9 اردیبهشت, 1403 | April, 28, 2024
آلتکوین اخبار تکنیکال فاندامنتال مقالات منتخب سردبیر

وضعیت قیمت بیت کوین و اتریوم همزمان با اعلام نرخ بهره

هفته گذشته هفته دشواری برای بازار رمزارزها بود. نزول قیمت بیت کوین که از ده روز پیش آغاز شده بود، با انجام به‌روزرسانی مرج اتریوم در روز پنج‌شنبه و فشار فروش شدیدی که بر آلت کوین‌ها وارد کرد، تشدید شد و قیمت بیت کوین را در روز دوشنبه به ناحیه پایین کانال ۱۸٬۰۰۰ دلار رساند.

پنجشنبه گذشته برای اتریوم از دو جهت کاملا متضاد، تاریخی بود. در این روز به‌روزرسانی تاریخی مرج در این شبکه علی‌رغم تمام پیچیدگی‌های فنی به نحو بی‌نقصی انجام شد. اما از سوی دیگر فاندینگ ریت اتریوم در صرافی‌های متمرکز به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسید و با رویداد «Sell The News» گسترده‌ای روبرو بودیم که قیمت اتریوم را طی همان روز بیش از ۱۰٪ کاهش داد. این اتفاق، روند نزولی ارزش بازار آلت‌کوین‌ها را کلید زد و باعث رشد دامیننس بیت کوین در هفته گذشته شد.

بحث غالب در هفته گذشته، گمانه‌زنی‌ در این مورد بود که نرخ بهره در آمریکا تا کجا افزایش خواهد یافت. امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران قرار است بانک مرکزی آمریکا میزان افزایش نرخ بهره را اعلام کند و محتمل‌ترین پیشامد مورد انتظار کارشناسان ۰.۷۵٪ افزایش است.

اما نگرانی بازار در مورد ادامه این روند تا رساندن نرخ بهره به بالای ۳.۵٪، باعث شد با سیلی از پیش‌بینی‌ها خرسی در مورد آینده بازار در میان‌مدت روبرو شویم. پیش‌بینی‌هایی که پاییز پیش رو را فصل سردی برای تمام بازارها توصیف می‌کنند.

البته با توجه به اتفاق قول کارشناسان در مورد میزان افزایش نرخ بهره، شاید سخنرانی آتی جروم پاول (رییس فدرال رزرو) که پس از اعلام این نرخ برگزار می‌شود؛ اهمیت بیشتری نسبت به خود نرخ بهره دارد زیرا احتمالا رویکرد آینده فدرال رزرو را مشخص می‌کند.

با این حال شرایط بازار بیت کوین و اتریوم در آستانه افزایش نرخ بهره آرام به نظر می‌رسد و حتی می‌توان نشانه‌های مثبتی در مورد عملکرد قیمت در آینده نزدیک یافت.

برای تحلیل قیمت بیت کوین و قیمت اتریوم و به طور کلی تحلیل روند کلی بازار رمز ارزها ابزارهای متنوعی وجود دارد. ما معتقدیم با بررسی مداوم اطلاعات آن‌چین یا درون زنجیره‌ای می‌توان وقایع و اتفاقات این بازار را عمیق‌تر و دقیق‌تر ارزیابی و تحلیل کرد.

سلب مسئولیت

گزارش پیش رو، تحلیل اختصاصی میهن بلاکچین بر اساس دیتاهای آن‌چین (روی زنجیره) در هفته گذشته است. اطلاعات و تحلیل‌های این مقاله به هیچ عنوان نباید به عنوان توصیه‌ای برای خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند. فراموش نکنید که همیشه قبل از سرمایه‌گذاری، خودتان به طور کامل بازار را تحلیل و بررسی کنید.

 

توجه به نکات زیر به مطالعه بهتر این مقاله کمک خواهد کرد:

  • این گزارش به ۲ بخش کلی تقسیم‌ شده است؛ در بخش اول اطلاعات کلی از بازار در هفته گذشته را ارائه می‌کنیم و همینطور اطلاعات مهم پیرامون بیت کوین را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در بخش دوم این گزارش نیز وضعیت شبکه اتریوم را بررسی خواهیم کرد.

بخش اول – بیت کوین

نمودار قیمت بیت کوین تایم فریم روزانه منبع: تریدینگ ویو
نمودار قیمت بیت کوین تایم فریم روزانه؛ منبع: تریدینگ ویو

تصویر فوق نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم روزانه را نشان می‌دهد. از نظر تکنیکالی، بیت کوین بر اساس اندیکاتور حجمی Volume Profile اختصاصی، زیر «نقطه کنترل» (POC) خود معامله می‌شود. این اندیکاتور حجم معاملات را بر اساس سطح قیمت در یک روند نشان می‌دهد. نقطه کنترل که با خط نارنجی در نمودار بالا نشان داده شده است، نشان می‌دهد که بیشترین میزان فعالیت در روند قیمتی تایم فریم روزانه، در کجا رخ داده است. نقطه آغاز و پایان این روند در شکل بالا با ۲ خط مشکی نشان داده شده است.

در واقع سطح قیمتی POC همان سطح کنترل روند است. یعنی زمانی که قیمت بالای این سطح تثبیت می‌شود؛ انگیزه لازم برای خریداران جدید برای ورود به معامله کافی نخواهد بود و برعکس. در واقع وقتی یک دارایی بالاتر از نقطه کنترل خود معامله می‌شود، حاکی از یک منطقه حمایتی است؛ زیرا سرمایه‌گذاران معمولا مایلند وارد عمل شده و در این سطح قیمت اقدام به خرید کنند. وقتی یک دارایی زیر نقطه کنترل خود معامله می‌شود، نشان دهنده ناحیه مقاومت یا نقطه‌ای است که سرمایه‌گذاران از لحاظ تاریخی بیشتر تمایل به فروش داشته‌اند.

در حال حاضر سطح قیمتی کنترل روند در حوالی ۱۹,۶۰۰ دلار قرار دارد. قیمت فعلی بیت کوین ۲٪ کمتر از POC آن است. سطح POC بعدی بیت کوین در حوالی ۲۹,۴۰۰ دلار قرار دارد.

در صورتی که سخنرانی آتی جروم پاول نشانگر کاهش سیاست انقباضی در آینده باشد؛ می‌توان انتظار داشت تا قیمت بیت کوین به بالای نقطه POC برگردد و موج جدیدی از خریداران را شاهد باشیم. در طرف مقابل اگر این اتفاق نیفتد؛ امکان شکست خط حمایتی کشیده شده (خط مشکی) در حوالی قیمت ۱۸,۷۰۰ دلار وجود دارد. این حمایت از دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۹۹) حفظ شده است و هیچ‌گاه کندل روزانه‌ای زیر این سطح بسته نشده است. در ریزش‌های اخیر BTC که ۳ بار قیمت از این سطح پایین‌تر رفت، گاوها با تمام توان تلاش کردند که تا ساعت ۴:۳۰ صبح به وقت تهران (تایم بسته شدن کندل روزانه بیت کوین) به سرعت قیمت را به بالای این سطح برگردانند. بسته شدن کندل روزانه زیر این سطح راه را برای ایجاد موج بعدی ریزشی هموار خواهد کرد.

در واقع می‌توان گفت با از دست رفتن مهم‌ترین سنگر گاوها در شرایط کنونی، احتمالا آن‌ها نیز تبدیل به فروشندگانی خواهند شد که روند نزولی را تقویت خواهند کرد.

بررسی وضعیت دامیننس بیت کوین

مقایسه دامیننس بیت کوین اتریوم و تتر منبع: تریدینگ ویو
مقایسه دامیننس بیت کوین اتریوم و تتر منبع: تریدینگ ویو
  • معرفی نمودار: نمودار بالا وضعیت سهم بازار (دامیننس) بیت کوین (با خط آبی)، اتریوم (با خط نارنجی) و تتر (با خط فیروزه‌ای) را نشان می‌دهد.
  • تحلیل نمودار: وضعیت دامیننس این ۳ رمزارز از سال ۲۰۲۰ تاکنون به ۳ دوره زمانی تقسیم شده است که با خطوط عمودی قرمز مشخص شده است. در زمان ریزش عمیق بازار در مارس ۲۰۲۰، سطح دامیننس بیت کوین پس از ۲ سال افزایش، به حوالی ۶۵٪ رسیده بود. این مقدار برای اتریوم و تتر به ترتیب برابر ۹٪ و ۳٪ بود. همان گونه که از شکل مشخص است حمایت شدن بیتکوین در آن موقع و کف سازی آن موجب شد دامیننس اتریوم به حوالی ۱۲٪ افزایش پیدا کند این مقدار برای تتر برابر ۴.۲٪ بود. با شروع رالی صعودی بیت کوین، دامیننس اتر تا حدود ۲۰٪ پیشروی کرد. در آن زمان سرمایه‌گذاران برای خرید آلت کوین‌ها جسورتر شده بودند و طبیعتا انگیزه‌ای برای نگهداری استیبل کوینی مانند تتر وجود نداشت و دامیننس آن تا ۲.۲٪ کاهش پیدا کرد. گرایش به آلت کوین‌ها همچنین موجب شد تا دامیننس بیت کوین نیز به حوالی ۴۳٪ کاهش پیدا کند. با شروع بازار خرسی دامیننس بیت کوین با نوساناتی همراه بوده اما همچنان در همان سطوح حوالی ۴۰٪ قرار دارد. اما قضیه برای تتر فرق می‌کند تا جایی که دامیننس آن به بالای ۷.۵٪ رسیده است. اگر چرخه گفته شده بخواهد مجددا تکرار شود انتظار می‌رود برای رسیدن به کف قیمت نیاز باشد تا طی دوره‌ای دامیننس بیت کوین افزایش یابد و روندی معکوس برای اتریوم اتفاق بیفتد. در آن صورت به صورت قطعی می‌توان گفت که قبل از رسیدن بیت کوین به کف قیمت، عملکرد بیت کوین باید از اتریوم بهتر باشد.

بررسی احساسات بازار

بدون تردید وضعیت متلاطم بازارهای جهانی از محرک‌های اصلی ریزش‌های اخیر قیمت بیت کوین بوده است. در این وضعیت اخبار خارج از حوزه رمزارزها مانند شاخص‌های اقتصادی آمریکا به سرعت بر احساسات سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارد. لذا تصمیمات معامله‌گران ناشی از این احساسات، می‌تواند سطوح کلیدی قیمت بیت کوین را بشکند. نزدیک شدن قیمت BTC به حمایت اصلی خود (۱۸,۷۰۰ دلار) می‌تواند اهمیت بررسی شاخص‌های مرتبط با احساسات سرمایه‌گذاران را دو چندان کند.

شاخص ترس و طمع بازار منبع: آلترنیتیو
شاخص ترس و طمع بازار منبع: آلترنیتیو

شاخص ترس و طمع بازار اکنون در سطح ۲۳ و در محدوده ترس شدید قرار دارد. این شاخص در هفته گذشته در محدوده ترس قرار داشت. این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران با نزدیک شدن به اعلام نرخ بهره آمریکا دچار نگرانی شده‌اند. باید دید در روزهای آینده آیا مجددا این شاخص به سطوح زیر ۲۰ سقوط می‌کند یا خیر. در صورت عدم این اتفاق، می‌توان گفت که نگرانی سرمایه‌گذاران از تاثیر شرایط اقتصادی آمریکا بر قیمت بیت کوین کاهش پیدا کرده است.

بررسی شاخص فاندینگ ریت بیت کوین

نمودار فاندینگ ریت بیت کوین در صرافی‌‌ها منبع: کریپتو کوانت
نمودار فاندینگ ریت بیت کوین در صرافی‌‌ها منبع: کریپتو کوانت
  • معرفی نمودار: نمودار فاندینگ ریت یکی از راه‌های درک احساسات معامله‌گران است. فاندینگ ریت، در واقع نمایانگر تفاوت قیمت بیت کوین در قراردادهای فیوچرز و اسپات است. هنگامی که مقدار آن مثبت است، خریداران (موقعیت لانگ) به فروشندگان (موقعیت شورت) بدهکار می‌شوند. در واقع این موضوع انگیزه‌ای برای معامله‌گران می‌شود تا وارد پوزیشن شورت شوند و قیمت آتی BTC را کاهش دهند. عدد منفی برای فاندینگ ریت نتیجه عکس خواهد داشت.
  • تحلیل نمودار: همانگونه که از نمودار مشخص است در هفته اخیر در بیشتر روزها فاندینگ ریت منفی در صرافی‌ها برای بیت کوین ثبت شده است که نشان از ورود معامله‌گران به پوزیشن شورت دارد. اما از دیروز این شاخص مجددا وارد ناحیه مثبت شده است که نشان از خوشبینی معامله‌گران در مورد واکنش بازار نسبت به تصمیمات فدرال رزرو دارد.

بررسی رفتار سرمایه‌گذاران بیت کوین

 با بالانس بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ بیت کوین منبع: سنتیمنتنمودار مجموع موجودی نهنگ‌های
نمودار مجموع موجودی نهنگ‌های با بالانس بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ بیت کوین منبع: سنتیمنت

نهنگ‌ها یکی از اصلی‌ترین بازیگران در بازار رمزارزها محسوب می‌شوند و تحرکات آنها در بازار می‌تواند تصویر دقیقی از اتفاقات آینده را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دهد. از این رو ابتدا به سراغ نهنگ‌های بیت کوین می‌رویم و رفتار آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • معرفی نمودار: در تصویر بالا رفتار کیف پول‌هایی که موجودی آن‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ بیت کوین است با نمودار بنفش در کنار نمودار قیمت بیت کوین با رنگ سبز نشان داده شده است.
  • تحلیل نمودار: در هفته گذشته برآیند کلی بدین صورت بود که حدود ۱۰,۰۰۰ بیت کوین از کیف پول نهنگ‌ها خارج شد. به نظر می‌آید اکثریت نهنگ‌ها روند خرید یا فروش BTC خود را متوقف کرده‌اند و منتظر تعیین تکلیف بازار هستند اما بخش کوچکی از آن‌ها در حال نوسان‌گیری از بیت کوین هستند.

بررسی وضعیت کیف پول صرافی‌ها

نمودار برآیند نرخ ورود و خروج بیت کوین از صرافی‌ها منبع: کریپتو کوانت
نمودار برآیند نرخ ورود و خروج بیت کوین از صرافی‌ها منبع: کریپتو کوانت
  • معرفی نمودار: تصویر بالا، نمودار برآیند نرخ ورود و خروج بیت کوین صرافی‌های رمزارز را با کندل، در کنار قیمت بیت کوین به رنگ مشکی نشان می‌دهد. کندل سبز نشان از ورود بیشتر بیت کوین به صرافی‌ها دارد و در مورد کندل قرمز قضیه برعکس است.
  • تحلیل نمودار: همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود پس از خروج سنگین بیت کوین در تاریخ ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور)، به تدریج در هفته گذشته به سمت واریز BTC به صرافی‌ها تغییر روند داد و امروز برآیند نرخ ورود و خروج بیت کوین صرافی‌ها به شدت مثبت شده است. این یعنی اینکه هولدرهای بیت کوین نسبت به واکنش بازار در مورد نشست FOMC تردید دارند و احتمالا در صورت ریزش قیمت و شکسته شدن حمایت، نسبت به فروش دارایی خود اقدام می‌کنند.

بررسی وضعیت کیف پول ماینرهای بیت کوین

وضعیت کیف پول ماینرهای بیت کوین منبع: کریپتو کوانت
وضعیت کیف پول ماینرهای بیت کوین منبع: کریپتو کوانت
  • معرفی نمودار: نمودار بالا میزان خالص بیت کوین کیف پول ماینرها (نمودار بنفش) را در کنار قیمت بیت کوین با نمودار مشکی در ۱ سال گذشته را نشان می‌دهد. افزایش در این نمودار نشان‌دهنده افزایش ذخایر بیت کوین ماینرها است و بالعکس.
  • تحلیل نمودار: در حال حاضر موجودی کیف پول ماینرهای بیت کوین به ۱.۸۵۶ میلیون واحد BTC رسیده است و نسبت به هفته گذشته حدود ۴۰۰ BTC افزایش داشته است. همانطور که در نمودار مشخص است، پس از روند  کاهشی موجودی بیت کوین ماینرها، حدود ۳ هفته است که به یک ثبات نسبی رسیده‌ایم. معمولا ماینرها در ریزش‌های شدید قیمت ‌‌BTC مجبور می‌شوند بخشی از موجودی خود را برای تامین این هزینه‌ها به فروش برسانند. توقف این موضوع می‌تواند یا از امید آنها به افزایش قیمت بیت کوین در میان مدت اشاره کند یا اینکه درآمد روزانه آن‌ها بیشتر از هزینه‌های استخراج است و ماینرها نیازی به خرج کردن ذخایر کیف پول خود ندارند.

بررسی وضعیت تعداد آدرس‌های فعال بیت کوین

نمودار میانگین متحرک ۷ روزه تعداد آدرس‌های فعال شبکه منبع: کریپتو کوانت
نمودار میانگین متحرک ۷ روزه تعداد آدرس‌های فعال شبکه منبع: کریپتو کوانت
  • معرفی نمودار: شاخص میانگین متحرک ۷ روزه تعداد آدرس‌های فعال بیت کوین شامل میانگین تعداد آدرس‌هایی است که در شبکه BTC فرستاده یا دریافت کرده‌اند. از این شاخص به عنوان یکی از معیارهای سنجیدن وضعیت پذیرش بیت کوین یاد می‌شود. میزان رشد شبکه بیت کوین را می‌توان از طریق تعداد آدرس‌های جدید فعالی که در شبکه ایجاد می‌شوند، متوجه شد. میزان رشد شبکه نشان می‌دهد که آیا گرایش به افزایش پذیرش آن در حال وقوع است یا اینکه شبکه در حال از دست دادن جذابیت خود است. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که در بیشتر اوقات، افزایش تعداد آدرس‌های جدید منجر به افزایش قیمت (و بالعکس) می‌شود.
  • تحلیل نمودار: اگر نگاهی به نمودار تعداد آدرس‌های فعال شبکه بیت کوین بیاندازیم و آن را با نمودار رشد قیمت BTC مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که در همه زمان‌ها رشد آدرس‌ها با رشد قیمت همزمان نبوده و واگرایی‌هایی مشاهده می‌شود. قبل از رسیدن قیمت بیت کوین به اوج ۶۹,۰۰۰ دلاری خود، تعداد آدرس‌های فعال شبکه، روند صعودی خود را از دست داد و با روند قیمت واگرایی پیدا کرد که در آن زمان سیگنالی برای شروع ریزش قیمت‌ها بود. از آن زمان این شاخص درگیر روند نزولی شده است و با شیب یک خط روند نزولی افت کرده است. در حال حاضر اگر شاخص تعداد آدرس‌های فعال موفق شود تا این خط روند نزولی (خط سبز) را بشکند؛ می‌توان گفت که روند نزولی آن به پایان رسیده است. این موضوع می‌تواند نوید دهنده رشد قیمت BTC باشد که پس از این اتفاق رخ دهد. در حال حاضر این شاخص در حوالی ۹۲۰,۰۰۰ آدرس فعال در شبکه قرار دارد.

بخش دوم – اتریوم

قیمت اتریوم
نمودار قیمت اتر – تایم فریم روزانه؛ منبع: تریدینگ‌ویو

نمودار بالا قیمت اتریوم را در تایم‌فریم روزانه نشان می‌دهد. پنچ شنبه گذشته همزمان با به‌روزرسانی مرج اتریوم بود. در روز این رویداد تاریخی که از نظر مهندسی دستاورد تحسن‌برانگیزی بود، قیمت اتریوم، همان‌طور که در گزارش هفته قبل پیش‌بینی شده بود افت شدیدی داشت چرا که با یک رویداد «Sell The News» گسترده روبرو بودیم.

بازار آسیب داده از جو بد اقتصاد کلان که به نظر می‌رسید در تاریخ ۱۰ سپتامبر به پیک محلی خود رسیده باشد، در ۱۵ سپتامبر با فشار فروش شدیدی مواجه شد و قیمت اتریوم در این تاریخ بیش از ۱۰٪ کاهش یافت و در طول روز حدود ۲۰۰ دلار نوسان داشت. همان‌طور که گزارش آنچین شماره ۵۵ که شب قبل از مرج منتشر شد، با تاکید بر فاندینگ ریت به شدت منفی برای اتریوم، فضای شدیدا خرسی بازار در شب مرج را نشان داد، جالب است که با پشت سر گذاشتن باقی ساعات روز در این تاریخ، فاندینگ ریت اتریوم یک رکورد منفی تاریخی ثبت کرد و به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسید.

فاندینگ ریت اتریوم
پایین‌ترین سطح فاندینگ ریت در تاریخ معاملات اتریوم؛ منبع: کریپتو کوانت

این شرایط نزولی در حالی شکل گرفته است که بازار در انتظار اعلام میزان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ساعت ۱۰:۳۰ امشب است. بیشتر پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد میزان افزایش نرخ بهره ۰.۷۵٪ خواهد بود. در صورت ۱٪ افزایش نرخ بهره می‌تواند انتظار داشت بازار با ترس شدید مواجه شود و ریزش قیمت چشمگیری داشته باشیم و در صورت افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره می‌توان انتظار افزایش قیمت‌ها را داشت.

به‌روزرسانی مرج اتریوم

با نگاه به زمان تولید بلاک در شبکه اتریوم، می‌توان تغییر معماری آن را به خوبی لمس کرد. همان‌طور که در تصویر پایین مشاهده می‌شود با مهاجرت اتریوم به اثبات سهام، زمان تولید بلاک که قبل از تاریخ ۱۵ سپتامبر، نتیجه اثبات کار و طبیعت تصادفی و متغیر آن بود و مدام بین ۹ تا ۱۲ ثانیه نوسان می‌کرد، بعد از تاریخ ۱۵ سپتامبر و به‌روزرسانی مرج، روی عدد ۱۲ ثانیه ثابت شده است.

ثابت شدن زمان تولید بلاک پس از مرج اتریوم
ثابت شدن زمان تولید بلاک پس از مرج اتریوم؛ منبع: گلس‌نود

همچنین می‌توان در تصویر پایین مشاهده کرد که سختی شبکه اتریوم که تا پیش از مرج مرتبا رو به افزایش بود، با انجام این به روزرسانی و پایان ماینینگ در شبکه اتریوم به صفر رسیده است. این تصویر خیره‌کننده نشان‌دهنده پایان یک دوره پر فراز و نشیب برای ماینینگ در شبکه اتریوم است. GPU ماینرها اکنون با اتمام ماینینگ در شبکه اتریوم به دنبال یک جایگزین مناسب هستند اما سود آوری استخراج اتر کلاسیک و مشکلات فنی و اقتصادی بی‌شمار فورک‌های اثبات کار اتریوم گزینه‌های پیش روی آن‌ها را به شدت محدود کرده است.

سختی شبکه اتریوم
سختی شبکه اتریوم؛ منبع: گلس‌نود

به‌روزرسانی تاریخی مرج اتریوم که در تاریخ ۱۵ سپتامبر انجام شد، معماری این شبکه را بدون توقف آن تغییر داد و این به‌روزرسانی علی‌رغم پیچیدگی‌های فنی، بدون مشکل انجام شد و هیچ اختلالی در عملکرد شبکه ایجاد نکرد. این موضوع قطعا موفقیت چشمگیری برای تیم توسعه‌دهنده اتریوم است؛ حتی اگر قیمت ETH در کوتاه مدت واکنش مثبتی نشان نداده باشد.

این به‌روزرسانی با حذف بیش از ۹۹٪ مصرف انرژی شبکه اتریوم و حذف ۰.۲٪ از کل مصرف برق در جهان با حذف ماینینگ و مهاجرت به اثبات سهام، عملکرد شبکه را با سیاست‌های ESG که یکی از ملاحظات اصلی فضای سرمایه‌گذاری سازمانی در ایالات متحده و اروپا است، تطابق داد و احتمالا در بلندمدت زمینه را برای جذب سرمایه بازیگران بزرگ فراهم می‌کند.

داده‌های آنچین درباره قیمت اتریوم چه می‌گویند؟

همانطور که در نمودار پایین مشاهده می‌شود موجودی اتریوم در صرافی‌ها بر حسب درصد از کل عرضه در گردش، پس از پیک مرج و رویداد «Sell The News» که به کاهش چشمگیر قیمت آن منجر شد، کاهش قابل توجهی یافته است. از زمان انجام مرج تا امروز حدود ۶۰۰ هزار اتر از صرافی‌های متمرکز خارج شده است.

موحودی اتر در صرافی‌ها
موجودی اتر در صرافی‌ها بر حسب درصد از کل عرضه در گردش؛ منبع: سنتیمنت

همچنین شاخص «سن مصرف‌شده (Age Consumed)» که برابر با حاصل‌ضرب تعداد اتر جابجا شده و مدت زمان ثابت بودن هر اتر پیش از جابجایی است، نشان می‌دهد پس از فشار فروش روزهای ۱۴ و ۱۵ سپتامبر و افت قیمت، علی‌رغم نزدیک بودن اعلام افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، بازار به نوعی ثبات رسیده و شاید اثر اخبار منفی در قیمت فعلی لحاظ شده باشد.

سن مصرف شده برای اتریوم
سن مصرف‌شده برای اتریوم؛ منبع: سنتیمنت

اما بررسی رفتار نهنگ‌های اتر، با در نظر گرفتن تعداد تراکنش‌های با ارزش بیش از ۱ میلیون دلار، نشان می‌دهد که امروز شاهد یک پیک محلی در فعالیت نهنگ‌ها بودیم. پیک‌های محلی این شاخص معمولا نشانه تغییر روند هستند و با توجه به آرامش کلی بازار و کاهش فاندینگ ریت افزایش فعالیت نهنگ‌ها را می‌توان نشانه مثبتی در شرایط خنثی فعلی تلقی کرد.

فعالیت نهنگ‌ها در شبکه اتریوم
فعالیت نهنگ‌ها در شبکه اتریوم؛ منبع سنتیمنت

وضعیت استیکینگ اتریوم ۲

تعداد ولیدیتورهای فعال شبکه اتریوم در حال حاضر حدود ۴۲۹٬۶۰۰ است و تعداد اترهای استیک شده پیش از در نظر گرفتن مجازات‌ها، حدود ۱۴.۵۸ میلیون ETH است که ۱۲.۲٪ از کل موجودی در گردش اتر را شامل می‌شود. اما تعداد اترهای استیک شده با مجازات «نشت عدم فعالیت (Inactivity Leak)» که در صورت انتخاب یک ولیدیتور برای ثبت بلاک و غیر فعال بودن آن اعمال می‌شود و نیز مجازات «اسلشینگ (Slashing)» در صورت مشاهده رفتار مخرب اعمال می‌شود، امکان کاهش یافتن دارد.

در حال حاضر تعداد «اترهای استیک شده موثر (Effective)» که با کسر شدن مجازات‌ها محاسبه می‌شود، برابر ۱۳.۸۴۷ میلیون ETH است که حدودا ۱۱.۵٪ از کل عرضه در گردش اتر را شامل می‌شود. تعداد اتری که با مراجعه به قرارداد استیکینگ بیکن‌چین مشاهده می‌شود برابر با تعداد «اترهای استیک شده موثر» است. بنابراین مشاهده می‌شود که حدود ۶٪ از کل اترهای ارسال شده به قرارداد استیکینگ بیکن‌چین مشمول مجازات شده است؛ که نشان‌دهنده فعالیت جدی مکانیزم‌های مجازات‌ در این زنجیره است.

یکی از مهم‌ترین ارکان حفظ سانسورناپذیری در الگوریتم اثبات سهام، مکانیزم مجازات‌ها است. اما باید دید بعضی ولیدیتورهای بزرگ اتریوم مانند کوین‌بیس، بایننس و کراکن که به عنوان نهادهای متمرکز، ملزم به رعایت قوانین تحریمی هستند، به خاطر پرهیز از مواجه شدن با اسلشینگ، سانسورناپذیری شبکه را حفظ می‌کنند یا خیر.

سخن پایانی

ما در این سری مقالات به سراغ اطلاعات آن‌چین بازار می‌رویم و سعی داریم تا الگوهای تکرار شونده مشترک بین قیمت و اطلاعات On-Chain را شناسایی کرده و در اختیار شما قرار دهیم. در نتیجه این مقاله و تمامی مواردی که در آن اشاره شده، به هیچ عنوان نباید ملاک تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری قرار گیرد. سعی ما این است تا به جای تحلیل مستقیم قیمت، عوامل تاثیرگذار بر نوسانات قیمت رمزارزها را بشناسیم تا تحلیل دقیق‌تری از بازار داشته باشیم. اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید و یا اطلاعات آن چین مشخصی را پیدا کرده‌اید که بر قیمت رمزارزها تاثیر دارد، آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *