16 اردیبهشت, 1403 | May, 5, 2024
اخبار منتخب سردبیر

افزایش خطر نظارتی در صورت استفاده روسیه از رمزارزها برای دور زدن تحریم‌ها

اگر روسیه از سیستم پرداخت سوئیفت (SWIFT) منع شود، ممکن است به ارز دیجیتال روی بیاورد. تحلیلگران هشدار داده‌اند که اگر روسیه بتواند از رمزارز برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند، حمایت سیاسی ایالات متحده از کریپتو کاهش و خطر نظارتی افزایش می‌یابد.

کریپتو در صورت استفاده روسیه برای فرار از تحریم ها با خطرات نظارتی روبرو می شود

در بحبوحه صحبت‌های فزاینده درباره ممنوعیت روسیه از سیستم پرداخت بین بانکی جهانی سوئیفت پس از تهاجم این کشور به اوکراین، برخی از تحلیلگران هشدار داده‌اند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ممکن است برای فرار از تحریم ها به ارزهای دیجیتال روی بیاورد.

جارت سیبرگ (Jaret Seiberg)، تحلیلگر گروه تحقیقاتی Cowen واشنگتن گفت:

«ما معتقدیم واشنگتن نگران است که روسیه از رمزارز برای فرار از تحریم‌ها استفاده کند. اگر روسیه بتواند از کریپتو برای فرار از تحریم‌ها استفاده کند، ما معتقدیم که حمایت سیاسی در ایالات متحده از کریپتو کاهش و خطر نظارتی افزایش خواهد یافت.»

سیبرگ معتقد است که از آنجایی که بیشتر تجارت جهانی هنوز به دلار انجام می شود، استفاده از رمزارز برای دور زدن سوئیفت برای روسیه می‌تواند چالش برانگیز باشد.

او گفت: «پرداخت با بیت کوین نیاز به تبدیل به دلار دارد، که راهی برای ردیابی فعالیت‌ها فراهم می‌کند… این نیز به نفع کریپتو کار می‌کند.»

تحلیلگران بر این باورند که اگر روسیه نتواند از ارز دیجیتال برای دور‌زدن تحریم‌ها استفاده کند، این امر می‌تواند دوام ارزهای دیجیتال را از نظر تنظیم کننده‌ها افزایش دهد.

سایبرگ توضیح داد که اگر صرافی های ارز دیجیتال به حفظ تحریم‌های ایالات متحده کمک کنند و دولت بتواند فرارها را با استفاده از بلاکچین ردیابی کند، حمایت سیاسی از کریپتو افزایش خواهد یافت.

تحلیلگر Cowen هشدار داد:

«اینکه که دولت چگونه با استفاده از کریپتو برای پرداخت‌ها و به‌عنوان ذخیره ارزش رفتار می‌کند می‌تواند یک بحران برای کریپتو باشد.»

فشار بر پلتفرم‌های معاملاتی و کیف پول‌ها خواهد بود… این فقط در ایالات متحده نیست. ما انتظار داریم که در بریتانیا، اتحادیه اروپا و متحدان غربی در آسیا نیز اعمال شود.

وزارت خزانه داری ایالات متحده دو صرافی رمزارز روسیه را در سال گذشته تحریم کرد. مشخص شد که Suex و Chatex تراکنش‌های مرتبط با حملات باج‌افزار و سایر فعالیت‌های غیرقانونی را پردازش کرده‌اند.

وزارت خزانه داری در گزارشی که سال گذشته منتشر شد، ارز دیجیتال را به عنوان یک تهدید بزرگ برای برنامه‌های تحریم شناسایی کرد. وزارت خزانه داری توضیح داد:

«ما به این خطر توجه داریم که در صورت عدم کنترل، دارایی‌های دیجیتال و سیستم‌های پرداخت می‌تواند به اثر بخشی تحریم‌های ما آسیب برساند.»

منبع

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *