19 اردیبهشت, 1403 | May, 8, 2024
مقالات منتخب سردبیر

الگوهای پرچم گاوی (Bull Flag) و پرچم خرسی (Bear Flag)

پرچم‌ها الگوهای ادامه‌‌داری هستند که به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا تجزیه و تحلیل تکنیکی را روی سهام/دارایی زیربنایی انجام دهند تا تصمیمات مالی درستی بگیرند. این الگوها زمانی شکل می‌گیرند که قیمت یک سهام یا دارایی در کوتاه‌مدت از روند غالب بلندمدت برعکس حرکت کند. الگوهای پرچم برای پیش‌بینی ادامه روند کوتاه‌مدت از نقطه‌ای که قیمت در آن تثبیت شده‌است استفاده می‌شود. بسته به روند درست قبل از شکل‌گیری یک شکل، پرچم‌ها می‌توانند هم صعودی و هم نزولی باشند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به الگوهای پرچم گاوی یا صعودی (bull flag) و خرسی یا نزولی (Bear Flag) داشته باشیم.

ویژگی های الگوی پرچم گاوی (صعودی) و پرچم خرسی (نزولی)

هر الگوی پرچم گاوی و پرچم خرسی با شش ویژگی اصلی مشخص می‌شود:

  1. پرچم (Flag): ناحیه تثبیت در عمل قیمت که به دنبال یک حرکت شدید قیمت قبلی و مقابله با آن است. برگشتی پرچم در مقایسه با قطب پرچم نباید بیشتر از 50 درصد باشد.
  2. قطب پرچم (Flag Pole): فاصله از نقطه‌ای که روند شروع می‌شود و تا بالاترین یا پایین‌ترین نقطه پرچم کشیده‌می‌شود. یک قطب پرچم صعودی شکل الگوی پرچم صعودی را تشکیل می‌دهد.
  3. نقطه شکست (Breakout Point): نقطه خاصی که در آن قیمت دارایی بالاتر از سطح مقاومت حرکت می‌کند. نقطه شکست توسط معامله‌گران برای تایید شناسایی یک پرچم استفاده می‌شود و اغلب به عنوان نقطه ورود یک معامله عمل می‌کند.
  4. پیش‌بینی قیمت (Price Projection): حرکت پیش‌بینی‌شده قیمت دارایی به سمت بالا پس از رسیدن به نقطه شکست است. معامله‌گران از پیش‌بینی قیمت به عنوان بخشی از محاسبات ریسک-پاداش و استراتژی‌های مدیریت ریسک خود استفاده می‌کنند.
  5. سطح مقاومت (Resistance Level): به سطح کاهشی مقاومت اشاره دارد که موازی با سطح حمایت (پرچم گاوی) است. از سوی دیگر، همچنین نشان دهنده یک سطح مقاومت در روند صعودی به موازات سطح حمایت (پرچم‌های خرسی) است.
  6. سطح حمایت (Support Level): یک سطح حمایتی رو به کاهش به موازات سطح مقاومت (پرچم‌های گای)، یا افزایش سطح حمایتی که موازی با سطح مقاومت است (پرچم‌های خرسی) را نشان می‌دهد.

الگوی پرچم گاوی چیست؟

الگوی پرچم گاوی، افزایش حجم شدید و قوی یک دارایی یا سهام است که پیشرفت مثبتی را به تصویر می‌کشد. زمانی شکل می‌گیرد که قیمت با حرکت جانبی برای کاهش قیمت در حجم ضعیف‌تر و پس از افزایش شدید به اوج‌های جدید در حجم قوی‌تر، کاهش می‌یابد. معامله‌گران از این الگو حمایت می‌کنند زیرا تقریباً همیشه قابل پیش‌بینی و واقعی هستند.

نمونه ای از الگوی پرچم گاوی با جفت معاملاتی BTC/USD

بنابراین، الگوی پرچم گاوی با یک تجمع تند اولیه و سپس با یک دوره تثبیت مشخص می‌شود. در اکثر الگوهای پرچم گاوی، حجم آن هنگام تشکیل قطب افزایش می‌یابد، سپس در طول دوره تثبیت کاهش می‌یابد. اگرچه شکست بعدی همیشه دارای افزایش حجم بالایی نیست، اما افزایش حجم می‌تواند نشان دهد که هجوم خریداران جدید وجود داشته است.

الگوهای پرچم گاوی چگونه کار می‌کنند؟

معامله‌گران می‌توانند از شناسایی الگوهای پرچم گاوی با ادامه روندهای صعودی طولانی سود ببرند. اگر میله پرچم با حرکت به سمت بالا تشکیل شده‌باشد، یک پرچم صعودی را تشکیل می‌دهد. اگر مقاومت یک پرچم گاوی شکسته شود، معامله‌گران می‌توانند اطمینان بیشتری داشته‌باشند که قیمت در طول قطب به سمت بالا ادامه خواهد داد. از سوی دیگر، اگر حمایت از پرچم گاوی شکسته‌شود، معامله‌گران می‌توانند تصور کنند که این الگو نامعتبر بوده‌است.

الگوی پرچم گاوی چگونه به نظر می‌رسد؟

الگوی پرچم گاوی از خطوط موازی بر روی حرکت تثبیت تشکیل شده است. هنگامی که این خطوط در یک روند صعودی همگرا می‌شوند، معمولاً به آنها علامت گاوی می‌گویند. برای شناسایی الگوی پرچم گاوی، معامله‌گران می‌توانند مراحل زیر را انجام دهند:

  1. قطب پرچم را شناسایی کنید، که رشد شدید قبلی است که معمولاً با افزایش حجم تکمیل می شود، زیرا معامله گران به حرکت قیمت واکنش نشان می‌دهند.
  2. اگر دارایی به حرکت در جهت تثبیت ادامه دهد، بعید است که نمودار الگوی پرچم گاوی را تشکیل دهد، زیرا روند قطب پرچم به معکوس شدن ادامه داده است. اگر دارایی به جای آن در جهت قطب پرچم حرکت کند، الگوی پرچم گاوی شناسایی شده است.
  3. نقطه ای که حرکت قیمت، پرچم را می‌شکند، معمولاً زمانی است که معامله‌گران سفارش‌های خود را انجام می‌دهند. طول میله پرچم معمولاً برای محاسبه هدف سود استفاده می‌شود، اگرچه یک استراتژی محافظه کارانه‌تر استفاده از ارتفاع میله پرچم به جای آن است.

پرچم های گاوی، مانند بسیاری از شکل های ادامه، کمی بیشتر از یک آرامش کوتاه تر در یک حرکت بزرگتر نشان می‌دهد. از این رو، آنها معمولا در وسط حرکت نهایی شکل می‌گیرند. به‌علاوه، زمانی رخ می‌دهند که دارایی‌ها/سهام به سختی در یک خط مستقیم برای یک دوره طولانی حرکت می‌کنند، زیرا این حرکت‌ها توسط دوره‌های کوتاه‌تر تجزیه می‌شوند.

الگوی پرچم خرسی چیست؟

پرچم خرسی کاهش شدید حجم در یک تحول منفی است، که زمانی شکل می‌گیرد که قیمت یک دارایی اساسی با حرکت جانبی به سمت قیمت بالاتر در حجم ضعیف‌تر و به دنبال آن کاهش شدید به پایین‌ترین سطح در حجم قوی‌تر، خود را دوباره بازیابی کند.

نمونه ای از الگوی پرچم خرس با جفت معاملاتی BTC/USD

الگوی پرچم خرسی با کاهش شدید اولیه و سپس یک دوره تثبیت مشخص می شود. در اکثر الگوهای پرچم خرسی، حجم با تشکیل قطب افزایش می‌یابد، سپس در سطح جدید خود باقی می‌ماند. حجم معمولاً در طول دوره تجمیع کاهش نمی‌یابد زیرا روندهای نزولی اغلب یک چرخه معیوب هستند که ناشی از ترس سرمایه‌گذاران از کاهش قیمت‌ها است. به این ترتیب، حجم افزایش می‌یابد زیرا سرمایه‌گذاران باقی‌مانده احساس می‌کنند مجبور به اقدام هستند.

الگوهای پرچم خرسی چگونه کار می‌کنند؟

معامله‌گران می‌توانند از شناسایی الگوهای پرچم نزولی با کوتاهی در روندهای نزولی سود ببرند. اگر میله پرچم با حرکت به سمت پایین تشکیل شده‌باشد، یک پرچم نزولی را تشکیل می‌دهد. اگر حمایت یک پرچم خرسی شکسته شود، معامله‌گران می‌توانند اطمینان بیشتری داشته‌باشند که قیمت در طول قطب به سمت پایین حرکت می‌کند.

الگوی پرچم خرسی چگونه به نظر می‌رسد؟

الگوی یک پرچم خرسی از خطوط موازی بر روی حرکت تحکیم تشکیل شده است. هنگامی که این خطوط به هم نزدیک می شوند، بسته به نوع پرچم، معمولاً به آنها یک پرچم گاوی یا پرچم خرسی می‌گویند. مانند پرچم های گاوی، پرچم‌های خرسی نیز در بیشتر مواقع واقعی هستند. با این حال، آنها کمی بیشتر از یک سکون کوتاه در یک حرکت بزرگتر به سمت پایین را نشان می‌دهند. برای الگوی پرچم خرس، معامله‌گران تکنیکال می‌توانند با کم کردن ارتفاع پرچم از سطح شکست نهایی، هدف را به دست آورند. برای شناسایی الگوی پرچم خرسی، معامله‌گران می‌توانند مراحل زیر را انجام دهند:

  1. قطب پرچم را پیدا کنید که نمایانگر کاهش اولیه است، که می‌تواند شیب دار یا به آرامی شیبدار باشد.
  2. اگر دارایی به حرکت در جهت ادغام ادامه دهد، بعید است که نمودار الگوی پرچم خرسی را تشکیل دهد، زیرا روند قطب پرچم به معکوس ادامه داده است. اگر دارایی به جای آن در جهت قطب پرچم حرکت کند، الگوی پرچم خرسی شناسایی شده است.
  3. نقطه‌ای که حرکت قیمت، پرچم را می‌شکند، معمولاً زمانی است که معامله‌گران سفارش‌های خود را انجام می‌دهند. طول میله پرچم معمولاً برای محاسبه هدف سود استفاده می‌شود، اگرچه یک استراتژی محافظه کارانه‌تر استفاده از ارتفاع میله پرچم به جای آن است.

پرچم گاوی در مقابل پرچم خرسی: چگونه با توجه به الگوهای پرچم معامله کنیم؟

مهمترین جزء هر تجارت الگوی پرچم ورودی است. به طور کلی توصیه می‌شود قبل از ایجاد هر گونه سفارش، منتظر بمانید تا شمع فراتر از نقطه شکست بسته شود تا از سوختن سیگنال اشتباه جلوگیری کنید. اکثر معامله‌گران در روز پس از شکسته‌شدن قیمت از خط روند، وارد یک معامله الگوی پرچم می‌شوند.

معامله‌گران روزانه ممکن است فقط چندین شمع بعد از معاملات کوتاه مدت وارد کنند، اگرچه این خطر بسیار بالاتری برای ورود بر اساس یک سیگنال نادرست دارد. درک این نکته ضروری است که فقط به دلیل اینکه پرچم ها الگوهای ادامه‌ای هستند، به این معنی نیست که شما باید بلافاصله پس از شناسایی یک معامله وارد معامله شوید.

چگونه با توجه به یک الگوی پرچم گاوی معامله کنیم؟

در مقایسه با انواع دیگر نمودارها، تجارت الگوهای پرچم گاوی نسبتاً آسان است زیرا یک استراتژی را می‌توان از شکل خود الگو استخراج کرد. هر تجارت الگوی پرچم گاوی خوب باید از این دو عنصر تشکیل شود:

  1. توقف ضرر: اکثر معامله‌گران از طرف مقابل الگوی پرچم به عنوان توقف ضرر استفاده می‌کنند تا از خود در برابر حرکت قیمت در جهت دیگر محافظت کنند. فرض کنید یک الگوی پرچم صعودی برای BTC/USDT شناسایی کرده‌اید، اگر خط روند بالا 43000 دلار و خط روند پایین 40000 دلار باشد، در این صورت می‌خواهید حد ضرر خود را در نقطه ای زیر 40000 دلار قرار دهید.
  2. هدف سود: طول قطب پرچم معمولاً برای محاسبه هدف سود استفاده می‌شود. فرض کنید یک الگوی پرچم صعودی برای BTC/USDT شناسایی کرده‌اید، اگر 1000 دلار تفاوت وجود داشته باشد و نقطه ورود 43000 دلار باشد، هدف سود 44000 دلار محاسبه می‌شود. داشتن یک هدف قیمتی معقول بسیار مهم است زیرا اگر خیلی خوشبین باشید، ممکن است قبل از اینکه بتوانید سود خود را ادعا کنید، قیمت معکوس حرکت می‌کند.

چگونه از روی یک الگوی پرچم خرسی معامله کنیم؟

الگوهای پرچم خرسی به همان شیوه الگوهای پرچم گاوی عمل می‌کنند، فقط برعکس. هر تجارت الگوی پرچم خرسی خوب باید از سه عنصر تشکیل شود:

  1. توقف ضرر: اکثر معامله‌گران از طرف مقابل الگوی پرچم به عنوان توقف ضرر استفاده می‌کنند تا از خود در برابر حرکت قیمت در جهت دیگر محافظت کنند. فرض کنید یک الگوی پرچم نزولی برای BTC/USDT شناسایی کرده‌اید، اگر خط روند بالا 43000 دلار و خط روند پایین 40000 دلار باشد، در این صورت می‌خواهید حد ضرر خود را در نقطه ای بالاتر از 43000 دلار قرار دهید.
  2. هدف سود: طول قطب پرچم معمولاً برای محاسبه هدف سود استفاده می‌شود. فرض کنید یک الگوی پرچم نزولی برای BTC/USDT شناسایی کرده‌اید، اگر 1000 دلار تفاوت وجود داشته باشد و نقطه ورود 43000 دلار باشد، هدف سود 42000 دلار محاسبه می‌شود. داشتن یک هدف قیمتی معقول بسیار مهم است زیرا اگر خیلی خوشبین باشید، ممکن است قبل از اینکه بتوانید سود خود را ادعا کنید، قیمت معکوس حرکت می‌کند.

حتی زمانی که شکل‌گیری یک الگوی پرچم آشکار است، هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت در جهت مورد انتظار حرکت کند. این امر به ویژه در مورد بازار ارزهای دیجیتال صدق می‌کند، که نسبت به بازارهای دارایی سنتی بسیار نوسان‌پذیرتر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر است. مانند بسیاری از تحلیل‌های تکنیکی، بهترین نتایج را از الگوهای پرچم با اعمال آنها در نمودارهای بلندمدت دریافت خواهید کرد زیرا زمان بیشتری برای در نظر‌گرفتن استراتژی خود و تجزیه و تحلیل عملکرد قیمت خواهید داشت.

به یاد داشته‌باشید که مهم نیست که چقدر در خواندن الگوهای پرچم گاوی و خرسی مهارت دارید، مواقعی وجود دارد که معامله انجام نمی‌شود. همانطور که گفته‌شد، یک استراتژی صحیح و خوب که مبتنی بر شناسایی الگوهای پرچم با مدیریت ریسک مناسب در درازمدت اجرا می‌شود به نفع پرتفوی شما خواهد بود.

پرچم خرسی یا گاوی در مقابل پرچم سه گوش (Pennant)

دیدن عبارت “Pennant” هر زمان که به الگوهای پرچم اشاره می‌شود غیر معمول نیست. پرچم‌ها از این جهت که با خطوط همگرا در طول یکپارچه‌سازی مشخص می‌شوند، مشابه پرچم‌ها هستند، پس از آن یک حرکت قیمت بزرگ و به دنبال آن ادامه می‌یابد. تنها تفاوت این است که ادغام یک الگوی نشان دارای خطوط روند همگرا به جای موازی است.

نمونه ای از الگوی پرچم خرسی pennant

ترکیب پرچم‌های گاوی و خرسی با سایر شاخص‌ها

بهترین شاخص‌ها برای ترکیب با الگوهای پرچم، شاخص‌های محبوبی مانند شاخص قدرت نسبی (RSI) هستند. RSI می‌تواند نشان دهد که آیا روند موجود بیش از حد فروش است (صعودی) یا بیش از حد خرید (نزولی).

هنگامی که جفت معامله مربوطه را در phemex انتخاب کردید، روی دکمه Indicators در بالای نمودار کلیک کنید و پنجره جدیدی باز می شود. RSI را در نوار جستجو وارد کنید و نشانگر را پیدا خواهید کرد.

روی نشانگر کلیک کنید تا نمودار با خطوط روند پر شود. در این مثال، ما از نمودار روزانه برای اندیکاتور RSI استفاده می‌کنیم. اگر به هر زمان دیگری در نمودار تغییر دهید، نشانگر مطابق با آن تنظیم می‌شود. خط روند شاخص RSI در نمودار روزانه ETH/USDT چگونه به نظر می‌رسد:

نمونه ای از اندیکاتور RSI با جفت معاملاتی ETH/USD

چگونه از الگوهای پرچم با نشانگر RSI استفاده کنیم؟

بیایید از نمودارهای Phemex برای این نمایش استفاده کنیم:

  1. یک جفت معاملاتی مانند BTC/USDT، ETH/USDT یا SOL/USDT انتخاب کنید.
  2. نمودار مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر برای بلند مدت معامله می کنید، نمودارهای 1 بعدی یا 1 واتی را انتخاب کنید.
  3. روی Indicators کلیک کنید، RSI را پیدا کنید، سپس روی آن کلیک کنید تا فعال شود.
  4. یک خط روند جدید روی خطوط موجود بکشید.
  5. استراتژی معاملاتی خود را با توجه به روندهای پرچم شناسایی‌شده برنامه‌ریزی کنید.

تفاوت های کلیدی بین الگوهای پرچم گاوی و پرچم خرسی چیست؟

به عنوان دو نوع الگوی پرچم، پرچم گاوی و پرچم خرسی صرفاً به عنوان شاخص‌های توسعه روند عمل می‌کنند و تفاوت آنها در موارد زیر است:

  • روند نزولی در مقابل روند صعودی: پرچم گاوی و پرچم خرسی هر دو الگوهای ادامه‌داری هستند که زمانی شکل می‌گیرند که قیمت سهام یا دارایی از روند غالب در یک کانال موازی عقب نشینی کند.
  • پرچم گاوی: پرچم گاوی، افزایش حجم شدید و قوی یک دارایی یا سهام است که پیشرفت مثبتی را به تصویر می‌کشد.
  • پرچم خرسی: پرچم خرس کاهش شدید حجم در یک تحول منفی است.
  • دو پرچم گاوی و خرسی ویژگی‌های یکسانی دارند: ویژگی‌های الگوهای پرچم شامل سطوح پشتیبانی و مقاومت، پرچم، قطب پرچم، نقاط شکست و پیش بینی قیمت است.

کلام پایانی

در حالی که یک پرچم گاوی تایید می‌کند که روند صعودی قبلی ادامه خواهد داشت، پرچم خرسی اطمینان می‌دهد که روند نزولی قبلی احتمالا رخ می‌دهد. پرچم‌های گاوی، تجمع‌های تند و شدیدی هستند که پس از آن دوره‌ای از تثبیت وجود دارد که شکست یک دارایی را پیش‌بینی می‌کند. پرچم‌های خرس، رکودهای شدیدی هستند که به دنبال آن دوره‌ای از تثبیت وجود دارد که معکوس شدن یک دارایی را پیش‌بینی می‌کند. الگوهای قیمت مانند پرچم های گاوی و خرسی اطلاعاتی را در مورد آنچه معامله‌گران در یک سطح قیمت خاص فکر می‌کنند و احساس می‌کنند ارائه می‌دهد.

یادگیری نحوه شناسایی و استفاده از شاخص‌ها به اطمینان بیشتر برای معاملات کوتاه مدت و بلندمدت کمک می‌کند، به خصوص زمانی که با مبانی و تحلیل تکنیکال پایه ترکیب شود. مانند همه شاخص‌ها، شناسایی الگوی پرچم لزوماً تضمین نمی کند که قیمت در هر جهت معینی حرکت می کند، و بهترین استفاده از آن با سایر سیگنال‌ها و اندیکاتورهای تجاری برای پیش بینی های علمی بیشتر است.

منبع: phemex

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *