25 اردیبهشت, 1403 | May, 14, 2024
اخبار منتخب سردبیر

افغان‌ها از ارز دیجتال برای مهار نفوذ طالبان بر رفاه مالی خود استفاده می‌کنند

  • گزارش ها حاکی از آن است که ساکنان افغانستان در حال ذخیره دارایی‌های دیجیتالی هستند که از آن برای حفظ پس انداز خود و کاهش توانایی طالبان حاکم برای تأثیرگذاری بر رفاه مالی خود استفاده کنند. طبق گزارش بلومبرگ، از زمانی که گروه ستیزه‌جو طالبان کنترل را به دست گرفته است، ارزش تراکنش‌های کریپتو در هفته در برخی موارد دو برابر شده است.

افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال در افغانستان

طبق گزارش‌ها، تقاضا برای ارزهای دیجیتال در افغانستان افزایش یافته‌است. ساکنان این کشور به دنبال جلوگیری از مصادره احتمالی وجوه آنها توسط دولت طالبان هستند. علاوه بر این، ارزهای دیجیتال برای مهار نفوذ طالبان بر رفاه اقتصادی آنها استفاده می‌شود. بر اساس گزارش بلومبرگ، برخی از افغان‌ها به دنبال خرید استیبل کوین‌هایی مانند تتر هستند زیرا به دلار آمریکا متصل هستند. حبیب الله تیموری، یک شهروند 26 ساله افغان، که از ادعاهای هموطنانش برای حفظ پس انداز از دارایی های دیجیتال استفاده می کنند گفت:

«تقاضا برای ارزهای دیجیتال زیاد است. در طول بحران‌های دیگر، مردم پول نقد و جواهرات خود را در زمین یا زیر بالش ذخیره می‌کردند. این بار، آنها تصمیم گرفتند آن را به صورت رمزارز دفن کنند.»

همچنین ناصرعلی 26 ساله افغان به نقل از این گزارش ادعا کرد که 30000 دلار موجود در گاوصندوق خود را به USDT تبدیل کرده است. به گفته علی، گزارش‌هایی مبنی بر هجوم طالبان به خانه‌ها و مصادره اموال شهروندان افغان عاملی کلیدی بود که او را مجبور به تبدیل ارز فیات به کریپتو کرد.

علاوه بر این، علی گفت که احساس پشیمانی می‌کندکه چرا زودتر از ارزهای دیجیتال اطلاعی نداشته است.

ساکنان افغان برای هر تراکنش 1.5 درصد کمیسیون دریافت کردند

در همین حال، از زمانی که حکومت طالبان کنترل کشور را به دست گرفت، گزارش شده‌است که تحصیلات متوسطه را برای دختران نوجوان به حالت تعلیق درآورده‌است. این گروه همچنین از کارمندان دولت خواسته است که ریش بگذارند و تفکیک جنسیتی را در شهربازی‌ها ایجاد کرده‌اند. درست اندکی پس از سرنگونی دولت قبلی این گروه شبه نظامی، دولت ایالات متحده دسترسی به 9 میلیارد دلار ذخایر ارزی را مسدود کرد.

در حالی که بازگشت حکومت طالبان منجر به تغییر در ثروت ساکنان افغانستان شده‌است، ممکن است به افزایش حجم معاملات انجام‌شده توسط صرافی‌های ارزهای دیجیتال منجر شده‌باشد. این گزارش به Maihan اشاره می‌کند که یک صرافی ارزهای دیجیتال  است و اکنون بنا به گزارش‌ها، تراکنش‌های کریپتو را انجام می‌دهد که ارزش آن حدود 400000 دلار در هفته است. بر اساس این گزارش، این ارزش بیش از دو برابر چیزی است که Maihan قبل از تسلط طالبان انجام می‌داد.

علیرغم افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال، صرافی‌هایی مانند Maihan می‌گویند که تحریم‌های ایالات متحده بر افغانستان، خرید ارزهای دیجیتال را برای ساکنان دشوار کرده است. علاوه بر این، ساکنانی که از صرافی‌های رمزنگاری محلی خرید می‌کنند، به ازای هر تراکنش رمزنگاری 1.5 درصد کمیسیون دریافت می‌کنند.

منبع: Bitcoin.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *