18 اردیبهشت, 1403 | May, 7, 2024
مقالات منتخب سردبیر

شاخص ترس و طمع چیست؟

1- ترس شدید در کریپتو به چه معناست؟

در حالیکه پیش‌بینی حرکات آتی دارایی‌های کریپتو با دقت 100 درصد دشوار است، شاخص‌ هایی مانند شاخص ترس و طمع (Fear and Greed Index) می‌توانند کمک کنند.

شاخص ترس و طمع کریپتو یک مقدار واحد بین 1 و 100 ایجاد می‌کند. اگر مقدار این شاخص مساوی 1 باشد، به این معنی است که بازار کریپتو سقوط می‌کند زیرا مردم ترس شدیدی را تجربه می‌کنند و دارایی های خود را می‌فروشند.

از طرف دیگر، عدد بیشتر از 100 به این معنی است که بازار در آستانه اصلاح است و مردم طمع بیش از حدی را تجربه می‌کنند (یعنی دارایی‌های بیشتری را می‌خرند).

ترس شدید (Extreme Fear) زمانی ایجاد می‌شود که ارزش شاخص بین 0 تا 24 باشد. هر چیزی بالاتر از 24 و کمتر از 50 نشان دهنده ترس (Fear) است و ارزش 50 به معنای بی‌طرفی و خنثی (Neutral) در بازار است. برعکس، (Greed) طمع زمانی به وجود می‌آید که ارزش شاخص بین 51 تا 74 باشد. با این حال، اگر ارزش شاخص بیش از 74، مانند 75 یا بالاتر باشد، نشان دهنده طمع شدید (Extreme Greed) است.

 

http://rezahajitabar.com/

احساسات بازار ارزهای دیجیتال را هدایت می‌کنند. وقتی بازار صعودی می‌شود، مردم حریص می‌شوند و در نتیجه ترس از دست دادن (FOMO) ایجاد می‌شود. همچنین، هنگامی که مردم اعداد قرمز را می‌بینند، اغلب سکه های خود را به عنوان یک واکنش تکانشی می‌فروشند.

2- شاخص ترس و طمع کریپتو چگونه محاسبه می شود؟

سیگنال‌های مختلف ترس و طمع کریپتو که بر رفتار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارند شامل ترندهای گوگل، نظرسنجی‌ها، حرکت بازار، تسلط بر بازار، رسانه‌های اجتماعی و نوسانات بازار است.

  • ترندها

برای تعیین میزان طمع در بازار، عباراتی که در جستجوگرها ترند شده‌اند را بررسی کنید. به عنوان مثال، حجم بالای جستجوهای مرتبط با بیت کوین به معنای درجه بالایی از طمع در بین سرمایه‌گذاران است. این عامل 10 درصد از ارزش شاخص را تشکیل می‌دهد. از نظر تاریخی، افزایش جستجوهای گوگل مخصوص بیت کوین با نوسان شدید قیمت ارزهای دیجیتال مرتبط بوده است.

  •  نظرسنجی‌ها

برای محاسبه هر روز این عدد، شاخص ترس و طمع بیت کوین چند عامل دیگر مانند نظرسنجی‌ها را در نظر می‌گیرد که 15 درصد از ارزش شاخص را تشکیل می‌دهند. نظرسنجی با شرکت کنندگان بیش از 2000 نفر، ارزش شاخص را بالاتر می‌برد، که نشان دهنده حضور سرمایه‌گذاران حریص است.

  • حرکت/حجم بازار

حرکت بازار به توانایی بازار برای حفظ روند قیمتی بلندمدت اشاره دارد و 25 درصد از ارزش شاخص را نشان می‌دهد. این وضعیت سلامت و جهت بازار را بررسی می‌کند. سمت حرص و طمع شاخص، شتاب را در نظر می‌گیرد. این جزء در واقع حجم و قدرت بازار فعلی (که با آخرین مقادیر میانگین‌های ۳۰ و ۹۰ روزه مقایسه می‌شود)‌ مورد بررسی قرار می‌دهد. حجم و حرکت بالا به عنوان معیارهای منفی در نظر گرفته می‌شوند و خروجی شاخص نهایی را افزایش می‌دهند. وقتی در تایم روزانه شاهد حجم بالای خرید در بازار صعودی هستیم ، می‌توان گفت که بازار بیش از حد حریص (صعودی) عمل می‌کند.

  • تسلط

تسلط، سلطه بازار ارزهای دیجیتال را در کل صنعت کریپتو بررسی می‌کند. به عنوان مثال، هر چه تسلط بیت کوین بیشتر باشد، ارزهای دیجیتال جایگزین کمتری وجود دارد. با این حال، کاهش تسلط بیت کوین حاکی از افزایش طمع است و 10 درصد از شاخص را تشکیل می‌دهد.

  • رسانه‌های اجتماعی

جای تعجب نیست که رسانه های اجتماعی 15 درصد بر شاخص ترس و طمع تأثیر دارند زیرا در حال حاضر رسانه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی ما هستند. جنبه‌هایی مانند هشتگ، تعامل، تم‌ها و نام بردن‌ها در رسانه‌های اجتماعی از موارد تاثیرگذار بر شاخص ترس و طمع هستند.

  • نوسانات

یک چهارم (یعنی 25٪) شاخص از نوسانات بازار تشکیل شده است. شاخص، قیمت فعلی یک ارز دیجیتال (مانند قیمت بیت کوین) را بررسی می‌کند و آن را با تغییرات قیمت اخیر در 30 تا 90 روز گذشته مقایسه می‌کند تا مشخص کند بازار چقدر نوسان دارد. در این شاخص از نوسانات به عنوان شاخص ترس استفاده شده است.

3- چگونه با شاخص ترس و طمع معامله کنید؟

شاخص ترس و طمع کریپتو بیشتر به عنوان یک شاخص روزانه استفاده می شود تا ابزاری برای معاملات بلندمدت.

استفاده از شاخص به‌عنوان یک مقیاس تغییر داده‌ها در یک بازۀ زمانی مشخص به شما کمک می‌کند تا عاقلانه در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید. به عنوان مثال، زمانی که ارزش شاخص ترس و طمع پایین است، ممکن است به این معنی باشد که قیمت ارز دیجیتال افزایش می‌یابد و شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید بخرید، نگه دارید یا بفروشید. معمولا افزایش قیمت به این معنی است که زمان خوبی برای فروش است.

با این حال، زمانی که مقدار شاخص بالا باشد، ممکن است نشان دهنده این باشد که قیمت ارز دیجیتال به زودی کاهش خواهد یافت و زمان خوبی برای خرید است. بنابراین، احساسات کریپتوکارنسی زمانی افزایش می‌یابد که افزایش قیمت یا پایین‌ترین سطح قیمت رمزارز در بازار رخ دهد.

با ورود شاخص به منطقه اضطراب حاد، شاخص تمایل به رفتار معکوس دارد. این نقطه‌ای است که در آن ترس قبل از انفجار به طمع تمام عیار به اولین نشانه‌های طمع تبدیل می‌شود.

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال به ردیابی تغییرات در احساسات بازار کمک می‌کند. به عنوان مثال، نوسانات بزرگ در بازار ممکن است به شما این فرصت را بدهد که قبل از اینکه بقیه بازار از آن پیروی کنند، وارد یا خارج شوید.

این شاخص برای تحلیل بلندمدت دوره‌های بازار کریپتو به خوبی عمل نمی‌کند. در عوض، دورهای مکرر ترس و طمع در بازار بلندمدت گاوی  یا خرسی وجود دارد. با این حال، معامله‌گران سوئینگ یا نوسانی (swing traders) از این حرکت بازار سود خواهند برد. یک استراتژی گمانه‌زنی که در آن سرمایه‌گذاران دارایی‌هایی را می‌خرند و نگه می‌دارند تا از حرکت‌های بازار سود ببرند، معاملات نوسانی یا سوئینگ نامیده‌می‌شود.

4- آیا شاخص ترس و طمع اطلاعات قابل اعتمادی در مورد قیمت آتی ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد؟

شاخص ترس و طمع فقط به تجزیه و تحلیل احساسات مربوط می‌شود. تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال تحت تأثیر احساسات شرکت‌کنندگان بازار قرار نمی‌گیرند و از این رو، روش‌های ارجح‌تری برای پیش‌بینی حرکت بازار هستند.

اگر یک سرمایه‌گذار بلندمدت هستید و به شاخص ترس و طمع رمز ارز متکی هستید، ممکن است افزایش قیمت قابل توجهی را از دست بدهید. از سوی دیگر، شاخص ترس و طمع ابزار ارزشمندی برای معامله‌گرانی است که موقعیت‌های خرید و فروش متفاوتی را در مدت زمان کوتاهی انجام می‌دهند.

اگر انتخاب کرده‌اید که یک معامله‌گر روزانه (بر اساس شاخص ترس و طمع) باشید، باید توجه داشته باشید که هر درآمدی از تجارت کریپتو مشمول مالیات بر سود حاصل از سرمایه (کوتاه‌مدت) است.

اگر شما یک معامله‌گر فاندامنتال هستید و می‌خواهید از شاخص ترس و طمع برای هدایت تصمیمات سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید ممکن است در نهایت پول خود را از دست بدهید زیرا این شاخص برای معامله‌گران تکنیکال مناسب است.

اگرچه شاخص ترس و طمع بینش‌ها و اطلاعاتی را در مورد وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در همان لحظه‌ ارائه می دهد، معامله‌گران یا سرمایه‌گذاران باید تحقیقات خود را در مورد ابزارهای مناسب برای اهداف سرمایه‌گذاری خود انجام دهند.

5- چگونه حرص و ترس را متعادل کنیم تا یک معامله گر موفق باشیم

کاهش حجم معاملات، داشتن یک برنامه معاملاتی،دفتر ثبت فعالیت‌های معاملات و یادگیری از دیگران شما را از تأثیر ترس شدید یا طمع شدید نجات می‌دهد.

نوسانات قیمت در معاملات برجسته (یا بزرگ) کمتر قابل توجه است و این امر تراکنش‌های بزرگ را استرس زاتر می‌کند. بنابراین، بسیار مهم است که اندازه تجارت خود را کاهش دهید تا احساسات و تصمیمات تجاری خود را متعادل کنید.

داشتن یک برنامه معاملاتی روشن راهی برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق است. بدون برنامه بودن، ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد از سبد ارزهای دیجیتال، خطر از دست دادن پول بیشتری را به همراه داشته باشد.

ثبت فعالیت‌های معاملاتی برای درک اینکه چه چیزی برای شما مفید است یا مضر به شما کمک می‌کند تا تصمیمات منطقی بگیرید. ژورنال معاملاتی به شما کمک می‌کند تا از اشتباهات خود درس بگیرید، و تمرین باعث می‌شود فرد در تجارت رشد کند.

تجزیه و تحلیل فعالیت های تجاری ثبت شده در یک ژورنال برای حذف موارد نامربوط و بهبود موارد پربازده مفید است. اگر می‌خواهید یک معامله‌گر موفق باشید، در حین انجام این کار، احساسات خود را کنار بگذارید.

از همتایان خود یا سرمایه‌گذاران موفقی مانند وارن بافت (Warren Buffet) بیاموزید. اطمینان حاصل کنید که از استراتژی گله‌داری اجتناب کنید زیرا بر احساسات شما تأثیر می گذارد و ممکن است پول خود را از دست بدهید.

(رفتار گله‌ای بیانگر رفتاریست که افراد در یک گروه بدون تفکر و بدون برنامه‌ریزی قبلی انجام می‌دهند و از عملکرد گروه تبعیت می‌کنند، ریشهٔ این اصطلاح مربوط است به رفتاری که حیوانات در گله‌ها، رمه‌ها از خود بروز می‌دهند.)

همچنین می توانید گزارش‌هایی که توسط منابع معتبر مانند Coinbase یا PayPal  منتشر  می‌شود را بخوانید تا دانش خود را در مورد بازار بهبود بخشید. به عنوان مثال، کوین بیس هر از چند گاهی هشدارهایی درباره کاهش قیمت یا افزایش قیمت ارسال می‌کند که ممکن است به شما در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری کمک کند.

 

منبع

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *