24 اردیبهشت, 1403 | May, 13, 2024
مقالات منتخب سردبیر

دسنترالند (MANA) و سندباکس (SAND): کدام یک در دنیای متاورس بهتر است؟

متاورس (metaverse) به سرعت به یکی از داغ‌ترین موضوعات در حوزه‌های ارز دیجیتال، فناوری و بازی تبدیل شده است. فیسبوک هم اخیراً به نام متا تغییر نام داد، میلیون‌ها دلار تراکنش متاورس از سال 2021 انجام شده است و تعداد زیادی از پروژه‌های متاورس و ارزهای دیجیتال محبوبیت و قیمت بالایی پیدا کردند. دو پروژه‌ای که در این جهش متاورس پیشتاز بوده‌اند، دسنترالند (MANA) و سندباکس (SAND) هستند. هر دو پروژه رشد چشمگیری داشته‌اند و توسط بسیاری از صاحب نظران صنعت به عنوان رهبران آینده در فضای متاورس در نظر گرفته می‌شوند. اگر به دنبال درک صنعت متاورس هستید، ارزش این را دارد که کمی وقت صرف کنید و با این دو پروژه و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر آشنا شوید.

متاورس چیست؟

متاورس یک مفهوم اساسی مهم در پشت پرده دسنترالند و سندباکس است. این اصطلاح برای اولین بار توسط نیل استفنسون در رمان Snow Crash در سال 1992 ابداع شد. این کتاب دنیای مجازی را توصیف می‌کند که در آن کاربران می‌توانند هم با یکدیگر تعامل داشته باشند و هم کالاهای مجازی و املاک و مستغلات را بخرند یا بفروشند.

امروزه، اصطلاح متاورس تا حد زیادی با آن تعریف اولیه صادق است. این مفهوم به یک جهان مجازی اشاره دارد که کاربران می‌توانند از طریق بازی، معاشرت یا جلسات تجاری مجازی باهم تعامل داشته باشند و از طریق خرید و فروش کامل زمین مجازی، NFTها، کالاها و غیره معامله کنند.

دسنترالند (MANA)

متاورس همانطور که در فیلم و کتاب “Ready Player One” به تصویر کشیده شده است.

دسنترالند چیست؟

دسنترالند (Decentraland) طولانی‌ترین پروژه کریپتو در متاورس و بزرگترین پروژه متاورس از نظر ارزش بازار است؛ دنیای مجازیی را ارائه می‌دهد که در آن کاربران می‌توانند خرید و فروش املاک دیجیتال، کالاهای مجازی انجام دهند، خدمات مجازی ارائه دهند و باهم تعامل داشته باشند. پروژه دسنترالند را به عنوان یک نمایش مجازی از دنیای واقعی، با آواتارهای سه بعدی افراد، ارتباطات همتا به همتا، ساختمان‌های مجازی، خدمات مجازی و مالکیت واقعی دارایی‌ها در نظر بگیرید.

یکی از ویژگی‌های بارز دسنترالند و الهام‌بخش نام آن، ماهیت غیرمتمرکز پروژه است. دسنترالند به جای اینکه عملیات و مدیریت آن توسط هیئت مدیره یا مدیرعامل کنترل شود، توسط یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) کنترل می‌شود. این به کاربران دسنترالند اجازه می‌دهد تا به طور جمعی پروژه را اداره کنند و مالک آن باشند.

دسنترالند بر روی بلاکچین اتریوم (ETH) ساخته‌شده و دارای دو توکن بومی است. این توکن‌ها نه تنها عملکردهای درون‌ دسنترالند را ارائه می‌کنند، بلکه برای کسانی که می‌خواهند از طریق DAO تصمیم‌گیری کنند نیز لازم است. این دو توکن عبارتند از:

  • MANA: یک توکن ERC-20 که برای خرید اقلام مجازی از بازار دسنترالند یا خرید خدماتی مانند یک معمار مجازی استفاده می‌شود.
  • LAND: یک NFT که نشان دهنده سرزمین مجازی در جهان دسنترالند است. هنگامی که کاربر مالک LAND شد، کنترل کاملی بر برنامه‌ها و ساختمان‌هایی که در زمین ایجاد می‌کند را دارد.

دسنترالند (MANA)

سندباکس چیست؟

سندباکس (Sandbox) یک پروژه متاورس و بازی مجازی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌هایی را در دنیای درون بازی ایجاد، خرید، فروش و کسب درآمد کنند. با توجه به ارزش بازار، Sandbox دومین پروژه بزرگ متاورس کریپتو پس از Decentraland است اما بزرگترین پروژه متاورس با محوریت بازی است. Sandbox تنها یک بازی نیست، بلکه مجموعه‌ای از بازی‌ها و محتوای تولید‌شده توسط کاربر است. Sandbox به کاربران اجازه می‌دهد تا بازی‌ها و دارایی‌های درون بازی خود را ایجاد کنند.

چیزی که Sandbox را از شرکت‌هایی مانند Roblox جدا می‌کند، که به کاربران اجازه می‌دهد بازی‌ها و محتوا بسازند، این است که Sandbox مالکیت کامل و کسب درآمد از آثارشان را برای سازندگانشان فراهم می‌کند. Sandbox در حال حاضر متمرکز است و یک نهاد مرکزی بر عملیات آنها حاکم است. با این حال، Sandbox امیدوار است که ردپای Decentraland را دنبال کند و تا پایان سال کاملاً غیرمتمرکز شود.

Sandbox بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و مشابه Decentraland دارای توکن‌های بومی و سرزمین مجازی است. توکن بومی سندباکس، SAND، یک توکن ERC-20 است که برای هر دو تراکنش در بازار Sandbox و حاکمیت DAO استفاده می‌شود. SAND همچنین برای خرید زمین Sandbox استفاده می‌شود که در درجه اول برای میزبانی بازی ها استفاده می‌شود. اگرچه کاربران می‌توانند آزادانه بازی بسازند، اما برای انتشار یک بازی برای استفاده عمومی باید زمین بخرند.

دسنترالند (MANA)

Decentraland در مقابل Sandbox: شباهت‌ها در چیست؟

  • موقعیت‌یابی متاورس

یک ویژگی ساده اما مهم هر دو Decentraland و Sandbox این است که هر دو پروژه متاورس هستند. بنابراین، سرمایه‌گذارانی که علاقمند به ریسک در صنعت به‌سرعت در حال رشد متاورس هستند، می‌توانند این کار را با سرمایه‌گذاری در هر یک از این پروژه‌ها انجام دهند.

  • زمین

هر دو پروژه عرضه محدودی از زمین مجازی ایجاد کرده‌اند. و در هر دو پروژه، این سرزمین نقش مهمی در عملکرد متاورس آنها و اقتصاد اکوسیستم آنها ایفا می‌کند.

  • محتوای ایجاد شده توسط کاربر

هم Decentraland و هم Sandbox به کاربران این امکان را می‌دهند که آیتم‌ها، بازی‌ها، محصولات، ساختمان‌ها و موارد دیگر خود را در جهان بسازند.

  • کسب درآمد

هر دو پروژه امکان کسب درآمد از اقلام، زمین و دارایی‌های داخلی را از طریق توکن‌های بومی خود فراهم می‌کنند. Decentraland به کاربران امکان خرید و فروش زمین و اقلام مجازی با MANA را می‌دهد و Sandbox به کاربران امکان خرید و فروش زمین و دارایی‌های درون بازی را با SAND می‌دهد. پس از آن، هر دو MANA و SAND را می‌توان در صرافی‌های مختلف برای سایر ارزهای دیجیتال، مانند تتر دلار آمریکا (USDT) معامله کرد.

مقایسه نمودار قیمت MANA و SAND

Decentraland در مقابل Sandbox: تفاوت‌ها در چیست؟

  • هدف

Decentraland یک دنیای مجازی است که هدف آن شبیه‌سازی دنیای واقعی است و به کاربران امکان معاشرت، کار و بازی در یک محیط مجازی را می‌دهد. Sandbox، از سوی دیگر، بر توسعه یک اکوسیستم بازی که توسط کاربر تولید می‌شود و متعلق به کاربر است متمرکز است. هدف این دو پروژه احتمالاً با رشد و گسترش آنها به طور فزاینده‌ای مشابه خواهد شد.

  • عدم تمرکز (در حال حاضر)

در حال حاضر، Decentraland به طور کامل با یک DAO حاکم غیرمتمرکز است، در حالی که Sandbox هنوز یک نهاد مرکزی کنترل‌کننده دارد. با این حال، Sandbox در نظر دارد تا در سال 2022 حکمرانی خود را به DAO تغییر دهد.

  • تامین زمین و خرید زمین

دسنترالند دارای 90601 قطعه زمین است، در حالی که Sandbox دارای 166464 قطعه زمین است. علاوه بر این، زمین مجازی Decentraland را فقط می‌توان از بازار خود دسنترالند خریداری کرد، در حالی که زمین مجازی Sandbox را می‌توان در بازار Sandbox و OpenSea (بزرگترین بازار NFT) خریداری کرد.

  • قدمت

Decentraland قدیمی ترین پروژه متاورس در حال اجرا است و از سال 2017 به طور کامل عملیاتی شده است. در مقابل، Sandbox به تازگی در سال 2021 راه‌اندازی شد و هنوز در مرحله آلفا خود است، به این معنی که نسخه عمومی آن هنوز کامل منتشر نشده است.

مزایا و معایب Decentraland چیست؟

مزایای Decentraland
  • پروژه‌ای قدیمی‌تر و جا افتاده‌تر که سالهاست در حال اجراست
  • اولین محرک صنعت با پایگاه کاربر فعال 300000 نفر است
  • کاملا غیر متمرکز و از طریق یک DAO اجرا شد
  • محبوب‌ترین و بزرگترین پروژه کریپتو در متاورس است
نقاط ضعف Decentraland
  • فاقد نقشه راه دقیق برای آینده است
  • رقابت سنگینی دارد و با دیگر پروژه‌های متاورس کریپتو مانند Sandbox و شرکت‌های فناوری سنتی در حال گسترش به متاورس، مانند Meta (فیسبوک سابق) رقابت می‌کند.
  • از آنجا که دسنترالند در شبکه اتریوم ساخته‌شده‌است هزینه‌های گس گران قیمتی دارد.
  • فاقد محتوای جذاب و سرگرم کننده است

مزایا و معایب سندباکس چیست؟

مزایای سندباکس
  •  یک تیم حاکم قوی و نقشه راه دقیق دارد
  • محبوب‌ترین و بزرگترین پروژه بازی های کریپتو در متاورس است
  • توسط بیش از 165 برند پشتیبانی می‌شود و توسط بسیاری از موسسات مالی بزرگ مانند Softbank حمایت می‌شود
  • در بازار پرسود و رو به رشد بازی فعالیت دارد
دسنترالند (MANA)

برخی از شرکای برند Sandbox

معایب سندباکس
  • هنوز غیرمتمرکز نشده است
  • نوپا و هنوز در مرحله آلفا است
  • رقابت سنگینی دارد و با پروژه‌های دیگر کریپتو متاورس مانند Decentraland و دیگر پلتفرم‌های بازی سنتی مانند Roblox رقابت می‌کند.
  • از آنجا که Sandbox در شبکه اتریوم ساخته‌شده‌است هزینه‌های گس گران قیمتی دارد.
کدام  پروژه بهتر است؟

این به ترجیحات هر سرمایه‌گذار بستگی دارد. آیا پروژه قدیمی‌تر و جاافتاده‌تری را ترجیح می‌دهید که هدف آن ایجاد دنیای واقعیت مجازی جامع باشد؟ یا پروژه جدیدتری را ترجیح می‌دهید که بر دنیای هیجان‌انگیز و در حال رشد بازی متمرکز باشد؟

دسنترالند (MANA)

جمع‌بندی مطالب

Decentraland و Sandbox هر دو پروژه های پیشرو در متاورس هستند. اگرچه این دو پروژه تفاوت‌های عمده‌ای دارند، اما شباهت‌های زیادی نیز دارند که هر دوی آنها را برای هر کسی که به دنبال مشارکت در صنعت متاورس است، سرمایه‌گذاری قدرتمندی می‌کند.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *