24 اردیبهشت, 1403 | May, 13, 2024
فاندامنتال مقالات منتخب سردبیر

معرفی شبکه Analog ; اولین بلاکچین لایه صفر گواه اثبات زمان

شبکه آنالوگ (Analog‌) با وعده حل مشکل سه‌گانه بلاک چین و پوشش‌دهی نقص گواه اثبات بلاکچین‌های دیگر طراحی شده.

در بستر آنالوگ با مفاهیمی به عنوان آمنیچین‌ (Omnichain)، گراف زمانی‌ (Timegraph)، نود زمانی (Time Node) و غیره مواجه هستیم.

شبکه Analog چیست؟

در پاسخ سوال جامع Analog چیست باید بگوییم که آنالوگ یک بلاک چین لایه صفر است که API گراف زمانی (Timegraph‌) آن امکان قابلیت همکاری کامل میان تمامی پروتکل‌های بلاکچینی را فراهم می‌کند. از همه مهم‌تر‌، این گراف زمانی می‌تواند داده‌های دنیای واقعی را بدون استفاده از اوراکل‌، بریج‌ یا زنجیره‌های جانبی به قرارداد‌های هوشمند تبدیل کند.

لازم به ذکر است که محدوده بعدی در راستای تکامل بلاک چین‌، آمنیچین (Omnichain‌) نام دارد. این نوع از زنجیره‌ها‌، قابلیت مقیاس پذیری نامحدود را در کنار قابلیت همکاری کامل برای ما به همراه داشته و این فرایند بدون به خطر انداختن حریم خصوصی و امنیت صورت می‌گیرد.

بستر وب ۳.۰ و دیفای هنوز در دوران ابتدایی تکامل خود به سر می‌برند‌، اما ممکن است با توجه به تنگناها و مشکلاتی که حالا بلاکچین با آنها روبه‌روست‌، پتانسیل رشد محتمل این دو حیطه هم با محدودیت مواجه شود. به صورت ایده‌آل‌، لازم است که قابلیت همکاری بدون هیچ‌گونه مشکلی پیاده‌سازی شود و نیازی به بریج‌، زنجیره جانبی و اوراکل‌ها وجود نداشته باشد؛ این درست همان نقطه‌ای است که می‌توانیم به سوال آنالوگ چیست پاسخ داده و آن را مورد بررسی قرار دهیم. قابلیت‌های مبتنی بر آمنیچین آنالوگ‌، مشکلات سه‌گانه بلاک چین را به صورت کامل رفع می‌کنند.

باید گفت که Analog اولین بلاکچین لایه صفر است که به صورت مبتنی بر الگوریتم اجماع گواه اثبات زمان (PoT‌) کار می‌کند. این امر بدان معناست که آنالوگ یک پروتکل آمنیچین غیرمتمرکز است که بدون نیاز به بریج‌ها‌، اوراکل‌ها یا زنجیره‌های جانبی‌، قابلیت همکاری میان زنجیره‌ای متقابل یکپارچه را تضمین می‌کند.

در این مبحث، مفهوم Omnichain بدین معناست که این پروتکل با تمامی بلاک چین‌های موجود سازگار است. بهتر است این پروتکل را تحت عنوان «بلاکچین بلاک چین‌ها‌» در نظر بگیریم. تمامی این قابلیت‌ها به این دلیل امکان‌پذیر هستند که آنالوگ در قالب یک بلاک چین لایه صفر، می‌تواند بلاکچین‌های موجود را در خود جای داده‌ و امکان ساخت تمامی آنها به صورت مبتنی بر این پروتکل را فراهم کند. لازم به ذکر است‌، با توجه به دستاورد‌های گراف زمانی آمنیچین‌، این امکان برای آنالوگ فراهم می‌شود تا بتواند تکمیل‌کننده تمام برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp‌) بر بستر بلاکچین‌های موجود و بلاک چین‌های جدید باشد.

همین امر به تبدیل شدن این پروتکل به یک بلاک چین آگنوستیک یا مستقل ایده‌آل منجر می‌شود. آنالوگ می‌تواند با استفاده از پروتکل انتقال داده رویداد میان زنجیره‌ای (XCEDT‌)‌، داده‌های رویداد را از تمامی برنامه‌های غیرمتمرکز جمع‌آوری کرده و آنها را به سطح قابل اجرا بودن برساند. همانطور که ممکن است تا الان نیز متوجه شده باشید‌، آنالوگ تمامی مشارکت‌کنندگان در وب ۳‌، از توسعه‌دهندگان برنامه غیرمتمرکز گرفته تا مهندسان بلاک چین و میانگین کاربران روزانه بستر دیفای و متاورس را مورد هدف قرار می‌دهد. پروتکل Analog از نقطه نظر طراحی، می‌تواند مشکل سه‌گانه بلاک چین در زمینه‌های مقیاس‌پذیری‌، امنیت و حفظ حریم خصوصی را رفع کرده و مشکل پراکندگی نقدینگی موجود را حل کند. این امر به ساخت یک اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز پررونق منجر خواهد شد.

عدم قابلیت تجمیع نقدینگی در دکس‌های مختلف
منبع: Analog.one

داده رویداد در بستر آنالوگ چیست؟

عبارت داده رویداد (Event Data) در حیطه بلاک چین آنالوگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. داده رویداد به هر نوع دیتایی گفته می‌شود که مشترکین آن بستر، قصد اندازه‌گیری و تعیین خصوصیات مرتبط با آن را داشته باشند. این داده‌ها اتفاقات دنیای واقعی از قبیل ردیابی داده زنجیره تامین‌، فعالیت‌های حوزه برنامه غیرمتمرکز مثل خرید یک توکن و انتقال آن بین کیف پول‌ها‌ و همچنین فعالیت‌های پیچیده مثل استیک کردن رمزارز‌ها در استخر‌های نقدینگی مختلف را شامل می‌شوند. به صورت ایده‌آل‌، تمامی فعالیت‌های درونی یا بیرون از زنجیره به رویدادی منجر می‌شوند که قابلیت زمان‌بندی داشته و می‌توان ویژگی‌های این رویداد‌ها را شناسایی کرد.

توجه داشته باشید که یک بلاک چین لایه صفر به صورت معمول با عنوان لایه انتقال داده (Data Transfer Layer) شناخته می‌شود. دلیل این امر را به این موضوع می‌توان نسبت داد که این لایه‌، بلاکچین و شبکه‌های سنتی دنیای واقعی را با یکدیگر ادغام می‌کند. آنالوگ به بهره‌گیری از نود زمانی تسرکت (Tesseract‌) به این هدف دست پیدا می‌کند. نود زمانی تسرکت داده‌های رویداد را از شبکه‌های خارجی استخراج می‌کند و این امر به صورت یکپارچه‌ای موجب اتصال دنیای واقعی به بلاک چین می‌شود.

شبکه آنالوگ چگونه کار می‌کند؟

زیبا‌ترین ویژگی آنالوگ در سادگی آن نهفته است. برای این‌که بتوانیم درک کاملی از شیوه کارکرد این بستر داشته باشیم‌، لازم است که در ابتدا با مفاهیم بنیادین این حوزه آشنا شویم. از جمله مفاهیم بنیادین این حیطه به مکانیزم اجماع گواه اثبات زمان (PoT‌)‌، تایم‌چین (Timechain‌) یا زنجیره زمانی‌، بازار داده رویداد‌، گراف زمانی و نود‌های زمانی می‌توان اشاره کرد.

گواه اثبات زمان چیست؟

آنالوگ از مکانیزم اجماع گواه اثبات زمان (PoT‌) استفاده می‌کند. PoT یا Proof of Time یک الگوریتم اجماع قابل تایید‌، ایمن‌، سازگار با محیط زیست و بسیار مقیاس‌پذیر است، که برای اعتبارسنجی داده رویداد در بستر بلاک چین آنالوگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این الگوریتم اجماع به صورت خاص برای پاسخ‌دهی به دو سوال در رابطه با Event Data طراحی شده است؛ آیا مدرکی دال بر این‌که یک رویداد اتفاق افتاده یا خیر وجود دارد؟ تا چه اندازه می‌توان مطمئن بود که رویداد مورد نظر واقعا اتفاق افتاده است؟

مکانیزم اجماع PoT برای تضمین اکوسیستمی که واقعا غیرمتمرکز بوده و با داده‌های رویداد معتبر همراه است، از امتیاز رتبه‌بندی‌، شاخص اعتماد‌، استیکینگ ثابت‌، لاتاری یا قرعه‌کشی وزنی و یک تابع تصادفی یا رندوم قابل تایید (Verifiable Random Function یا به اختصار VRF‌) استفاده می‌کند. در واقع این رویکرد‌ها به پوشش‌دهی نقاط ضعف بلاکچین‌های مبتنی بر گواه اثبات کار (PoW‌) می‌پردازند و مشکلات موجود در بستر قابلیت همکاری بلاک چین‌های مبتنی بر گواه اثبات سهام (PoS‌) را حل می‌کنند.

گواه اثبات زمان چیست؟
منبع: Analog.one

برخلاف بلاک چین‌های مبتنی بر PoS که از اعتبارسنج‌هایی با بیشترین تعداد توکن استفاده می‌کنند‌، PoT به منظور تعیین نود درخواست‌کننده و تایید بلاک‌های بعدی از امتیاز رتبه‌بندی و استیکینگ ثابت بهره می‌برد. از طرف دیگر‌، برخلاف بلاک چین‌های مبتنی بر PoW که با توجه به قدرت محاسباتی بالاتر به نفع استخراج‌کنندگان است‌، هر یک از نود‌های واحد در بستر PoT، می‌توانند پیشنهاد خود را ارائه و تایید کنند. این مکانیزم اجماع به منظور جلوگیری از فعالیت نود‌های زمانی مختل‌کننده در راستای جعل داده رویداد در هنگام ثبت پروپوزال بلاک از تابع تاخیر قابل تایید (Verifiable Delay Functions یا به اختصار VDF‌) استفاده می‌کند.

مکانیزم اجماع تحت پوشش گواه اثبات زمان در بستر بلاک چین آنالوگ در دو مرحله شکل می‌گیرد. این دو مرحله عبارتند از پروپوزال بلاک (Block Proposal) و تایید بلاک (Block Confirmation).

پروپوزال یا طرح پیشنهادی بلاک

طرح پیشنهادی بلاک تحت عنوان «رای‌گیری نرم (Soft Voting)» نیز نامیده می‌شود. در این بخش‌، داده رویداد به شبکه ارسال شده و نود زمانی‌ای که این داده را دریافت می‌کند‌، این اطلاعات را به «انتخاب‌کنندگان زمان‌» می‌فرستد. کار انتخاب‌کنندگان زمان (Time Electors‌)‌ جمع‌آوری داده‌ها، محاسبه VDF و ارسال آن به بقیه نود‌های زمانی است.

تاییدیه بلاک

این مرحله با عنوان «رای‌گیری سخت‌ (Hard Voting)» نیز شناخته می‌شود. ۱۰۰۰ نود زمانی در طول قرعه‌کشی یا لاتاری وزنی مبتنی بر VDF و در راستای شرکت در تایید داده‌های رویداد ایجاد می‌شوند. بلاک مورد نظر تنها در صورتی به زنجیره زمانی یا Timechain افزوده می‌شود، که دو سوم نود‌های زمانی آن را بپذیرند و به اجماع برسند.

زنجیره زمانی (Timechain)

بهترین توصیفی که می‌توان برای دفترکل آنالوگ ارائه کرد‌، در قالب یک زنجیره زمانی خواهد بود. بلاک‌های اعتبارسنجی شده در این بخش یافت می‌شوند؛ این بلاک‌ها نشان‌دهنده داده رویداد‌، هش بلاک قبلی و اثبات VDF هستند. زنجیره زمانی Analog اولین پروتکل آمنیچین غیرمتمرکز و همراه با قابلیت همکاری در تاریخ این عرصه محسوب می‌شود. ارائه چنین بستری به واسطه بهره‌گیری از API گراف زمانی آنالوگ میسر شده است، که امکان تبدیل رویداد‌ها و داده‌های دنیای واقعی به قراردادهای هوشمند Continuum (قراردادهای هوشمند داخلی پروتکل آنالوگ) و برعکس را برای ما به ارمغان آورده است.

علاوه بر این‌، این زنجیره زمانی قابلیت همکاری متقابل میان زنجیره‌ای را نیز تضمین کرده و این قابلیت را به بنیانی تبدیل می‌کند تا بتوان برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر آمنیچین را بر روی آن ساخت. آنالوگ برای محافظت از حریم خصوصی داده‌های رویداد‌، از الگوریتم ZK-STARK برای انتقال داده‌های رویداد میان برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند.

آنالوگ چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

اولین مزیت Analog بدین صورت است که این پروتکل در قالب یک بلاک چین لایه صفر، به صورتی تاثیر‌گذار مشکل سه‌گانه حوزه بلاکچین را رفع می‌کند و نقدینگی موجود را از طریق امور مالی غیرمتمرکز آزاد می‌کند. لازم به ذکر است که تعداد اندکی از بلاک چین‌های دیگر نیز تلاش کرده‌اند که این مشکل سه‌گانه را حل کنند‌؛ اما در نهایت مجبور شده‌اند یکی از این سه جنبه را فدای حل دو مشکل دیگر کنند. به عنوان مثال‌، برخی از آنها مجبور شده‌اند که غیرمتمرکز‌سازی را برای دست یافتن به قابلیت همکاری قربانی کنند.

مشکلاتی که شبکه آنالوگ برطرف می‌کند
منبع: Analog.one

مقیاس‌پذیری

بلاک چین‌های فعلی می‌توانند تعداد معینی از تراکنش‌ها در هر ثانیه (TPS‌) را مدیریت کنند. محدود بودن قابلیت مدیریت تعدادی از این تراکنش‌ها به معنای محدودیت در مقیاس‌پذیری این بلاک چین‌ها است. به عنوان مثال‌، بیت کوین تنها به میزان ۵ تراکنش در ثانیه‌ و اتریوم به تعداد ۱۲ تراکنش در هر ثانیه را مدیریت می‌کند. در واقع‌، از نقطه نظر مقیاس‌پذیری‌، سولانا یکی از نویدبخش‌ترین پروتکل‌ها محسوب می‌شود. این بلاک چین قادر است تا به میزان ۵۰,۰۰۰ تراکنش را در هر ثانیه به انجام برساند و نزدیک‌ترین رقیب این بلاکچین‌ یعنی استلار‌، قادر است به میزان ۳۰۰۰ تراکنش را در طول هر ثانیه به انجام برساند. به صورت ایده‌آل‌، پایین بودن میزان TPS به معنای ارتباط بیشتر با مکانیزم اجماع است و بلاک چین‌های مبتنی بر گواه اثبات کار در دسته کند‌ترین بلاکچین‌ها در این حیطه قرار دارند. بلاک چین‌های سریع‌تر مانند سولانا که از زنجیره‌های جانبی استفاده می‌کنند‌، با هدف قربانی کردن امنیت و دست یافتن به کمال مقیاس‌پذیری حاصل از غیرمتمرکز‌سازی فعالیت می‌کنند.

مکانیزم اجماع گواه اثبات زمان آنالوگ، از صد‌ها میلیون نود زمانی به هم پیوسته پشتیبانی می‌کند و این امر به توان عملیاتی بالاتری منجر می‌شود. بلاک‌های این بستر ظرف مدت زمان ۰.۴ میکروثانیه تایید می‌شوند و این امر بدین معناست که Analog به میزان تقریبی ۴۷۰۰ برابر سریع‌تر از اتریوم و ۱.۵ برابر سریع‌تر از سولانا است.

مکانیزم اجماع PoT آنالوگ از فرایند پایپ‌لاین کردن یا “لوله‌کشی” بلاک (Block Pipelining) بهره می‌برد و این فرایند، از ممپول‌هایی استفاده می‌کند که به منظور ذخیره‌سازی بلاک‌های تایید نشده مورد استفاده قرار می‌گیرند. تابع VDF، میزان تاخیر در تایید را به حداقل رسانده و راحت بودن و سرعت بالای کپی شدن بلاک‌ها در سراسر شبکه را تضمین می‌کند. این فرایند بدون قربانی کردن امنیت صورت می‌گیرد.

قابلیت همکاری

شاید بتوان این بخش را بزرگ‌ترین دستاورد آنالوگ محسوب کرد. قابلیت همکاری آغازکننده آینده آمنیچین لایه صفر به حساب می‌آید. هیچ راهی وجود ندارد که به واسطه آن بتوان ارتباطات میان زنجیره‌ای بین تمامی برنامه‌های غیرمتمرکز را به صورت کامل مورد استفاده قرار داد. این عدم توانایی در زمینه اشتراک‌گذاری داده بدین معناست که کل اکوسیستم دیفای ناکارآمد بوده و نقدینگی موجود در این عرصه به صورت عمده میان اکوسیستم‌های مختلف تقسیم می‌شود.

پیش از این‌که نامی از آنالوگ مطرح شود‌، کاربران می‌توانستند به صورت میان زنجیره‌ای و با استفاده از بریج‌ها‌، اوراکل‌ها و زنجیره‌های جانبی تراکنش‌های خود را به انجام برسانند. چنین رویکرد‌هایی به ارائه راهکار‌های میان زنجیره‌ای منتهی می‌شدند، اما به صورت کلی بسیار ناکارآمد بودند. به عنوان مثال‌، با استفاده از بریج‌ها می‌توانیم توکن‌های درون یک زنجیره را سوزانده و در زنجیره دیگری توکن رپ شده (Wrapped Token) ایجاد کنیم. سپس در ادامه این فرایند لازم است تا با پرداخت فی بالایی‌، این توکن‌ها را به توکن بومی زنجیره مقصد تبدیل کنیم. این فرایند به صورت ناخواسته‌ای به پدید آمدن شبکه‌های متمرکز مقیاس‌ناپذیری منجر می‌شود. اوراکل‌ها و زنجیره‌های جانبی ارائه شده توسط بلاک چین‌هایی از قبیل پولکادات و کازمس مملو از چنین مشکلاتی هستند.

قابلیت همکاری در شبکه آنالوگ
منبع: Blockonomi

آنالوگ در قالب یک بلاک چین لایه صفر قابلیت همکاری بین زنجیره‌ای آمنی‌چین را تضمین می‌کند؛ بدین صورت که انجام عملی در یک برنامه غیرمتمرکز موجب آغاز شدن یک فرایند در برنامه غیرمتمرکز مبتنی بر زنجیره دیگر می‌شود. علاوه بر این‌، کاربران می‌توانند به واسطه نود زمانی Tesseract، داده رویداد قابل تایید دنیای واقعی را در بستر بلاک چین آنالوگ جمع‌آوری کنند. این در حالیست که زنجیره زمانی نیز انتقال دارایی را به واسطه «اثبات رویداد (Event Proof)» تسهیل می‌کند؛ این بدان معناست که کاربران می‌توانند بدون نیاز به بریج‌ها‌، اوراکل‌ها یا زنجیره‌های جانبی به انتقال دارایی‌ها در زنجیره‌های مختلف بپردازند. چنین فرایندی به ما کمک می‌کند تا دفتر سفارش یا Order Book چند زنجیره‌ای صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX‌) را به روش آسان‌تری بسازیم و مشکل پراکندگی نقدینگی را حل کنیم.

توجه داشته باشید که شبکه Analog نیز قابل ارتقا بوده و قصد دارد تا یک SDK جهانی را در این شبکه پیاده‌سازی کند. بدین ترتیب‌، می‌توان هر یک از زنجیره‌های مختلف را بر روی این شبکه نصب کرد و تضمین می‌شود که تمامی نود‌ها می‌توانند در قالب یک نود Tesseract به این شبکه ملحق شوند. هنگامی که شبکه آزمایشی آنالوگ در طول سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شود‌، یک کیف پول جهانی برای کاربران راه‌اندازی خواهد کرد، تا بتوانند به نقدینگی جهانی دسترسی داشته و به راحتی با برنامه‌های غیرمتمرکز میان زنجیره‌ای تعامل داشته باشند.

غیرمتمرکز‌سازی و حریم خصوصی

بلاکچین‌های مبتنی بر PoW به قدرت محاسباتی وابسته هستند. این بدان معناست که قدرت ماینینگ تنها بر روی ماهیت‌های اندکی تمرکز دارد. همین موضوع در رابطه با بلاک چین‌های مبتنی بر PoS که به هولدر‌های بزرگ توکن‌ها کمک می‌کنند نیز صادق است. مکانیزم گواه اثبات زمان آنالوگ، با استفاده از رویکرد سپرده یا استیک ثابت‌ (که در بطن آن لازم است تمامی نود‌های زمانی به میزان مساوی توکن Analog استیک کنند‌)، این فرایند شبه‌متمرکز را حذف می‌کند. لازم است یک بلاک توسط دو سوم اجماع این نود‌های زمانی که به صورت تصادفی و بسته به امتیاز رتبه‌بندی خود انتخاب شده‌اند‌، مورد تایید قرار بگیرد.

برای این‌که یک کاربر اختلال‌گر بتواند حمله موفقیت‌آمیزی به شبکه آنالوگ داشته باشد، لازم است که بیش از ۹۹ درصد از امتیاز رتبه‌بندی را کسب کرده و بیش از دو سوم نود‌های زمانی که به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند را کنترل کند. امتیاز رتبه‌بندی که نقشی اساسی در این حیطه بازی می‌کند، به واسطه ارتباط زمانی نود‌، اعتبار پیشینه و میانگین ارزش وزنی نود‌های همسایه خود محاسبه می‌شود. برخلاف سایر بلاکچین‌ها که در معرض خطر حمله ۵۱ درصدی قرار دارند‌، بهره‌گیری از امتیاز رتبه‌بندی موجب غیرعملی بودن امکان به خطر افتادن آنالوگ می‌شود. این پروتکل به منظور حفاظت از حریم خصوصی داده کاربران، از یک پروتکل بازگشتی اثبات دانش صفر (ZK-SNARK) استفاده می‌کند.

توکن ANLOG چیست؟

توکن بومی بلاک چین آنالوگ تحت عنوان ANLOG شناخته می‌شود. این توکن با استاندارد‌های ERC-20 و BEP-20 مینت شده است. این توکن بومی در راستای تشویق منتشر‌کنندگانی که داده‌های زمانی و نود‌های زمانی را ارائه می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این‌، می‌توان از این توکن برای پرداخت فی در صرافی‌های غیرمتمرکز در هنگام تبادل توکن‌های نیز استفاده کرد. به محض اینکه شبکه اصلی Analog Timechain در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شود‌، هولدر‌های ANLOG می‌توانند از این توکن برای بخش حاکمیت و استیکینگ استفاده کنند.

توکنومیکس آنالوگ چیست و توکن کاربردی آن چگونه توزیع می‌شود؟

حداکثر عرضه (Max Supply) به میزان ثابت ۹۰.۵۸ میلیون توکن ANLOG مینت شده است. در تصویر زیر می‌توانید شیوه توزیع این توکن را مشاهده کنید.

توکنومیکس آنالوگ
منبع: Blockonomi

کاربرد‌های آنالوگ چیست؟

حالا که جواب به نسبت کاملی از شیوه عملکرد بلاک چین آنالوگ در اختیار داریم‌، بررسی کاربرد‌های این پروتکل در جنبه‌های مختلف زندگی ما جدا از مقوله دیفای و متاورس‌، کار آسانی خواهد بود. در حوزه امور مالی غیرمتمرکز‌، آمنیچین لایه صفر آنالوگ مشکل پراکندگی نقدینگی و معاملات بین زنجیره‌ای را حل می‌کند. خارج از محدوده دیفای و متاورس‌، آنالوگ کاربرد‌های جالب توجهی در بخش‌های متنوعی از جمله آموزش‌، زنجیره تامین‌، مراقبت‌های بهداشتی‌، ساخت و ساز و نگهداری‌، خرده‌فروشی‌، امور مالی و دولت خواهد داشت.

نود Tesseract آنالوگ می‌تواند داده‌های رویداد را از زنجیره‌های خارجی به دست آورد و به صورت یکپارچه، دنیای واقعی را به بلاک چین متصل کند. بدون شک‌، صدها بلاک چین رقیب اکنون در حال فعالیت هستند. با وجود این‌که چنین امری برای رشد این اکوسیستم و نوآوری در آن مفید است‌، نقدینگی نیز از سوی دیگر در میان این اکوسیستم‌های مختلف به صورت جدا قفل شده است. پروژه‌هایی که در چنین فضایی برای دست یافتن به قابلیت همکاری تلاش می‌کنند‌، در نهایت حریم خصوصی یا غیرمتمرکز‌سازی را برای رسیدن به هدف خود به خطر می‌اندازند؛ این در حالیست که شبکه آنالوگ در قالب یک Omnichain لایه صفر‌، قابلیت همکاری میان زنجیره‌ای یکپارچه برای تمامی بلاک چین‌های فعلی و آتی را به ارمغان می‌آورد.

سخن پایانی

در پاسخ به سوال شبکه آنالوگ چیست، باید بگوییم که مکانیزم اجماع گواه اثبات زمان این پروتکل به ساخت یک اکوسیستم غیرمتمرکز واقعی منجر می‌شود، که از امکانات امتیاز رتبه‌بندی‌، استیکینگ ثابت‌، شاخص اعتماد و تابع تاخیر قابل تایید (VDF‌) بهره می‌برد. استفاده از چنین جنبه‌هایی نشان‌دهنده فرایند پوشش‌دهی کاستی‌ها و مشکلات بلاکچین‌هایی است، که به مکانیزم اجماع PoW یا PoS متکی هستند. این پروتکل همچنین اکوسیستم سازگار با توسعه‌دهنده‌ای را ارائه می‌کند تا همه افراد بتوانند با استفاده از Timegraph API‌، هرگونه داده رویداد دنیای واقعی را به قرارداد‌های هوشمند Continuum تبدیل کنند. آیا تا به حال چیزی در مورد بلاک چین‌های لایه صفر شنیده بودید؟ تا به حال راهکاری برای حل مشکل سه‌گانه بلاک چین به ذهنتان رسیده بود؟ آیا آنالوگ تمام مشکلات مطرح شده در این مقاله را پوشش داده و موفق به انجام وعده‌های خود می‌شود؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *