23 اردیبهشت, 1403 | May, 12, 2024
اخبار منتخب سردبیر

آیا جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت بیت کوین شده است؟

بیت کوین از روز دوشنبه تقریباً 18 درصد افزایش یافته است. پس از اینکه ایالات متحده و متحدانش دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه روسیه به دلیل تهاجم به همسایه خود وضع کردند و اوکراین هم میلیون‌ها دلار کمک مالی در قالب ارزهای دیجیتال جمع آوری کرد، قیمت این ارز دیجیتال نزدیک به 45000 دلار رسید.

براساس داده‌های CoinDesk، آخرین معامله بیت کوین با قیمت حدود 44203 دلار بود که 2.7٪ در 24 ساعت گذشته افزایش یافت.

اینکه چرا بیت کوین در حال افزایش است تحلیلگران نظرات متفاوتی دارند.

میکل مورچ (Mikkel Morch)، مدیر اجرایی صندوق کریپتو ARK36 نوشت:

«در حالیکه به نظر می‌رسد که مرحله دوم این حرکت حداقل تا حدی با یک فشار کوتاه کوچک تقویت شده‌است، در مجموع، رالی با افزایش شدید تقاضا همراه بود.»

از آنجایی که ایالات متحده و متحدانش تحریم‌های جدیدی را علیه بانک مرکزی روسیه، برخی شرکت‌های دولتی و خانواده‌های نخبه وضع می‌کنند، گمانه‌زنی‌هایی در مورد اینکه آیا مسکو می‌تواند از طریق رمزارزها آزادی عمل به دست آورد، وجود دارد.
در همین حال، بر اساس اعلام شرکت Elliptic، از زمانی که روسیه تهاجم را آغاز کرد، اوکراین بیش از 26000 کمک مالی به ارزهای دیجیتال، معادل 31.7 میلیون دلار، جمع آوری کرده است.

Bendik Norheim Schei، سرپرست تحقیقات شرکت ارزهای دیجیتال Arcane Research گفت:

«با این حال، تقاضای روسیه و اوکراین به تنهایی ممکن است از روز دوشنبه برای رساندن بیت کوین به سطح فعلی آن کافی نباشد. این بازارها در مقایسه با کل بازار حجم بسیار کمی دارند.»

Rance Masheck، رئیس و بنیانگذار پلتفرم تجاری iVest+، گفت که انتظار ندارد شاهد “تحرکات قیمت فوق العاده” از چنین معاملاتی باشد. وی در مصاحبه‌ای به MarketWatch گفت:

«من فکر می‌کنم شما تراکنش‌های بسیار بیشتری خواهید دید. این فقط حرکت پول است.  با این حال، اگر از کریپتو برای تامین مالی جنگ یا فرار از تحریم‌ها استفاده شود، این احتمال وجود دارد که رمزارزها برای ارزهای اصلی دیگر مانند دلار آمریکا فروخته شود.»

Schei در Arcane Research گفت:

«آنچه می‌تواند باعث افزایش قیمت شود، روایت یک منبع ارزش غیرسیاسی و غیرقابل اعتماد است که قابل مصادره نیست و بدون مرز است. این جنگ ممکن است این روایت را تقویت کند و افراد بیشتری ارزش این قابلیت‌ها را ببینند.»

لوئیس لاوال (Louis LaValle)، مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی های دیجیتال 3iQ Digital Assets هم با این نظر هم عقیده بود. وی گفت: «دلار در حال تبدیل شدن به تسلیحات است و تغییر مسیر آن بسیار دشوار است، زیرا هدف تحریم های غرب محدود کردن دسترسی روسیه به بازارهای مالی و از بین بردن ارزش روبل USDRUB، -0.89٪ است.»

LaValle در ایمیلی به MarketWatch گفت:

«این موضوع، کاربردپذیری ارز ذخیره بیت کوین را در جلو و مرکز قرار می‌دهد. جذابیتی که در سرمایه‌گذاری جمعی وجود دارد گاهی اوقات در روایت بیت‌کوین از دست می‌رود. اما ما واقعاً شاهد آن هستیم که ده‌ها میلیون کمک مالی در قالب ارزهای دیجیتال از اوکراین حمایت می‌کنند.»

شاخص‌های عمده سهام ایالات متحده روز سه‌شنبه با کاهش شدیدی همراه بود. میانگین صنعتی داو جونز (DJIA) -1.76% که 1.8% سقوط کرد. در حالیکه S&P 500 SPX، -1.55% در حدود 1.6% سقوط کرد و Nasdaq Composite (COMP)، -1.59% در حدود 1.6% سقوط کرد.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *