14 اردیبهشت, 1403 | May, 3, 2024
مقالات منتخب سردبیر

سه پیش‌بینی برای قوانین کریپتو در سال 2022

سال 2021 ممکن است سالی نبوده باشد که حتی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم تجارت ارزهای دیجیتال را آغاز کرده باشند. اما مطمئناً این سال نقطه عطفی برای فناوری ارزهای دیجیتال بود. در واقع، حجم تراکنش‌های کریپتو نسبت به سال قبل از آن 567 درصد رشد کرد و به ارزش 15.8 تریلیون دلار در سال 2021 رسید. این شدت رشد نشان می‌دهد تجارت دارایی‌های دیجیتال به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به جریان اصلی است. حتی اگر بازار در اوایل سال 2022 شاهد اصلاحاتی باشد، سال 2021 آنقدر سال پرتکاپویی بود که هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که دارایی‌های کریپتو آمده‌اند که بمانند.

حجم کل فعالیت‌های غیرقانونی در دارایی‌های کریپتو به صورت مطلق افزایش یافت. اما طبق داده‌های ارائه‌دهنده انطباق دارایی‌های دیجیتال Elliptic، فعالیت‌های غیرقانونی امروزه هنوز کمتر از 1٪ از کل تراکنش‌ها را تشکیل می‌دهند. در فضای نوظهور امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، زیان ناشی از سرقت و کلاهبرداری از 1.5 میلیارد دلار در سال 2020 به بیش از 10.5 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش یافت. این کلاهبرداری‌ها عامل محرکی بود تا نمونه‌های بسیاری از فعالیت‌های نظارتی در سال گذشته در سراسر جهان رخ دهد.  دبی، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کره جنوبی از جمله موارد مهمی هستند که پیشرفت‌های مهمی در فعالیت‌های نظارتی داشته‌اند.

این پیشرفت‌ها بسیار مهم هستند زیرا اعتماد به دارایی‌های کریپتو را به همراه می‌آورند که برای موفقیت مداوم فضای کریپتو بسیار مهم است.

امسال هم فعالیت‌های نظارتی پیشرفت معنادارتری خواهند داشت. من معتقدم که با سه تحول کلیدی که قبل از پایان سال رخ خواهد داد سال 2022 هم نقطه عطفی برای تنظیم دارایی‌های کریپتو خواهد بود.

پیش بینی 1: مقامات حمایت از مصرف کننده، به جای تنظیم کننده‌های مالی، موضع گیری خواهند کرد

همانطور که صنعت دارایی‌های کریپتو بالغ می‌شود و به‌طور فزاینده‌ای با سیستم مالی سنتی ادغام می‌شود. تنظیم‌کننده‌ها بیشتر به دنبال اقداماتی برای مبارزه با پولشویی (AML) و مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) هستند تا اینکه بخواهند بر حمایت از مصرف کننده تمرکز کنند. دارایی‌های کریپتو ذاتا قابلیت دسترس‌پذیری بالای دارند. بنابراین اقدامات تنظیم‌کننده‌ها اگرچه دسترسی به بازارهای مالی را دموکراتیک می‌کند اما مشتریان خرده‌فروش غیر مجاز و گاهاً بی‌تجربه را نیز در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد.

از آنجایی که ارزش بازار دارایی‌های کریپتو ده برابر شده‌است لذا محافظت از مصرف‌کنندگان در برابر نوسانات بازار و اطمینان از یکپارچگی بازار در اولویت است.

این امر باعث می‌شود که مقامات نظارتی مانند اداره حمایت مالی از مصرف‌کننده ایالات متحده (CFPB) نقش مهمی را در نظارت بر صنعت دارایی‌های کریپتو ایفا کنند. مقامات نظارتی به دنبال اجرای استانداردها، عمدتاً پیرامون شفافیت، برای محافظت از مصرف‌کنندگان در برابر تقلب و دستکاری هستند. مقرراتی که در سال 2022 توسط نهادهای حمایت از مصرف‌کننده وضع می‌شود، خدمات دارایی‌های کریپتو که به مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود را شفاف می‌کند. مقررات، الزامات نقدینگی را پوشش می‌دهد. این اطمینان حاصل می‌شود که مصرف‌کنندگان بتوانند به بازارهای مالی سالم و کارآمد و شفاف‌سازی‌های غیر مبتنی بر شماره شناسایی برای عملیات DeFi دسترسی داشته باشند.

مقررات می‌تواند شامل الزاماتی برای توسعه‌دهندگان پلتفرم DeFi برای ارائه بیانیه‌های عمومی واضح (علاوه بر هر کد منبع باز که ایجاد می‌کنند) باشد.  توسعه‌دهندگان نحوه عملکرد پلتفرم خود را به وضوح بیان کنند و همچنین خطراتی که ممکن است مصرف کنندگان در نتیجه فنی آن با آن مواجه شوند را کاملا شفاف توضیح دهند. همچنین مقررات می‌تواند شامل الزاماتی باشد که کد زیربنای برنامه‌های DeFi مشمول یک شخص ثالث معمولی یا حتی ممیزی‌های نظارتی باشد.

پیش‌بینی ۲: تنظیم‌کننده‌های مالی روی DeFi تمرکز بیشتری خواهند کرد

رشد در فضای DeFi باورنکردنی بوده است. به‌طوری که Elliptic نشان داد که کل سرمایه قفل‌شده در خدمات DeFi بیش از 1700 درصد در سال 2021 رشد کرد و به 247 میلیارد دلار رسید.

در حالیکه این پیشرفت در فضای DeFi فرصت‌هایی را برای افراد و سازمان‌های محروم فراهم می‌کند تا به خدمات مالی دسترسی پیدا کنند، اما یک جنبه منفی نیز وجود دارد: DeFi همچنین توسط عوامل مخرب برای سرقت، کلاهبرداری و پولشویی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

اکثر تنظیم‌کننده‌های مالی در سطح جهانی هنوز روشن نکرده‌اند که آیا چارچوب‌های موجود آنها برای پروتکل‌های DeFi اعمال می‌شود یا خیر. با وجود این، سیاست‌گذاران در تلاش هستند تا همان اصول نظارتی مورد استفاده در امور مالی سنتی را در این اکوسیستم جدید به کار گیرند تا از سرمایه گذاران محافظت کنند. دیری نمی‌گذرد که تنظیم‌کننده‌های محلی DeFi را تحت محدوده مقررات موجود در AML/CFT قرار می‌دهند.

ما در حال حاضر شاهد زمینه‌سازی برای رویکردهای محلی در برخی حوزه های قضایی هستیم. در آگوست 2021، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به دلیل نگرانی در مورد پولشویی، دستور توقف اپراتورهای DeFi Money Market را صادر کرد.  این اپراتورها یش از 30 میلیون دلار اوراق بهادار در عرضه‌های ثبت‌نشده با استفاده از پروتکل DeFi ارائه کردند و مشتریان خود را گمراه کردند.

از آنجایی که تنظیم‌کننده‌ها فضای DeFi را دقیق‌تر بررسی می‌کنند، توسعه‌دهندگان و فعالان بازار باید خود را برای مطابقت با قوانین جدید آماده کنند.

پیش‌بینی 3: بررسی VASP برای تبدیل شدن به یک عمل استاندارد

در اکتبر 2021، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) دستورالعملی را منتشر کرد. این دستورالعمل مفهوم ارائه‌دهنده خدمات دارایی مجازی طرف قرارداد (VASP) در صنعت کریپتو را توضیح می‌دهد. این الزامات بررسی دقیق منعکس کننده اصول بانکداری مسئول است.

در عمل، این بدان معناست که از یک کسب و کار دارایی‌های کریپتو انتظار می‌رود که بررسی‌های لازم راجع به قراردها و تراکنش‌های مشتری که حتی ممکن است با ارزهای فیات انجام می‌شود را اعمال کند. بررسی شامل تحقیق در مورد پوشش منفی رسانه‌ها، شناسایی هرگونه اقدام نظارتی علیه کسب‌وکار هم است. بررسی و رعایت اصول تضمین شواهدی است که نشان می‌دهد (مشتری خود را بشناس) AML، KYC و کنترل‌های حفاظت از داده کافی وجود دارد.

این یک فرصت تجاری بزرگ برای موسسات مالی سنتی است. با روش متداول VASP در صنعت دارایی‌های دیجیتال، بانک‌ها به فرآیندهای انطباق آن اعتماد پیدا می‌کنند و بسیاری را برای اولین بار جذب این بخش می‌کنند.

برای استفاده از این فرصت عظیم، بانک‌ها باید به‌سرعت درباره تغییراتی که باید در کسب و کارهای ارز دیجیتال به طور کارآمد و مؤثر ایجاد کنند، فکر کنند.

تصویر کلی

کریپتو از عدم شفاقیت و قرار گرفتن در یک منطقه خاکستری سود برده‌ است. اما سال 2022 می تواند سالی باشد که مقررات سیاه یا سفیدتر می‌شود. کاهش عدم تقارن اطلاعاتی باعث ایجاد اعتماد و اعتبار به اکوسیستم خواهد شد.

مقررات فرصت‌های بزرگی را نه تنها برای خود VASPها، بلکه برای مؤسسات مالی سنتی هم ارائه می‌کند. بسیاری از مؤسسات مالی سنتی به دلیل نوسانات بازار و خطرات بالقوه‌ای که برای  شهرت آن‌ها وجود دارد، قرار گرفتن در معرض دارایی‌های کریپتو خود را تاکنون محدود کرده‌اند.

با این حال، مؤسسات مالی باید خود را برای حرکت سریع در همگام‌ساز با تغییرات آماده‌کنند. افرادی که آهسته حرکت می‌کنند در معرض خطر از دست‌دادن جریان‌های درآمد قابل توجهی هستند. اما رقبای چابک‌تر در حال تثبیت خود در فضای پرشتاب کریپتو هستند.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *