11 اردیبهشت, 1403 | April, 30, 2024
اخبار منتخب سردبیر

بانک‌های روسیه تحت تحریم ویزا و مسترکارت

غول‌های پرداخت و کارت‌های اعتباری ویزا و مسترکارت در پاسخ به تحریم‌‌هایی که روسیه را پس از حمله به اوکراین را هدف قرار داده‌اند، شبکه‌های مؤسسات مالی این کشور را مسدود کرده‌اند.

هفته گذشته، روسیه تهاجم بی‌سابقه‌ای به اوکراین را آغاز کرد و ایالات متحده و دولت‌های سراسر جهان را مجبور به اعمال یک سری تحریم‌ها با هدف قطع ارتباط مسکو از سیستم مالی جهانی کرد.

هفته گذشته، ایالات متحده تعدادی از افراد و مؤسسات مالی روسی را در فهرست تحریم‌ها به نام «لیست اتباع ویژه» قرار داد. این به‌طور موثر شرکت‌ها و افراد آمریکایی را از انجام تجارت با هر فرد یا نهاد موجود در آن لیست مسدود می‌کند. واشنگتن همچنین بانک مرکزی روسیه را روز دوشنبه تحریم کرد.

روز دوشنبه، مسترکارت بدون نام بردن از شرکت ها یا افراد، اعلام کرد که چندین موسسه مالی را از شبکه پرداخت خود مسدود کرده است. این شرکت افزود:

«ما در روزهای آینده به کار با تنظیم‌کننده‌ها ادامه خواهیم داد تا به طور کامل از تعهدات انطباق خود به‌طور کامل پیروی کنیم.»

ویزا همچنین افراد در لیست تحریم‌ها را مسدود کرد. روز سه‌شنبه این شرکت خدمات مالی آمریکایی اعلام کرد:

«اقدام فوری برای اطمینان از تبعیت از تحریم‌های قابل‌اجرا انجام می‌دهد و آماده است تا از تحریم‌های اضافی که ممکن است اجرا شود، پیروی کند».

ویزا و مسترکارت هر دو متعهد شدند 2 میلیون دلار برای کمک‌های بشردوستانه به اوکراین بپردازند .

این امر پس از آن صورت می گیرد که ایالات متحده، کانادا و متحدان اروپایی روز شنبه توافق کردند تا بانک های کلیدی روسیه را از سیستم پیام رسانی بین بانکی سوئیفت حذف کنند. این بدان معناست که بانک‌های روسیه قادر به برقراری ارتباط امن با بانک‌های خارج از مرزهای این کشور نیستند.

سقوط ارزش روبل با اعمال شدن تحریم‌ها

تحریم های گسترده باعث سقوط ارزش روبل روسیه شده‌است. شهروندان روسیه نیز در صف های طولانی منتظر برداشت پول نقد از دستگاه های خودپرداز هستند.

در همین حال، میخایلو فدوروف، معاون نخست‌وزیر اوکراین از صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال خواست تا آدرس‌های کاربران روسی را مسدود کنند.

بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌توانند راهی برای روس‌ها برای دور‌زدن تحریم‌ها و خروج پول خود از کشور شوند، زیرا ارزهای دیجیتال تحت مالکیت یا کنترل یک نهاد واحد مانند یک بانک مرکزی نیستند.

بایننس، بزرگ‌ترین صرافی جهان، گفت که حساب‌های افراد روسی که تحریم شده‌اند را مسدود می‌کند. اما این صرافی تاکید کرد که حساب‌های تمام کاربران روسی را «بطور یک جانبه» مسدود نخواهد کرد.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *