8 اردیبهشت, 1403 | April, 27, 2024
مقالات منتخب سردبیر

آیا بیت کوین پوششی در برابر تورم است؟

چرا به پوششی در برابر تورم نیاز دارید؟

بیت کوین به عنوان یک محافظ و پوششی در برابر تورم چقدر موثر است؟ اجازه دهید ابتدا بفهمیم تورم چیست و سایر موارد چقدر برای کاهش تورم مفید هستند.

با توجه به تورم در اقتصادهای مبتنی بر فیات، کارشناسان و حتی افراد عادی به دنبال سرمایه‌گذاری یا ابزاری بوده‌اند که به عنوان پوشش عمل کند. طلا، سهام و املاک و مستغلات مدت‌هاست که برای سرمایه‌گذارانی که از کاهش ارزش خود در اثر تورم می‌ترسند، آرامش ایجاد کرده‌اند. درست است که بگوییم این کالاها همیشه محدودیت‌های خود را به عنوان پوشش داشته‌اند.

با این حال، اخیراً، شمش‌ها یا کالاهایی مانند طلا و نقره در افق های سرمایه‌گذاری کوچک کمتر قابل اعتماد هستند. در سال 2021، شمش به طور پیوسته جایگاه خود را از دست داد. املاک و مستغلات نقدینگی پایین و هزینه‌های معاملاتی بالاتری دارند و نیاز به مدیریت و نگهداری مستمر دارند. در مورد سهام، سرمایه‌گذاران باید مهارت‌های مالی پیچیده‌ای داشته باشند و اکثریت افراد عادی فاقد مهارت لازم برای مدیریت کارآمد سهام هستند.

تورم چیست؟

تورم زمانی است که قدرت خرید پول محلی کاهش می‌یابد. یک معیار محبوب که برای اندازه‌گیری تورم استفاده می‌شود، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) است.

تورم به افزایش قیمت کالاها و خدمات اشاره دارد که منجر به کاهش قدرت خرید پول محلی می‌شود. در نتیجه، واحدهای ارزی بیشتری برای خرید یک کالای خاص مورد نیاز است. به عنوان مثال، سبد میوه ممکن است چند سال قبل 5.00 دلار قیمت داشته باشد. در حال حاضر، همان سبد دارای برچسب قیمت 8.00 دلار است که نشان دهنده کاهش قدرت خرید است.

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) یک معیار محبوب است که برای اندازه گیری تورم استفاده می‌شود و میانگین وزنی سبدهای قیمتی مختلف کالاها و خدمات را بررسی می کند. معیار CPI بر نرخ بهره، دستمزدها، مزایای ایالتی، کمک هزینه مالیاتی، حقوق بازنشستگی، نگهداری، قراردادها و سایر پرداخت ها تأثیر می‌گذارد.

راه‌های مقابله با تورم

قرار دادن پول در انبار سرمایه‌گذاری‌های ارزشی مانند طلا، املاک و مستغلات، سهام و ارز دیجیتال به مهار تورم کمک می‌کند.

از آنجایی که پول نقد در طول زمان قدرت خرید خود را از دست می‌دهد، نگهداری پول نقد منجر به از دست دادن پس‌انداز افراد می‌شود. این امر باعث شده است که مردم پول خود را در انبار سرمایه‌گذاری‌های با ارزش مانند طلا، املاک و مستغلات، سهام و در حال حاضر ارزهای دیجیتال قرار دهند. آیا بیت کوین در برابر تورم محافظت می‌کند، از آن زمان تاکنون یک سوال در این شهر مطرح بوده است.

برای اینکه یک دارایی به عنوان یک فروشگاه ارزش نگهداری شود، باید بتواند قدرت خرید خود را در طول زمان حفظ کند. به عبارت دیگر، ارزش آن باید افزایش یابد یا حداقل ثابت بماند. ویژگی‌های کلیدی مرتبط با چنین دارایی‌هایی عبارتند از کمبود، دسترسی و دوام.

– طلا به عنوان محافظ در برابر تورم

در طول دوره های تورمی گذشته، طلا سابقه متفاوتی داشته است. در دهه 1980 مواقعی وجود داشت که نگهداری طلا بازدهی منفی به مالکان می داد.

داده‌های مورنینگ استار نشان می‌دهد که طلا در دوره‌های تورمی گذشته سابقه بدی داشته است. انتظار می رود کالایی که قرار است در برابر تورم محافظت کند، زمانی که قیمت‌های مصرف کننده بالا می رود، افزایش یابد. در دوره‌های تورم بالا، به‌ویژه در دهه 1980، مواقعی وجود داشت که صاحبان طلا در نهایت بازدهی منفی داشتند.

اخیرا، طلا به آرامی درخشش خود را به عنوان پرچین از دست داده است. در طول همه‌گیری و حتی زمانی که امواج فروکش کرده‌اند، مردم کمتر به طلا علاقه نشان می‌دهند. این فلز همچنان برای حفظ ارزش در بلندمدت به اندازه کافی خوب است، اما در کوتاه مدت، این فلز در حال حاضر کمتر قابل اعتماد است.

– املاک و مستغلات به عنوان محافظ در برابر تورم

ظهور حباب مسکن در ایالات متحده نشان داد که املاک و مستغلات را نمی توان همیشه به عنوان محافظ در برابر تورم مورد اعتماد قرار داد.

برای مدت طولانی، املاک و مستغلات به عنوان یک محافظ موثر در برابر تورم در نظر گرفته شده است. اما این افسانه در حباب مسکن ایالات متحده از بین رفت. در مارس 2007، فروش و قیمت مسکن در کشور دچار افت شدید شد. همانطور که داده های انجمن ملی مشاوران املاک (NAR) نشان می‌دهد، فروش از اوج 554000 در مارس 2006 با 13 درصد کاهش به 482000 رسید.

در آمریکا و سراسر جهان، قیمت املاک و مستغلات با عواملی مانند سیاست دولت، ثبات سیاسی و اقتصادی کشور، جمعیت و اقتصاد محلی، موقعیت جغرافیایی و زیرساخت ها و غیره ارتباط تنگاتنگی دارد. پارامترها به سادگی برای یک فرد معمولی بسیار زیاد هستند که نمی توانند آن را درک کنند.

– سهام به عنوان محافظ در برابر تورم

سرمایه‌گذاری بلندمدت در سهام به اطلاع از اثرات تورم کمک می کند. فقط مطمئن شوید که شرکت دارای اصول بنیادی قوی است.

برخی از سهام به محافظت از ارزش سرمایه‌گذاری شما کمک می‌کنند. حتی اگر این سهام در کوتاه مدت توسط سرمایه‌گذاران بی‌حوصله ضربه بخورند، در طول زمان به خوبی بهبود می یابند. اما باید این را در نظر بگیرید که همه سهام برای محافظت از تورم خوب عمل نمی کنند. شما باید شرکت‌هایی را بیابید که دارای اصول بنیادی قوی هستند و احتمال بیشتری دارد که سود سهام بهتری برای سهامداران خود بکشند.

– یک موضوع مشترک: پیوند طلا، املاک و سهام به نهادهای متمرکز

طبقات دارایی های سنتی توسط مقامات متمرکز کنترل می شود و آنها را در برابر تعصبات و فشارها آسیب پذیر می کند.

ارزش پیشنهادی همه طبقات دارایی های متعارف همواره به سیاست های مقامات متمرکز مانند دولت ها یا بانک های فدرال مرتبط است. دارایی‌ای که ذاتاً با سیستمی مرتبط است که دارندگان دارایی نمی‌توانند در آن دخالت کنند، واقعاً پوشش قابل اعتمادی نیست، زیرا مرجع متمرکز کنترل یک دکمه را بر روند رسیدگی اعمال می‌کند.

آیا بیت کوین محافظ تورم خوبی است؟

بیت کوین به لطف عرضه محدود و عدم تمرکز، یک محافظ موثر در برابر تورم است. این عوامل کمیابی و قدرت انعطاف‌پذیری را به ارمغان می‌آورد.

آیا بیت کوین می‌تواند از تورم جلوگیری کند؟ دو عامل اصلی که باید در نظر بگیرید عرضه محدود و عدم تمرکز است:

– عرضه محدود، کمیابی را به همراه دارد

عرضه بیت کوین (BTC) از نظر الگوریتمی به 21 میلیون سکه محدود شده است. تا پایان سال 2021، 18.77 میلیون بیت کوین قبلاً وارد گردش شده است. به عبارت دیگر، 83 درصد از بیت کوینی که می‌توانست به وجود بیاید، ظرف 12 سال پس از پیدایش این ارز دیجیتال استخراج شده است.

تورم زمانی اتفاق می‌افتد که دولت یا بانک مرکزی اسکناس‌های ارز را به‌طور گزاف چاپ می‌کنند و در نتیجه عرضه بیش از حد پول ایجاد می‌شود. تئوری اقتصادی بیان می کند که تورم زمانی رخ می‌دهد که حجم پول سریعتر از تولید واقعی کالاها یا خدمات افزایش یابد. این امر در حالی اتفاق می‌افتد که اکنون خانوارها پول نقد بیشتری برای خرید همان مقدار کالا دارند و در نتیجه قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

محدودیت‌های از پیش تعیین‌شده برای بیت کوین در گردش به معنای عدم عرضه اضافی است و تورم را کنترل می کند. علاوه بر این، نرخ سالانه ماینینگ سکه دیجیتال تقریباً هر چهار سال یکبار طی فرآیند هاوینگ 50 درصد کاهش می‌یابد. با در نظر گرفتن زمان‌بندی عرضه فعلی، نرخ تولید سالانه بیت‌کوین تقریباً نصف طلا خواهد بود و به کاهش آن ادامه می‌دهد، که باعث می‌شود آن از فلز کمیاب‌تر شود و ارزش آن افزایش یابد.

– عدم تمرکز موجب تقویت انعطاف‌پذیری می‌شود

ساختار غیرمتمرکز بیت کوین آن را از کنترل یک مرجع متمرکز خارج می کند. با وجود هزاران گره در سراسر جهان، این شبکه به طور مطلوب در برابر حملات خارجی که ممکن است به دنبال تغییر سیاست پولی آن باشد، مقاوم است، که ممکن است کمبود ذاتی سکه دیجیتال را به خطر بیندازد. وقتی صحبت از سطوح غیرمتمرکز می شود، هیچ ارز دیگری حتی به بیت کوین نزدیک نمی‌شود.

در هر مرجع یا سازمانی، اجبار از طریق فشار یا رشوه صورت می گیرد. با این حال، بیت کوین از چنین عواملی مصون است، زیرا هیچ رهبر برای تأثیرگذاری و هیچ کمیته اجرایی برای رشوه وجود ندارد. ساتوشی ناکاموتو، بنیانگذار آن، از زمان پیدایش بیت کوین، نام مستعار خود را حفظ کرده است. بیت کوین یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد برای داشتن یک سابقه فوق العاده موفق در غیاب رهبری تأثیرگذار است.

هر کسی می‌تواند یک نود بیت کوین را اجرا کند، تاریخچه تراکنش‌ها را تأیید کند و تراکنش‌ها را از طریق شبکه انتقال دهد. تمرکززدایی گسترده به این معنی است که ارزهای دیجیتال نمی‌توانند دوبار خرج شوند. همچنین به توزیع سکه‌ها کمک کرده و به بیت کوین کمک کرده تا از چالش های متعدد جان سالم به در ببرد. این به بیت کوین کمک کرده است تا از کنترل متمرکز بر اطلاعات جلوگیری کند و به همه دارندگان سکه امکان مشارکت در تصمیم گیری را بدهد.

زمانی که کسب‌وکارهایی که به بیت‌کوین علاقه داشتند سعی کردند اندازه بلوک را تغییر دهند تا امکان تراکنش‌های بیشتری در هر بلوک فراهم شود، اپراتورهای گره و توسعه‌دهندگان به شدت با این پیشنهاد مخالفت کردند. این امر بر انعطاف ذاتی بیت کوین تاکید کرده است زیرا نهادهای قدرتمند اقتصادی نتوانستند اراده خود را بر شبکه تحمیل کنند.

چگونه افزایش تورم بر قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارد؟

از زمان پیدایش، ارزش ذخیره‌شده در بیت کوین با سرعت بیشتری نسبت به خود تورم افزایش یافته‌است.

سرمایه‌گذاران بیت‌کوین را ابزاری برای غلبه بر تورم می‌دانند، اگرچه هدف سرمایه‌گذاران فردی ممکن است متفاوت باشد، مانند ثبت سود، رشد ثروت یا استفاده از آن به عنوان ذخیره‌کننده ارزش. همانطور که افزایش تصاعدی قیمت بیت کوین نشان می‌دهد، ارزش ذخیره‌شده در ارز دیجیتال سریعتر از خود تورم افزایش یافته‌است. حتی در سال 2021 که یک سال متوسط برای بیت کوین بود ارز دیجیتال 59.8 درصد رشد کرد که به طور قابل توجهی بهتر از تورم در بیشتر کشورها بود.

نمودار زیر افزایش قیمت بیت کوین در روز از اکتبر 2013 تا 16 مارس 2022 را به دلار آمریکا توضیح می دهد.

آیا بیت کوین به عنوان پوششی در برابر تورم عمل می کند؟

آمارها نشان می‌دهد که بیت کوین در برابر تورم بسیار خوب عمل کرده است، بسیار بهتر از دارایی‌هایی مانند طلا، املاک و سهام.

به عنوان یک دارایی، بیت کوین به طرز شگفت‌انگیزی به‌عنوان پوششی در برابر تورم عمل می‌کند و با اختلاف زیادی آن را شکست می‌دهد، اگرچه باید مراقب عوامل خارجی مانند محیط نظارتی باشید. آمارها نشان می‌دهد که در هنگام ذخیره ارزش در بیت کوین شانس بسیار بهتری نسبت به دارایی هایی مانند طلا، املاک و مستغلات، سهام و غیره است.

نقاط قوت زیربنایی مانند عرضه محدود و تمرکززدایی بیت کوین را به موقعیتی منحصر به فرد به عنوان دارایی که می تواند تورم را دور نگه دارد، سوق می دهد.

منبع: cointelegraph

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *