14 اردیبهشت, 1403 | May, 3, 2024
آلتکوین مقالات منتخب سردبیر

چگونه آلتکوین‌ها را انتخاب یا تجزیه‌و‌تحلیل کنیم؟

قبل از سرمایه‌گذاری در آلتکوین‌ها، باید به وایت‌پیپر پروژه، عناصر تقاضا و عرضه، تیم و ذینفعان پروژه نگاه کنید.

آلتکوین‌ها چه هستند؟

کلمه آلتکوین از دو کلمه “alternative” یعنی جایگزین و “coin” گرفته شده است. آلتکوین‌ها به همه جایگزین‌های بیت‌کوین اطلاق می‌شوند. آلتکوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که ویژگی‌های مشترکی با بیت‌کوین (BTC) دارند. به عنوان مثال، بیت‌کوین و آلتکوین‌ها چارچوب اولیه مشابهی دارند. آلتکوین‌ها نیز مانند سیستم‌های همتا به همتا (P2P) عمل می‌کنند و مانند بیت‌کوین، کد به اشتراک می‌گذارند.

البته بین بیت‌کوین و آلتکوین‌ها نیز تفاوت‌های مشخصی وجود دارد. یکی از این تفاوت‌ها مکانیسم توافقی است که توسط این آلتکوین‌ها برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها یا تولید بلوک‌ها استفاده می‌شود. در‌حالیکه بیت‌کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند، آلتکوین‌ها معمولاً از اثبات سهام (PoS) استفاده می کنند. گروه‌های آلت‌کوین‌های مختلفی وجود دارند، و می‌توان آن‌ها را با مکانیسم‌های اجماع و عملکردهای منحصربه‌فردشان تعریف کرد.

در اینجا رایج ترین انواع آلتکوین‌ها آورده شده است:

مبتنی بر استخراج

آلتکوین‌های مبتنی بر استخراج از روش اثبات کار استفاده می‌کنند که معمولاً به عنوان PoW شناخته می‌شود. این آلتکوین‌ها  به سیستم‌ها اجازه می‌دهد تا کوین‌های جدید را از طریق استخراج تولید کنند. استخراج مستلزم حل مسائل پیچیده برای ایجاد بلوک است. Monero (XMR)، Litecoin (LTC) و ZCash (ZEC) همگی نمونه‌هایی از آلتکوین‌های مبتنی بر استخراج هستند.

استیبل‌کوین‌ها

هدف استیبل‌کوین‌ها کاهش نوسانی است که تجارت و استفاده از کریپتو را از ابتدا مشخص کرده است. بنابراین، ارزش استیبل کوین‌ها با ارزش سبدی از کالاها، مانند فلزات گرانبها، ارزهای فیات یا سایر ارزهای دیجیتال مرتبط است. در صورتی که ارز دیجیتال با مشکل مواجه شود، سبد به عنوان یک ذخیره عمل می‌کند. دای (DAI)، USD Coin (USDC) و Tether (USDT) همگی نمونه هایی از استیبل‌کوین‌ها هستند.

توکن‌های امنیتی

درست مانند نام خود، یک توکن امنیتی شبیه به اوراق بهادار سنتی است که در بازارهای سهام معامله می‌شود. آنها به سهام سنتی شباهت دارند و نشان‌دهنده حقوق صاحبان سهام هستند، چه به صورت مالکیت و چه به صورت سود سهام. توکن‌های امنیتی به دلیل احتمال زیاد افزایش سریع قیمت آنها، سرمایه‌گذاران را جذب می‌کنند.

Memecoins

Memecoin ها به این دلیل نامیده می‌شوند که نشان‌دهنده برداشت ساده‌لوحانه از رمزارزهای شناخته‌شده هستند. آنها معمولاً توسط افراد مشهور و اینفلوئنسرهای محبوب در فضای کریپتو تبلیغ می‌شوند. برای مثال، میم کوین‌های محبوب Dogecoin (DOGE) و Shiba Inu (SHIB)، اغلب توسط ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا و علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال، قیمت‌هایشان را افزایش می‌دهند.

توکن های کاربردی

توکن‌های کاربردی یا Utility برای ارائه خدماتی مانند پاداش، هزینه‌های شبکه و خرید در یک شبکه خاص استفاده می‌شوند. توکن‌های کاربردی برخلاف توکن‌های امنیتی، ارزش ویژه را ارائه نمی‌دهند. به عنوان مثال، Filecoin (FIL)، یک توکن کاربردی است که برای خرید فضای ذخیره‌سازی در یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز استفاده می‌شود.

آلتکوین‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تحلیل بنیادی آلتکوین شامل بررسی و ارزیابی تمام اطلاعات موجود روی یک آلتکوین است. این شامل بررسی موارد استفاده ارز دیجیتال و شبکه آن و همچنین تیم پشت پروژه برای درک و ارزیابی کامل بهترین آلتکوین‌ها برای خرید است.

هنگام تجزیه‌و‌تحلیل آلتکوین‌ها یا هر ارز دیجیتالی در این زمینه، هدف این است که بفهمیم آیا دارایی مورد نظر بیش از حد ارزش‌گذاری‌شده یا کمتر از ارزش‌گذاری‌شده است. دارایی‌های بیش از حد ارزش‌گذاری‌شده باید اجتناب شود. درحالیکه دارایی‌های کمتر ارزش‌گذاری‌شده ایده‌آل‌تر هستند. این به این دلیل است که دارایی‌های بیش از حد ارزش‌گذاری‌شده احتمالاً عملکرد کمتری دارند و به ارزش واقعی خود باز می‌گردند. از سوی دیگر، دارایی‌های کم ارزش، پتانسیل بیشتری برای رشد دارند و به طور مداوم سودآور هستند.

تجزیه‌و‌تحلیل کامل به شما کمک می کند تا بهترین تصمیم را در مورد تصمیمات سرمایه‌گذاری خود بگیرید.

در اینجا چند دستورالعمل مفید در مورد چگونگی تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال قبل از سرمایه‌گذاری وجود دارد:

مرحله 1: وایت‌پیپر را تجزیه و تحلیل کنید و ارزش پیشنهادی را پیدا کنید

بررسی دقیق وایت‌پیپر یک توکن، اطلاعات مرتبط زیادی مانند موارد استفاده، اهداف و چشم‌انداز تیم برای پروژه را ارائه می‌دهد. وایت‌پیپر باید تصویر خوبی از نحوه ارائه ارزش آلتکوین برای کاربران خود به شما ارائه دهد.
برای مثال، ارزش پیشنهادی بیت‌کوین به این صورت است: «یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز، بدون بانک مرکزی یا مدیر واحد، که می‌تواند از کاربر به کاربر در شبکه همتا به همتا بدون نیاز به واسطه ارسال شود».

 

پیشنهاد ارزش یک آلتکوین می‌تواند شما را در ادامه تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات دیگر در مورد آن راهنمایی کند.

مرحله 2: به دنبال افزایش تقاضا و عرضه پایدار (یا کاهش) باشید

نگاه کردن به عرضه و تقاضا یکی از بهترین راه‌ها برای ارزیابی سرمایه‌گذاری بعدی ارز دیجیتال شماست. اکنون که تصویر واضحی از اینکه آلتکوین چگونه به کاربران خود ارزش می‌افزاید، به دست آورده‌اید، وقت آن است که به نحوه هدایت عرضه و تقاضا نگاه کنید.

به بیان ساده، آلتکوین باید مشوق‌هایی داشته باشد که افزایش تقاضا را به گونه ای تسهیل کند که عرضه به طور مداوم کاهش یا پایدار باشد. وقتی تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد، قیمت‌ها افزایش می‌یابد و در نتیجه باعث افزایش تقاضا می‌شود.

برای انجام این کار، می‌توانید به منابعی مانند شاخص‌های قیمت Cointelegraph و Market News، و همچنین Heatmap و CoinMarketCap Coin 360 دسترسی داشته باشید.

مرحله 3: تیم و ذینفعان پشت پروژه را ارزیابی کنید

اکنون که درک خوبی از آنچه پروژه می‌تواند ارائه دهد دارید، ارزیابی کامل تیم پشت پروژه نیز مهم است. شما می توانید اطلاعاتی درباره تیم در وایت‌پیپر پروژه پیدا کنید، اما سعی کنید تحقیقات مستقلی نیز در مورد آنها انجام دهید. می‌توانید صفحه تیم سایت رسمی پروژه و همچنین پروفایل‌های لینکدین آن‌ها را که باید عمومی و در دسترس همه قرار می‌دادند، بررسی کنید.

وقتی به پیشینه هر یک از اعضا نگاه می کنید، سوالات زیر را بپرسید:

  • آیا در گذشته روی پروژه های معتبر و موفق دیگری کار کرده اند؟
  • اعتبار آنها چیست؟
  • آیا آنها اعضای معتبر جامعه کریپتو و اکوسیستم بلاک‌چین هستند؟

هدف این است که بفهمیم آیا تیم پشت پروژه با تجربه و متشکل از کارشناسانی است که می‌دانند چه کاری انجام می‌دهند یا خیر. برای تکمیل تحقیقات خود در این زمینه، می‌توانید به پلتفرم‌های تجزیه‌و‌تحلیل درون زنجیره ای و کاوشگران بلاک‌چین نگاه کنید. همچنین می‌توانید نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی آن‌ها یا توییتر را برای گفتگوهایی که در آن شرکت می‌کنند، بررسی کنید.

به عنوان مثال، اتریوم دارای چنین جامعه سرمایه گذاری قوی است زیرا هر فردی که روی اتریوم کار می‌کند برای دارندگان اتریوم ارزش ایجاد می‌کند. علیرغم مسائلی مانند کارمزدهای بالا و تراکنش‌های کند، توسعه‌دهندگان، سازندگان جامعه و سایر استعدادهای برتر همچنان می‌خواهند پروژه‌های مرتبط با اتریوم را ادامه دهند.

برای مثال پلتفرم هایی مانند AAVE و OpenSea بر روی اتریوم ساخته شده‌اند. منطق پشت اطمینان حاصل کردن از یک تیم اصلی قوی که از پروژه حمایت می‌کند، به این دلیل است که یک اثر موج دار ایجاد می‌کند. پروژه‌ای با یک تیم با استعداد قوی، آینده اندیشان معتبر بیشتری را جذب می‌کند. در نتیجه اجازه می‌دهد تا پروژه‌ها و پیشرفت‌های بیشتری بر روی پلتفرم‌ها از قبیل اتریوم ساخته شوند. این افراد تلاش می‌کنند تا به طور مداوم پلتفرم‌های موجود و ابتکارات مرتبط با پروژه را بهبود بخشند، بنابراین ارزش بیشتری برای دارندگان ارز ایجاد می‌کنند.

کدام پلتفرم های آلتکوین بیشترین پتانسیل را دارند؟

وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری آلتکوین می‌شود، گزینه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. با این حال، همیشه عاقلانه است که بدانید کدام یک دارای بیشترین پتانسیل برای اطمینان از سرمایه‌گذاری هوشمندانه هستند.

  • اتریوم

دلیلی وجود دارد که چرا بسیاری اتریوم را “پادشاه آلتکوین‌ها” می‌نامند. اتریوم در سال 2013 توسط Vitalik Buterin و یکی از دیگر بنیانگذاران ایجاد شد. Ethereum یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) استفاده می‌شود. بنیانگذاران Solidity، زبان برنامه‌نویسی خاص اتریوم برای قراردادهای هوشمند را مهندسی کردند. اکثر فضای مالی غیرمتمرکز کنونی به بلاک‌چین اتریوم متکی است. در حالی که توکن بومی اتر (ETH) هر روز در مفید بودن خود پیشرفت می‌کند.

  • Chainlink

Chainlink قراردادهای هوشمند را با ترکیب داده‌های دنیای واقعی به سطح دیگری می‌برد. به لطف Chainlink، قراردادهای هوشمند اتریوم اکنون می‌توانند با سایر رابط‌های برنامه‌نویسی برنامه تماس بگیرند و همچنین بر روی رویدادهای جهانی و سایر قیمت دارایی‌ها عمل کنند. ارزش Chainlink درحالیکه سهامداران ارزشمندی از جمله اریک اشمیت، مدیر عامل سابق گوگل را به عنوان یکی از مشاوران خود وارد می‌کند، همچنان به اوج خود ادامه می‌دهد.

قراردادهای هوشمند Chainlink

  • Stellar Lumens

هدف Stellar این است که سیستم‌های بانکی جهانی را از طریق پلتفرم غیرمتمرکز خود متحد کند. به این ترتیب، از روش‌های پرداخت غیرمرتبط مانند Alchemy Pay و Single Euro Payments Area استفاده می‌کند. سپس شبکه Stellar چنین سیستم‌هایی را از طریق یک دفتر کل غیرمتمرکز به هم متصل می‌کند. Ripple در رقابت با Stellar است اما اتهام SEC آن را آسیب‌پذیر کرده است. این امر Stellar را در موقعیتی عالی قرار می‌دهد تا بتواند به برترین شبکه پرداخت جهانی تبدیل شود.

  • Aave

Aave در حال حاضر یکی از برترین پروتکل‌های وام‌دهی است و همچنان امنیت و ناشناس بودن را به وام گیرندگان ارائه می‌دهد. به دلیل محبوبیت آن، وام گیرندگان ملزم به ارائه وثیقه بیشتر از مبلغی هستند که وام می‌گیرند. وثیقه در طول مدت وام با خیال راحت در امانت نگهداری می‌شود. در صورت کوتاهی، وام دهنده به طور خودکار از طریق قرارداد هوشمند پرداخت می‌شود.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *