10 اردیبهشت, 1403 | April, 29, 2024
اخبار مقالات

چرا بایننس کوین 33 درصد از بالاترین رکورد خود کمتر شده است

بلاک‌چین‌های رقیب، کاهش سرعت تراکنش های روزانه و TVL با خط مسطح چند چالش پیش روی BNB هستند. اما داده‌ها نشان می‌دهد که بایننس کوین هنوز هم یک رقیب در بازار است.

دارندگان بایننس کوین (BNB) بین ژانویه تا مه 2021 از افزایش 1760 درصدی از 37 دلار به 692 دلار لذت بردند. اما همانطور که در کریپتو مرسوم است، این افزایش با 69 درصد اصلاح دو هفته بعد دنبال شد. پس از آن، بازیابی اعتماد سرمایه‌گذاران کمی سخت بود.  BNB نتوانست بالاترین رکورد تاریخ خود را در ماه نوامبر ایجاد کند، هرچند که کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال به 3 تریلیون دلار رسید.

Binance Coin / USDT at Binance

سرمایه گذاران BNB علاوه بر کاهش 33 درصدی نسبت به بالاترین قیمت خود، دلایل دیگری نیز برای این سوال دارند که آیا قیمت فعلی 465 دلار پایدار است یا خیر. به خصوص از آنجایی که معامله گران اخیراً تا 3 درصد در هفته برای باز نگه داشتن پوزیشن‌های فروش فیوچرز پرداخت و روی روند نزولی شرط بندی می‌کردند.

معامله گران در 10 ژانویه نزولی حرکت کردند

برخلاف قراردادهای ماهانه معمولی، قیمت‌های فیوچرز دائمی بسیار شبیه به معاملات در بورس‌های معمولی است. این فرآیند را برای معامله‌گران خرده‌فروش بسیار آسان‌تر می‌کند، زیرا آنها دیگر نیازی به محاسبه پرمیوم فیوچرز ندارند یا به صورت دستی موقعیت‌های نزدیک به انقضا را تغییر می‌دهند.

نرخ تامین مالی اجازه می‌دهد تا این جادو رخ دهد و زمانی که لانگ‌ها (خریداران)  لوریح بیشتری را طلب می‌کنند، این نرخ بهره از آن‌ها دریافت می‌شود. با این حال، زمانی که وضعیت معکوس می شود و شورت‌ها (فروشندگان) بیش از حد لوریح دارند، نرخ سرمایه منفی می‌شود و شورت‌ها هستند که کارمزد را پرداخت می‌کنند.

BNB 8-hour USDT/USD margin futures funding rate

توجه داشته باشید که چگونه نرخ تامین مالی در معاملات فیوچرز BNB بین 15 دسامبر و 10 ژانویه عمدتا ثابت بود، اما سپس به سرعت به منفی 0.13% تغییر کرد. این نرخ معادل 2.8 درصد در هفته است که هزینه نسبتاً بالایی برای شورت (فروشندگان) برای حفظ موقعیت خود است. این حرکت در حالی اتفاق افتاد که BNB پشتیبانی 410 دلاری را آزمایش کرد که پایین‌ترین قیمت آن در 90 روز گذشته بود.

پرمیوم بیش از حد در مقابل بلاک چین های رقیب

دلیل فروش بایننس می تواند پرمیوم  بیش از حد در مقابل زنجیره های قرارداد هوشمند رقیب باشد. برای مثال، ارزش بازار 78.2 میلیارد دلاری BNB 80 درصد بیشتر از 43.3 میلیارد دلار سولانا (SOL) است. علاوه بر این، حق بیمه در مقابل 28.2 میلیارد دلار Terra (LUNA) 178٪ و 275٪ در مقایسه با Avalanche (AVAX) 20.8 میلیارد دلار است. عوامل دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که می‌توانند کل ارزش قفل شده (TVL) بایننس را در 15 میلیارد دلار کاهش دهند.

Binance Chain TVL in USD

برای مقایسه، TVL Terra از 9 میلیارد دلار به 19 میلیارد دلار در سه ماه افزایش یافت. در حالی که Avalanche از 6.5 میلیارد دلار به 11.6 میلیارد دلار در مدت مشابه افزایش یافت. این رقابت به جز تعداد کاربران فعال در صرافی غیرمتمرکز PancakeSwap، بسیار از برنامه‌های بایننس چین پیشی گرفت.

برای ارزیابی صحیح اینکه آیا استفاده از زنجیره هوشمند بایننس به اوج رسیده است یا خیر، باید فعالیت شبکه را تجزیه و تحلیل کرد. برخی از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) مانند بازی‌ها، بازارهای اجتماعی و NFT نیاز به مقدار کمی قفل شده (TVL) دارند که در قراردادهای هوشمند سپرده شده است.

معاملات روزانه زنجیره هوشمند بایننس

رقیب اصلی بایننس

داده‌ها نشان می‌دهند تراکنش های روزانه در BSC در 25 نوامبر به بالای 15 میلیون رسید. اخیراً به طور میانگین به 6.5 میلیون در روز رسید. همچنین باید توجه داشت که رقیب اصلی بایننس چین، اتریوم، با میانگین هزینه‌های تراکنش 40 دلاری یا بالاتر دست و پنجه نرم می‌کند. این سناریوی عالی را برای زنجیره‌های رقیب ایجاد می‌کند.

با وجود این فرصت برای تصاحب سهم بازار، به نظر می‌رسد زنجیره هوشمند بایننس از نظر معاملات روزانه و TVL یکنواخت شده است، که هر دو نشانه هایی از رشد و پذیرش هستند.

رقابت برای موقعیت پیشرو بایننس ممکن است به چالش کشیده شود. زیرا کوین بیس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال آمریکا، قصد دارد پس از خرید FairX، معاملات مشتقات را آغاز کند.

علاوه بر این، صرافی FTX، از سرمایه‌گذاران خصوصی 1.32 میلیارد دلار جمع‌آوری کرد. FTX US خرید صرافی LedgerX را در 25 اکتبر نهایی کرد که این کار برنامه‌های صرافی را برای ارائه قراردادهای مشتقه به سرمایه گذاران آمریکایی مستحکم می‌کند.

با توجه به برتری حرکت اول، بایننس شانس خوبی دارد تا بتواند رهبری خود را در مقابل مشتقات کوین بیس و FTX حفظ کند. علاوه بر این، بایننس یک صندوق توسعه یک میلیارد دلاری را در 12 اکتبر راه اندازی کرد تا قابلیت های اکوسیستم زنجیره هوشمند بایننس را گسترش دهد.

ارزش‌گذاری بیش از حد شده یا نه اما عوامل بنیادی محکمی از سومین ارز دیجیتال بزرگ حمایت می‌کنند. در حالی که عملکرد کوتاه مدت قیمت امیدوارکننده نیست و هنوز کاتالیزورهای آتی زیادی برای رشد وجود دارد.

منبع

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *