9 اردیبهشت, 1403 | April, 28, 2024
اخبار منتخب سردبیر

بایننس زنان افغان را از طریق Code to Inspire توانمند می‌کند

بیت‌کوین، بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار، اولین ارز دیجیتال موفق در تاریخ بشریت است. رمزارزی که اولین بار در بازار با هدف رهایی مردم از خدمات شخص ثالث آغاز شد.

تا کنون، پادشاه رمزارزها باعث تحول در تمام نیروهای پشت فناوری بلاکچین شده و دولت و سایر نهادها را مجبور به توجه به خود کرده است. در سال گذشته، مهمترین اتفاق، تحول در صنعت هنر از طریق جریان اصلی توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) بود.

در حالیکه چندین ابتکار و پیشرفت تا کنون معرفی شده است، آنهایی که هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت تأثیر می‌گذارند، آنهایی هستند که به کارهای بشردوستانه مرتبط هستند. چندین شرکت و سازمان از جمله نهادهای کریپتو و غیر کریپتو شروع به استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد یک تغییر مثبت در سراسر جهان کرده اند. حتی برخی از افراد مشهور و هنرمندان به منظور جمع‌آوری کمک برای یک هدف خاص، وارد صنعت کریپتو شده‌اند.

کریپتو برای تغییر

کمک های مالی به صورت کریپتو برای سازمان‌های سرطانی، رهایی از ویروس کرونا، ابتکارات آب پاک، امداد‌ رسانی در بلایای طبیعی، کمک به رفع گرسنگی و بسیاری موارد دیگر انجام شده‌است. پیشگام چنین خیریه‌هایی بایننس است؛ شاخه بنیاد خیریه بلاکچین بایننس. اخیراً، این سازمان ابتکاری را انجام داد که تا کنون توسط هیچ سازمان کریپتو دیگری انجام نشد و آن ارائه کمک در بحران افغانستان است.

در دسامبر 2021، خیریه بایننس همکاری با Code to Inspire که یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در ایالات متحده است را اعلام کرد. هدف این سازمان کمک و توانمندسازی زنان در افغانستان با فراهم کردن امکان دسترسی به تحصیلات و مشاغل فنی است.

شایان ذکر است که این سازمان توسط یک پناهجوی افغان به نام فرشته فروغ تأسیس شد. فروغ مدرک لیسانس خود را در رشته کامپیوتر در افغانستان و پس از آن در آلمان فوق لیسانس خود را گرفت.

خیریه بایننس برای یک پروژه آزمایشی سه ماهه با این سازمان قرارداد امضا کرده است. هدف اصلی ارائه کمک به 100 زن جوان در افغانستان است که تحت رژیم طالبان شغل و دسترسی به آموزش را از دست دادند.

فروغ در گفتگو با هلن های، رئیس خیریه بایننس، فاش کرد که این اقدام به 100 خانواده کمک می‌کند تا در بحران انسانی که در افغانستان اتفاق می‌افتد زنده بمانند. وی خاطرنشان کرد: اکثر شاگردانش نان آور خانواده خود بودند و با توجه به شرایط کشور دسترسی آنها به منابع مالی قطع شد. با این حال، با وجود رمزارز و فناوری همچنان امید وجود دارد. او گفت:

«برای اولین بار دانش‌آموزان ما می‌توانند به اقتصاد جهانی دسترسی پیدا کنند و به روشی بسیار امن و ایمن و خصوصی وجوه دریافت کنند و دنیای مجازی ارزهای دیجیتال را تجربه کنند.»

 

Code to Inspire – چت های خیریه بایننس https://t.co/rc0BeikraH
— Binance Charity (@BinanceBCF) December 9, 2021—

 

همچنین فروغ در صحبت از مشارکت با خیریه بایننس بیان کرد که هر دو سازمان از نظر ارزشی در یک راستا و طول موج هستند. این شامل توانمندسازی افراد، ارزش‌گذاری برابر، ارائه منابع آموزشی، ایجاد منابع پایدار و درک اهمیت فناوری بلاکچین است.

وحشت از طالبان

همه با سقوط افغانستان در سال 2021 کاملاً آشنا هستند. مردم این کشور حقوق دموکراتیک خود را از دست دادند. طالبان پس از نزدیک به دو دهه قدرت را در دست گرفت.

با تصاحب این قدرت، یکی از نگرانی های اصلی که در سراسر جهان مطرح شد این بود که چه اتفاقی برای حقوق زنان افغان در رژیم طالبان می‌افتد. در دهه 90، طالبان به زنان اجازه دسترسی به تحصیل، کسب درآمد و حتی بیرون رفتن از خانه را بدون همراهی مرد نمی‌دادند. طالبان اطمینان دادند که این بار قضیه متفاوت خواهد بود و حق زنان برای تحصیل در رژیم آنها حفظ خواهد شد. با این حال، بیش از شش ماه از زمان تصاحب این سازمان، هنوز اقداماتی برای حمایت از حقوق زنان انجام نشده است.

فروغ گفت دختران و اساتید زن در مقطع متوسطه، دبیرستان و دانشگاه‌های دولتی در کلاس‌های خود شرکت نمی‌کنند. وی همچنین اظهار داشت که خانه‌های امنی که برای زنان مورد خشونت ایجاد شده بود در حال بسته شدن است و اکنون این زنان در معرض خطر قرار گرفته‌اند. فعالان زن، مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران هدف قرار می‌گیرند تا آنها را “بی صدا” کنند. او گفت:

«بنابراین قطعاً ممنوعیت تحصیل دختران و زنان در دبیرستان‌های متوسطه و دانشگاه دولتی یک مسئله بزرگ است و به زنان می‌گویند به خانه‌های خود برگردند و اجازه ندهید به کار خود ادامه دهند. این یک مسئله بزرگ است.»

او افزود:

«پس از حمله ایالات متحده به افغانستان و سقوط طالبان در سال 2001، در طول این دو دهه گذشته، […] حداقل آزادی را برای مسافرت، تحصیل و در نیروی کار بودن به‌دست آوردند. اما اکنون، به طور ناگهانی، در یک بازه زمانی یک هفته، این امکانات گرفته‌شد و هیچ امیدی به آینده آنها وجود ندارد.»

دیده‌بان حقوق بشر (Human Rights Watch) معتقد است که زنان افغان حقوق و رویاهای خود را از دست می‌دهند و بقای اساسی خود را به خطر می‌اندازند. علاوه بر این، مقاله ای از سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که از این پس اوضاع بدتر می‌شود.

فن‌آوری برای ساختن و نه خراب کردن

در حالیکه جهان درهای خود را به روی افغان‌ها بست و کشور در سطح خطرناکی از فقر فرو می‌رود، به نظر می‌رسد فناوری خود را راهی برای خروج از بحران مالی و فراگیری جهانی معرفی کرده است. با به خطر افتادن امنیت دختران که حتی بیرون رفتن از خانه می‌تواند خطرناک باشد، فروغ اظهار داشت که فناوری خود را به عنوان ابزاری برای توانمندسازی نشان داد.

دانش آموزان از خانه به آموزش دسترسی دارند زیرا همه برنامه‌ها به صورت آنلاین است. زنان نیز می توانند با دسترسی به اقتصاد جهانی به شیوه‌ای ایمن درآمد کسب کنند. او گفت:

«ما به آنها لپ تاپ دادیم، به آنها اینترنت دادیم. دخترانی که از راه دور کار می‌کنند، با من کار می‌کنند. آن‌ها به روشی بسیار مطمئن از طریق ارزهای دیجیتال پول می‌گیرند و می‌توانند هر زمانی که بخواهند آن را نقد کنند.»

همکاری با خیریه Binance به زنان که بسیاری از آنها تنها نان آور خانواده خود هستند  این امکان را داد که به روشی امن، ایمن و خصوصی وجوه دریافت کنند. همچنین آنها را قادر می سازد تا “چشم های خود را باز کنند” زیرا شروع به یادگیری در مورد این فضا و فرصت‌های مالی که توسط آن ارائه می‌شود کرده‌اند. علاوه بر این، فروغ استدلال کرد که حتی شوق NFT به آرمان آنها کمک کرده است. زنان به فضایی معرفی می‌شوند که می‌توانند از طریق هنر خود درآمد کسب کنند. برخی از هنرمندان NFT نیز به هدف کمک به آنها مالی می کنند.

«من پیامی از دخترانی دریافت کردم که هرگز دریافت پول به این شکل را تجربه نکرده‌اند. آن‌ها می‌گویند این روش خیلی امن است. ما احساس نمی‌کنیم کسی پول را از ما مصادره خواهد کرد، همچنین احساس قدرت می‌کنیم زیرا چیزی را می‌دانیم که هرگز نمی‌دانستیم.»

این ابتکار به شعار بایننس یعنی «هیچ کس را پشت سر نگذارید» وفادار است و تأثیر آن در مقیاس وسیع‌تر در اکوسیستم افغانستان را می‌توان با گذشت زمان اندازه‌گیری کرد.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *