17 اردیبهشت, 1403 | May, 6, 2024
اخبار

بیت کوین ممکن است به زودی از خواب بیدار شود

معامله گران روزانه که از خواب اخیر بیت‌کوین خسته شده‌اند، ممکن است به زودی مجبور شوند به صفحه نمایش خود بچسبند. تعداد زیادی از موقعیت‌های فیوچرز باز حاکی از تلاطم مجدد قیمت‌ها در آینده است. داده‌های مشتقات نشان می‌دهد که بیت‌کوین ممکن است به زودی از خواب بیدار شود.

شرکت تجزیه و تحلیل بلاک‌چین Glassnode در یادداشتی تحقیقاتی که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: «بازارهای فیوچرز بخاطر نوسانات کوتاه مدت با بهره باز دائمی فیوچرز در حدود 250000 BTC که یک سطح بالا در نظر تاریخ است، یک بشکه باروت باقی می‌مانند.»

سود باز بالای 250000 BTC با افزایش نوسانات در گذشته همزمان بوده است. گلس‌نود افزود: «از آوریل 2021، با افزایش خطر یک فشار کوتاه یا طولانی مدت این موضوع با چرخش‌های بزرگ در قیمت‌ها همراه شده که در رویدادهای رکود گسترده بازار حل شده است.»

قرارداد فیوچرز، تعهد به فروش یا خرید یک دارایی به قیمت توافقی در تاریخ معین یا قبل از آن است. دائمی‌ها قراردادهای فیوچرز بدون انقضا هستند. سود باز به تعداد قراردادهای معامله شده اما با موقعیت جبرانی منحل نشده اشاره دارد.

سود باز غیرعادی بالا نشان دهنده لوریج بیش از حد است. در چنین شرایطی، بازار در برابر انحلال و در نتیجه تلاطم قیمتی آسیب‌پذیر می شود. انحلال‌ها مربوط به بسته‌ شدن اجباری موقعیت‌های کوتاه یا بلند‌مدت توسط صرافی‌ها به دلیل کمبود مارجین است. اینها منجر به حرکت‌های اغراق‌آمیز قیمت می‌شود.

به عنوان یک شاخص مستقل، بهره باز، دیدگاه های جهت دار در بازار را به نتیجه نمی رساند. بلکه فقط میزان پول تخصیص‌یافته به مشتقات را نشان می‌دهد.

با این حال، بهره باز همراه با نرخ های تامین مالی یا هزینه نگهداری از موقعیت های کوتاه/بلند مدت در معاملات فیوچرز دائمی، سوگیری بازار را نشان می دهد. نرخ تامین مالی مثبت به معنای پرداخت کوتاه‌مدت برای قرار گرفتن در معرض افزایشی است. در حالی که نرخ منفی به معنای پرداخت از کوتاه به بلند مدت است.

بر اساس Glassnode، نرخ های تامین مالی بیت کوین اخیرا به محدوده منفی کاهش پیدا کرد. این همراه با علاقه باز بالا، نشان می‌دهد که اهرم به سمت نزولی انحراف یافت. بنابراین، اگر بیت کوین به حرکت خود ادامه دهد، پرداخت بودجه به یک بار برای قراردادهای کوتاه مدت تبدیل می‌شود و ممکن است تصمیم بگیرند موقعیت خود را کاهش دهند و منجر به نوسانات در سمت بالاتر شود.

به طور مشابه، یک حرکت بالاتر نیز می تواند منجر به انحلال اجباری قراردادهای کوتاه مدت شود که به نوبه خود می‌تواند نوسانات بیشتری را به همراه داشته باشد.

بیت کوین آخرین بار نزدیک به 41970 دلار معامله شد که نشان دهنده کاهش 0.6 درصدی در روز است. داده‌های CoinDesk نشان می‌دهد که ارز دیجیتال پیشرو از 7 ژانویه به در رنج معاملاتی بین 40000 تا 44000 دلار است.

منبع

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *