15 اردیبهشت, 1403 | May, 4, 2024
اخبار

مایکل سیلر: بیت‌کوین یک دارایی دیجیتال است اما اتریوم اوراق بهادار دیجیتال است


مایکل سیلر، مدیر عامل توسعه‌دهنده نرم‌افزار MicroStrategy در ایالات متحده، بار دیگر وضعیت نظارتی اتریوم (ETH) را زیر سوال برد. وی استدلال کرد که می‌توان اتریوم را در بهترین وجه آن به‌عنوان یک اوراق بهادار دیجیتال طبقه‌بندی کرد. از سوی دیگر، او اصرار داشت که تردیدی وجود ندارد که بیت‌کوین (BTC) یک دارایی دیجیتال است و بنابراین مشمول دردسرهای نظارتی نمی‌شود.

سیلر، که در قسمت اخیر پادکست UpOnly  گفت که مهمترین چیزی که سرمایه‌گذاران بلندمدت ارز دیجیتال باید درک کنند، وضعیت سیاسی یک دارایی کریپتو است. به‌عنوان مثال آیا این یک رمزارز، یک دارایی کریپتو یا اوراق بهادار کریپتو است.

وی گفت: «تا جایی که من می‌بینم، بیت‌کوین یک دارایی کریپتو است. دارایی هم به این معنی است که به عنوان یک دارایی منصفانه و مشترک، خارج از کنترل یک شرکت یا گروهی از افراد در نظر گرفته می‌شود. ایجاد یک دارایی هم بسیار چالش برانگیز است.

بیت‌کوین یک توزیع منصفانه است

بیت‌کوین توسط ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد که وایت‌پیپر اصلی آن را در سال 2008 منتشر کرد. کوین‌ها از طریق ماینینگ ایجاد می‌شوند، به این معنی که هرگز پیش استخراج یا عرضه اولیه سکه (ICO) وجود ندارد. بیت‌کوین از مکانیسم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند که به گفته سیلر یک «توزیع منصفانه» است.

سیلر با اشاره به این موارد ادعا کرد که بیت کوین را می‌توان به راحتی به عنوان دارایی کریپتو طبقه‌بندی کرد و گفت:

«کاملاً واضح است که از همه چیز در جهان کریپتو، چیزی که به احتمال زیاد در هر کشور یا ملت خاصی دارایی تلقی می شود بیت‌کوین است.»

با این حال، او هر کوینی را که امکان شرط‌بندی یا استفاده از مکانیسم اثبات سهام (PoS) را فراهم می‌کند، می‎توان به عنوان اوراق بهادار دیجیتال طبقه بندی کرد.

سیلر افزود:

«به صراحت توسط رگولاتورها اعلام شد که اگر سهامی وجود دارد و بازدهی دارد، یک قرارداد سرمایه‌گذاری است. یک قرارداد سرمایه‌گذاری هم اوراق بهادار است».

اخیراً بحث هایی مبنی بر اینکه اتریوم در واقع اوراق بهادار است، مطرح شد. این به این دلیل است که اتریوم در ابتدا از طریق یک ICO در سال 2014 تامین شد. در آن زمان، کاربران این فرصت را داشتند که بیت کوین خود را با توکن های ETH مبادله کنند و بیش از 7 میلیون توکن ETH در 12 ساعت اول به‌فروش رفت.

اوراق بهادار در یک منطقه خاکستری نظارتی قرار دارد

به گفته سیلر، مشکل اوراق بهادار این است که در یک منطقه خاکستری نظارتی قرار دارد. او گفت: «برای اینکه بتوانید در [اوراق بهادار] سرمایه گذاری کنید، باید ریسک اوراق بهادار، ریسک قانونی، ریسک رقابتی و خطر واقعی امنیت سایبری را بپذیرید.»

این تا حدی توضیح می‌دهد که چرا سیلور، یک ماکسیمالیست بیت‌کوین، علی‌رغم همه رشد اخیر در مورد امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) یا توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) که عمدتاً بر روی اتریوم ایجاد می‌شوند، از اتریوم دور ماند.

قابل ذکر است که میکرواستراتژی سیلر  با وجود تمام نوسانات و افتها به خرید بیت‌کوین ادامه داده است. بر اساس پرونده‌های که میکرواستراتژی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به اشتراک گذاشت، تا پایان سال 2021، این شرکت تقریباً 124391 بیت‌کوین را در اختیار داشت که با قیمت کل خرید 3.75 میلیارد دلار و میانگین قیمت خرید 30159 دلار به ازای هر بیت‌کوین، با احتساب کارمزدها و هزینه‌ها، خریداری شد.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *