10 اردیبهشت, 1403 | April, 29, 2024
مقالات منتخب سردبیر

سولانا در مقابل اتریوم: آیا سولانا واقعا از قاتلان اتریوم است؟

اتریوم به عنوان مولد فناوری قراردادهای هوشمند و اولین بلاک چین که سلطه بیت کوین را به چالش می‌کشد، توانسته است خود را به عنوان دومین رمزارز بزرگ در جهان معرفی کند. اما علیرغم موقعیت قدرتمند این شبکه در بازار، دردسرهای رو به رشد و توسعه کند شبکه منجر به ظهور پروژه‌های چالش برانگیز متعددی شده‌است که در محاوره به عنوان “قاتلان اتریوم” شناخته می‌شوند.

یکی از پروژه‌های بزرگی که اتریوم را به چالش می‌کشد، سولانا (Solana ) است. هدف سولانا ارائه عملکردهای مشابه با کارایی بسیار بالا و هزینه‌های کمتر است. از آنجایی که بازار به رشد خود ادامه می‌دهد و قاتلان اتریوم مانند سولانا هم ادعاهایی دارند، برای معامله‌گران سوال برانگیز است که آیا بازار به اندازه کافی برای اتریوم و رقبای آن بزرگ است یا خیر.

اتریوم چیست؟

اتریوم (ETH) که توسط Vitalik Buterin ایجاد شده‌است، برنامه‌ها و خدمات را متحول کرده‌است، همانطور که بیت کوین (BTC) انقلابی در نگاه ما به ارزها ایجاد کرد. Ethereum با حذف واسطه‌ها و جایگزینی آنها با قراردادهای هوشمند قابل برنامه‌ریزی و خودکار، خدمات با کنترل بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ظهور قراردادهای هوشمند بسیاری از عملکردهای مورد استفاده در فضای ارزهای دیجیتال را به وجود آورد. برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps)، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) بدون فناوری‌های معرفی‌شده توسط اتریوم امکان پذیر نخواهند بود. اکثر پروژه‌های کریپتو تا حدی مبتنی بر فناوری‌های اصلی اتریوم هستند. بسیاری از آنها قبل از مهاجرت به شبکه‌های اصلی خود، به‌عنوان توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 شروع به کار کردند.

چه چیزی در مورد اتریوم منحصر به فرد است؟

به عنوان پایه و اساس بسیاری از برنامه‌های کریپتو که امروزه استفاده می‌کنیم، جای تعجب نیست که اتریوم بیشترین تعداد برنامه‌ها و کاربران میزبان را دارد. تعداد DAppها در اتریوم از زمان انتشار این شبکه به تدریج افزایش یافته‌است و در زمان نگارش این مقاله در مجموع به 3000 عدد رسیده‌است. اتریوم به قدری فراگیر است که اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) برای انجام معاملات به پرداخت توکن‌های ETH یا ERC-20 مانند تتر (USDT) یا USD Coin (USDC) نیاز دارند.

DAppها در شبکه اتریوم از آوریل 2015 تا فوریه 2022

نقطه ضعف سطح بالای پذیرش اتریوم این است که این شبکه تا حد زیادی نتوانست رشد خود را حفظ کند. این را می‌توان به وضوح در مشکل گسی که از زمان رایج‌شدن DeFi گریبانگیر شبکه شده‌است مشاهده کرد. از آنجایی که افراد بیشتری از DAppهای اتریوم استفاده می‌کنند، هزینه گس افزایش می‌یابد زیرا عملیات در شبکه قیمت را افزایش می‌دهد. در بلندمدت، قیمت گس از 13.06 gwei در 26 مارس 2019 به 34.69 gwei در 26 مارس 2022 نزدیک به 3 برابر افزایش یافته‌است. همانطور که از نمودار زیر مشاهده می‌شود، افزایش ناگهانی فعالیت شبکه (مانند جریان پنجشنبه سیاه) می‌تواند قیمت گس را به صدها gwei برساند.

قیمت گس در شبکه اتریوم از 26 مارس 2019 تا 26 مارس 2022

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد اتریوم، بلوغ نسبی پروژه است. اتریوم با تعداد زیادی DAppهای بالغ و یک پایگاه کاربری وفادار، توانسته‌است خود را به عنوان یکی از قوی‌ترین بازیکنان در فضای کریپتو تثبیت کند. یکی از زمینه‌هایی که مقیاس اتریوم در آن سودمند است، حجم بالای نقدینگی آن است که رگ حیاتی برای حفظ هر پروژه‌ای از ریسک است. در مقایسه با اکثر شبکه های دیگر، یافتن طرف مقابل در اتریوم برای معامله‌گران بسیار آسان‌تر است تا بتوانند دارایی‌های خود را آزادانه جابجا کنند.

سولانا چیست؟

سولانا (SOL) که توسط تیمی از کهنه‌کاران کوالکام (Qualcomm) ایجاد شده‌است، خود را به عنوان راه‌حلی برای بسیاری از مهم‌ترین مسائل اتریوم، یعنی زمان‌های آهسته تراکنش، هزینه‌های گس بالا و مقیاس‌پذیری ضعیف قرار داده‌است. شبکه Solana ادعا می‌کند که می‌تواند تا 65000 تراکنش در ثانیه (TPS) را در یک حالت جهانی پردازش کند، که ارتقای قابل توجهی  نسبت به اتریوم است که به حدود 15 TPS محدود شده‌است.

در حالی که سولانا فاقد پذیرش شبکه اتریوم است، فرض بر این است که فناوری‌های زیربنایی پروژه به آن اجازه می‌دهد تا به روشی بسیار کارآمدتر مقیاس‌پذیر شود. Solana مورد توجه توسعه دهندگان و کاربرانی است که از هزینه های بالای گس و سرعت توسعه آهسته شبکه اتریوم خسته شده‌اند.

در سولانا چه چیزی منحصر به فرد است؟

سولانا از طریق مکانیسم منحصربه‌فرد اثبات تاریخ (PoH) خود به سرعت‌های بالا دست می‌یابد، که به عنوان یک مهر زمانی غیرمتمرکز عمل می‌کند که ترتیب رویدادها را پیگیری می‌کند. از طریق PoH، سولانا می‌تواند قراردادهای هوشمند را به شیوه‌ای امن و همزمان اجرا کند و از مزایای بلاک‌چین‌های اثبات کار (PoW) مانند اتریوم، که اغلب با مکانیسم‌های اجماع در گلوگاه قرار دارند، برخوردار شود.

همانند دیگر «قاتل‌های اتریوم» مانند کاردانو، سولانا هم تلاش می‌کند تا نوآوری‌های شبکه اصلی اتریوم را برای توسعه پاک به کار گیرد. اگرچه اکوسیستم سولانا بسیار کمتر از اتریوم بالغ است، کارایی نسبی تراکنش‌های سولانا ممکن است در صورت عدم موفقیت انتشار اتریوم 2.0 در آینده نزدیک، یک مزیت کلیدی به آن بدهد.

تفاوت سولانا و اتریوم در چیست؟

تفاوت عمده سولانا و اتریوم در روش اعتبارسنجی بلاک آنهاست. سولانا از PoH برای تحقق اجماع همزمان استفاده می کند. اما اتریوم همچنان از مکانیسم اجماع PoW استفاده می کند که باید بلوک‌ها را یک به یک پردازش کند. در زمان نگارش این مقاله، کارمزد سولانا کمتر از 0.01 دلار برای هر تراکنش است، در حالی که کارمزدهای اتریوم در حدود 14 دلار در هر تراکنش است.

در حالی که سولانا در حال حاضر از نظر TPS برتری زیادی دارد (65000 در مقابل 15)، انتظار می‌رود که آپدیت اتریوم 2.0 بتواند تا 100000 TPS برسد. باید دید چه زمانی شبکه اتریوم به طور کامل به اثبات سهام (PoS) منتقل می‌شود، زیرا اتریوم 2.0 سال‌ها به تعویق افتاده‌است.

سولانا یک دارایی تورمی است، به این معنی که مقدار سولانا در گردش در طول زمان افزایش می‌یابد. در مقابل، هارد فورک اخیر لندن، اتریوم را با معرفی مکانیزم سوزاندن برای هر تراکنش اتریوم، به یک دارایی کاهش‌دهنده تورم تبدیل کرده است، به این معنی که مقدار اتریوم در گردش در طول زمان کاهش می‌یابد.

اکوسیستم DApp در اتریوم بسیار بالغ است و شامل پروژه‌های معروفی مانند Uniswap (UNI)، Curve Finance (CRV) و OpenSea، بزرگترین بازار NFT جهان است. در حال حاضر، کل ارزش قفل‌شده (TVL) در اتریوم DApps به 121.3 میلیارد دلار می‌رسد که با اختلاف قابل توجهی بالاترین ارزش در جهان است.

10 پروژه برتر اتریوم بر اساس حجم تا 27 مارس 2022

اکوسیستم DApp در سولانا هنوز در مراحل اولیه خود است و تنها دو پروژه بیش از یک میلیارد دلار در کل حجم دارند. بزرگترین DApp در سولانا، Raydium است، یک بازارساز خودکار (AMM) که برای ارائه نقدینگی بیشتر به معامله‌گران طراحی شده‌است. برنامه دیگر Serum است، یک DEX غیر محرمانه که مبادله دارایی‌های بین زنجیره‌ای، دسترسی غیرمتمرکز به استیبل کوین‌ها و انواع توکن‌های پیچیده را فراهم می‌کند. در حال حاضر TVL در Solana DApps به 7.22 میلیارد دلار می‌رسد.

 

10 پروژه برتر Solana بر اساس حجم تا 27 مارس 2022

SOL در مقابل ETH: آمار پروژه و عملکرد بازار (2021-2022)

ثابت شده‌است که ETH و SOL هر دو در درازمدت سرمایه‌گذاری‌های عالی هستند. اما Solana در سال گذشته رشد قابل‌توجهی را نشان داده‌است و در مقایسه با رشد 83 درصدی اتریوم، 514 درصد افزایش یافته‌است. شایان ذکر است که این لزوماً نشان‌دهنده عملکرد پروژه در کل نیست. اتریوم با اینکه درصد رشد کمتری دارد اما ارزش آن به طور قابل توجهی از Solana بیشتر است.

رشد SOL و ETH از 27 مارس 2021 تا 27 مارس 2022

علیرغم رشد سهمی‌وار سولانا در سال گذشته، این رمزارز هنوز تا رسیدن به مقیاس اتریوم راه قابل توجهی در پیش دارد. سولانا از نظر ارزش بازار در رتبه هشتم جهان قرار دارد، در حالی که اتریوم در رتبه دوم قرار دارد.

سولانا در مقابل اتریوم: کدام یک سرمایه‌گذاری بهتری است؟

در میان انبوه پروژه‌هایی که در سال‌های گذشته برای به چالش‌کشیدن اتریوم برخاسته‌اند، Solana بدون شک یکی از موفق‌ترین‌ها بوده‌است. اگرچه اکوسیستم هنوز در مراحل اولیه خود است، سولانا توانست ارزش خود را به بازار ثابت کند. در حال حاضر سولانا به عنوان هشتمین پروژه بزرگ در جهان از نظر ارزش بازار ایستاده‌است.

Solana هنوز فضای زیادی برای رشد دارد اگرچه این پروژه ممکن است بیشتر از نظر جذب کاربران و توسعه‌دهندگان به جای مقیاس‌پذیری فنی با تنگناهایی روبرو باشد. در مقابل، اتریوم دارای پایگاه بزرگ و پایداری از کاربران و برنامه‌های کاربردی است. اما به دلیل پیشرفت فنی کندی که در سال‌های اخیر انجام شده‌است باعث شد که اتریوم با مشکل مواجه شود. در حالی که سولانا در سال گذشته بسیار سریعتر از اتریوم رشد کرده‌است، باید توجه داشت که اتریوم به طور کلی هنوز بسیار فراتر است. ماهیت بی‌ثبات بازار کریپتو و بی‌ثباتی‌های اقتصادی به این معنی است که هیچ تضمینی وجود ندارد که هر یک از پروژه‌ها همان رشد سال 2021 را تجربه کنند.

اتریوم باید بتواند به نوآوری‌های فنی «قاتل‌های اتریوم» مانند سولانا و کاردانو برسد تا جایگاه خود را به‌عنوان برند برتر حفظ کند. اگر ارتقای اتریوم 2.0 بیشتر به تعویق بیفتد، پروژه‌های پرنوسان شبکه ممکن است باعث شود اتریوم توسعه‌دهندگان و کاربرانی را که جایگزین‌های کارآمدتری را اجرا می‌کنند از دست بدهد.

منبع: phemex

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *