاری بی‌رحمانه بوده است. رشد سهام با جریان نقدی منفی در سال جاری به میزان 50 تا 70 درصد کاهش یافته‌است. کریپتو تحت فشار بوده است، دارایی‌های اصلی مانند BTC و ETH هر کدام حدود 58 درصد نسبت به بالاترین سطح تاریخ کاهش یافته‌اند. آلتکوین‌ها به طور متوسط ​​80 درصد از بالاترین رکوردهای تاریخ کاهش یافته‌اند. رشد UST از بازده 18 درصدی ارائه شده در پروتکل Anchor که در نهایت سایر کاربردهای بلاک چین Terra را تحت تأثیر قرار داد، منفجر شد. فشار نزولی بر دارایی‌های ذخیره همراه با برداشت‌های UST، سناریوی استرسی شبیه به «فرار بر بانک» را ایجاد کرد. ذخایر برای جلوگیری از سقوط UST کافی نبود.»

نمودار قیمت LUNA در FTX

توصیه های نووگراتز به کارآفرینان جوان

قبل از پرداختن به توصیه های نووگراتز، بیایید این عبارت را تحلیل کنیم. وی گفت:

«مشخصه «پول رایگان برای همیشه» در دهه گذشته ما را در مواجهه با بزرگترین دوره تورم از دهه 70 به حال قرار داده است.»

این یک نوشته عالی است، زیرا هیچ شخص یا نهادی را متهم نمی‌کند، بلکه تقصیر را به جای دیگری منتقل می‌کند. منظور نووگراتز از مشخصه «پول رایگان برای همیشه» در دهه گذشته چه بود؟ آیا چیزی است که می توانید با آن ارتباط برقرار کنید؟

در هر صورت، نووگراتز می‌خواهد از این وضعیت برای تقویت «چند اصل اصلی سرمایه‌گذاری (به‌ویژه سرمایه‌گذاری در رمزارز)» استفاده کند.

  1. یک سبد متنوع نگه دارید.
  2. در طول مسیر سود ببرید.
  3. یک چارچوب مدیریت ریسک داشته باشید.
  4. درک کنید که همه سرمایه‌گذاری‌ها در یک چارچوب کلان اتفاق می‌افتد.

نووگراتز فکر می‌کند که «کریپتو از بین نمی رود» اما تقریباً شروع بازار نزولی را اعلام کرد:  «این بدان معنا نیست که بازار کریپتو به کف خود رسیده‌است و مستقیماً به سمت بالا حرکت خواهد کرد. بازار به بازسازی، چرخه بازخرید، ادغام و اعتماد مجدد به ارزهای دیجیتال نیاز دارد. کریپتو در چرخه‌ها حرکت می‌کند و ما به تازگی شاهد یک چرخه بزرگ بودیم.»

منبع: bitcoinist

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *