24 اردیبهشت, 1403 | May, 13, 2024
اخبار منتخب سردبیر

بیت کوین و اتریوم پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، همراه با بازار سهام صعودی شدند

نرخ بهره نیم درصد افزایش می‌یابد. اما کریپتوکارنسی و بازارهای سهام بسیار بیشتر افزایش یافتند.

ارزش بازار ارزهای دیجیتال در 24 ساعت نزدیک به 6 درصد افزایش یافت که دو رمزارز برتر یعنی بیت کوین و اتریوم هر دو همین مقدار افزایش یافتند. بزرگترین سود در بین 10 رمزارز برتر، متعلق به ADA کاردانو بود که 13 درصد افزایش داشت. BNB، XRP، Solana و Luna همگی حداقل 5 درصد سود را ثبت کردند.

تعدیل صعودی به خوبی با بازده سهام در میانگین صنعتی داوجونز و سهام نزدک شرکت‌های بزرگ فناوری همراه است که قبل از پایان معاملات 2.8 درصد و 3.2 درصد افزایش یافتند.

بزرگترین عامل تأثیرگذار بر اعداد، هم برای ارزهای دیجیتال و هم برای سهام، تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نیم درصدی نرخ بهره است که بزرگترین افزایش از سال 2000 است.

هنگامی که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش می‌دهد، هزینه وام برای موسسات مالی را افزایش می‌دهد، که در هر مرحله تاثیری دومینویی بر نرخ کارت اعتباری مصرف‌کنندگان دارد. ایده کلی این است که با گران‌تر کردن پول، سطح تورم (که امسال افزایش یافت) کاهش یابد یا معکوس شود.

اگر اینطور است، چرا بورس روز سود آور دارد و کریپتو به همراه آن؟

پاسخ سریع این است که بسیاری از سرمایه‌گذاران فکر می‌کردند افزایش نرخ بهره، حتی بزرگ‌تر خواهد بود. وال استریت ژورنال به نقل از آلیسون باکسر، اقتصاددان گفت: «اخبار اصلی کنفرانس مطبوعاتی این بود که پاول [رئیس فدرال‌رزرو] از افزایش 75 واحد پایه که بازارها شروع به قیمت‌گذاری کرده بودند، عقب نشینی کرد.»

علاوه بر این، در حالی که فدرال رزرو آماده افزایش بیشتر نرخ بهره در ماه های آینده است، پاول نشان داد که افزایش 0.75 درصدی در آینده احتمالاً در کارت نخواهد بود.

زمانی بیت کوین به عنوان یک جایگزین دیجیتالی برای طلا در نظر گرفته‌می‌شد، زیرا یک ذخیره ارزش مقاوم در برابر تورم است. اما اخیراً نشان داد که از بازار سهام سرنخ می‌گیرد. گزارش ماه گذشته از Arcane Research نشان داد که همبستگی 30 روزه بین BTC و Nasdaq به 0.70 رسیده‌است که بالاترین سطح آن از جولای 2020 است. در همین حال، همبستگی بیت کوین با طلا 0.45- بود. همبستگی در مقیاس 1- تا 1 اجرا می‌شود.  همبستگی 1- به معنای حرکت قیمت دارایی‌ها در جهت‌های کاملاً مخالف و همبستگی 1 به معنای حرکت پشت سر هم است.)

حرکت قیمت بیت کوین نیز با بقیه بازار ارزهای دیجیتال همبستگی زیادی دارد.

اما اگرچه ارز دیجیتال امروز افزایش یافته‌است، اما در طول هفت روز گذشته کم و بیش ثابت‌بوده و ارزش بازار آن 1.8 تریلیون دلار است. ارز دیجیتال مانند سهام‌های فناوری که در سال جاری افت کرده‌اند. ارزش کل بازار ارز دیجیتال که سال را با 2.2 تریلیون دلار آغاز کرد با درصد دو رقمی کاهش یافته‌است.

منبع: Decrypt

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *