11 اردیبهشت, 1403 | April, 30, 2024
اخبار مقالات

ارتباط کریپتو و سهام

بیت کوین در روز چهارشنبه هفته دوم سال نو میلادی همراه با سهام و سایر دارایی های پرخطر در روندی آشنا به رشد خود بازگشت. بیت کوین و سهام در کنار یکدیگر برچسب گذاری می شوند. به عنوان مثال، روز چهارشنبه، بیت کوین حدود 43500 دلار معامله شد که 4.6 درصد در 24 ساعت افزایش یافت. اتر، دومین توکن بزرگ هم در بازار ارزهای دیجیتال افزایش یافت. ارزش سهام نیز با افزایش 0.28 درصدی شاخص S&P 500 افزایش یافت. آمار نشان می‌دهند کریپتو و سهام به طور فزاینده ای مرتبط هستند و این ارتباط ترس از خطر کردن در بازار را افزایش می‌دهد.

صندوق بین المللی پول (IMF) در یک پست وبلاگی هشدار داد، احساسات در سهام و ارزهای دیجیتال به طور فزاینده‌ای مرتبط به نظر می‌رسد و این “خطر سرایت در سراسر بازارهای مالی” را افزایش می‌دهد. به گفته IMF، همبستگی بیت کوین با شاخص S&P 500 از سال 2017 تا 2019 فقط 0.01 است که نشان می‌دهد قیمت سهام و ارز دیجیتال به طور مستقل در حال حرکت هستند. (دارایی هایی که بسیار نزدیک به یکدیگر حرگت می‌کنند دارای ارزش 1 هستند؛ دارایی هایی که هیچ رابطه قیمتی ندارند دارای ارزش 0 هستند.) این همبستگی در سال 2020-21 تغییر کرد زیرا بانک های مرکزی بازارها را پر از نقدینگی کردند و همبستگی به 0.36 جهش کرد. همبستگی نشان می دهد طبقات دارایی در حال نزدیک تر شدن به یکدیگر هستند.

بیت کوین با بازارهای نوظهور مرتبط است

به نظر می رسد بیت کوین با همبستگی 0.34 با شاخص بازارها‌ی نوظهور MSCI در سال های 2020 و 2021 به طور مشابه با بازارهای نوظهور مرتبط است. این ارتباط نسبت به سال های قبل 17 برابر شده است.

پیام IMF این است که بیت کوین و دنیای ارزهای دیجیتال به احتمال زیاد توانایی محافظت از خود در برابر رکود در سهام را ندارند. نوسانات کریپتو  به بازارهای سهام سرازیر می‌شود و بالعکس و این معنی که “احساسات در یک بازار به روشی معنی‌دار به بازار دیگر منتقل می‌شود.” صندوق بین‌المللی پول این رابطه را به‌ویژه در بازارهایی که کریپتو در حال رشد است خطری برای ثبات مالی می‌داند.

منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *