10 اردیبهشت, 1403 | April, 29, 2024
اخبار منتخب سردبیر

بیت‌کوین برای حرکت صعودی 62 درصدی آماده است

2 شاخص کلیدی معاملات بیت‌کوین نشان می‌دهد که بیت کوین برای حرکت صعودی 62 درصدی آماده است. معیارهای مشتقات بیت‌کوین در حال حاضر منعکس کننده اعداد اواخر سپتامبر یعنی قبل از حرکت قوی 62 درصدی در قیمت بیت‌کوین است.

بیت‌کوین (BTC) به مدت 14 روز زیر 45000 دلار بوده است و در حال حاضر 40 درصد زیر بالاترین قیمت تاریخ 69000 دلار است. این حرکت شباهت هایی به اواخر سپتامبر 2021 دارد، زمانی که قیمت بیت‌کوین به مدت 11 روز ثابت ماند و 36 درصد کمتر از بالاترین قیمت قبلی 64900 دلار در تاریخ 14 آوریل بود.

Bitcoin price at Coinbase, USD

برای درک اینکه آیا حرکت فعلی قیمت از الگوی اواخر سپتامبر پیروی می‌کند، معامله‌گران باید با تجزیه و تحلیل پرمیوم قراردادهای فیوچرز بیت‌کوین ، که به عنوان “پایه” نیز شناخته می شود، شروع کنند. برخلاف قراردادهای دائمی، این قراردادهای فیوچرز با تقویم ثابت نرخ تامین مالی ندارند، بنابراین قیمت آنها با مبادلات نقدی معمولی تفاوت زیادی خواهد داشت.

با اندازه‌گیری شکاف هزینه‌ها بین معاملات فیوچرز و بازار معمولی، یک معامله‌گر می‌تواند سطح صعودی بودن بازار را بسنجد. خوش‌بینی بیش از حد خریداران باعث می‌شود که قرارداد فیوچرز سه ماهه با 15% یا پرمیوم سالانه بالاتر معامله شود.

Bitcoin 3-month futures premium in Sept. 2021

به عنوان مثال، در اوایل سپتامبر، نرخ پایه از 9% تا 13% متغیر بود که نشان دهنده اطمینان است، اما در 29 سپتامبر، درست قبل از اینکه بیت‌کوین به بالای 45000 دلار برسد، پرمیوم فیوچرز 3 ماهه 6.5% بود. به طور کلی، عددهای زیر 5 درصد معمولاً نزولی تلقی می شوند، بنابراین عدد 6.5 درصد در اواخر سپتامبر به این معنی بود که سرمایه گذاران اعتماد پایینی از خود نشان می‌دادند.

Bitcoin 3-month futures premium

شرایط فعلی بازار

با توجه به شرایط فعلی بازار، شباهت های زیادی با سپتامبر 2021 وجود دارد، درست قبل از اینکه بیت کوین 45000 دلار را بشکند و رشد 62 درصدی را آغاز کند. اولاً، پرمیوم فعلی 3 ماهه بیت‌کوین 6.5 درصد است و این شاخص اخیراً از 9 درصد تا 11 درصد متغیر است که نشان دهنده خوش بینی متوسطی است.

حرکت‌های مثبت غیرمنتظره بازار زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران انتظار آن را ندارند و این دقیقاً سناریویی است که در حال حاضر اتفاق می‌افتد. برای تأیید اینکه آیا این حرکت مختص این ابزار است یا خیر، باید بازارهای آپشن را نیز تحلیل کرد. چوله دلتا 25 درصد آپشن‌های کال (خرید) و پوت (فروش) را مقایسه می‌کند. هنگامی که “ترس” رایج باشد، نشانگر مثبت می‌شود زیرا پرمیوم پوت آپشن‌‌های (put options) حمایتی بالاتر از کال آپشن‌ها (call options) است.

زمانی که بازارسازان صعودی هستند عکس این قضیه صادق است و باعث می‌شود شیب دلتای 25 درصدی به ناحیه منفی تغییر کند. عددهای بین منفی 8 درصد و مثبت 8 درصد معمولاً خنثی تلقی می شوند.

Deribit Bitcoin options 25% delta skew in Sept. 2021

شیب دلتای 25 درصدی در اواخر سپتامبر 2021 نزدیک به 10 درصد بود که نشان دهنده ناراحتی معامله‌گران آپشن است. سازندگان بازار و میزهای آربیتراژ برای پوت آپشن‌های حمایتی (نزولی) هزینه بیش از حد پرداخت می کردند.

Deribit Bitcoin options 25% delta skew

بر اساس شاخص 25 درصدی انحراف دلتا فعلی، معامله گران آپشن فیوچرز خنثی هستند. با این حال، در 10 ژانویه، این متریک آستانه مثبت 8 درصد را لمس کرد که نشان دهنده نزولی ملایم بود.

معیارهای مشتقات نشان می دهد که شرایط فعلی بازار شبیه اواخر سپتامبر است، زمانی که بیت کوین روند نزولی 24 روزه را معکوس کرد و رشد 62 درصدی را در سه هفته بعد آغاز کرد.

آیا این پدیده تکرار خواهد شد؟ گاوهای بیت کوین مطمئناً امیدوارند.

منبع

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *