14 اردیبهشت, 1403 | May, 3, 2024
اخبار مقالات منتخب سردبیر

آیا بیت‌کوین می‌تواند جایگزین طلا به عنوان یک پناهگاه امن جدید شود؟

نگاهی به تاریخ طلا الگوهای جالبی را نشان می‌دهد که می‌تواند به آنچه ممکن است در آینده رخ دهد اشاره کند. با این حال، مهم نیست که آینده چه خواهد شد اما تنوع‌ بخشیدن هرگز ایده بدی نیست.

تعداد زیادی از مردم بر این باورند که بیت‌کوین می‌تواند به‌زودی جایگزین طلا به عنوان پناهگاهی امن در برابر کاهش ارزش دلار شود. البته این فقط حدس و گمان است، اما دیدن شور و نشاط مردم در مورد بیت‌کوین جالب است.

جدا از این واقعیت که تعداد زیادی سکه (دارایی) دیجیتال وجود دارد، آنچه در مورد بیت‌کوین منحصر به فرد است این واقعیت است که عرضه آن واقعاً ثابت است. تنها 21 میلیون بیت‌کوین تولید خواهد شد. بنابراین، با در نظر گرفتن حدود 47 میلیون میلیونر در جهان، اگر هر یک از آنها فقط یک بیت‌کوین بخواهند، همه نمی‌توانند یک بیت‌کوین به‌دست آورند. این محدودیت‌های عرضه، بیت‌کوین را صعودی می‌کند.

از سوی دیگر، طلا به مدت 5000 سال وسیله‌ای برای ذخیره ثروت بود و یک دارایی فیزیکی واقعی است. طلا همیشه در زمان عدم قطعیت ژئوپلیتیک ارزش داشته و کاربردهای تجاری زیادی دارد. طلا فلزی است که قرن‌ها می‌ماند و با کاهش معدن و افزایش تقاضا،می‌توانیم فرض کنیم که قیمت‌ آن افزایش می‌یابد.

فرقی نمی‌کند که شما علاقمند به سرمایه دیجیتالی باشید یا فیزیکی، هسته اصلی بحث، بی‌اعتمادی جهانی به دولت است. ما شاهد بوده‌ایم که دولت‌ها در سطوحی به قدری خارج از مسئولیت‌پذیری پول خرج و چاپ می‌کنند. تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که مشاهده کنیم و منتظر بمانیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

ما شاهد فروپاشی ارزها در سراسر جهان و شکست رژیم‌ها هستیم. این واقعه فقط اشتها را برای یافتن راه‌هایی برای ذخیره ثروتی که خارج از کنترل دولت‌ها باشد تقویت می‌کند. باید از خود بپرسید که نقطه اوج این ماجرا کجاست؟

سابقه ارزش طلا به موقعیت قبلی خود برمیگردد

وقتی صحبت از طلا به میان می‌آید، ما فقط باید به تاریخ نگاه کنیم تا از قابلیت آن مطلع شویم. اما جدای از قیمت تاریخی طلا، رویدادهای تاریخی که بر این قیمت‌ها تأثیر گذاشته‌اند، همان جایی هستند که ما باید روی آن‌ تمرکز کنیم. زیرا با توجه به این رویدادها می‌بینیم که همه چیز دارد به جای قبلی خود برمیگردد.

طلا سابقه بسیار طولانی دارد، اما ما با امضای قانون فدرال رزرو در سال 1913 این مقاله را ادامه خواهیم داد. در آن زمان، کشور با کمبود عرضه پول در سطح بانک‌های محلی مواجه بود و ایده متمرکزسازی سیستم بانکی پاسخی برای کنترل کشش‌پذیری عرضه پول به نظر می‌رسید.

سپس در سال 1934 دولت با کمبود پول مواجه شد. بنابراین، برای افزایش عرضه در فدرال رزرو، قیمت نقدی طلا را 69 درصد افزایش دادند و به 35 دلار در هر اونس رساندند. (در اینجا ذکر این نکته ضروری است که دلار در آن زمان توسط استاندارد طلا حمایت می‌شد و برای داشتن پول بیشتر، قیمت طلا باید بالاتر می‌رفت.) این موضوع  توانایی دولت در دستکاری ارز را نشان می‌دهد.

من چیزی مشابه این موضوع را درباره رومیان در کتابم، عقل سلیم (Common Sense) نوشتم. سزار آگوستوس لبه‌های سکه‌های طلا را برید تا مجموعه‌ای از سکه‌های جدید ایجاد کند. نتیجه این کار یک سکه کوچکتر با طلای کمتر بود اما سکه‌های بیشتری در گردش بود. خوب، اینجا متوجه می‌شویم که چه اتفاقی افتاد.

رکود، سپس تورم

به سال 1964 می‌رویم. می‌بینیم که در آن سال میانگین داوجونز (Dow Jones) حدود 800 بود. 16 سال بعد همچنان در حدود 800 بود. دلایل بسیار زیادی برای این خط صاف وجود داشت از جمله: جنگ ویتنام، بار مالیاتی سنگین، تورم افسارگسیخته و احتمالات طولانی مدت یک جنگ هسته‌ای بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده. همگرایی همه این موارد مانع از بهبود اقتصاد شد و بازارها راکد ماندند.

در سال 1971، دولت با کمبود پول دیگری مواجه شد. راه‌حل آنها برای حل مشکل این بود که خود را از شر چیزی که مانع شده بود خلاص کنند و آن هم استاندارد طلا بود. بنابراین، دولت ارزش پول را از طلا جدا کرد و آن را به ارز فیات تبدیل کرد. این کار به توانایی چاپ پول بدون هیچ پشتوانه ارزشی غیر از اعتبار دولت منجر شد.

پس از این تبدیل به یک ارز فیات، طلا با شروع کاهش ارزش دلار شروع به صعود ثابتی از ارزش خود کرد و به میانگین قیمت 614 دلار در سال 1980 رسید که از 35 دلار در کمتر از یک دهه افزایش یافت.

چکش‌های اقتصادی داغ طلا

سپس قانون مالیات بر بازیابی اقتصادی در سال 1981 ایجاد شد، که انفجاری از ثروت را آغاز کرد که تا دهه 1990 ادامه یافت. این قانون مالیات‌ها و مقررات را کاهش داد. بعداً سقوط اتحاد جماهیر شوروی کمونیستی رخ داد، که جرقه خوش‌بینی نسبت به آینده را برانگیخت و از فضای تهدید هسته‌ای یا تسلط کمونیست‌ها رهایی بخشید. با نگاهی خوشبینانه‌تر به اقتصاد، با کاهش تقاضا، شاهد کاهش قیمت طلا بودیم که در سال 2001 با میانگین قیمت 271 دلار به پایین‌ترین سطح خود رسید.

سپس در اوایل دهه 2000، زمانی که مجموعه‌ای از رویدادها اوضاع را تغییر دادند و ناامنی‌های گذشته را دوباره نمایان کردند، شاهد بازگشت به سمت از دست دادن اعتماد بودیم. ترکیدن حباب فناوری، حمله تروریستی 11 سپتامبر و فروپاشی وام مسکن همه در یک دوره هشت ساله رخ داد. دولت بار دیگر چاپخانه‌ها را روشن کرد و پول مفت به شکلی بی‌سابقه شروع به گردش کرد و از آن زمان تاکنون متوقف نشده است.

پس از بدترین سال که 2008 بود، بازارها و اقتصاد ما شروع به خروج از یک حفره شکاف کردند تا اینکه قانون کاهش مالیات و مشاغل در سال 2017 وضع شد. از سال 2017 تا سال 2021 (شامل کووید در سال 2020) بازارها 56 درصد افزایش یافتند. کاهش مالیات و مقررات‌زدایی، به کسب و کارها اجازه گسترش و استخدام کارمندان بیشتری را داد.

بازگشت به آینده

به سرعت به امروز برمیگردیم. دولت را می‌بینیم که به شدت پول خرج می‌کند. اگر به کشورهای دیگر نگاه کنیم که این مسیری را که در آن قرار داریم را طی کرده‌اند (نه بر خلاف رومی ها)، از تجربه آن‌ها متوجه می‌شویم که این مسیر پایان بدی دارد.

ما همچنین باید به این واقعیت توجه داشته باشیم که تنش‌های جهانی بین چین و ایالات متحده و روسیه و ایالات متحده که شباهت وحشتناکی به جنگ سرد دارند، افزایش یافته‌است.

قبلاً اشاره کردم که ما در حال ورود به دور کامل هستیم. چیزی که ما از این درس تاریخ آموختیم این است که اشتهای دولت برای خرج کردن پول سیری ناپذیر است. دولت ثابت کرده است که پول ما را به چه منظوری از بین می‌برد؟ این امر آینده بازارها، واحد پول ما و آینده کشورمان را نامشخص می‌گذارد، زیرا ما داریم به عمق جریان‌ها ناشناخته قدم می‌گذاریم.

با در نظر گرفتن همه اینها، بیت کوین می‌تواند در برابر طلا قرار گیرد؟

به این سوال برمی‌گردم که آیا بیت‌کوین می‌تواند جایگزین طلا به عنوان پناهگاه امن جدید شود؟ بدون داشتن گوی بلورین پیش‌گویی ،نه من می‌دانم که آیا این اتفاق می‌افتد یا و نه هیچ کس دیگری. رک و پوست کنده بگویم، من حتی مطمئن نیستم که این سوال درستی است یا نه، اما این یک سوال طولانی است و بدون درک تاریخچه پول نمی‌توان به آن پاسخ داد.

با این همه عدم اطمینان اطرافمان، مطمئناً شاهد پروازی به سمت امن هستیم. اما اگر سرمایه‌گذار تنوع‌طلبی هستید، شاید باید به جای بحث در مورد اینکه کدام بهتر است، صاحب طلا و بیت کوین باشید. با تمرکز بر روی چیزهایی که می‌توانید کنترل کنید، مانند منابع و سهام خود، می توانید در صورت افزایش سود مشارکت کنید و اگر چیزی به سمت پایین پیش رفت، قرار گرفتن در معرض آن را محدود کنید. از این رو، تنوع و گوناگونی را مد نظر قرار دهید.

طرفداران بر این باورند که بیت‌کوین و بلاکچین آن ممکن است به خوبی کل شبکه مالی جهانی را دوباره سیم کشی و بهم متصل کند. با این اوصاف، می‌توان در نظر گرفت که به تنهایی به عنوان یه کلاس دارایی جدا از طلا است.

اما اگر کسی در مقایسه دارایی دیجیتال با طلا ثابت قدم باشد، می‌توان گفت که مالک بودن بیت‌کوین راحت‌تر از این دو تا است، زیرا در هر زمان از طریق اینترنت قابل دسترسی است. با این حال، به عنوان یک دارایی فیزیکی، طلا را می توان بدون قطع اینترنت یا تهدید هک به صورت ایمن در دست نگه داشت.

طلا همیشه ذخیره‌ای برای ثروت بوده است.  بیت‌کوین هم ممکن است در آینده چنین باشد

من به این نتیجه‌ رسیدم که طلا همیشه ذخیره‌ای برای ثروت بوده است. بیت‌کوین هم ممکن است در آینده چنین باشد، اما در حال حاضر بیت‌کوین برای جایگزینی طلا بیش از حد نوسان دارد. اما در عوض به بیت‌کوین به‌عنوان فناوری فردا نگاه کنید و بدانید که فردا  بسیار نزدیکتر از آن است که فکر می‌کنید.

یکی از مهم‌ترین مواردی که قبل از خرید طلا، بیت‌کوین یا سایر سرمایه‌گذاری‌ها باید در نظر بگیرید، آگاهی از میزان تحمل ریسک است. بسیاری از مردم در مورد چگونگی بیان احساسات خود در مورد خطر مطمئن نیستند و اغلب به استفاده از کلمات مبهم برای توصیف تحمل خود متوسل می شوند. لازم نیست که شما هم اینگونه باشید.

منبع

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *