14 اردیبهشت, 1403 | May, 3, 2024
اخبار منتخب سردبیر

رشد آهسته دیفای کاردانو با انتقاداتی روبرو است اما راه حل‌هایی هم در دست کار است

بلاک چین‌ها و اکوسیستم‌های متعدد می‌توانند نقشی حیاتی در آینده مالی غیرمتمرکز (DeFi) ایفا کنند. فناوری و زیرساخت کاردانو (Cardano) یک کاندیدای مناسب را ایجاد می‌کند، حتی اگر برخی از افراد در مورد عدم رشد دیفای کاردانو صحبت کنند. با این حال، برخی از تحولات هیجان انگیز در خط تولید کاردانو می‌توانند اوضاع را در ماه‌های آینده تغییر دهند.

منتقدان دیفای کاردانو 

داشتن نظر صریح در مورد چیزها، چه مثبت و چه منفی، اغلب مفید است. ارائه انتقاد سازنده می‌تواند به فرصت‌ها و پیشرفت‌های جدید منجر شود. به عنوان مثال، اکوسیستم Cardano اخیراً با انتقادات نسبتاً زیادی روبرو شده‌است، عمدتاً در رابطه با نقش آن در دیفای. چندین منتقد انتظار داشتند که کاردانو بلافاصله به سه شبکه برتر برای ارزش کل قفل شده (TVL) تبدیل شود، حتی اگر این چشم انداز هرگز امکان پذیر نباشد.

از نظر آماری، Cardano شروع کندی برای سفر DeFi خود دارد. این شبکه کمتر از 300 میلیون دلار در ارزش کل قفل شده دارد که آن را بیستمین شبکه بزرگ TVL می‌کند. هیچ چیز قابل توجهی نیست و اعداد همچنان در حال کاهش هستند. در اوج خود، کاردانو بیش از 434 میلیون دلار در TVL نمایندگی کرد. متأسفانه، پروتکل هایی مانند SundaeSwap و ADAX Pro بیش از 40 درصد از TVL خود را در ماه گذشته از دست دادند. Meld بیش از 16٪ از دست داد، برخی از افراد را متعجب کرد که آیا این شبکه آینده‌ای در امور مالی غیرمتمرکز دارد یا خیر.

یکی از بزرگترین منتقدان در مورد این موضوع امین گان سیرر، بنیانگذار و مدیرعامل آزمایشگاه Ava آوالانچ (Avalanche) است. امین درباره اینکه چگونه یکی از زیرشبکه‌های Avalanche با وجود راه‌اندازی چند روز پیش TVL بیشتری نسبت به Cardano دارد، می‌بالد. مقایسه سیب و پرتقال یک مفهوم رایج در ارزهای دیجیتال است، حتی اگر این مقایسه‌ها به ندرت منطقی باشد.

چارلز هاسکینسون هرگز عقب نشینی نمی‌کند

نظرات امین رشد کُند کاردانو در امور مالی غیرمتمرکز را تایید می‌کند. با این حال، قرار دادن همه چیز در یک چشم انداز درست، قبل از اینکه اظهارات را در ارزش واقعی قرار دهید، بسیار مهم است. هر شبکه به طور متفاوتی اداره می‌شود و جمعیت منحصر به فردی از کاربران و توسعه دهندگان را به خود جذب می کند. علاوه بر این، موفقیت اولیه هرگز تضمینی برای دوام طولانی مدت نیست. چارلز هاسکینسون بنبانگذار کاردانو در پاسخ به امین تأیید می‌کند که هیاهوی اولیه و حرکت هدف اصلی برای دنبال کردن در DeFi نیست.

گفته می‌شود، هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که باید چیزی برای کاردانو تغییر کند. اگرچه زیرساخت آن مستحکم است و قراردادهای هوشمند کار خود را انجام می‌دهند، اما همیشه جا برای بهبود وجود دارد. امروزه تنها سه پروتکل در Cardano بیش از 50 میلیون دلار در TVL دارند و در مجموع ده پروژه پیگیری شده‌است. بنابراین رشد رتبه‌ها و ایجاد زیرساخت های قوی‌تر ضروری است.

Hydra یک پروژه بزرگ است

مانند اتریوم و سایر شبکه‌ها، کاردانو می‌تواند از مقیاس لایه ۲ برای افزایش توان و کارایی بهره ببرد. Hydra، یک راه حل لایه 2 رو به رشد که بر روی بلاک چین موجود کاردانو اجرا می‌شود، یک مفهوم جذاب است. این برنامه برای رسیدگی به مسائل و نگرانی‌های مؤثر بر کاردانو، از جمله هزینه‌های قابل قبول، حفاظت DDoS و ذخیره‌سازی کارآمد تاریخچه تراکنش‌ها، طراحی شده‌است.

از طریق Hydra، پردازش تراکنش خارج از زنجیره برای مجموعه‌ای از کاربران انجام می‌شود. شبکه اصلی کاردانو لایه حل و فصل است که نیاز به اجماع جهانی را از طریق مکانیسم Ourobouros برطرف می‌کند. در عوض، Hydra می‌تواند از ده‌ها مورد و برنامه کاربردی پشتیبانی کند، زیرا نسبت به زنجیره اصلی Cardano کمتر به این محدودیت‌های تکنولوژیکی محدود شده‌است. علاوه بر این، توسعه دهندگان می‌توانند هزینه های TX و حداقل مقدار UTXO را برای کارایی بهتر تنظیم کنند.

معرفی کانال‌های حالت ایزومورفیک یکی دیگر از مزایای قوی است. Hydra از همان نمایندگی دفتر برای ایجاد “برادر و برادر” خارج از زنجیره استفاده می کند. هر خواهر و برادری می‌تواند از دارایی‌های بومی، NFTها و برنامه نویسی Plutus بهره‌مند شود. برنامه‌ایی که روی Cardano اجرا می‌شوند می‌توانند از این فناوری بدون اصطکاک استفاده کنند. علاوه بر این، Hydra از فرمت‌ها و امضاهای یکسانی پشتیبانی می‌کند و اضافه کردن پشتیبانی از لایه 2 را آسان می‌کند.

در حال حاضر، Hydra هنوز در مراحل اولیه توسعه است. با این حال، اولین نسخه آزمایشی به زودی منتشر خواهد شد. این نسخه به کاربران و توسعه دهندگان احساس سرعت اجرای تراکنش‌های سریع‌تر و کاهش کارمزد به نزدیک به صفر می‌دهد.

پروژه های مختلف جالب

منتقدان کاردانو از شنیدن پروژه‌های مختلفی در حال توسعه خوشحال خواهند شد. هر پروژه ای از Cardano استفاده می‌کند و اگر منطقی باشد ممکن است Hydra را بالقوه ادغام کند تا به این اکوسیستم توجه مثبت داشته باشد. علاوه بر این، فناوری بومی موجود در Cardano از موارد و مفاهیم مختلف استفاده می‌کند و یک اکوسیستم کلی همه کاره را ایجاد می‌کند.

یکی از پروژه های قابل توجه Profila، یک پلتفرم تبلیغاتی با دانش صفر برای اهداف Web3 است. هدف آن این است که به کاربران اجازه دهد داده‌های آنلاین خود را کنترل کنند و هنگام به اشتراک گذاری آن با اشخاص ثالث پاداش دریافت کنند. آن اشخاص ثالث برای داده‌ها پول می‌پردازند، زیرا دقیق‌تر و قابل اجرا هستند. تبادل غیرمتمرکز داده‌های شخصی، هم کاربران و هم برندها را در محیط Web3 توانمند می‌کند.

Cardano همچنین در حال دریافت NFT از طریق بازار AdaSwap، AdaNFT است. ممکن است افراد AdaSwap را به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز بشناسند، اما هدف تیم پشتیبانی از توکن‌های غیرقابل تعویض است. این بازار مبتنی بر لایه 1 و یکی از اولین پروتکل‌های دیفای‌گرا در Cardano است. هنرمندان از طریق یک پروتکل حاکمیتی قوی که توسط دارندگان AdaSwap اداره می‌شود، اجازه دسترسی به بازار را خواهند داشت.

منبع: crypto.news

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *