17 اردیبهشت, 1403 | May, 6, 2024
مقالات منتخب سردبیر

پولکادات در رقابت لایه یک در درجه دوم اهمیت قرار دارد

در این مقاله به بررسی 3 دلیل ممکن که نشان می‌دهند پولکادات در مسابقه لایه یک در درجه دوم اهمیت قرار دارد می‌پردازیم.
زمان حراج‌های پاراچین و عدم قابلیت همکاری با اتریوم ممکن است بر قیمت رمز پولکادات و رقابت آن در برابر سایر پروتکل‌های لایه 1 تأثیر بگذارد.

در سال 2021 بسیاری از پروتکل‌های بلاک‌چین لایه یک (L1) بنوعی «به‌ سن‌ بلوغ» رسیدند. رشد امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) کاربران را مجبور کرد به دنبال راه‌حل‌هایی خارج از اتریوم (ETH) باشند. شبکه‌ای که در آن هزینه‌های بالا و ازدحام شبکه همچنان مانع بسیاری برای بسیاری از افراد بود.

پروتکل‌هایی مانند Fantom (FTM)، Avalanche (AVAX) و Cosmos (ATOM) با نزدیک شدن به پایان سال 2021، ارزش توکن خود را افزایش دادند. این موجب شد اکوسیستم‌ها شکوفا شوند. در همین حال، پروژه‌های محبوبی مانند Polkadot (DOT) علیرغم انتظارات زیادی که بسیاری از پروتکل چند زنجیره‌ای خرد شده آن داشتند، به طور نسبی عملکرد ضعیفی داشتند.

نمودار روزانه FTM/USDT در مقابل AVAX/USDT در مقابل ATOM/USDT در مقابل DOT/USDT

با کنار گذاشتن قابلیت خاصی که هر پروتکل از نظر تراکنش در ثانیه و زمانِ تا نهایی شدن ارائه می‌دهد، در اینجا چندین عامل وجود دارد که ممکن است در عملکرد عقب ماندن DOT ​​در مقایسه با سایر رقبای L1 نقش داشته باشند.

قابلیت همکاری یک عامل کلیدی است

یکی از موضوعات اصلی سال 2021، قابلیت همکاری بین زنجیره‌ای بین شبکه‌های بلاک‌چین مجزا بود. با توجه به اینکه اکثر پروژه‌ها در حال حاضر در شبکه اجرا می‌شوند، یک پل به اتریوم مهمترین اتصال برای ایجاد ارتباط است.

پروتکل‌هایی مانند Fantom ،Binance Smart Chain، Avalanche  و Harmony پل‌های بین زنجیره‌ای را توسعه دادند. این منجر به افزایش قابل‌توجهی در قیمت توکن، کل ارزش قفل شده و فعالیت در زنجیره آنها شد.

علیرغم این واقعیت که Polkadot به طور خاص برای ارائه پشتیبانی چند زنجیره‌ای به عنوان یک متا پروتکل “لایه صفر” طراحی شده بود، هیچ پل مهمی که Polkadot را به اتریوم در سال 2021 متصل می‌کرد وجود نداشت. این باعث شد تا معامله‌گران کریپتو که به دنبال تعامل با DeFi و NFT هستند به پروتکل Polkadot علاقه‌ای نشان ندهند. به همین ترتیب، کاسموس شاهد انتشار پل بزرگی نبود که اکوسیستم آن را با اتریوم مرتبط کند. اما ادغام‌های جزئی مانند افزودن اتر به عنوان یک دارایی وثیقه در Terra وجود داشت که نشان داد سازگاری بین زنجیره‌ای در آن امکان‌پذیر است.

راه اندازی دیرهنگام مزایده های پاراچین

با پایان یافتن سال 2021، همه شبکه‌های ذکر شده شاهد فعالیت‌ها و تعاملات متقابل پروتکلی بودند. در حالی که پروژه‌های پولکادوت هنوز در حال تکمیل آماده‌سازی خود برای راه‌اندازی در شبکه اصلی بودند.

این تا حدی به این دلیل بود که حراج‌های پاراچین برای پولکادات تا 11 نوامبر آغاز نشد تا زمانی که Moonbeam (GLMR)، یک پاراچین قرارداد هوشمند سازگار با اتریوم، اولین شکاف را تضمین کرد.

همانطور که علاقه‌مندان به مشارکت در حراج‌های پاراچین، توکن‌های خود را تضمین می‌کردند DOT شاهد افزایش قیمت خود به بالاترین حد تاریخ، 55 دلار در 4 نوامبر بود. اما زمانی که حراج ها به طور رسمی شروع شد، قیمت آن در 10 ژانویه نزولی شد و تا 23.28 دلار کاهش یافته بود

Moonbeam بطور رسمی در 11 ژانویه در شبکه Polkadot به صورت زنده پخش شد. مون‌بیم توانست بیش از 1 میلیون تراکنش را جمع آوری کند زیرا کاربران در نهایت توانستند توکن‌های ERC-20 را به اکوسیستم Polkadot منتقل کنند.

 

⚡​ یک میلیون تراکنش ⚡️
Moonbeam در شبکه به 1 میلیون تراکنش رسید! Moonbeam اکوسیستم @Polkadot را با ادغام‌های جدید، 100k+ کیف پول، 700+ توکن ERC-20 و 1M توکن GLMR که با جمع‌آوری قفل شده‌اند، روشن می‌کند.

به شبکه مراجعه کنیدhttps://t.co/6ZhRLYDHgX pic.twitter.com/tczI7mAjlR

Moonbeam Network (@MoonbeamNetwork) January 20, 2022—

 

قیمت DOT پس از راه اندازی Moonbeam اندکی افزایش یافت اما بار دیگر به زیر 25 دلار کاهش یافت.

مزایای برگزاری DOT

سومین عاملی که ممکن است بر محبوبیت و قیمت DOT تأثیر بگذارد، سردرگمی در مورد اینکه توکن برای چه چیزی استفاده می‌شود و چه مزایایی برای دارندگان توکن دارد است.

 

به فروش $DOT خود فکر می کنم. من دیگر هدف پروژه را نمی‌بینم، بسیاری از پروژه‌های جالبی که قرار بود بر اساس آن ساخته شوند به $MATIC یا بقیه مهاجرت کردند.

چرا باید نگهش دارم؟

 Quinten François (@QuintenFrancois) July 29, 2021—

کاربردهای اصلی DOT

در بسیاری از شبکه های رقیب، توکن بومی برای انجام اقدامات قراردادی مانند انتقال توکن یا مبادله استفاده می شود، در حالی که پروتکل‌هایی که در اکوسیستم پولکادات هستند از توکن‌های بومی خود برای پرداخت هزینه گس استفاده می کنند.

گذشته از استفاده برای شرکت در مزایده‌های پاراچین، کاربردهای اصلی DOT شامل سهامداری برای پشتیبانی از عملیات و امنیت شبکه و استفاده در آرای حاکمیتی است.

در حالی که توانایی‌های حاکمیتی برای سلامت کلی پروتکل‌های بلاک‌چین مهم است. کاربران متوسط ​​ارزهای دیجیتال هنوز اشتیاق زیادی برای شرکت در رای‌گیری نشان نداده‌اند و بیشتر به چیزهایی مانند بازی، DeFi و NFT علاقه دارند.

راه‌حل‌های چند لایه یک، برنامه‌های تشویقی توسعه‌دهنده و نقدینگی را راه‌اندازی می‌کنند و پروتکل‌های DeFi رو به رشد هنوز فرصت‌های سودآوری بالایی را ارائه می‌دهند. در حال حاضر دات 13.94% APR را به سهامداران ارائه می‌دهد.  احتمالاً این برای ارضای اشتهای فارمرهایی که به دنبال سود بیشتر هستند کافی نیست.

چشم انداز بلندمدت برای Polkadot همچنان قوی است. این پروژه دارای یک جامعه فعال و اختصاصی از دنبال‌کنندگان است که با یک تیم توسعه دهنده با تجربه به رهبری دکتر گاوین وود، بنیانگذار اتریوم، همراهی می‌کنند.

راه اندازی Moonbeam در واقع ممکن است نقطه عطفی برای DOT باشد. زیرا سازگاری بین زنجیره ای اکنون فعال است و سایر پروژه‌های پاراچین باید به زودی در شبکه اصلی راه‌اندازی شوند. اما باید دید چقدر طول می‌کشد تا شبکه به آن برسد. رقبای L1 آن که در فعل و انفعالات بین زنجیره‌ای و افزایش فعالیت درون زنجیره‌ای پیش‌قدم هستند.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *