22 اردیبهشت, 1403 | May, 11, 2024
مقالات منتخب سردبیر

کلاهبرداری پامپ و دامپ چیست و چگونه از آن اجتناب کنیم؟

پامپ و دامپ ارز دیجیتال (pump-and-dump) زمانی است که افراد (توطئه‌گران) از اطلاعات گمراه‌کننده برای افزایش قیمت یک ارز دیجیتال استفاده می‌کنند تا بتوانند آن را بفروشند و از آنجا سود ببرند.

بنیانگذاران، همکاران یا گروهی از تجار اطلاعات گمراه‌کننده را برای افزایش قیمت یک دارایی قبل از فروش سهام به قیمت بالاتر منتشر می‌کنند. این بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که اطلاعات زیادی برای خریداران ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

به عنوان مثال، ارزش کریپتو بازی Squid افزایش یافت. سازندگان کریپتو بازی Squid توکن آن بزرگ‌تر از قیمت واقعی آن جلوه دادند. سپس آن‌ها با 3 میلیون دلاری که از سرمایه‌گذاران به جیب زدند ناپدید شدند.

مثال دیگر با کیم کارداشیان و فلوید می‌ودر اتفاق افتاد. آنها قیمت EthereumMax را به صورت تصنعی افزایش دادند (پامپ). پس از این اقدامات، مدیران شرکت سود را گرفتند و سرمایه‌گذاران را با ارزهای دیجیتال بی ارزش رها کردند (دامپ).

سرمایه‌گذاران در ماه ژانویه یک شکایت گروهی با متهم کردن کارداشیان و می ودر به عنوان بخشی از کلاهبرداری تنظیم کردند. اخیرا این موضوع برای ارز دیجیتال SafeMoon هم اتفاق افتاد.

چگونه از کلاهبرداری های ارز دیجیتال جلوگیری کنیم؟

در یک بازار غیرقابل تنظیم، به راحتی می‌توان در دام کلاهبرداری افتاد. در این مقاله ما اطلاعاتی را که توسط آدام لوی برای مبارزه با کلاهبرداری ارز دیجیتال نوشته شده است، در اختیار شما قرار می دهیم.

  • اگر می بینید که یک ارز دیجیتال نسبتا ناشناخته توسط غریبه‌های اینترنتی تبلیغ می‌شود، برای ورود به آن عجله نکنید. راجع به توکن جستجو و تحقیق کنید، وایت‌پیپر آن را پیدا کنید و بخوانید.  باید این کار را برای هر ارز دیجیتالی انجام دهید تا مشخص شود آیا پتانسیل بلندمدت افزایش ارزش آن وجود دارد یا خیر.
  • اگر پروژه هدف مشخصی نداشته باشد، مزایایی بیان می‌کند که غیرواقعی به نظر می‌رسد.  نقشه راه توسعه آن به‌اندازه کافی حساب‌شده و منطقی نیست و یا با بازیگران بد پروژهای قبلی مرتبط است. اینها همگی پرچم قرمز هستند.
  • اگر افرادی را که در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید ناگهان شروع به صحبت راجع به یک ارز دیجیتال کردند را یک پرچم قرمز بزرگ دیگر در نظر بگیرید.
  • اکثر صرافی‌ها تمام سفارشات باز یک دارایی و همچنین تاریخچه سفارش را به شما نشان می‌دهند، الگوی حجم معاملات آن‌ را را بررسی کنید. اگر اخیراً حجم معاملات دارایی افزایش یافته است و به نظر می‌رسد حجم آن در حال افزایش است، محتاط باشید.

پروسه ی پامپ و دامپ میتواند چند دقیقه، چند ساعت، چند روز و حتی چند ماه طول بکشد. بدون شک یک سرمایه‌گذار باهوش باید خود را برای هر شرایطی آماده کند.

منبع

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *